AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #21 Skrevet 13. november 2022 Han føler seg hjemme. Så bra! Jeg synes det er innafor å sove til 12 i helgen når det ikke er noen planer og det ikke er unger som trenger hjelp. Du er uenig. Det er helt greit. Da står du opp tidlig. Anonymkode: 77896...f93 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #22 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Knebler ikke søvnbehovet hans. Evner du seriøst ikke med å stå opp i folkelig tid når du er borte på besøk? Er du gammel? Anonymkode: 1cd6a...34b Men du beskriver jo ikke at han gjlr dette «på besøk». Han gjlr dette hjemme hos familie. Min bestemor sover også til 12-13 når hun er hos sine barn. Hun er ikke «et besøk» som fordres takke og skrape for at hun fikk komme - hun er familie som man ønsker ha der, og som man ønsker oppfører seg som hjemme og trives og hviler og koser seg. Hva er problemet, presist, ts? Altså - hva er det som egentlig gnager deg? Er det at han ikke tilbringer nok til med deg? At han ikke deltar i aktiviteter med deg, slekt og venner? At han ikke gjør sin andel husarbeid? For rent logisk forstår jo du også at det spiller null rolle for deg og din hverdag om han sover 12 timer eller sover 8 timer og så er ute og pleier sine hobbyer i 4 timer. Slik det ikke spiller noen rolle for hvor mye et menneske får gjort om det sover 24-8 eller 02-10. Døgnet har presist like mange timer uansett hva vi forbruker dem på. Og ingen aktivitet er «høyverdig» eller «lavverdig». Den er en aktivitet vi liker, eller misliker. Anonymkode: cdf1c...3bd 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #23 Skrevet 13. november 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Er det bare meg som har en mann som alltid sover? Nå skal det sies at han har en jobb som innbærerer hardt fysisk arbeid, hvor arbeidsdagene er mellom 12-20timer (noen ganger mer) hver dag i en mnd i strekk. Så har han fri en mnd. Anonymkode: 1cd6a...34b Og for andre så er manglende forståelse og empati turn off. Anonymkode: 74a0a...fb0 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #24 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det tviler jeg ikke på i det heletatt. Men har han noe å stå opp til, så står han opp med engang han våkner av alarmen. Men sånn som nå, når vi er på besøk hos min bestemor, så har jeg prøvd å vekke han 3-4 ganger. Klokka er nå snart halv elleve, og han spurte om det var noe spesielt vi skulle. Jeg sa nei, men det er kanskje ikke behøvelig å sove hele dagen når vi er borte på besøk. Han sovnet igjen. Kjenner jeg er drittlei Anonymkode: 1cd6a...34b Jammen..her spør han om det er viktig at han står opp, du sier nei. Og så blir du allikevel sur? Hvorfor? Anonymkode: cd2d4...386 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #25 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jammen..her spør han om det er viktig at han står opp, du sier nei. Og så blir du allikevel sur? Hvorfor? Anonymkode: cd2d4...386 De er jo borte på besøk. Veldig merkelig å sove over frokost/brunch/lunch, noe som tenåringer kan gjøre til nød, ikke voksne folk. Anonymkode: 3d2f0...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #26 Skrevet 13. november 2022 Forskjell på å stå opp 10-11 og 13-14. Etter kl 20 om kvelden har de fleste ikke aktiv tid, samme hvor lenge de sitter oppe. De fleste ser enten tv eller driver med egne sysler. Står man opp kl 14 er dagen plutselig bare seks timer lang (og kvelden starter jo gjerne enda tidliger i vinterhalvåret og mørket, så det blir enda kortere). Lite dagtid til å komme seg ut på tur, trene, fikse litt i huset, finne på noe gøy sammen, eller annet. Hvis man er på besøk som ts, er det jo kanskje noe man kan hjelpe bestemor med, eller gå den lufteturen, kanskje kjøre et fint sted å gå tur der eller bare være på besøk og ha gode samtaler og trives sammen. Anonymkode: 3d2f0...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #27 Skrevet 13. november 2022 Så du vil at han skal bytte jobb? Anonymkode: 54bd1...054 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #28 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så du vil at han skal bytte jobb? Anonymkode: 54bd1...054 Hvis det er sant at han har fysisk krevende arbeidsøkter på 20 timer og av og til mer, bør han nok det. Er han fisker? Det er ikke mange andre som har slike arbeidsforhold at de må sove en måned etterpå. Anonymkode: c29a2...965 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #29 Skrevet 13. november 2022 Lurer på hvor mye han sover i gjennomsnitt. Hvis han har én måned med 12-20 timers arbeidsdager, har han åpenbart et skikkelig underskudd på søvn, og da er det logisk at kroppen prøver å ta igjen noe av det med å sove ekstra mye når det er mulig. Men det virker som du, TS, forventer at han skal gå rett fra én måneds søvnunderskudd til vanlig døgnrytme, uten å kunne sove ut ekstra. Det synes jeg er et urimelig krav; kroppen trenger hvile. Anonymkode: 111d5...000 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #30 Skrevet 13. november 2022 Jeg har hatt to ekskjærester med et sinnsykt søvnbehov, såpass at jeg ble irritert. Det viste seg etterhvert at den ene hadde søvnapné og pustestopp opptil 90 ganger i timen, den andre hadde MS, av alle ting. Unormalt søvnbehov burde sjekkes ut. Anonymkode: b5078...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #31 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det tviler jeg ikke på i det heletatt. Men har han noe å stå opp til, så står han opp med engang han våkner av alarmen. Men sånn som nå, når vi er på besøk hos min bestemor, så har jeg prøvd å vekke han 3-4 ganger. Klokka er nå snart halv elleve, og han spurte om det var noe spesielt vi skulle. Jeg sa nei, men det er kanskje ikke behøvelig å sove hele dagen når vi er borte på besøk. Han sovnet igjen. Kjenner jeg er drittlei Anonymkode: 1cd6a...34b Jeg hadde blitt drittlei deg... Han er vel b menneske. La han følge sin egen døgnrytme. Anonymkode: 3244e...a14 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #32 Skrevet 13. november 2022 La mannen få sove i fred, herregud. Anonymkode: 889b7...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #33 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Knebler ikke søvnbehovet hans. Evner du seriøst ikke med å stå opp i folkelig tid når du er borte på besøk? Er du gammel? Anonymkode: 1cd6a...34b Jeg er kvinne på 36, og synes det er umenneskelig måtte stå opp før klokka 10 på en fridag uten planer. Tilogmed foreldrene mine maser ikke om at jeg skal stå opp til samme tid som hverdager når jeg er på besøk hos de. Har heller aldri opplevd det hos slektninger. Anonymkode: 25162...2ee 1
Blåjojo Skrevet 13. november 2022 #34 Skrevet 13. november 2022 Skjønner deg godt ts. Hadde også reagert om han måtte sove lenge på friuke nr 2. og særlig når han er på besøk. Det går ann å skjerpe seg litt når man er borte. Det er dessuten ikke mulig å ta igjen et søvnunderskudd ved å sove, men man kan ha behov for ekstra hvile en stund etter en periode med søvnunderskudd. Og det tar han jo igjen den første uka i friperioden. Er vel mer at han ikke orker stå opp for at det ikke er noe han ser på som nødvendig å stå opp til. Noe jeg ville oppfattet som litt uhøflig om vi var på besøk hos min bestemor. Er B-menneske selv, og kan absolutt sove lenge når det ikke er noe jeg må opp til. Men jeg har såpass med folkeskikk at jeg ikke sover til middag om jeg er på besøk hos noen. Men nå er det jo sånn at du ikke kan forandre han, du må bare endre din innstilling til at han ønsker å sove så lenge. Fokuser på at det ikke er du som skal bli flau over at han mangler folkeskikk, og at han tydeligvis ikke evner å skjønne at du synes dette er vanskelig.
Hannah80 Skrevet 13. november 2022 #35 Skrevet 13. november 2022 Hadde elsket han! Jeg datet en dame som var et ekstremt A-menneske. Selv i frihelgene sto hun opp i seks, syvtiden. Og hun ville ha meg opp på den tiden, også. Ble mye konflikter rundt det. Orket ikke å date henne lenger😂 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #36 Skrevet 14. november 2022 14 hours ago, Hannah80 said: Hadde elsket han! Jeg datet en dame som var et ekstremt A-menneske. Selv i frihelgene sto hun opp i seks, syvtiden. Og hun ville ha meg opp på den tiden, også. Ble mye konflikter rundt det. Orket ikke å date henne lenger😂 Jeg er selv b menneske, men klarer å ta meg sammen når jeg er borte på besøk. Det er vanlig folkeskikk. Om du ikke hadde orket å date meg fordi jeg forventer at du ikke skal sove til langt på formiddagen når vi en gang iblandt er borte på besøk, så hadde du ikke vært særlig aktuell for meg du heller. ts Anonymkode: 1cd6a...34b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #37 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): De er jo borte på besøk. Veldig merkelig å sove over frokost/brunch/lunch, noe som tenåringer kan gjøre til nød, ikke voksne folk. Anonymkode: 3d2f0...fd6 Jeg er 47 år, og har alltid vært B-menneske. Sover lett til 12-13 på fridager, og hadde fått noja om en partner hadde mast på at jeg måtte stå opp kl 10! Anonymkode: 9db5e...9a1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #38 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er selv b menneske, men klarer å ta meg sammen når jeg er borte på besøk. Det er vanlig folkeskikk. Om du ikke hadde orket å date meg fordi jeg forventer at du ikke skal sove til langt på formiddagen når vi en gang iblandt er borte på besøk, så hadde du ikke vært særlig aktuell for meg du heller. ts Anonymkode: 1cd6a...34b Du virker sur og irritabel.. Anonymkode: 9db5e...9a1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #39 Skrevet 14. november 2022 Jeg har alltid delt søvnen i to -- syd europa søvnmønster🙃. Har alltid hatt en jobb hvor jeg slutter endel tidligere enn normal arbeidstid, slik at muligheten er tilstede. Dette irriterte min X noe grundig. Latsabb, dovendyr, destruktivt osv.. Var ikke grenser for hvor mye pepper jeg fikk for dette. Det kjefte-kjøret gadd jeg ikke mere. I dag har jeg en dame som aksepterer det fullt og helt. Likevel. Synes nesten det er rart at typen din får til å sove så mye når han er hjemme. For de sove rutinene kan han umulig gjennomføre den uka han er på jobb. Jeg hadde selv ikke klart å veksle mellom to helt ulike sovn rutiner(annenhver uke.) Så har han virkelig behovet eller er han kanskje litt lei av noe? Anonymkode: 04518...fb8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #40 Skrevet 14. november 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Du virker sur og irritabel.. Anonymkode: 9db5e...9a1 Selvfølgelig. Dette er jævlig irriterende. Det er ikke ofte vi er borte på overnattingsbesøk. Jeg har flyttet vekk fra egen familie for å bo på hans lille hjemplass. Synes det er dritt at han skal sove bort dagene når vi først er borte på besøk hos min familie. Klarer ikke forstå at det skal være så vanskelig å ta seg sammen et par dager iløpet av en mnd med fri. Anonymkode: 1cd6a...34b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå