Nattens rytter Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Støttar de nærbutikkane dykkar?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Ja, og bruker Rekoringen for å støtte lokale bønder og produsenter. Anonymkode: 5d0dd...248 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Nei. Det er så dyrt. Anonymkode: ac437...6ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 Ja, dersom det er god service og gode priser. Anonymkode: 3846d...a86
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Helt ærlig; som regel ikke. Utelukkende grunnet pris. Eksempel: En lokal butikk selger hundemat. En 8kg sekk hos dem koster 879kr. De har ikke verdens beste beliggenhet og korte åpningstider. Den samme sekken med hundemat koster 529kr på nett, fraktfritt levert på trappa etter 3 virkedager… Det samme priseksempelet gjelder kattemat og kattesand. For meg gir det en årlig besparelse på 6-7000 kr bare på dyreutstyret. Så nei, som oftest handler jeg ikke lokalt. Anonymkode: c5f77...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 Ja, selvfølgelig! Noe annet er å bæsje på leggen sin. Ja, det er en del dyrere, men det er det verdt. Det hadde kostet mer i tid og kjøring hvis jeg måtte kjøre til neste tettsted fordi lokalbutikken ble lagt ned. Og så vet min lokale butikk (en Coop Prix) at de ikke kan konkurrere på pris, men de kan søren meg konkurrere på service. Og der vinner de mange kunder. Jeg vet om folk som kjører 10 km fra tettstedet i kommunen til denne Coop Prixen hvor det er dyrere og handler der av og til for å støtte den. De bestiller også inn hva du måtte spørre om, så lenge det går an og du faktisk kjøper det. De har også tilgang til Tine Storkjøkken og bestiller inn derfra hvis man måtte ønske. For eksempel 5 kg boks med seterrømme til et bryllup eller et helt ostehjul. Og de har tilgang på felleskjøpet sine varer. Så man kan bestille derfra også. Anonymkode: 75263...ba8 9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 Jeg har blitt mer bevisst på hva jeg handler hvor. Men det er mer på grunn av muligheten for reklamasjon. Kvaliteten på sko og klær har blitt betydelig dårligere, og sjansen for reklamasjon er betydelig. Og da er det lettere å ha kjøpt det lokalt. Men jeg er også prisbevisst, så om det er mye å spare, handler jeg etter hvor det er billigst. Matvarer og hverdagskjøp gjøres på eget postnummer, da vi har alle sånne butikker tilgjengelig (rema, kiwi, mega, prix, extra, europris, meny). Anonymkode: 3bee7...ecc
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Ja, handler mat fra Reko-ringen og lokale småskalaprodusenter i butikken.
Daisy-love Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Pen blanding her. Noen gang ja, andre ganger ikke. Prøver å være med å støtte opp om den lokale nærbutikken, men den er også vesentlig dyrere så blir mest om jeg trenger noe smått, eller de har tilbud. Er ofte i sentrum og handler da der på kjedene, men også på uavhengige butikker. Støtter også opp om små butikker på nett som diggbox.no som har mye bra allergivennlig og veldig god kundeservice.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 I tillegg til å støtte nærbutikken så støtter jeg også lokale bønder. Hver høst fyller jeg opp en stor fryser med ca 100 kg kjøtt levert på døra av lokale bønder. For eksempel beitefôret kalv som har gått med mora på fjellbeite hele sommeren. Ullgris som går ute. Høner som har bodd i mobile hønsegårder (sånne som man flytter rundt på ute). Anonymkode: 75263...ba8 1 5
Nattens rytter Skrevet 13. november 2022 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I tillegg til å støtte nærbutikken så støtter jeg også lokale bønder. Hver høst fyller jeg opp en stor fryser med ca 100 kg kjøtt levert på døra av lokale bønder. For eksempel beitefôret kalv som har gått med mora på fjellbeite hele sommeren. Ullgris som går ute. Høner som har bodd i mobile hønsegårder (sånne som man flytter rundt på ute). Anonymkode: 75263...ba8 Fantastisk! Gjev alle var som deg, då hadde me hatt fleire levande bygder!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 Nattens rytter skrev (3 minutter siden): Fantastisk! Gjev alle var som deg, då hadde me hatt fleire levande bygder! Takk. Ja, jeg synes det er viktig å støtte bygda hvis man er interessert i å bli værende i bygda. Men nå er jeg heldig og har nedbetalt enebolig og bil og ca en million i lønn (før skatt) og ingen barn, så jeg går greit i pluss hvert år uten å måtte budsjettere. Jeg vet jo at alle ikke er så heldige at de kan prioritere som meg og jeg har forståelse for det. Men bygdefolk som har mulighet til det burde prioritere å kjøpe lokalt. Alternativet er jo at butikker må legge ned og man må kjøre et stykke for å gå på butikken og da dør bygda fort... Da flytter folk bort og det blir en ond sirkel med at det skjer lite fordi det er få folk, så derfor flytter flere folk bort slik at det blir mindre og mindre som skjer. Vi er en del ildsjeler i denne bygda faktisk og en av dem er en helt fantastisk fyr som er full av idéer (men ikke god gjennomføringsevne, så da er det bra at det er noen andre som kan ta den rollen 😂). Før covid hadde vi en musikkfestival hver sommer med dugnad som dro 3-4 ganger bygdas innbyggertall hver kveld. Overskuddet gikk tilbake til bygda. Vi lagde offentlig grillhytte, sandvolleyballbane, utetrampoliner, lekeplasser, flytebrygge ved badeplass osv. Og vi passet på å kjøpe alt vi kunne gjennom nærbutikken og brukte et lokalt bryggeri. Butikken hadde en omsetning på ca en halv million i festivalhelga med festivalen og festivalcamp. Det er slettes ikke ille for en Coop Prix i ei lita bygd. 😅 Anonymkode: 75263...ba8 1 6
c_buk Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 Ja. Spesielt om det er lokale produsenter som tør å tenke litt utenfor boksen. Støtter også norske matgrundere som prøver seg med norske varer. Elsker f.eks soppsoyaen Funghi eller norsk tangsalt osv. Ja til lokalt og ja til norsk matkultur. 1
c_buk Skrevet 13. november 2022 #14 Skrevet 13. november 2022 Kan også nevne at jeg ikke spiser kjøtt selv, men blir jo glad når jeg hører at folk kjøper norsk vilt eller fra norske lavskalaprodusenter. Og at man er villig til å betale en pris som sørger for at bonden kan drive på forsvarlig vis og forhåpentlig tjene litt på jobben sin.
Helene Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 Både ja og nei. Matvarer, kjøper der det er billigst. Med ny bolig trenger forskjellige ting, kjøper lokalt. Tjenester, kjøper lokalt.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Skrevet 13. november 2022 Det har jeg dessverre ikke råd til. Handler all mat på de to nærbutikken, men det er extra og rema så hadde handlet på de uansett pga pris. Eller støtter jeg når jeg kan, men ofter er prisen langt høyere enn andre og dermed har jeg ikke råd. Dumt at det er blitt sånn. Anonymkode: 2d48b...692
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 Nærbutikkene våre er rema 1000, kiwi, meny, og bunnpris... Så da handler vi på kiwi, siden den har den beste kombinasjonen av varer vi vil ha, og pris. Anonymkode: aeb8f...6a5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 Har joker og meny som nærmeste butikker. Handler en del der, men det er jo dyre butikker. Derfor kjører jeg ofte til kiwi eller rema som ligger ca 15 minutter unna. Anonymkode: fe755...05a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå