Gå til innhold

Hvordan pynter du juletreet?


monja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er selvsagt sjef for juletrepyntingen hos oss! Jeg har alltid hatt lyst på et frodig amerikansk tegnefilm-juletre, men jeg synes de vi pleier å ha er lekre også. Vi pynter med ganske tykke sånne englehår-ting, eller hva det nå heter, i hvitt og sølv, røde kuler, og gammeldags julepynt(figur-ting og epler og lignende). Staselig!

Endring: Vi bruker hjemmelagede kurveting også.

Endret av Chans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter juletreet med lys, kuler, hjemmelaget juletrepynt og glitter. Juletrepynten er i alle farger.

Det ser ofte litt voldsomt ut, men jeg syns det er så upersonlig med sånne stilrene jultrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pyntesjef, og all den gamle dritten må på, ellers er det ikke gul.

Først setter far på lysene og så setter den yngste søsteren min på stjernen. Deretter henger jeg på glitteret loddrett og så henger vi på all dritten. Det er gamle syttitallskuler, stygge kurver med rosinklin i seg etter en jul jeg hadde lest om gamle tradisjoner (det var visst vanlig før å legge godterier i kurvene :roll:), stygge ting søstrene siters har laget på diverse juleverksteder og noen pene gamle ting, som oldemor og sånn har laget. De er flotte og forseggjorte.

Mor vil helst kaste alt og ha et pent tre med bare rødt og gull, men jeg har satt foten ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt mulig rart. Synes minimalistiske juletrær med ensforming pynt i en eller to farger er kjedelig og upersonlig. Vi har alt fra diverse kjøpt pynt til ting jeg og broren min laget da vi var små. Julestjerne i toppen, lys, englehår, kuler i alle fasonger og farger (både runde og formet som f.eks. kongler), kurver, små fugler, istapper, små figurer osv. Synes det er verdens mest koselige og personlige juletre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...)stygge kurver med rosinklin i seg etter en jul jeg hadde lest om gamle tradisjoner (det var visst vanlig før å legge godterier i kurvene :roll:)

Hallo! Det er fortsatt vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har røde kuler og resten av pynten er i "gull". Georg Jensen har en serie med pynt som jeg har samlet på siden tidenes morgen. Glitter bruker vi ikke, det synes jeg er aldeles grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos meg har vi røde, sølv og blå kuler, glitter og noen arvete kuler.

Hjemme hos mamma og pappa har vi gamle lenker, gamle kuler fra d abestefar var liten og kongler og gud vet hva...

Men alt må på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg har på glittertråder i sølv og litt ymse resteglitter i bånn (etter lysene, seff), så dynges det på med engler, hjemmeflettede kurver, lenker, sølvkuler og noen matt røde kuler.

Det er ikke stilrent, men jeg synes alltid det er fint. Nå har vi samlet pynt i mange år - det er minner på treet!

Gleder meg jeg nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer fortsatt jul hjemme, noe jeg skal gjøre til jeg selv får barn... Mamma og pappa setter opp juletreet lillejulaften, tar på lys, glitter og stjernen, så har vi barna pyntet det når vi har stått opp om morgenen (på denne måten har de fått sove en ekstra time). Så treet vårt er alltid overfylt av alt mulig, ny pynt, gammel pynt, fin, stygg, hel og ødlagt pynt. Men alt har sin sjarme og sine minner...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Synes også det stilrene er upersonlig. Vi pynter med allslags ting som vi har arvet, samlet på eller kjøpt sammen. Kuler, nisser, engler, fugler, kongler og glitter!!Koselig når juletreet skinner med julepynt vi har et forhold til.

Endret av synseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går stort sett i rødt og gull, men driver og bytter ut all den billige startpakkejuletrepynten med en og en "ordentlig" ting. Kjøper det jeg kommer over som kan passe når jeg er på ferie o.l. Begynner å få en fin samling med spesielle ting nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig når juletreet skinner med julepynt vi har et forhold til.

Ja, jeg synes det er halve gleden med å pynte juletreet. Hver gang jeg henger opp de flettede kurvene tenker jeg på de kveldene familien satt samlet og flettet alle slags kurver, både helt enkle og de vanskelige og finurlige. Og når jeg henger opp en liten julemus tenker jeg på at den opprinnelig hang fast på en kjøkkentavle foreldrene mine fikk i bryllupsgave. To av mange gode minner knyttet til julepyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gamle syttitallskuler, stygge kurver med rosinklin i seg etter en jul jeg hadde lest om gamle tradisjoner (det var visst vanlig før å legge godterier i kurvene :roll:)

Bruk marsipankuler istendenfor. De klisser ikke. Hva er poenget med kurver om det er noe i dem?

Mine foreldre henger opp en halvt oppspist lekedyr. Det har hengt på juletrær i slekten i over 100 år og det kommer jeg til å fortsette med om det er jeg som overtar skapningen.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukkende i rødt og gull. Driver også gradvis på å bytter ut den billige start pynten med nye ting.

Og hvem sier at et stilrent juletre ikke kan inneholde like mange minner som de trærne som har litt av hvert på.

Når jeg henger på snømannen i gull, tenker jeg på at det var min sønns favoritt pynt da han var bitteliten, en annen ting har vi kanskje kjøpt sammen på ferie osv. Selv om pynten ikke består av all slags farger så inneholder den like mange minner, og våre barn har det samme forholdet til den som andre har til hjemmelagde kurver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er mange her som bruker rødt og gull. Selv bruker jeg blått og sølv - og ikke sånn tykt glitter, men mer glittertråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde kuler, glitter, hvite papirstjerner, noen glassfigurer, trehvite figurer, noen nisser, lys og stjerne i toppen. Må selvfølgelig ha stjerne i toppen, ikke sånnt "spyd", det synes jeg ser merkelig ut. Pynter med litt av hvert egentlig, men hovedfargen er RØD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletreet vårt er et sted midt i mellom personlig/eklektisk og stilig - ifølge meg som er sjefspynteren, vel å merke. :sjarmor:

Ikke glitter (det synes jeg er stygt), men sånne lenker med små gullkuler, som jeg henger i "tunger" rundt og rundt treet. En fryktelig jobb å få et slags harmonisk resultat med trær som sjelden er helt symmetriske. :overrasket::ler:

Ellers mange glasskuler med individuell sjarm, og noen "masseproduserte" som også jeg satser på å bytte ut med flere særpregede etterhvert. Flere farger, men en overvekt av rødt og gull, fordi jeg synes det ser best ut mot det grønne treet. Har forresten også noen store, helt svarte kuler med gulldekor som jeg liker godt.

En 20 cm lang, absurd hvit- og rødstripete "sokk" i tre som jeg kjøpte på salg etter jul et år, og som jeg elsker, men mannen min er mer tvilende til. :grine2:

Og en god del pynt vi har fått i julegave, faktisk, alt fra sånn eksklusiv snobbepynt i messing o.l. til hjemmeheklede snøkrystaller og hjerter. Men jeg henger ikke opp hva som helst, selv om jeg får det i gave. ;)

I toppen har vi en hvit, gammeldags stjerne med lys i, sånn med mange tagger, som vi har arvet. Skikkelig fin. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arva juletrepynten etter farmor, og den er jeg kjempeglad i, massevis av gamle kuler og kongler i forskjellige farver, mest røde. Gullfarga spir i toppen, gullglitter og rader med bittesmå røde kuler som jeg "snurrer" nedover, liker det ikke når glitteret henger rett ned...

I tillegg er det en del småpynt i tre, og noe hjemmelaga, som bare er med på å gjøre treet koselig :)

Og selvfølelig lys - i èn farge, klarer bare ikke farga lys på juletreet, eller noe annet sted for den sags skyld. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...