Gå til innhold

Lydia genser og raglanfelling


Maryan190686

Anbefalte innlegg

Hei, håper det er noen lurer damer eller menn som kan hjelpe.

Strikker Lydia genser etter oppskrift, men dropper hvit/rosa blomster-mønsteret ved bærestykket, og vil bare fortsette med vrangmaske-mønsteret hele veien opp. Til nå har jeg fulgt oppskriften og felt raglan annenhver omgang. Men, hva gjør jeg hvis jeg ønsker å gjøre dette helt til hals-strikkingen (vrangbord i hvitt)? Kan jeg felle raglan annenhver omgang helt til jeg skal strikke hals, eller må det felles mer/mindre? Legger ved bilde D04064E1-85D0-4DFE-81AA-163A221E2D1C.thumb.jpeg.b0f783bbe38c69918986d5302fcfec55.jpegsom kanskje hjelper.

tusen takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gjort som du skriver og hatt raglanfelling på annenhver omgang i stedet.

På raglan feller man normalt åtte masker på hver omgang. Fra bunnen av mønsteret til og med første felling midt i den store rosa, er det åtte omganger = 4 omganger med raglanfelling uten mønster = 32 masker felt. (Mønsteret gir to felte masker på hver halve rose)

Men mønsteret vil at det skal felles hyppigere etterhvert.

På hver hele rose blir det 14 omganger = 7 omganger med felling = 56 felte masker. Mønsteret feller 4 felte masker per hele rose, hvor mange hele roser er det i størrelsen du strikker?

Hele rosen pluss borden øverst er 20 omganger = 10 omganger felling = 80 felte masker. Mønsteret feller da 6 masker per rose, så kan du regne ut antall roser du skulle hatt om du fulgte mønsteret.

Jeg klarer ikke regne ut hvor godt det stemmer, men jeg ville felt annenhver med raglan og sett hvordan det kom ut mot toppen. Man kan jo alltids korrigere litt til slutt for å komme rett ut.

Erfarne strikkere må gjerne korrigere meg om jeg har regnet helt feil. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...