AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Hva tjener en nyutdannet barnehagelærer? Altså med bachelor. Noen som vet? Sånn ca. såklart, skjønner det både er geografiske forskjeller og andre ting som slår inn. Anonymkode: c9d7e...b6b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Det kan du finne på ks sin hjemmeside. I Oslo kommune tjener de bedre, deres lønn finner du på Oslo kommune. De tjener det samme som sykepleiere, fysioterapeuter, vernepleiere og andre ansatte i kommunen med tilsvarende utdanningsnivå. Anonymkode: e0b9f...5f3
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Litt rart man ikke skal bruke årsaker som økte kostnader i samfunnet o.l ved en lønnssamtale når det er nettopp derfor Oslo generelt har høyere lønninger i "vanlige" jobber. Der gjelder det, ikke andre steder:P
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Maatte_ha_konto skrev (3 minutter siden): Litt rart man ikke skal bruke årsaker som økte kostnader i samfunnet o.l ved en lønnssamtale når det er nettopp derfor Oslo generelt har høyere lønninger i "vanlige" jobber. Der gjelder det, ikke andre steder:P Jeg flytter fra Oslo til en mindre tettsted, og har betydelig større utgifter her enn i Oslo. Større bolig til samme pris som min 40 kvm i Oslo, men har i tilegg større strømregninger og utgifter til bil og bensin ved siden av… så det henger ikke helt på greip. Anonymkode: e0b9f...5f3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg flytter fra Oslo til en mindre tettsted, og har betydelig større utgifter her enn i Oslo. Større bolig til samme pris som min 40 kvm i Oslo, men har i tilegg større strømregninger og utgifter til bil og bensin ved siden av… så det henger ikke helt på greip. Anonymkode: e0b9f...5f3 Men da har du jo en annen levestandard enn i Oslo, så blir ikke helt sammenlignbart. Hadde du valgt å oppretteholde levestandarden, altså bo i en 40 kvm leilighet på tettstedet, ville du nok hatt lavere utgifter Anonymkode: 4c7c0...c27 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det kan du finne på ks sin hjemmeside. I Oslo kommune tjener de bedre, deres lønn finner du på Oslo kommune. De tjener det samme som sykepleiere, fysioterapeuter, vernepleiere og andre ansatte i kommunen med tilsvarende utdanningsnivå. Anonymkode: e0b9f...5f3 Takk, jeg tenkte på Trondheim, men fant det på nettsidene deres. Det var ikke mye nei. Anonymkode: c9d7e...b6b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men da har du jo en annen levestandard enn i Oslo, så blir ikke helt sammenlignbart. Hadde du valgt å oppretteholde levestandarden, altså bo i en 40 kvm leilighet på tettstedet, ville du nok hatt lavere utgifter Anonymkode: 4c7c0...c27 Flytter fra leilighet på 40kvm med barn til leilighet på 80 kvm med barn, så det er ikke akkurat snakk om to forskjellige liv. Har BETYDELIG større utgifter her jeg bor nå. Vil si jeg levde et bedre liv i Oslo på de fleste områder, så levestandarden er ikke økt. Anonymkode: e0b9f...5f3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Flytter fra leilighet på 40kvm med barn til leilighet på 80 kvm med barn, så det er ikke akkurat snakk om to forskjellige liv. Har BETYDELIG større utgifter her jeg bor nå. Vil si jeg levde et bedre liv i Oslo på de fleste områder, så levestandarden er ikke økt. Anonymkode: e0b9f...5f3 Dobbelt så stor leilighet jo? Hvis du ser på det andre veien da, skulle du hatt den størrelsen i Oslo ville du jo hatt større utgifter der. Du sammenligner jo to helt forskjellige bosituasjoner. Hadde du valgt de samme parameterne i begge byene ville du sett at Oslo var dyrere. Anonymkode: 4c7c0...c27 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dobbelt så stor leilighet jo? Hvis du ser på det andre veien da, skulle du hatt den størrelsen i Oslo ville du jo hatt større utgifter der. Du sammenligner jo to helt forskjellige bosituasjoner. Hadde du valgt de samme parameterne i begge byene ville du sett at Oslo var dyrere. Anonymkode: 4c7c0...c27 Jeg har bodd og jobbet i Oslo hele livet, er nå 40 år, så jeg vet godt at det er dyrere i boligmarkedet i Oslo. Men det forsvarer ikke at man skal tjene 60 000-80 000kr mindre i året (som jeg gjør) for samme jobb. Jeg har et betydelig høyere boliglån her enn jeg hadde i Oslo, og eneste grunnen til at jeg har hatt mulighet til å kjøpe dyrere her er jo nettopp fordi jeg kommer fra boligmarkedet i Oslo, der man får penger kastet etter seg bare man kommer inn på boligmarkedet. Ingen av mine kollegaer med samme lønn som jeg har her har mulighet til å betale det samme som meg for bolig, fordi de ikke har flere millioner i egenkapital grunnet prisveksten i Oslo. Jeg synes ikke er leilighet på 80kvm er overdådig luksus. Det eneste som er dyrere i Oslo er bolig, resten er ofte rimeligere. Jeg synes ikke det forsvarer lønnsforskjellene i Oslo fra resten av landet. Anonymkode: e0b9f...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 Ble utdannet bhglærer i fjor, tjener 434 000 kroner i året. Kommunal barnehage i Trondheim Anonymkode: 47e4d...b1b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Jeg har 10 års ansiennitet nå og gikk en del opp i lønn da, men det er en dårlig betalt jobb uansett hvordan du ser det. Mye jobb og ansvar.. Anonymkode: 55e37...69a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har bodd og jobbet i Oslo hele livet, er nå 40 år, så jeg vet godt at det er dyrere i boligmarkedet i Oslo. Men det forsvarer ikke at man skal tjene 60 000-80 000kr mindre i året (som jeg gjør) for samme jobb. Jeg har et betydelig høyere boliglån her enn jeg hadde i Oslo, og eneste grunnen til at jeg har hatt mulighet til å kjøpe dyrere her er jo nettopp fordi jeg kommer fra boligmarkedet i Oslo, der man får penger kastet etter seg bare man kommer inn på boligmarkedet. Ingen av mine kollegaer med samme lønn som jeg har her har mulighet til å betale det samme som meg for bolig, fordi de ikke har flere millioner i egenkapital grunnet prisveksten i Oslo. Jeg synes ikke er leilighet på 80kvm er overdådig luksus. Det eneste som er dyrere i Oslo er bolig, resten er ofte rimeligere. Jeg synes ikke det forsvarer lønnsforskjellene i Oslo fra resten av landet. Anonymkode: e0b9f...5f3 Lønn styres av etterspørsel og tilbud, akkurat som varer gjør, hvor mange søkere man har tilgang på og hvor mange jobber som finnes. Det er ikke noe "synes ikke at de fortjener", markedet er som det er. I Oslo får man ingen søkere om man ikke skrur opp lønna rett og slett fordi folk må ha mer å leve for. Lønna har ikke blitt sånn bare fordi noen har sittet i gutteklubben grei og bestemt at de som bor i Oslo er kulere og burde ha mer penger til å gå på cafe. Anonymkode: 55b1b...9a1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Lønn styres av etterspørsel og tilbud, akkurat som varer gjør, hvor mange søkere man har tilgang på og hvor mange jobber som finnes. Det er ikke noe "synes ikke at de fortjener", markedet er som det er. I Oslo får man ingen søkere om man ikke skrur opp lønna rett og slett fordi folk må ha mer å leve for. Lønna har ikke blitt sånn bare fordi noen har sittet i gutteklubben grei og bestemt at de som bor i Oslo er kulere og burde ha mer penger til å gå på cafe. Anonymkode: 55b1b...9a1 Det gjelder ikke i helsevesenet, det er helt sikkert. Sannsynligvis ikke for barnehagelærere heller. Her jeg jobber har de enormt behov for sykepleiere, mye større enn i Oslo. Men de tilbyr langt lavere lønn enn Oslo. Som sagt har gått ned masse i lønn, men ble ansatt på en avdeling som ikke har hatt sykepleier eller avdelingsleder på mange måneder. tror ikke det finnes en kommune som lønner bedre enn Oslo, selv om mange kommuner er desperate etter arbeidskraft. Anonymkode: e0b9f...5f3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå