Gå til innhold

Barnevakt timepris?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ett barn i bhg.alder. Barnevakten er over 18 år. Arbeidsoppg: Hente i bhg, ordne mat til barnet, leke med det, kveldsstell og legging. Regner med barnet er sovnet innen kl 20, barnevakten må da sitte og vente til jeg kommer fra kveldsvakt kl 23. 

(Barnevakt er ikke slekt)

Hvordan bør dette lønnes?

Anonymkode: c160b...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hadde gitt 800 kr.

Anonymkode: 1ff10...dc1

Takk. Flere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg så på denne siden da jeg skulle finne ut av dette. Jeg betaler 150,- timen til barnevakten som er 15 år. 

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/hva-skal-en-barnevakt-koste

Anonymkode: c3dad...9e5

Det var god lønn til en femteåring! Det er jo skattefritt...

Betaler du 150,- også når barnet sover? 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke skattefritt å være barnevakt med mindre du betaler svart og personen ikke melder det som lønn noe sted?

Når skal barnet hentes i barnehagen? Og hvor mange dager i uken? Faste dager eller en gang i blant?

Anonymkode: f8a56...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En barnevakt som skal hente i barnehage , leke, lage mat, mate, leke, legge og altså får en 8 timers aktiv arbeidsdag skal ha minst samme lønn som en hvilken som helst annen 8 timers jobb for unge voksne så 180-250 kroner timen avhengig av om du betaler kontakt eller om vedkommende skal skatte at inntekten

Anonymkode: f7296...0c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det var god lønn til en femteåring! Det er jo skattefritt...

Betaler du 150,- også når barnet sover? 

ts

Hva tenker du at barnevakten kan gjøre mens barnet sover? Nettopp, fortsatt passe barnet ditt og ikke noe annet. 

En over 18 år, hadde jeg lønnet med minst 170 kr timen. 

Anonymkode: 841f6...34a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevakten skal passe ved behov, og ikke bare når jeg må jobbe kveld. 

Betale 250 kr timen?? Morsom du. Da går jo JEG i underskudd. 

Barnevakten går på vgs, og kan gjøre skolearbeid/se på tv/lage seg mat når barnet sover. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevakten har ingen annen jobb, og frikortgrensa er på 65000 i året. Så vedkommende skal ikke betale skatt, nei. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en lignende jobb mitt første år som student, da var jeg 19 år gammel, og mener å huske at jeg fikk 150,-/t for mer eller mindre de eksakt samme oppgavene som du beskriver! dette var riktignok noen år siden, så jeg ville kanskje ha gått litt høyere opp, til 160,-/t eller noe i den duren

jeg tenker også litt på det at selv om barnet i teorien har sovnet innen 20 så kan det faktisk være at hen ikke gjør det, hen kan være våken og i full fyr fram til du kommer hjem fra jobb. da vil jo barnevakten i så fall få ca. sju timer med aktivt arbeid heller enn fire timer med aktivt arbeid og tre timer med passivt arbeid hvor hun kan slappe av, gjøre skolearbeid, lage mat, osv. jeg tror derfor ikke jeg ville ha satt ned timelønna basert på en antakelse om at barnet kommer til å sove ca. halvparten av tiden barnevakten er der ettersom du ikke kan "garantere" barnevakten at de siste tre timene kan brukes til avslapning o.l.

Anonymkode: e5c62...d62

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er det snakk om?
Tror kanskje jeg hadde tilbudt +/- 800kr ganger, litt avhengig av hvor ofte dette er. 

Til sammenligning får en ungdom som jobber i kiosk rundt 170kr timen (?). Etter en typisk skatt for en deltidsjobb vil vel dette gi en utbetalt timelønn på rundt 135kr. Siden spesielt siste del av jobben er ganske chill og kan brukes til lekselesing, tv, osv, og du gjerne i tillegg stiller med mat og drikke gjennom dagen, hadde jeg tilbudt samlet litt under dette. 
Ungdommen står jo fritt til å takke nei tenker jeg. 

Det å sitte barnevakt har vel aldri vært spesielt godt betalt slik jeg husker det fra min tid som barnevakt, men det er enkle penger og man får de rett i "hånda" uten å måtte vente på en månedlig lønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg hadde en lignende jobb mitt første år som student, da var jeg 19 år gammel, og mener å huske at jeg fikk 150,-/t for mer eller mindre de eksakt samme oppgavene som du beskriver! dette var riktignok noen år siden, så jeg ville kanskje ha gått litt høyere opp, til 160,-/t eller noe i den duren

jeg tenker også litt på det at selv om barnet i teorien har sovnet innen 20 så kan det faktisk være at hen ikke gjør det, hen kan være våken og i full fyr fram til du kommer hjem fra jobb. da vil jo barnevakten i så fall få ca. sju timer med aktivt arbeid heller enn fire timer med aktivt arbeid og tre timer med passivt arbeid hvor hun kan slappe av, gjøre skolearbeid, lage mat, osv. jeg tror derfor ikke jeg ville ha satt ned timelønna basert på en antakelse om at barnet kommer til å sove ca. halvparten av tiden barnevakten er der ettersom du ikke kan "garantere" barnevakten at de siste tre timene kan brukes til avslapning o.l.

Anonymkode: e5c62...d62

Eh, nei barnet er aldri våkent og i "full fyr" frem til kl 23 om kvelden. Det er en treåring det er snakk om, som har aktive dager i bhg. Det sovner i 19-20 tiden. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmKay skrev (1 time siden):

Hvor ofte er det snakk om?
Tror kanskje jeg hadde tilbudt +/- 800kr ganger, litt avhengig av hvor ofte dette er. 

Til sammenligning får en ungdom som jobber i kiosk rundt 170kr timen (?). Etter en typisk skatt for en deltidsjobb vil vel dette gi en utbetalt timelønn på rundt 135kr. Siden spesielt siste del av jobben er ganske chill og kan brukes til lekselesing, tv, osv, og du gjerne i tillegg stiller med mat og drikke gjennom dagen, hadde jeg tilbudt samlet litt under dette. 
Ungdommen står jo fritt til å takke nei tenker jeg. 

Det å sitte barnevakt har vel aldri vært spesielt godt betalt slik jeg husker det fra min tid som barnevakt, men det er enkle penger og man får de rett i "hånda" uten å måtte vente på en månedlig lønning. 

Ja, jeg har landet på omtrent den summen, og tenker det er ganske ok lønn for en kveld. Det er jo, som du skriver, penger rett i lomma. Jeg er alene med barnet og har ikke allverdens god råd, og tar kveldsvakter for å spe på inntekten. Det er derfor helt uaktuelt å betale noen 250 kr timen for å passe barnet mitt, som en lenger opp her skrev. ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker rundt 600-700 kr. Jeg går ut i fra at barnevakten kan forsyne seg med mat i tillegg,og det koster penger det og. 

Anonymkode: 9fdf6...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker rundt 600-700 kr. Jeg går ut i fra at barnevakten kan forsyne seg med mat i tillegg,og det koster penger det og. 

Anonymkode: 9fdf6...7f1

Ja barnevakten har lov å ta seg mat. 
Har vel landet på rundt 800 kr for en kveld…vil jo ikke at h*n skal føle seg lite satt pris på. ts.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 15.17):

Ett barn i bhg.alder. Barnevakten er over 18 år. Arbeidsoppg: Hente i bhg, ordne mat til barnet, leke med det, kveldsstell og legging. Regner med barnet er sovnet innen kl 20, barnevakten må da sitte og vente til jeg kommer fra kveldsvakt kl 23. 

(Barnevakt er ikke slekt)

Hvordan bør dette lønnes?

200kr timen så lenge hun er over 18

Anonymkode: 3ebc8...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

180-200 kr timen 

Anonymkode: 442a3...84f

Da jeg jobbet i bhg som 22 åring hadde jeg 126,- i timen. Hva har en fagarbeider nå egentlig? Tror ikke det er så høyt en gang. 

Anonymkode: eda67...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstelønn for en bhg ansatt i 2022 er 160,- i timen. Disse skatter i tillegg 

Så ca riktig lønn uten skatt kan da være 110,- i timen. Som gir 880 per gang  

Anonymkode: eda67...83f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...