Gå til innhold

Legen ga meg antibiotika...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått infeksjon/ en bakterie i magen som skaper magesår. For at den skal forsvinne så får man antibiotika.. men jeg føler meg bedre allerede og er redd antibiotika ødelegger kroppen min.. livredd for at jeg etter kuren skal bli et vrak. Er antibiotika farlig?  

Anonymkode: 8caba...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke farlig, det er farligere å la være å ta medisinen legen har gitt deg.

Anonymkode: 1ffd5...3f4

• Liker 9
Skrevet

Problemet med overbruk av antibiotika er at man kan bli immun, slik at medisinen ikke fungerer så godt som den burde når det virkelig trengs.

En AB-kur alene er på ingen måte skadelig for deg, og hvis legen først har skrevet ut dette bør du gjennomføre kuren, selvom formen har endret seg noe underveis.

Anonymkode: 68c78...b4f

Skrevet

Nei det er ikke farlig å ta en kur i ny og ne, bare pass på å gjennomføre hele kuren

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du kan trygt ta det. Hvis du stopper nå kan infeksjonen blusse opp igjen. Grunnen til at man skal unngå for mye antibiotika er for å unngå antibiotikaresistens, men dette er noe legen din skal passe på.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke farlig å av og til ty til det, å det er uhyre viktig at du fullfører kuren for at bakteriene ikke skal bli resistente mot antibiotikaen. 

Anonymkode: e39f2...254

• Liker 3
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (7 minutter siden):

Du kan trygt ta det. Hvis du stopper nå kan infeksjonen blusse opp igjen. Grunnen til at man skal unngå for mye antibiotika er for å unngå antibiotikaresistens, men dette er noe legen din skal passe på.

Jeg har tatt antibiotika i forbindelse med trekking av tann og fare for infeksjon, men det var kun den ene gangen... håper kuren funker nå..

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har fått infeksjon/ en bakterie i magen som skaper magesår. For at den skal forsvinne så får man antibiotika.. men jeg føler meg bedre allerede og er redd antibiotika ødelegger kroppen min.. livredd for at jeg etter kuren skal bli et vrak. Er antibiotika farlig?  

Nei, antibiotika er ikke farlig. Det som er farlig er hvis bakteriene opparbeider seg antibiotikaresistens. Og de kan bygge resistens dersom du avslutter antibiotikakuren din før angitt tid. Ta medisinen din slik legen har skrevet den ut til deg. Og god bedring.

Anonymkode: ee0b0...26c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har tatt antibiotika i forbindelse med trekking av tann og fare for infeksjon, men det var kun den ene gangen... håper kuren funker nå..

Det går nok helt fint. Jeg har tatt et eller annet tosifret antall kurer. Det er legen som tar avgjørelsen om man bør ta en kur eller ei.. :)

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (36 minutter siden):

Det går nok helt fint. Jeg har tatt et eller annet tosifret antall kurer. Det er legen som tar avgjørelsen om man bør ta en kur eller ei.. :)

Takk 😊 jeg er bare redd behovet for antibiotika ikke helt er der. Og at den bør "spares". Jeg diskuterte med legen mulighet for antibiotika så det er i samråd med legen vi kom frem til det, men er redd det er unødvendig. Jeg fikk bakterien helicobacter pylori men slik jeg skjønte så har de aller fleste denne bakterien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Antibiotika, ts, er ikke farlig. Men magesår tok før man fant ut v dette med bakterien mange liv hvert år. Så sjansen for å dø om du unnlater å ta medisin er absolutt til stede.

Hvor har du vokst opp som har lært at naturen ordner opp bedre enn legevitenskapen? For det naturlige er at man dør av sykdom. Det unaturlige er at man medisinerer, og overlever. Naturlig er ikke bra eller dårlig - det bare er. 

Anonymkode: 3084a...23a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk 😊 jeg er bare redd behovet for antibiotika ikke helt er der. Og at den bør "spares". Jeg diskuterte med legen mulighet for antibiotika så det er i samråd med legen vi kom frem til det, men er redd det er unødvendig. Jeg fikk bakterien helicobacter pylori men slik jeg skjønte så har de aller fleste denne bakterien.

Legen hadde ikke gitt deg det unødvendig da legene er veldig klar over det å unngå for mye bruk av antibiotika. Og farlig er det ikke. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Skrevet

Ikke farlig, men anbefaler å ta probiotika også for å regulere tarmene bedre :)

Anonymkode: 1c9c7...b37

• Hjerte 1
Skrevet

Ta kuren som det står du skal. Jeg gjorde ikke det og magesåret begynte å blø og jeg kastet opp svart blod og hadde det innmari vondt veldig lenge, selv etter jeg til slutt tok kuren. 

Anonymkode: c9d48...64c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må stole på legen. Han har bedre kunnskap om dette enn hva du har :) 

Anonymkode: e39f2...254

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta kuren som det står du skal. Jeg gjorde ikke det og magesåret begynte å blø og jeg kastet opp svart blod og hadde det innmari vondt veldig lenge, selv etter jeg til slutt tok kuren. 

Huff 😔 går det bra med deg i dag? Er du kvitt magesåret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff 😔 går det bra med deg i dag? Er du kvitt magesåret?

Magesåret ble borte av kuren, har ikke hatt noen problemer etter det. Men rakk å bli skikkelig dårlig mens jeg lot det få vokse seg større. Måtte legges inn på sykehus og få blodoverføring fordi jeg mistet så mye blod. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bakterier i magen er mye farligere enn antibiotika.

Kjør antibiotikakuren alle dager som legen har sagt du skal gjøre.

Skrevet

Problemet med overbruk av antibiotika er at man kan bli immun, slik at medisinen ikke fungerer så godt som den burde når det virkelig trengs.

Dette er det verste jeg hører. Alle mennesker er immun mot antibiotika. Ellers ville vi jo aldri funnet på å gi det det mennesker. Vi vil jo ta livet av bakteriene, ikke den stakkars syke.

Anonymkode: 2657e...f75

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke menneskekroppen som blir immun, men bakteriene. Og det heter ikke immun, men antibiotikaresistent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...