Gå til innhold

er dette greit? og kutte ut julegaver?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker man helt fint kan kutte litt ned. Men lurt å snakke med de det gjelder. 

Min mamma får sikkert 20 gaver i tillegg til de hun får fra oss i familien, men mannen fikk bare to gaver før vi ble sammen, fra mammaen og fra jobb, da hadde det blitt litt stusselig om moren hadde bestemt seg for å kutte ut.

Jeg tenker helt ærlig på minst halvparten av gavene jeg får "ånei, hvor skal jeg gjøre av denne". Har sagt i fra MANGE ganger at jeg synes vi kan kutte ut, og at jeg virkelig ikke trenger eller ønsker meg noe. Har bittelite hus, har ikke lyst til å ha det fullt av rot, og ønsker at de få tingene jeg har skal være ting jeg liker *skikkelig* godt.. Da funker det ikke at perifere mennesker skal kjøpe ting til meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gavehysteriet er helt på trynet.

Vi valgte å kutte ut alt helt, utrolig deilig. Fokuserer på samvær og god mat :) Det koster også penger, legger heller penger der.

Anonymkode: 65e53...ec2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Elsker jula , og jula er absolutt for oss voksne også:) synes de er gøy jeg med gaver-elsker å få og elsker å gi. Kjøper til søsken, sviger og mannens søsken, tre nære venninner og deres barn, tantebarn som alle er voksne, gir en liten ting til tre av naboene og til et par nære kollegaer.. og lager adventskalender til tre barn og en venninne. Men starter tidlig- alle julegaver forutenom til barna mine er i boks allerede:) 

Anonymkode: 4aff2...2c8

• Liker 3
Skrevet

takk for alle svar

dda kutter jeg ut og gir kun de nærmeste

Anonymkode: 1ebeb...6fb

Skrevet

Gaver til venners barn og oldeforeldre, besteforeldre osv høres litt i overkant ut. Synes det går fint an å avtale at man dropper gaver, men da kanskje litt tidligere på året. Jeg har ikke begynt å kjøpe gaver selv men mange er i gang med handlingen allerede...

Anonymkode: 0bb16...b5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 16.09):

Vi ble droppet uten at det ble formidlet. Vi sto der med hendene fulle av gaver i posene. Så tok de imot og sa: det kommer ingenting tilbake. Den svei. De sa ingenting på forhånd. 

Anonymkode: e1b0f...645

Hvorfor svei det? Man gir vel ikke gaver for å få noe tilbake? 

Anonymkode: 91d80...a16

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 16.26):

Nå fikk jeg virkelig, virkelig vondt av beste- og oldeforeldre i din familie. De skal bare være der hele kvelden, for dine barn, uten en eneste oppmerksomhet. Etter å ha brukt mye tid og penger på gaver til dine barn. Snakk om egoisme, på selveste julekvelden. 

Det går da virkelig an å tenke litt utenfor boksen om man har "alt". Det finnes spiselige og drikkelige gaver. Det finnes fine kort som kan skrives med hyggelige planer i det nye året, eller med gavekort på teater, eller et restaurantbesøk. Det finnes fotoalbum og andre minner. 

En gave som nok vil bli høyt verdsatt. I alle fall sett mot en av 30 gaver som dine barn kaster i en haug før de hiver seg over neste. 

Anonymkode: 4399a...480

Det tenker jeg å. Vi gir alltid til oldeforeldre og besteforeldre. Det blir som regel en gavepose med litt godt å spise + fotobok av barnebarn/oldebarn, det settes veldig pris på🥰 Hadde aldri kunne droppe å gi julegave til de eldre. Stakkars :( 

Anonymkode: 20675...a26

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis du dropper julegaver til andre voksne og heller bruker de pengene selv, får du det😉 

Anonymkode: fd554...dc3

Jeg kjøper ikke julegaver. Jeg gir gavekort på tjenester og ærender. 

Anonymkode: 6505e...d34

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 16.15):

Nære venners barn man kanskje ser 3 gange i uka er da strengt tatt mye nærmere enn nieser og nevøer som bor på en annen kant av landet og man ser 1-2 ganger per år...

Anonymkode: bfc67...86f

Jeg husker heller på venners barn til andre anledninger. Julen er for familie. Ingen av mine venninner kjøper til venners barn, samme hvor godt man kjenner hverandre. Jeg kjøper heller ikke til nieser og nevøer med mindre vi feirer jul sammen. 

Anonymkode: f63d2...ea6

Skrevet

Mange år siden vi droppet julegavene til voksne. Mitt forslag faktisk:) Kun barna som får gave. Jula er for meg like hyggelig selv om det ikke ligger gaver under treet som er adressert til meg😍

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 16.04):

Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap.

Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen.

Anonymkode: 9f8d6...952

Ingen trenger vel gaver, men det er hyggelig! Veldig stusselig å kutte ut gaver til beste-/oldeforeldre da. De kjøper vi alltid til, uansett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig å få noen gaver selv om jeg er voksen. Jeg får gaver fra søsken og foreldre og svigerfamilie. Min mann og jeg har foreløpig ikke barn, men mange nieser og nevøer vi kjøper til, så det hadde vært stusslig om vi handla julegaver til masse barn og fikk ingenting i retur. Men vi er flinke på å gi hverandre gaver som enten står på ønskeliste eller som kan spises/drikkes. Så det er ikke ræl vi utveksler. 

Anonymkode: ffefa...030

• Nyttig 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

takk for alle svar

dda kutter jeg ut og gir kun de nærmeste

Bare tenk over om noen av de som ikke får kanskje ikke er noens nærmeste, så de blir sittende uten noe. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor svei det? Man gir vel ikke gaver for å få noe tilbake? 

Anonymkode: 91d80...a16

Personlig liker jeg best å gi, men man tenker jo litt på om det egentlig blir satt pris på hvis man aldri får noe tilbake.

Anonymkode: b1759...cfd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 16.04):

Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap.

Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen.

Anonymkode: 9f8d6...952

Dette 👏🏼👏🏼 Vi kjøper kun til barn, ingen voksne annet enn svigers får gave. Og de får en foto kalender liksom, samt noe ræl ungene har laget i barnehagen. 

Anonymkode: 0df32...0ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen trenger vel gaver, men det er hyggelig! Veldig stusselig å kutte ut gaver til beste-/oldeforeldre da. De kjøper vi alltid til, uansett. 

Hva kjøper dere da? 

Skrevet

Jeg bryr meg faktisk kun om gavene. Jeg driter i julemat, stemningen, koooosen, vil kun åpne gaver. Jeg får heldigvis bare gaver fra mannen min og barna, så kun ting jeg vil ha, vi gir ikke gaver til andre enn oss selv. Eldste barnet vil kjøpe til veninnene sine i år og det er helt greit. Ellers har ikke vi kjøpt tull og tøys til gud og enhver på årevis. Ingen trenger noe dritt til 150kr uansett. Kjøpe kjøpe kjøpe kjøpe er alt julen handler om i dag.  Kjøp og kast mentalitetet i Norge er jævlig. 

Anonymkode: 0df32...0ad

Skrevet

Dere som inviterer voksne til jul som ikke får gaver, hva gjør de mens resten åpner opp? Sitter og ser på, går og legger seg? Eller finner på noe annet? 

• Liker 2
Skrevet

Min mann har fire søsken. Vi ble raskt enige om at det var tullete å kjøpe presanger til hverandre, det skapte unødig stress. Det ble også et berg av presanger under treet de årene vi feiret sammen, og hele kvelden gikk med.

Her kjøper vi felles til besteforeldre, og barna får gaver fra onkler og tanter til de er 18. 

Anonymkode: bfc96...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som inviterer voksne til jul som ikke får gaver, hva gjør de mens resten åpner opp? Sitter og ser på, går og legger seg? Eller finner på noe annet? 

Ingen av oss voksne får gaver, med unntak av besteforeldrene. Vi mestrer helt fint å se på og glede oss over alt det fine barna får.

Anonymkode: bfc96...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 15.44):

altså ikke helt,men har kjøpt til barnas venner, vennines barn og søskenbarns barn, nå tenkte jeg at jeg skulle bare ta besteforeldrne, oldeforeldre, kjøpe en gave til far fra barna og selvsagt til barna.

da blir det kanskje max 10-15, kjøpt 40-45 . er dette greit?

Vi har i år gitt beskjed til alle at vi kun kjøper gaver til de vi feirer med.

Anonymkode: d6420...fb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...