Gå til innhold

Vasker du ferdige strikka ullplagg?


Kvitveisen

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri gjort det, men las et sted at ulla blir mjukere av det. Både vasker og damper du? Blir glad for innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strikker stort sett bare barneklær, eller andre ting som skal kunne vaskes, så jeg vasker alltid i maskin når jeg er ferdig. I vaskepose, på ullprogram, med milo. Så tørker jeg det flatt i fasong. Tingene blir mye finere da. Den ene gangen jeg dampet etterpå så jeg ingen forskjell, så det gjør jeg ikke.

Noen garn endrer seg mer enn andre, det har sikkert å gjøre med hvordan de er behandlet. 

Jeg har ikke egentlig peiling, men det har fungert fint frem til nå. Jeg strikker og vasker prøvelapp før store prosjekter, så det ikke skjer store katastrofer i maskina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vasker alltid. Enten bare å skylle opp kjapt i vasken eller vask på ullprogram i maskin (har ullvugge). En del garn blir mykere av det, men i tillegg setter maskene seg og det ser ofte mer jevnt ut. Og kanter legger seg penere. For meg er liksom ikke plagget ferdig før det er vasket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett så skyller jeg opp ferdigstrikket for å få jevnet ut masker og noen ting trenger jo en ekstra strekk - f.eks blondestrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vasker alltid. Ullfibrene blomstrer, det blir jevnere, ulla blir mykere m.m. Vasker stort sett for hånd, lar ulla ligge i vannet og blomstre i rundt 10 min og sentrifugerer på maks 1200 i maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitveisen skrev (På 15.11.2022 den 16.02):

Jeg har aldri gjort det, men las et sted at ulla blir mjukere av det. Både vasker og damper du? Blir glad for innspill :) 

Alltid. Det jevner ut maskene og den blir mye finere. Jeg lar den ligge minst 20 minutter i Milo,skyller grundig,  og så tørker jeg den flatt og spent ut med knappenåler på et håndkle oppå en stor fast pute.

Og så tenker jeg at den er jo ikke rein etter hundrevis av timer der strikketøyet har lagt i sofaen, på bordet, i veska, falt ned på golvet og blitt håndtert av svette hender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt på plagg som skal gies bort. Blir da mykere, evt overskuddsfarge forsvinner og jeg blir sikker på at plagget tåler vaskemaskinen😅

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (På 16.11.2022 den 21.28):

Alltid. Det jevner ut maskene og den blir mye finere. Jeg lar den ligge minst 20 minutter i Milo,skyller grundig,  og så tørker jeg den flatt og spent ut med knappenåler på et håndkle oppå en stor fast pute.

Og så tenker jeg at den er jo ikke rein etter hundrevis av timer der strikketøyet har lagt i sofaen, på bordet, i veska, falt ned på golvet og blitt håndtert av svette hender.

Ull er jo selvrensende da. Å vaske ull i maskin sliter jo på fribrene. Ser at du ikke vasker i maskin da, men vil tro det er mer skånsomt å henge plagget til lufting om man bekymret seg for skitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Little Diva skrev (3 timer siden):

Ull er jo selvrensende da. Å vaske ull i maskin sliter jo på fribrene. Ser at du ikke vasker i maskin da, men vil tro det er mer skånsomt å henge plagget til lufting om man bekymret seg for skitt. 

Det gjelder jo bare ubehandlet ull. Nå er det ikke hovedsaklig pga skitt man vasker et nystrikket plagg, men pga de andre fordelene jeg nevnte. Uansett så strikker jeg mest i silke og mohair, som ikke er selvrensende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndvasker med Milo. Enkelte garn blør en del som også er greit å få skylt vekk. Trykker ut vannet og ruller i håndkle, strekker i form og tørker flatt. Avhengig av type garn kan plagget endre seg veldig etter første vask/blokking.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...