AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Hei! jeg er ei jente i et mannsdominert yrke som mekaniker. Ofte kommer det menn fra et annen yrke enn meg, og forklarer meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, til tross for at jeg vet hvordan og de ikke har kjenning til mitt yrke eller jobb. hvordan gå stopp på dette? Anonymkode: c24d2...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Mange mener de vet bedre enn proffene. Det er kjønnsuavhengig. Du skulle bare visst hvor mange kvinner som womansplainer til legen sin. Anonymkode: 0c209...70e 13 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange mener de vet bedre enn proffene. Det er kjønnsuavhengig. Du skulle bare visst hvor mange kvinner som womansplainer til legen sin. Anonymkode: 0c209...70e Ok Men hvorfor skjer ikke det med andre mekanikere, bare meg hvis det er kjønnsuavhengig? Anonymkode: c24d2...e8b 13
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Si det rett ut: «du trenger ikke forklare meg hvordan jeg skal gjøre jobben min». Enkelt og greit, og uten å nevnte mansplaining, for jeg har sett det trigge en del menn. Anonymkode: aded5...45b 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange mener de vet bedre enn proffene. Det er kjønnsuavhengig. Du skulle bare visst hvor mange kvinner som womansplainer til legen sin. Anonymkode: 0c209...70e Hvorfor sier du at det er «womansplainer», hvis du påstår det er uavhengig av kjønn?😂 Anonymkode: c24d2...e8b 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Bare stopp de med "Du, dette er utdanninga og jobben min, jeg kan nok dette mye bedre enn deg så stopp med den mansplaininga takk" så gir du de et frekt blunk så de blir satt ut og flau Anonymkode: abd7f...20c 8 1
Jentegutt Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor sier du at det er «womansplainer», hvis du påstår det er uavhengig av kjønn?😂 Anonymkode: c24d2...e8b 😂ikke sant👏👏bare stopp dem med en gang.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange mener de vet bedre enn proffene. Det er kjønnsuavhengig. Du skulle bare visst hvor mange kvinner som womansplainer til legen sin. Anonymkode: 0c209...70e Dette er ikke kjønnsuavhengig. Anonymkode: bd444...11a 3
PetterKanin Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok Men hvorfor skjer ikke det med andre mekanikere, bare meg hvis det er kjønnsuavhengig? Anonymkode: c24d2...e8b Det skjer med andre mekanikere også.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 jeg opplever dette også i mitt yrke, Jeg behandler menn som mansplainer ting til meg som små barn, akkurat som et barnehagebarn som akkurat har lært noe veldig elementært (a la: når vi spiser sunn mat blir vi sunnere) og så sier jeg: woow, så flink du er. det er helt riktig, Mhm veeeeldig flink. Det har stoppa opp på kontoret hos meg. Om det er gjenganger hos kundene dine så ville jeg bare spurt; du vet jeg er utdanna innenfor det her? Rett å slett, bare avbryt de, Og prøv å ikke la det ødelegge dagen din helt, de er bare små barn som er kjempeivrige etter å fortelle deg hvor mye du vet. Anonymkode: c225e...2d3 12
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! jeg er ei jente i et mannsdominert yrke som mekaniker. Ofte kommer det menn fra et annen yrke enn meg, og forklarer meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, til tross for at jeg vet hvordan og de ikke har kjenning til mitt yrke eller jobb. hvordan gå stopp på dette? Anonymkode: c24d2...e8b Du kan jo bare si din mening? har de gode råd er det jo positivt. Det er viktig å ta til seg informasjon for å lære noe nytt, sånn er det i alle yrker. men forstår det er irriterende med råd når du ikke har spurt. hadde bare tatt det som at de vil diskutere. Anonymkode: d47ca...49e
Elle Melle Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 Tenkte du jeg ikke vet det? kan man kanskje svare?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 PetterKanin skrev (29 minutter siden): Det skjer med andre mekanikere også. Fortell. Tydelig at du vet hva som skjer på DAGLIG basis på min arbeidsplass For jeg har nemlig ALDRI sett de kommentere på andre mannlige kollegaer, til tross for at jeg har vært der lenger. TS Anonymkode: c24d2...e8b 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): dette er utdanninga og jobben min, jeg kan nok dette mye bedre enn deg Det skulle man ikke tro når mekanikere finner både den ene og den andre feilen med bilen. De feilene eksisterer ikke i virkeligheten, men mekanikere som åpenbart svindler kunden. Så for min del spør jeg alle mekanikere for å vite at de faktisk gjør jobben sin. Anonymkode: dba9b...81f 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skulle man ikke tro når mekanikere finner både den ene og den andre feilen med bilen. De feilene eksisterer ikke i virkeligheten, men mekanikere som åpenbart svindler kunden. Så for min del spør jeg alle mekanikere for å vite at de faktisk gjør jobben sin. Anonymkode: dba9b...81f Hvorfor prater dere om bilmekanikere? Jeg er ingen bilmekaniker. jeg har ingen kunder. Jeg er industrimekaniker. TS Anonymkode: c24d2...e8b 2
K.B. Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! jeg er ei jente i et mannsdominert yrke som mekaniker. Ofte kommer det menn fra et annen yrke enn meg, og forklarer meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, til tross for at jeg vet hvordan og de ikke har kjenning til mitt yrke eller jobb. hvordan gå stopp på dette? Anonymkode: c24d2...e8b Mann her. Det heter ikke "Gå stopp på dette" men Få stopp på dette? Håper du tar det til deg.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #17 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skulle man ikke tro når mekanikere finner både den ene og den andre feilen med bilen. De feilene eksisterer ikke i virkeligheten, men mekanikere som åpenbart svindler kunden. Så for min del spør jeg alle mekanikere for å vite at de faktisk gjør jobben sin. Anonymkode: dba9b...81f Det er forskjell på å spørre og å forklare... Jeg har, som kvinne i mannsdominert yrke, opplevd i mange sammenhenger på jobb, at menn med helt irrelevant utdanning og kompetanse, forsøker å forklare meg faget mitt i møter. (Ofte svært overfladiske forklaringer, på noe jeg har masse detaljkunnskap om.) Den beste måten å ta dem på, er å holde kjeft til du faktisk kan briljere med kunnskap. For da blir de ofte tatt litt på senga. (Særlig morsomt når de har rotet seg ut på dypt vann faglig, og du kan fortelle dem, i detalj, hvordan ting EGENTLIG er.) Jeg kan gjerne stille folk spørsmål for å sikre meg at de ikke prøver å lure meg. Men det er stor forskjell på det, og det å starte å forklare dem hvordan de skal gjøre jobben de er mer kvalifisert til enn meg. Anonymkode: a945d...b93 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 K.B. skrev (1 minutt siden): Mann her. Det heter ikke "Gå stopp på dette" men Få stopp på dette? Håper du tar det til deg. Gratulerer! Du klarte å spotte skrivefeilen. Vil du ha en diplom for å være den første kommentaren som tok det opp? Ingen andre som skjønte det var en skrivefeil. Så tusen takk for ditt viktige, og ikke minst; relevante innspill til tråden min! TS Anonymkode: c24d2...e8b 1
K.B. Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gratulerer! Du klarte å spotte skrivefeilen. Vil du ha en diplom for å være den første kommentaren som tok det opp? Ingen andre som skjønte det var en skrivefeil. Så tusen takk for ditt viktige, og ikke minst; relevante innspill til tråden min! TS Anonymkode: c24d2...e8b Så du tok ikke ironien ? 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #20 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange mener de vet bedre enn proffene. Det er kjønnsuavhengig. Du skulle bare visst hvor mange kvinner som womansplainer til legen sin. Anonymkode: 0c209...70e Jeg gikk til lege fordi jeg var så dårlig at jeg hadde problemer med å gå fra bilen og inn på legekontoret. Det sa jeg til legen, og han sa "du må jo mosjonere". Jeg valgte å ikke mansplaine til legen, men sjangle meg hjem og finne en homeopat, samt legge om kosten til å bare spise rå frukt og grønnsaker i en periode. Ble sakte bedre. Anonymkode: faabb...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå