AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 altså ikke helt,men har kjøpt til barnas venner, vennines barn og søskenbarns barn, nå tenkte jeg at jeg skulle bare ta besteforeldrne, oldeforeldre, kjøpe en gave til far fra barna og selvsagt til barna. da blir det kanskje max 10-15, kjøpt 40-45 . er dette greit? Anonymkode: 1ebeb...6fb
Hedda-78 Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Dersom det er kommunisert og avtalt med mottaker, er det selvsagt helt ok. Da trenger jo ikke de å kjøpe til deg lenger heller. Å bare droppe å gi gaver er ufint, de har kanskje allerede kjøpt gave til deg, eller planlagt julegavebudsjettet basert på at de skal kjøpe til deg. Dersom de ikke pleier å gi gave til deg, selv om du gir til dem, så kan du helt klart droppe det uten dårlig samvittiget. Men du bør gi en beskjed. Si noe om at du har bestemt deg for å bare gi gaver til nærmeste familie fra nå av, siden alt har blitt så dyrt i det siste. 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap. Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen. Anonymkode: 9f8d6...952 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Og selvfølgelig mente jeg at dette med å droppe gaver voksne i mellom er kommunisert med alle det gjelder, og de har fått beskjed om at de ikke trenger å kjøpe til deg heller! Hvis noen da får penger til overs på julegavebudsjettet sitt, så er det jo bare toppers! Anonymkode: 9f8d6...952
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap. Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen. Anonymkode: 9f8d6...952 Nei julen er for alle Anonymkode: fe165...4bd 14 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap. Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen. Anonymkode: 9f8d6...952 Det gjør jeg. Folk er forskjellige. Jeg har ikke råd til å kjøpe alt jeg trenger i hverdagen. Anonymkode: 6505e...d34 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap. Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen. Anonymkode: 9f8d6...952 Selv med tre barn, irriterer det meg når folk sier dette. Nå kjøper ikke vi gaver til de voksne i min familie, men julen er i aller høyeste grad for oss voksne! Man kan fint avtale med venner og familie å droppe gaveutveksling. Anonymkode: 5258f...5d5 12 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Vi ble droppet uten at det ble formidlet. Vi sto der med hendene fulle av gaver i posene. Så tok de imot og sa: det kommer ingenting tilbake. Den svei. De sa ingenting på forhånd. Anonymkode: e1b0f...645 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Har aldri kjøpt gave til venners barn eller søskenbarns barn.. Er det vanlig? Vi kjøper til de vi feirer med (så kjøper ikke alltid til tantebarn eller mine/mannens søsken, kun når vi feirer sammen). Kjøper uansett til besteforeldre og oldeforeldre og kjøper en liten ting til barnas nærmeste venner. Anonymkode: f63d2...ea6 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi ble droppet uten at det ble formidlet. Vi sto der med hendene fulle av gaver i posene. Så tok de imot og sa: det kommer ingenting tilbake. Den svei. De sa ingenting på forhånd. Anonymkode: e1b0f...645 Har skjedd oss også, men synes da ikke det svir? ☺️ Synes det er superkoselig å kunne gi uten å få tilbake. Anonymkode: f63d2...ea6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri kjøpt gave til venners barn eller søskenbarns barn.. Er det vanlig? Vi kjøper til de vi feirer med (så kjøper ikke alltid til tantebarn eller mine/mannens søsken, kun når vi feirer sammen). Kjøper uansett til besteforeldre og oldeforeldre og kjøper en liten ting til barnas nærmeste venner. Anonymkode: f63d2...ea6 Nære venners barn man kanskje ser 3 gange i uka er da strengt tatt mye nærmere enn nieser og nevøer som bor på en annen kant av landet og man ser 1-2 ganger per år... Anonymkode: bfc67...86f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har skjedd oss også, men synes da ikke det svir? ☺️ Synes det er superkoselig å kunne gi uten å få tilbake. Anonymkode: f63d2...ea6 Mange gaver kjøper man av plikt og ikke av giverglede. Da er det surt når det kun gikk en vei. Men heldigvis trenger man da aldri mer å kjøpe gaver til familien grådige rasshøl for fremtiden., så sånn sett verdt det. Anonymkode: bfc67...86f 2
Bombasi Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 (endret) Selvfølgelig helt greit å kutte ned på gavelistene. Jeg gjorde det, og kuttet perifere mottakere jeg knapt ellers ser. Men jeg sa ifra tidlig. Jeg sendte melding i juni til de jeg ønsket å kutte julegaver til for å høre om de var interessert i å kutte julegave til meg, og at vi kunne bli enige om det. Absolutt ALLE var veldig positiv til det. Og to meldte tilbake at de "hadde tenkt tanken selv flere ganger" og "vi holder på å kutte listene vi også, så det passer fint!". Absolutt ingen tok seg nær av eller reagerte negativt. Så... igjen... skal du kutte så SI IFRA om det! Ikke bare la være å kjøpe, det er rimelig ufint, synes jeg, siden du får det året. Men du må si ifra tidlig, for flere har kanskje kjøpt til deg/dere allerede.... Og 15. november er i seneste laget, spør du meg. Endret 15. november 2022 av Bombasi 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er egentlig ingen vits å gi til de voksne. Oldeforeldre og besteforeldre kan droppes, syns jeg. De har da alt de trenger, har de ikke? Det blir bare enda en ting å dytte ned i skuffer og skap. Julen er for barna. De kan få gaver og glede seg. Voksne kjøper stort sett det de trenger og vil ha selv i løpet av året. Jeg TRENGER ikke en gave til 100-300 kroner av noen. Anonymkode: 9f8d6...952 Nå fikk jeg virkelig, virkelig vondt av beste- og oldeforeldre i din familie. De skal bare være der hele kvelden, for dine barn, uten en eneste oppmerksomhet. Etter å ha brukt mye tid og penger på gaver til dine barn. Snakk om egoisme, på selveste julekvelden. Det går da virkelig an å tenke litt utenfor boksen om man har "alt". Det finnes spiselige og drikkelige gaver. Det finnes fine kort som kan skrives med hyggelige planer i det nye året, eller med gavekort på teater, eller et restaurantbesøk. Det finnes fotoalbum og andre minner. En gave som nok vil bli høyt verdsatt. I alle fall sett mot en av 30 gaver som dine barn kaster i en haug før de hiver seg over neste. Anonymkode: 4399a...480 14
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Jeg er bestemor og de eneste julepresangene jeg får er fra mine 3 barn. Ett år fikk jeg ingenting. Jeg ble faktisk lei meg. Er ikke kravstor så jeg hadde blitt takknemlig for hva som helst. Anonymkode: f5477...78e 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 Å kjøpe til venners barn, og søskenbarns barn gjør ikke vi. Vi har 12 tantebarn, egne barn, meg og mannen, og besteforeldre. Vi kjøper kun til barna er 18 år. Kjøper ikke til venninner lengre. Det blir rett og slett for mye. synes det er deilig slik det er nå Anonymkode: 6ca6a...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 Jeg er voksen, barnløs og liker både å gi og å få gaver. Men jeg vil absolutt ikke ha pliktgaver, så for all del - jeg håper inderlig folk som innerst inne ikke vil gi/få av meg, sier fra. (Dette har vi gjort til min svigerfamilie, da svigermor okket seg over å "måtte" kjøpe gaver. Så der gir vi kun til barna. Å si fra om dette nå, 15. november, er dog i seineste laget. Mange har kjøpt allerede. Er det mulig å si fra om at dette blir siste året? Ellers er det lett å glemme og så plutselig er det november igjen... Anonymkode: ed478...ab2 1
Helene Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 Dette er helt greit. Har kuttet selv, og det har blitt godt mottatt. Har dog alltid gitt til mine søstre, selv etter voksen. De er nære for meg. Dvs, har en søster igjen. Kunne aldri tenke meg å kutte henne ut. Kjøper julegaver hele året, sprer utgiftene. Men, kjenner også bla min søster, kjøper ting jeg ser hun trenger. Ellers er det tantebarn og et par jeg er fadder på.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det gjør jeg. Folk er forskjellige. Jeg har ikke råd til å kjøpe alt jeg trenger i hverdagen. Anonymkode: 6505e...d34 Hvis du dropper julegaver til andre voksne og heller bruker de pengene selv, får du det😉 Anonymkode: fd554...dc3 1 1
Bokdamen Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 Vi droppet gaver til venners barn (hadde noen utvalgte, nære barn som fikk gave) for noen år siden. Tok det opp med dem og sa at vi ønsket å redusere antall gaver under treet. Det ble tatt godt i mot, og vi har heller fokus på å gjøre noe kjekt sammen i adventstiden og/eller romjulen. Bare send en melding nå, så er det ute av verden. I min familie gir vi gaver til voksne. Men alle har hobbyer, leser, strikker eller spiller spill, så det er enkelt å finne noe folk reelt ønsker seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå