Gå til innhold

Hvor viktig er det med restitusjonsdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt hektet på trening og prøver å få til en økt de dagene jeg har tid.

det kan være 3 dager på rad, også en eller to dager uten trening, før feks 2 dager med etc. jeg trener splitprogram, så annenhver økt over og underkropp. Vanligvis blir det ikke mer enn maks 3 dager på rad, men noen ganger har jeg mulighet til å trene 6-7 dager på rad.. spørsmålet er da om jeg heller burde legge inn en hviledag eller om det er ok å dra på trening likevel ? 
jeg har trent i ca 2 mnd og prøver å pushe meg selv hver økt. Fortsatt er jeg så fersk at jeg blir støl etter hver økt, men føler ikke det har noe å si på prestasjonen på neste økt. Noen erfaringer ? :) 

Anonymkode: 64333...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør gå 48-72 timer før du trener samme muskelgruppe da det er i dette tidsrommet muskelen bruker på å bygge seg opp igjen, trener du den før den er restituert kan du faktisk ende opp med dårligere progresjon. 

Hva med å kjøre en dag med ulike øvelser på ben, en dag med bryst, triceps, mage. Så en dag for mark og rygg, biceps. Dag fire kan du bruke til litt cardio? Dag fire bruker jeg som regel Eclipse maskina, stair master, ro og mølle, også kjører jeg av og til øvelser som jeg har hatt lyst til i løpet av uka men ikke fått presset inn. 

Anonymkode: e8c56...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 21.56):

Jeg har nylig blitt hektet på trening og prøver å få til en økt de dagene jeg har tid.

det kan være 3 dager på rad, også en eller to dager uten trening, før feks 2 dager med etc. jeg trener splitprogram, så annenhver økt over og underkropp. Vanligvis blir det ikke mer enn maks 3 dager på rad, men noen ganger har jeg mulighet til å trene 6-7 dager på rad.. spørsmålet er da om jeg heller burde legge inn en hviledag eller om det er ok å dra på trening likevel ? 
jeg har trent i ca 2 mnd og prøver å pushe meg selv hver økt. Fortsatt er jeg så fersk at jeg blir støl etter hver økt, men føler ikke det har noe å si på prestasjonen på neste økt. Noen erfaringer ? :) 

Anonymkode: 64333...f90

Hvis du trener splitt over/under og det bare unntaksvis er 6 - 7 dager på rad ser jeg ikke det store problemet. Men om det blir regelen heller enn unntaket hadde jeg kanskje tatt en hviledag midt i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...