Gå til innhold

Vollen Drapsdømt blir til Tvunget Psykisk Helsevern


Outlander

Anbefalte innlegg

https://www.budstikka.no/drapet-i-vollen-23-aring-domt-til-psykisk-helsevern/s/5-55-1318256


Det som er sjokkerende er at NY terapeuter skal prøve stille en diagnose helt tilbake til når tiltalte drept Anna Kristin.  Er ikke overrasket av noen ting lenger her i Norge. Vi alle vet at de fleste unntatt Brevik får ikke straffen de burde ha fått.  

Håper for vårt skyld at vedkommende aldri løses ut igjen.  Sann som dette må være innesperret for livstid. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Det er faktisk ikke alle som fortjener en ny sjanse. Det drapet var så iskaldt kalkulerende, at jeg blir kvalm av å tenke på det. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Enig. Det er faktisk ikke alle som fortjener en ny sjanse. Det drapet var så iskaldt kalkulerende, at jeg blir kvalm av å tenke på det. 

Uenig med deg. Han var 16 år og et barn da det skjedde. Mye kan endre seg på 8 år.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (Akkurat nå):

Uenig med deg. Han var 16 år og et barn da det skjedde. Mye kan endre seg på 8 år.

Man er ungdom når man er 16 år. Man er over både den seksuelle og kriminelle lavalder. Å drepe noen med iskaldt blod, er det ekstremt få 16-åringer som gjør. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Man er ungdom når man er 16 år. Man er over både den seksuelle og kriminelle lavalder. Å drepe noen med iskaldt blod, er det ekstremt få 16-åringer som gjør. 

Og heldigvis skjer det sjeldent, men når det først skjer og vedkommende er så syk som han er, så er det riktig at man får behandling og en dag til tilbakeføres til samfunnet, fremfor å råtne i fengsel.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente/gutt. Ingen ungdommer er friske når de gjør sånt, husker Jonathan saken - han knivstakk to personer i Kristiansand og fikk lang fengselstraff. Han var også akkurat blitt 16 år, han tok livet sitt i fengsel og var tydelig preget og syk. Mye kan sammenlignes, svært sjeldent et barn dreper - og dette barnet var på tvang på barnevernsinstitusjon. 

Hvis journalen til pasienter tilsier symptomer på schizofreni helt ned i 11-årsalder, så har vel ikke du noe med det å gjøre, TS? Det er virkelig ingenting du kan uttale deg om.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (5 minutter siden):

Stakkars jente/gutt. Ingen ungdommer er friske når de gjør sånt, husker Jonathan saken - han knivstakk to personer i Kristiansand og fikk lang fengselstraff. Han var også akkurat blitt 16 år, han tok livet sitt i fengsel og var tydelig preget og syk. Mye kan sammenlignes, svært sjeldent et barn dreper - og dette barnet var på tvang på barnevernsinstitusjon. 

Hvis journalen til pasienter tilsier symptomer på schizofreni helt ned i 11-årsalder, så har vel ikke du noe med det å gjøre, TS? Det er virkelig ingenting du kan uttale deg om.

Den 16 år gamle jenta som drepte Marie Skuland på Sørlandssenteret i Kristiansand var også svært syk. Hun var også på tvang på barnevernsinstitusjon. Hun burde blitt idømt tvungent psykisk helsevern fremfor fengselsstraff. Man ser hva som skjer når disse ungdommene kommer i voksenfengsler - de takler det ikke og blir sykere.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (27 minutter siden):

Den 16 år gamle jenta som drepte Marie Skuland på Sørlandssenteret i Kristiansand var også svært syk. Hun var også på tvang på barnevernsinstitusjon. Hun burde blitt idømt tvungent psykisk helsevern fremfor fengselsstraff. Man ser hva som skjer når disse ungdommene kommer i voksenfengsler - de takler det ikke og blir sykere.

Noe så forferdelig trist. Det sier seg jo selv at barn som dreper er syke, forstår virkelig ikke rettsvesenet sine dårlige avgjørelser her. Virker som de dømmer via følelser og forutinntatthet/uvitenhet, istedenfor logikk, i saker der det gjelder barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (Akkurat nå):

Noe så forferdelig trist. Det sier seg jo selv at barn som dreper er syke, forstår virkelig ikke rettsvesenet sine dårlige avgjørelser her. Virker som de dømmer via følelser og forutinntatthet/uvitenhet, istedenfor logikk, i saker der det gjelder barn. 

Tror jeg også. Tanken er vel at man skal dømme hardt for å avskrekke individet og samfunnet, men siden prinsippet om tilbakeføring og rehabilitering i Norge står så sterkt, så skjønner jeg ikke hvorfor disse barna får lange fengselsstraffer!? Forvaring blir i prinsippet livstid for dem, da de ikke blir friskere av å være i fengsel.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (54 minutter siden):

Uenig med deg. Han var 16 år og et barn da det skjedde. Mye kan endre seg på 8 år.

Han?

Det var en 15-år gammel jente og hun burde sitte i fengsel med forvaring livet ut.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Han?

Det var en 15-år gammel jente og hun burde sitte i fengsel med forvaring livet ut.

Han har skiftet kjønn.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (Akkurat nå):

Han har skiftet kjønn.

Så vidt jeg husker var det mistenkt at hun hadde schizofreni på drapstidspunktet.

Schizofreni og kjønnsidentitetsbytte?

Jeg vil ikke en gang gå inn der ... 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (12 minutter siden):

Så vidt jeg husker var det mistenkt at hun hadde schizofreni på drapstidspunktet.

Schizofreni og kjønnsidentitetsbytte?

Jeg vil ikke en gang gå inn der ... 

Ja, men de sakkyndige kom fram til at han ikke var psykotisk.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge følger det psykologiske prinsipp som ett av få land i verden - psykisk syke straffes ikke. Dette innebærer at når hen som drepte Anna Kristin er frisk, ja så slipper hen ut. Om så i morgen.

Du skal ikke lenger til Sverige før de holder psykisk syke ansvarlig for drap de begår. Dømte psykisk syke overføres til rettspsyk og blir der til straffen er ferdig sonet. Slik skulle det vært også i Norge

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (9 timer siden):

Og heldigvis skjer det sjeldent, men når det først skjer og vedkommende er så syk som han er, så er det riktig at man får behandling og en dag til tilbakeføres til samfunnet, fremfor å råtne i fengsel.

Sikkerheten til mentalt friske mennesker, bør gå foran friheten til alvorlig psykisk syke mennesker. Folk som er så alvorlig syke som han her bør bli innelåst til evig tid. Ikke råtne i et fengsel, men bo på en institusjon, bli tvangsmedisinert og fotfulgt resten av livet.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (5 timer siden):

Sikkerheten til mentalt friske mennesker, bør gå foran friheten til alvorlig psykisk syke mennesker. Folk som er så alvorlig syke som han her bør bli innelåst til evig tid. Ikke råtne i et fengsel, men bo på en institusjon, bli tvangsmedisinert og fotfulgt resten av livet.

Samfunnsvernet er absolutt viktig og det ivaretas på sikkerhetsavdelinger der Vollen-mannen er nå, men jeg er ikke enig i at psykisk syke som begikk drap i psykose ikke fortjener en ny sjanse. Hvordan ville du ønsket at din bror som var psykotisk i gjerningsøyeblikket ville blitt møtt? Av og til må man sette det i perspektiv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jammen bra det er fagpersoner som kjenner saken inngående og ikke at det er kg som bestemmer i denne saken. 

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (7 timer siden):

Samfunnsvernet er absolutt viktig og det ivaretas på sikkerhetsavdelinger der Vollen-mannen er nå, men jeg er ikke enig i at psykisk syke som begikk drap i psykose ikke fortjener en ny sjanse. Hvordan ville du ønsket at din bror som var psykotisk i gjerningsøyeblikket ville blitt møtt? Av og til må man sette det i perspektiv.

Denne personen har blitt diagnosert med paranoid schizofreni. Dette er en av de mest alvorlige diagnosene man kan ha. Paranoid schizofrene har ofte mange psykotiske perioder gjennom livet, spesielt hvis de ikke tar medisiner. Og når de tar medisiner så føler de seg friske, så da kutter de ut medisiner og blir psykotiske. Og jo mer psykotiske de blir, jo friskere tror de selv at de er. Og plutselig en dag så risikerer du og jeg å få en pil i ryggen i en matbutikk på Kongsberg, eller og bli angrepet med en kniv midt på gata på Bislett, blandt annet. Mye skade kunne vært spart ved bruk av tvangsmedisinering men, det er jo ikke lovlig lenger.

Så nei, jeg syntes ikke at mennesker som er så psykisk syke at de dreper/prøver å drepe andre skal få en sjanse til. 

I omtrent alle tilfeller i Norge hvor folk har blitt drept/alvorlig skadet av tilfeldige personer, så har det vist seg at personen er paranoid schizofren og sinnsyk i gjerningsøyeblikket. Mennesker med denne diagnosen (som har skadet noen) bør aldri igjen gå fritt i samfunnet.

Jeg har jobbet med dette og kan derfor med hånden på hjertet si at om det hadde vært min bror eller mitt eget barn som var rammet av denne sykdommen, så hadde jeg vært den største pådriveren for å få de innesperret for livet!

 

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (5 minutter siden):

Denne personen har blitt diagnosert med paranoid schizofreni. Dette er en av de mest alvorlige diagnosene man kan ha. Paranoid schizofrene har ofte mange psykotiske perioder gjennom livet, spesielt hvis de ikke tar medisiner. Og når de tar medisiner så føler de seg friske, så da kutter de ut medisiner og blir psykotiske. Og jo mer psykotiske de blir, jo friskere tror de selv at de er. Og plutselig en dag så risikerer du og jeg å få en pil i ryggen i en matbutikk på Kongsberg, eller og bli angrepet med en kniv midt på gata på Bislett, blandt annet. Mye skade kunne vært spart ved bruk av tvangsmedisinering men, det er jo ikke lovlig lenger.

Så nei, jeg syntes ikke at mennesker som er så psykisk syke at de dreper/prøver å drepe andre skal få en sjanse til. 

I omtrent alle tilfeller i Norge hvor folk har blitt drept/alvorlig skadet av tilfeldige personer, så har det vist seg at personen er paranoid schizofren og sinnsyk i gjerningsøyeblikket. Mennesker med denne diagnosen (som har skadet noen) bør aldri igjen gå fritt i samfunnet.

Jeg har jobbet med dette og kan derfor med hånden på hjertet si at om det hadde vært min bror eller mitt eget barn som var rammet av denne sykdommen, så hadde jeg vært den største pådriveren for å få de innesperret for livet!

 

100% enig! Flott innlegg 👍

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (30 minutter siden):

Denne personen har blitt diagnosert med paranoid schizofreni. Dette er en av de mest alvorlige diagnosene man kan ha. Paranoid schizofrene har ofte mange psykotiske perioder gjennom livet, spesielt hvis de ikke tar medisiner. Og når de tar medisiner så føler de seg friske, så da kutter de ut medisiner og blir psykotiske. Og jo mer psykotiske de blir, jo friskere tror de selv at de er. Og plutselig en dag så risikerer du og jeg å få en pil i ryggen i en matbutikk på Kongsberg, eller og bli angrepet med en kniv midt på gata på Bislett, blandt annet. Mye skade kunne vært spart ved bruk av tvangsmedisinering men, det er jo ikke lovlig lenger.

Så nei, jeg syntes ikke at mennesker som er så psykisk syke at de dreper/prøver å drepe andre skal få en sjanse til. 

I omtrent alle tilfeller i Norge hvor folk har blitt drept/alvorlig skadet av tilfeldige personer, så har det vist seg at personen er paranoid schizofren og sinnsyk i gjerningsøyeblikket. Mennesker med denne diagnosen (som har skadet noen) bør aldri igjen gå fritt i samfunnet.

Jeg har jobbet med dette og kan derfor med hånden på hjertet si at om det hadde vært min bror eller mitt eget barn som var rammet av denne sykdommen, så hadde jeg vært den største pådriveren for å få de innesperret for livet!

 

Tull. De fleste som dreper var ikke psykotiske i gjerningsøyeblikket.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...