Gå til innhold

Hvor lenge tester man positivt på hurtigtest


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Fikk 2 streker på lørdag. Har vondt i halsen, og føler meg ikke i form. Hatt feber i 2 dager. Føler meg liksom bare sliten, orker ingenting. 

Har egentlig bestilt tur til min bestefar i Frankrike om 7 dager. Jeg vil selvfølgelig ikke reise om jeg fremdeles har symptomer. Bestefar vil heller ikke jeg kommer om jeg tester positivt fremdeles.

Dere som har hatt covid, hvor lenge etter testet dere positivt på hurtigtest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sermina skrev (30 minutter siden):

Vi voksne har testet positivt ca 9,5-10 dager. Barnet vårt 7 dager begge gangene.

 

Skjønner. Da kan det spøke for turen min da skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dreamstar
Anonym-bruker skrev (1 time siden):

Fikk 2 streker på lørdag. Har vondt i halsen, og føler meg ikke i form. Hatt feber i 2 dager. Føler meg liksom bare sliten, orker ingenting. 

Har egentlig bestilt tur til min bestefar i Frankrike om 7 dager. Jeg vil selvfølgelig ikke reise om jeg fremdeles har symptomer. Bestefar vil heller ikke jeg kommer om jeg tester positivt fremdeles.

Dere som har hatt covid, hvor lenge etter testet dere positivt på hurtigtest?

Sønnen min testet positivt i 2 uker etter coronaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dreamstar skrev (1 time siden):

Sønnen min testet positivt i 2 uker etter coronaen.

Såpass ja. Trodde man testa negativt etter noen dager jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (2 timer siden):

Skjønner. Da kan det spøke for turen min da skjønner jeg.

Du kan reise og gjøre som før etter 4-5 dager.  Man skal ikke ta hensyn til test.  Ikke vits å teste seg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (6 minutter siden):

Du kan reise og gjøre som før etter 4-5 dager.  Man skal ikke ta hensyn til test.  Ikke vits å teste seg mer. 

Nei, men som jeg skrev så ønsker personen jeg skal besøke en negativ test før jeg kommer. Og det må jeg nesten respektere. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (8 timer siden):

Du kan reise og gjøre som før etter 4-5 dager.  Man skal ikke ta hensyn til test.  Ikke vits å teste seg mer. 

Ja, man "kan" det, men man er smittsom sålenge man tester positivt på hurtigtest. Hurtigtest slår ut på levende hele virus, mens PCR test kan slå ut på viruspartikkler.

Hadde jeg vist noen hadde korona hadde jeg også ville de skulle hatt negativ test før jeg traff dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (9 timer siden):

Såpass ja. Trodde man testa negativt etter noen dager jeg 

Nei, gjennomsnittet er 8-10 dager på hurtigtest i følge studier. Svært få er smittsomme etter 10 dager, men mange er smittsomme frem til dag 7.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (På 15.11.2022 den 10.58):

Ja, man "kan" det, men man er smittsom sålenge man tester positivt på hurtigtest. Hurtigtest slår ut på levende hele virus, mens PCR test kan slå ut på viruspartikkler.

Hadde jeg vist noen hadde korona hadde jeg også ville de skulle hatt negativ test før jeg traff dem.

Nå kan altså folk som jobber innen helse gå på jobb 5 dager etter første positive.  Litt rart de kan det hvis de fortsatt kan smitte barn, syke og eldre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (6 timer siden):

Nå kan altså folk som jobber innen helse gå på jobb 5 dager etter første positive.  Litt rart de kan det hvis de fortsatt kan smitte barn, syke og eldre mennesker. 

Nå er dette en tåpelig regel all den tid forskningen viser du er mest smittsom dag 3-6 med omikron viruset. Land som fortsatt har endel smittevern som f.eks Japan anbefaler fortsatt 10 dager (og negativ hurtigtest) før man beveger seg ut blandt folk igjen.

På dag 3-6 er det hele 82% dektekterbart virus, hvor man klarer å dyrke viruset hos 50%. Dag 7-9 er 11,7% smittsomme. Ingen smittsomme etter dag 10. Kun 10% er smittsomme dag 1-2.

https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html

Dette stemmer veldig godt overens med hva vi har opplevd i virkeligheten. Vi har fått korona inn i husstanden 2 ganger og begge gangene valgte vi å dele oss i 2. Vi som delte oss ble ikke smittet selv om vi var sammen med den smittede de første 24timene. De som ble igjen hos den syke ble smittet begge gangene. Så det er faktisk en myte at korona smitter lenge før positiv test. Den største smitten skjer dag 3-6 som studien viser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (6 timer siden):

Nå kan altså folk som jobber innen helse gå på jobb 5 dager etter første positive.  Litt rart de kan det hvis de fortsatt kan smitte barn, syke og eldre mennesker. 

Jeg jobber innen helse og vi kan gå på jobb fra dag 1. men munnbindpåbud i 10 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (17 timer siden):

Jeg jobber innen helse og vi kan gå på jobb fra dag 1. men munnbindpåbud i 10 dager. 

Litt merkelig regel når vi ikke trenger å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (16 minutter siden):

Litt merkelig regel når vi ikke trenger å teste.

Vi må gå med munnbind ved alle luftveissymptomer såklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (38 minutter siden):

Vi må gå med munnbind ved alle luftveissymptomer såklart. 

Er en syk er en hjemme. Mulig noen er på jobb med sår hals, men ingen med munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (37 minutter siden):

Er en syk er en hjemme. Mulig noen er på jobb med sår hals, men ingen med munnbind. 

Det er da helt vanlig å være på jobb selv om man er litt forkjølet oh ikke har feber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nussepus skrev (9 minutter siden):

Det er da helt vanlig å være på jobb selv om man er litt forkjølet oh ikke har feber. 

Ja, men ikke med munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...