AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Hei, Fikk fremfall av fremre skjedevegg etter fødsel for 3 mnd siden. Har hatt en del plager, og fikk satt inn ringpessar for 1,5 mnd siden. Det ble litt bedre med pessar, men er fortsatt ikke bra. Har mye (!) utflod og kjenner på ubehag når jeg går mye. Det er en stor kul som buler ut av vagina når jeg har anstrengt meg for mye. Jeg har tatt dette svært tungt, og føler med mye nedfor pga dette. Samlivet med samboer er satt på vent, og jeg tørr ikke (og vet heller ikke) om sex i det hele tatt er mulig sånn som ståa nedentil er nå. Har noen opplevd det samme? Gikk det tilbake av seg selv, og hvordan var samlivet mens fremfallet var der?… Anonymkode: 6e664...734 1
RockyRose Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Eg hadde det og, og varte dessverre fram mot ca 8 mnd. Noko eg fekk beskjed om var veldig normalt ved framfall, spesielt om ein ammar. Kom igjen straks eg vart gravid igjen ✌️😖 vondt/press å sitje på huk, stå lenge oppreist, gå på do, sex var ikkje behageleg før ved 8 mnd (prøvde ved 4 og 6 mnd, men klarte ikkje). Reiste på legesjekk rundt 6-7 mnd. Fekk beskjed om å gjere knipeøvingar. 3 gongar daglig, 15 press og etter kvart skulle kvart press vare så lenge ein klarte, gjerne med noko oppi skjeden for å skape motstand. Ny kontroll etter 3 mnd, men då var det blitt betre 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 RockyRose skrev (15 minutter siden): Eg hadde det og, og varte dessverre fram mot ca 8 mnd. Noko eg fekk beskjed om var veldig normalt ved framfall, spesielt om ein ammar. Kom igjen straks eg vart gravid igjen ✌️😖 vondt/press å sitje på huk, stå lenge oppreist, gå på do, sex var ikkje behageleg før ved 8 mnd (prøvde ved 4 og 6 mnd, men klarte ikkje). Reiste på legesjekk rundt 6-7 mnd. Fekk beskjed om å gjere knipeøvingar. 3 gongar daglig, 15 press og etter kvart skulle kvart press vare så lenge ein klarte, gjerne med noko oppi skjeden for å skape motstand. Ny kontroll etter 3 mnd, men då var det blitt betre 🙂 Takk for svar! Godt å høre at man ikke er alene.. Jeg har vært veldig fysisk aktiv, både før svangerskapet og under svangerskapet. Nå er jeg redd jeg ikke kan gjøre annet enn å gå tur. Trente du noe / kunne du trene noe mens du hadde fremfallet? Gyn som satte inn pessarring til meg sa at knipeøvelser vart «bortkastet» tid, og at det ikke ville hjelpe på framfallet da det er vevet som har strukket seg. Går hos fysio nå som sier det stikk motsatte.. hadde du også en synlig kul, eller var det «usynlig»? Anonymkode: 6e664...734
RockyRose Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Godt å høre at man ikke er alene.. Jeg har vært veldig fysisk aktiv, både før svangerskapet og under svangerskapet. Nå er jeg redd jeg ikke kan gjøre annet enn å gå tur. Trente du noe / kunne du trene noe mens du hadde fremfallet? Gyn som satte inn pessarring til meg sa at knipeøvelser vart «bortkastet» tid, og at det ikke ville hjelpe på framfallet da det er vevet som har strukket seg. Går hos fysio nå som sier det stikk motsatte.. hadde du også en synlig kul, eller var det «usynlig»? Anonymkode: 6e664...734 Eg trente og under heile sv.skapet. Tok litt tid etter før eg klarte å trene som vanleg, men det kom gradvis! Etter nokre mnd var det ikkje lenger vondt, men ubehagleg. Så det kom seg alltids, berre seinare enn ein ynskjer 🙈 Ja, eg veit ikkje. Men vil uansett tru at å trene opp igjen muskulaturen i skjeden/bekken vil vere med å betre det, så bortkasta tid er eg ueinig i alle fall 🤷♀️ Hadde nok konstant synleg kul dei første mnd. Etter kvart kom den tydeleg fram om eg hadde vore på toalett, stått lenge osv..
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 RockyRose skrev (9 minutter siden): Eg trente og under heile sv.skapet. Tok litt tid etter før eg klarte å trene som vanleg, men det kom gradvis! Etter nokre mnd var det ikkje lenger vondt, men ubehagleg. Så det kom seg alltids, berre seinare enn ein ynskjer 🙈 Ja, eg veit ikkje. Men vil uansett tru at å trene opp igjen muskulaturen i skjeden/bekken vil vere med å betre det, så bortkasta tid er eg ueinig i alle fall 🤷♀️ Hadde nok konstant synleg kul dei første mnd. Etter kvart kom den tydeleg fram om eg hadde vore på toalett, stått lenge osv.. Jeg tenker også at det å trene opp muskulaturen er ene og alene positivt, så jeg prøver å knipe 3 ganger pr dag nå 😊 Jeg er så redd for at trening kan forværre selve fremfallet. Kjenner jeg føler meg både fysisk og psykisk klar for å begynne å løfte litt lette vekter nå, men jeg tørr ikke. Nå kommer jo vinteren snart, og det å trille blir vanskeligere her jeg bor på vinterstid.. Samme her, her buler det ut ved toalettbesøk, når jeg har gått/stått litt osv.. fader det er leit at det ble sånn. MEN, har fått verdens nydeligste jente - så verdt det uansett❤️❤️ Var det fremre skjedevegg hos deg også? Fikk du ikke tilbud om ringpessar? Anonymkode: 6e664...734
RockyRose Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker også at det å trene opp muskulaturen er ene og alene positivt, så jeg prøver å knipe 3 ganger pr dag nå 😊 Jeg er så redd for at trening kan forværre selve fremfallet. Kjenner jeg føler meg både fysisk og psykisk klar for å begynne å løfte litt lette vekter nå, men jeg tørr ikke. Nå kommer jo vinteren snart, og det å trille blir vanskeligere her jeg bor på vinterstid.. Samme her, her buler det ut ved toalettbesøk, når jeg har gått/stått litt osv.. fader det er leit at det ble sånn. MEN, har fått verdens nydeligste jente - så verdt det uansett❤️❤️ Var det fremre skjedevegg hos deg også? Fikk du ikke tilbud om ringpessar? Anonymkode: 6e664...734 Kan evt trene med å ha meir stabilitet om du vil prøve det? Knebøy til sitjande på benk, markløft oppå klosser? Det sa legen aldri faktisk 🙈 Ho ville eg skulle prøve med knipeøvingar og ta tida litt til hjelp før vi prøvde behandling.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 RockyRose skrev (10 minutter siden): Kan evt trene med å ha meir stabilitet om du vil prøve det? Knebøy til sitjande på benk, markløft oppå klosser? Det sa legen aldri faktisk 🙈 Ho ville eg skulle prøve med knipeøvingar og ta tida litt til hjelp før vi prøvde behandling. Ja, er mer det å belaste bekkenbunn jeg er så redd for, redd fremfallet blir enda værre.. 😕 Hmm.. skjønner. Forsto det på Gyn som om at det ikke var alle som var kandidater for pessarring også. men, husker du / fikk du vite hva slags fremfall du hadde? Anonymkode: 6e664...734
RockyRose Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, er mer det å belaste bekkenbunn jeg er så redd for, redd fremfallet blir enda værre.. 😕 Hmm.. skjønner. Forsto det på Gyn som om at det ikke var alle som var kandidater for pessarring også. men, husker du / fikk du vite hva slags fremfall du hadde? Anonymkode: 6e664...734 Kan hende ho sa det, men fekk kun med meg at det var framfall 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Nattens rytter skrev (55 minutter siden): Vert det verre om du hostar? Fremfallet blir enda værre da, ja. Presses utover. Anonymkode: 6e664...734
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 Jeg hadde dette, gikk seg til etter ett år, og når jeg sluttet å amme etter 1,5 år ble underlivet tipp topp igjen. Hører fremfall er veldig vanlig og man må nok bare ta tiden til hjelp. Anonymkode: eec73...16f 1
Nattens rytter Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fremfallet blir enda værre da, ja. Presses utover. Anonymkode: 6e664...734 Men har du symptom? Kjennes det ut som at noko buktar ut or vaginalopninga? Korleis er det med urineringa? Er det vanskeleg å tøma blæra eller får du trengningar? Ein del tykkjer òg at det skavar og atter andre lyt halda mot perineum for å få ut avføring. Problemet med operasjon er komplikasjonar i form av inkontinens og smerter ved samleie, og so lyt ein ikkje gløyma at 20-40 % får residiv. Ein vil soleis helst berre operera dei med symptom.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 Nattens rytter skrev (3 minutter siden): Men har du symptom? Kjennes det ut som at noko buktar ut or vaginalopninga? Korleis er det med urineringa? Er det vanskeleg å tøma blæra eller får du trengningar? Ein del tykkjer òg at det skavar og atter andre lyt halda mot perineum for å få ut avføring. Problemet med operasjon er komplikasjonar i form av inkontinens og smerter ved samleie, og so lyt ein ikkje gløyma at 20-40 % får residiv. Ein vil soleis helst berre operera dei med symptom. Tatt i betraktning at fødsel bare var for 3 mnd siden er operasjon utelukket på nåværende tidspunkt - vil jeg tro. Kroppen trenger tid til å komme seg igjen, og 1 av 3 får faktisk fremfall etter fødsel. Anonymkode: eec73...16f 1
Nattens rytter Skrevet 13. november 2022 #14 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tatt i betraktning at fødsel bare var for 3 mnd siden er operasjon utelukket på nåværende tidspunkt - vil jeg tro. Kroppen trenger tid til å komme seg igjen, og 1 av 3 får faktisk fremfall etter fødsel. Anonymkode: eec73...16f Om ikkje 50 %, og omkring 10 % har symptom. Slik er diverre naturen.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 Nattens rytter skrev (45 minutter siden): Men har du symptom? Kjennes det ut som at noko buktar ut or vaginalopninga? Korleis er det med urineringa? Er det vanskeleg å tøma blæra eller får du trengningar? Ein del tykkjer òg at det skavar og atter andre lyt halda mot perineum for å få ut avføring. Problemet med operasjon er komplikasjonar i form av inkontinens og smerter ved samleie, og so lyt ein ikkje gløyma at 20-40 % får residiv. Ein vil soleis helst berre operera dei med symptom. Ja, det var nettopp derfor jeg fikk pessar så raskt etter fødsel. Jeg har en stor kul som tyter ut av vaginalåpningen, den er alltid der men forverres ved fysisk aktivitet. Følelse av nedpress og tyngde nedentil, murringer i nedre del av mage samt korsrygg. Sliter med å gå, har en følelse av at det sitter en tørr tampong i skjeden. Har også fått mye tregere og hardere mage, og dersom jeg ikke får gått skikkelig på do så blir fremfallet også værre. I tillegg til fremfallet av skjedeveggen er livmorhalsen ca 1-2 cm fra vaginalåpningen. Det medfører mye utflod. Får ikke tømt blæra, og sliter med at jeg derfor flyr på toalettet hele tiden. Anonymkode: 6e664...734
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Tatt i betraktning at fødsel bare var for 3 mnd siden er operasjon utelukket på nåværende tidspunkt - vil jeg tro. Kroppen trenger tid til å komme seg igjen, og 1 av 3 får faktisk fremfall etter fødsel. Anonymkode: eec73...16f Ja, operasjon er selvfølgelig utelukket. Håper jo selvfølgelig at jeg slipper operasjon også - men, om det ikke skulle blitt forbedringer ut i fra hvordan det er nå så måtte jeg nesten ha operert. Men, forstår at det kan ta et års tid før det er ok. Anonymkode: 6e664...734
snurk Skrevet 13. november 2022 #17 Skrevet 13. november 2022 Jeg har fremfall fortsatt 2 år etter siste fødsel. Det er ikke så ille at det stikker ut, men hvis jeg kikker i et speil så kan jeg se fremfallet. Det gjør heldigvis ikke vondt og ha samleie og jeg føler heller ikke at jeg har noen plager i hverdagen. Det er ubehagelig å hoppe på trampoline og å nyse med full blære kan være risikabelt 😆😂 men utenom det føler jeg ikke at jeg har noen plager. Har lest flere steder at diverse styrkeøvelser er mer effektive enn de tradisjonelle knipeøvelsene. For eksempel utfall, glute bride, hip extension osv. Jeg har ikke faglig bakgrunn men sånn jeg har forstått det bør man være forsiktig med tunge baseløvelser i starten sånn som knebøy og markløft, frem til man klarer å få kontroll på kjernen.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #18 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, er mer det å belaste bekkenbunn jeg er så redd for, redd fremfallet blir enda værre.. 😕 Hmm.. skjønner. Forsto det på Gyn som om at det ikke var alle som var kandidater for pessarring også. men, husker du / fikk du vite hva slags fremfall du hadde? Anonymkode: 6e664...734 Ja, det kan bli verre av å overbelaste. Jeg har selv nettopp prøvd meg på litt jogging, 1,5 år etter fødsel. Har bare mellom grad 0 og 1 fremfall, men økte på joggingen for fort og fikk enormt mye mer plager og symptomer. Så må bare akseptere at jogging kan jeg ikke drive med akkurat nå, i alle fall. Fysioterapeuten min anbefalte meg å ikke pushe det, veldig dumt hvis det blir mye verre. Vil anbefale deg å lese deg opp på bakingbabies.se. Det er på svensk, men veldig mye god informasjon Hun finnes også på Instagram. Man kan lese 15 artikler gratis før man må betale, men god info så er verdt noen kroner også. Det finnes også en del info på youtube, også treningsvideoer (søk etter typ exercise safe for pelvic prolapse). Det er mye man kan trene selv om man har fremfall, men man bør tenke over hvilke aktiviteter man velger. Ikke løfte tungt, passe på teknikken, ikke gjøre aktiviteter som gir kraftige støt. Og som du skriver i HI, når du kjenner (og ser!) forverring utover dagen så tyder det på at du har overbelastet. Du bør legge inn noen liggepauser i løpet av dagen. Legg deg på rygg med en pute under rumpa, for å avlaste bekkenbunnen. Det virket lindrende, synes jeg. Men, du er tidlig i forløpet ennå så det er godt mulig at det blir bedre. OBS: Vær forberedt på at det kan også bli verre før det blir bedre, hos meg ble det ille rundt 8mnd etterpå, sikkert fordi ungen ble tyngre og ble fortsatt løftet/båret mye. Ingen ville forresten svare meg på om jeg burde slutte å amme, til tross for at alle også sier "det kan bli bedre når du slutter å amme pga. hormonene normaliseres". Så det er noe å tenke på. Dette ble langt, men... Ja, det er jævlig å slite med fremfall. Man kan møte bagatellisering fra helsevesenet, ikke noe gøy. Som noen over her skrev så får 50% fremfall men ikke alle er symptomatiske. Så en kan håpe på at en blir tilnærmet bra, eller i alle fall såpass at en ikke går og kjenner på det hvert minutt av dagen... Anonymkode: 60326...71e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hadde dette, gikk seg til etter ett år, og når jeg sluttet å amme etter 1,5 år ble underlivet tipp topp igjen. Hører fremfall er veldig vanlig og man må nok bare ta tiden til hjelp. Anonymkode: eec73...16f Hvor «mye» fremfall hadde du, og hva slags fremfall? Så du en kul i åpningen? Anonymkode: 6e664...734
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 Jeg hadde det under forrige graviditet og denne. Var ikke like plaget som deg virker det som, men hadde masse utflod, følte at det presset ned hele tiden, og sexlivet i graviditeten var rart og litt ubehagelig. Ikke vondt da. Da vi hadde sex igjen første gang etter fødsel så var det fortsatt litt rart, men det ble overraskende fort normalt igjen. Hadde en time hos gynekolog for noe annet 4 måneder etter fødsel, og da virket alt fint. Jeg nevnte problemene fra svangerskapet, og det var da hun fortalte at jeg mest sannsynlig hadde hatt fremfall. Hun da også at knipeøvelser var litt bortkastet, og at det stort sett rettet seg opp av seg selv i løpet av det første året. Med amming kunne det ta lengre tid enn uten, pga hormoner. Jeg ble gravid igjen 7 mnd etter fødsel, og kjenner nå på det samme igjen. Er redd det ikke løser seg like fort med to tette, men det hørtes ikke ut som det var noe å gjøre det første året med mindre plagene blir veldig voldsomme. Som at man ikke får gått på do f.eks. Anonymkode: c0777...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå