AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #21 Skrevet 13. november 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Det er ikke menneskekroppen som blir immun, men bakteriene. Og det heter ikke immun, men antibiotikaresistent. Men kan man utvikle antibiotikaresistens for alle bakterier? Kan antibiotikaen drepe magebakterier men ikke like effektive på andre bakterier, si i munnhulen? Jeg er bare nysgjerrig. Anonymkode: 8caba...966
Drizzt Skrevet 13. november 2022 #22 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kan man utvikle antibiotikaresistens for alle bakterier? Kan antibiotikaen drepe magebakterier men ikke like effektive på andre bakterier, si i munnhulen? Jeg er bare nysgjerrig. Anonymkode: 8caba...966 Ja, man kan utvikle antibiotikaresistens for alle bakterier. Hvis man ofte nok og i store nok doser får antibiotikakur. Jeg husker da jeg var ung (ok, yngre :D) måtte jeg ha antibiotikakur for en betennelse. Det jeg husker mest var at urinen luktet veldig rart gjennom kuren og 1 uke etter det. Da jeg spurte legen, sa han at det er fordi medisinen skilles ut gjennom urinen og da merker man endret lukt. Jeg merket ikke noe særlig av bivirkninger bortsett fra at jeg hadde litt magevondt iblant. Etter endt antibiotikakur spiste jeg ekstra yoghurt naturell og probiotika for å hjelpe de gode karene i mage-og tarmsystemet vokse seg sterke igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #23 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men kan man utvikle antibiotikaresistens for alle bakterier? Kan antibiotikaen drepe magebakterier men ikke like effektive på andre bakterier, si i munnhulen? Jeg er bare nysgjerrig. Anonymkode: 8caba...966 Drizzt skrev (5 minutter siden): Ja, man kan utvikle antibiotikaresistens for alle bakterier. Hvis man ofte nok og i store nok doser får antibiotikakur. Jeg husker da jeg var ung (ok, yngre :D) måtte jeg ha antibiotikakur for en betennelse. Det jeg husker mest var at urinen luktet veldig rart gjennom kuren og 1 uke etter det. Da jeg spurte legen, sa han at det er fordi medisinen skilles ut gjennom urinen og da merker man endret lukt. Jeg merket ikke noe særlig av bivirkninger bortsett fra at jeg hadde litt magevondt iblant. Etter endt antibiotikakur spiste jeg ekstra yoghurt naturell og probiotika for å hjelpe de gode karene i mage-og tarmsystemet vokse seg sterke igjen. Det er ikke "man" som utvikler antibiotikaresistens, det er bakteriene. Man kan bli smittet med bakterier som er multiresistente, og da vil ikke antibiotika virke, selv om man selv aldri har tatt antibiotika. Anonymkode: e3f79...985
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #24 Skrevet 13. november 2022 Du blir ikke et vrak av å ta antibiotika. Anonymkode: afccc...f94
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå