Gå til innhold

mat på jentekveld, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tapas eller 3-retters. Det siste, en liten salat med laks eller en suppe, kan lages på forhånd. Tikka masala  med ris høres kjempegodt ut, eller bakt potet som kan lages på forhånd, med grønnsaker og noe kjøtt av fritt valg. Dessert, panna cotta eller sjokoladefondant. Kan gjøres klar på forhånd. Tapas, saltbakte poteter, baconsurrede dadler, noe spekemat, hvitløksmarinert sopp. Goggle. 

Eller for å gjøre noe helt annet; helstekt kylling, på varmluft. Som om man griller, men ha vann i bunnpanne, la kyllingen ligge på rist over. 1 time i ovnen. Den blir sprøstekt utenpå, helt fantastisk saftig inni. Tilbehør; røstipoteter/ hjemmelaget rotmos, grønne bønner. Lykke til. 

• Liker 1
Skrevet

Moussaka. Kan sløyfe aubergine hvis man ikke liker det. 

Smørbrødkake (smörgåstårta), finner masse inspirasjon til pålegg med et google søk 

Snitter med forskjellig pålegg 

Fajitas eller enchiladas med mangosalsa ved siden 

Club sandwich med pommes frites og/eller blandet salat. Du tar da godt brød, aioli, salat, tomat, rødløk, agurk, kyllingfilet og bacon. 

Anonymkode: 554bc...c8e

Skrevet

Chili con carne 

Anonymkode: e8309...881

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelaget blomkålsuppe, med foccacia

Anonymkode: 9c6c9...ec5

• Liker 1
Skrevet

Stemmer for en god suppe! Det er supergodt nå om høsten ❤️ Og gjerne med godt brød til 😋 om du liker å bake, så la «Mat til familien» ut noen urtesnurrer som så himmelske ut.

- Gresskarsuppe

- Søtpotet og gulrotsuppe

- Indisk kyllingsuppe

• Liker 3
Skrevet

her var det mase fine tips

3retter rekker jeg ikke,men mye annet hørte godt ut

Anonymkode: 535cf...f66

Skrevet (endret)

TS, jeg stemmer også på en god suppe :) 

Anonymkode: e19f6...4b5

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Skrevet

Blomkålcurry med kokosris

4 personer

1 bomkål 
1 boks kikerter 
1 squash 
1 pose spinat 
1 løk 
2 fedd hvitløk 
1 ss revet ingefær 
2 ss red curry paste (juster etter smak) 
1 boks kokosmelk(400 ml) 
saften fra 1/2 lime 
rapsolje

•Del blomkålen i buketter og skjær squashen i biter 
•Hakk løk og hvitløk og riv ingefær.   
•Skyll kikertene.                                                                                                                           •Stek løk og hvitløk til det har blitt blankt. 
•Tilsett currypaste'en og fres et minutt.
•Hell oppi kokosmelken og tilsett ingefær og alle grønnsakene unntatt spinaten. 
•La det småkoke til blomkålen er mør.        
•Bland inn spinaten rett før servering.             
•Smak til med limejuice 

4 dl jasminris 
4 dl vann 
4 dl kokosmelk 
1 stk stor lime

Bland ris, kokosmelk og vann i en kasserolle med tykk bunn. Rasp limeskallet og ha det i kasserollen. La det koke opp og siden småkoke.

Anonymkode: e0c6e...753

• Nyttig 1
Skrevet

pizza burde vel alltid være en sikker vinner? :nisseblunk: 

Anonymkode: 6d849...24f

Skrevet

Hjemmelaget pannepizza, slik vi hadde på 80-tallet, eller et utvalg av smørbrød som karbonadesmørbrød, ostesmørbrød, kalkunsmørbrød, skinkesmørbrød...enkelt og godt, men kanskje ikke så vanlig?

Eller en pastarett, der kan du gå veldig enkelt, som en bolognese eller carbonara, eller en mer spesiell en som denne (google oppskrift): 

Anonymkode: ce6be...e07

Skrevet

Vi er også en venninne gjeng som pleier og ha kvelder hos hverandre på rundgang. Pleier og bli pastasalat med foccacia brød. Aioli og smør er et must. Nachos. Taco. Pizza. Stor langpanne med lasagn. Også noe snacks utover kvelden. 

Pastasalat er alltid en bankers 🙏 Kylling, bacon og grønn pesto som hovedingrediensene, så putter du oppi det du ønsker. Eller ost og  skinke på rømme og majones, krydre godt. Der og  hiver du oppi masse snadder. 

Kom på en til! Omelett i form med brød/foccacia brød til. Super lett og lage for så ha i ovnen til den er klar. Ost, skinke, sopp, paprika osv oppi. Bare google omelett i form /langpanne 🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blomkålcurry med kokosris

4 personer

1 bomkål 
1 boks kikerter 
1 squash 
1 pose spinat 
1 løk 
2 fedd hvitløk 
1 ss revet ingefær 
2 ss red curry paste (juster etter smak) 
1 boks kokosmelk(400 ml) 
saften fra 1/2 lime 
rapsolje

•Del blomkålen i buketter og skjær squashen i biter 
•Hakk løk og hvitløk og riv ingefær.   
•Skyll kikertene.                                                                                                                           •Stek løk og hvitløk til det har blitt blankt. 
•Tilsett currypaste'en og fres et minutt.
•Hell oppi kokosmelken og tilsett ingefær og alle grønnsakene unntatt spinaten. 
•La det småkoke til blomkålen er mør.        
•Bland inn spinaten rett før servering.             
•Smak til med limejuice 

4 dl jasminris 
4 dl vann 
4 dl kokosmelk 
1 stk stor lime

Bland ris, kokosmelk og vann i en kasserolle med tykk bunn. Rasp limeskallet og ha det i kasserollen. La det koke opp og siden småkoke.

Anonymkode: e0c6e...753

Åh, takk! Hehe, må prøves til neste jentekveld 🙏🧡

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hjemmelaget pannepizza, slik vi hadde på 80-tallet, eller et utvalg av smørbrød som karbonadesmørbrød, ostesmørbrød, kalkunsmørbrød, skinkesmørbrød...enkelt og godt, men kanskje ikke så vanlig?

Eller en pastarett, der kan du gå veldig enkelt, som en bolognese eller carbonara, eller en mer spesiell en som denne (google oppskrift): 

Når jeg skrev smørbrød forresten så mente jeg smørbrød bakt i ovn. Som disse:
https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/smorbrod-og-palegg/turkey-melt-ostesmørbrød

https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/smorbrod-og-palegg/klassisk-ostesmørbrød

https://kokkejaevel.blogg.no/karbonader-pa-hvitloksbrod-med-stekt-lok-og-ertepure-a-la-kokkejaevel.html

https://www.matoppskrift.no/oppskrift/erta-berta-poelsesmoerbroed

Skrevet

Slår også et slag for en god suppe 😋 Med riktig topping og godt brød til er det utrolig godt nå på høsten. 
Gulrotsuppe som er nevnt over her er kjempegodt med krydderstekte kikerter. Spre kikerter utover et ovnsbrett. Tilsett krydder du liker, paprika, karri, spiskumin (eller hvordan det staves) er f.eks godt, og gjerne olje om dere liker det. Stekes til de blir litt crunchy 😋 Passer til ulike supper. 

En god høstgryte med sopp om folk liker sopp er også utrolig godt.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er en sånn som er kjempeglad i helt basic ting som pizza, taco, osv, og jeg synes overhodet ikke det er kjedelig om det er noen som serverer det hver gang jeg kommer. Jeg blir mer glad for pizza hver gang, enn å komme til noe eksperimentelt og "rart". Spesielt om jeg forventer pizza 😛 

Anonymkode: 7c3a3...497

• Liker 2
Skrevet

Spekemat, rømme,  eggerøre og kokte poteter. 

Ostefat, kjeks, frukt.

Grønn salat som base, godt brød og div garnityr. F eks, reker, varmrøkt fisk, stekt bacon, hardkokte egg, osteterninger valnøtter. Bruk det du har lyst på.

Pokebowl. For de gravide stek fisk/ kylling eller bruk reker

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei

Jeg skal ha 7 jenter på besøk på fredagen :) jeg syns jeg lager mye av det samme, går mye i pai ,salat, pizza ,gryter og tapas ,har lyst på noen gode retter. jeg kjøper vin, øl og brus er 2 av venninnene mine som er gravide nå.

Vi har kjent hverandre lenge, 5 siden barnehagen og 2 fra 1 klasse :)  Jeg synes jeg har den kjedeligste maten da det er mye av det samme,selvom de aldri klager og synes det er godt.

Dessert/kake har alltid 2 av de som kommer, sånn er det hos alle :)

Anonymkode: 535cf...f66

Men gryter finnes jo i hundretusen varianter, og kan være helt fantastisk god...
Spesielt nå på senhøsten ville jeg servert en lammegryte, spesielt fransk, marokkansk eller tyrkisk.
Finnbiff er også en nydelig gryte. Beouf Bourguignon er litt klassisk i min familie. Baccalao og hjortegryte klarer jeg heller ikke si nei til. Men alt dette er jo gryter da... 

Men hvis du synes alle typer gryter er kjedelig, så kan du jo gå for en meze med stek til? Det kan jo ligne litt på tapas da, men jeg foretrekker meze. 
Vil en paella kunne fungere, eller er det for likt gryte? 

• Liker 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (15 timer siden):

I dag hadde me jegerpanne med kokt elgtunge og råmjølkspudding (kalvedans) til middag. Jamvel byfolk må gje med seg at det er nokre fordelar med å bu på landet. 

Neitakk

Anonymkode: a4ce5...65f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...