AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Har bruker på virdi.no, her kan man gå inn på sin egen bolig å se estimert verdi på sin egen og andre boliger. Noen som vet hvor reel denne virdi "kalkulatoren" faktisk er? Solgt nylig og har estimatet vært i nærheten av det du fikk solgt for ? Vi kjøpte bolig for ca 4 år siden, og har i følge virdi hatt en prisvekst på rundt 3.5-4 millioner. Hvis det stemmer, så tror jeg vi selger 😅 Anonymkode: 0fc81...059
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 En av nabohusene her ble lagt ut for 5.3 millioner i juni. Den er fortsatt ikke solgt, og estimatet til Virdi er 6,5 mill selv om altså ingen tydeligvis vil kjøpe boligen. Så det virker ikke akkurat reelt. Anonymkode: 36c02...bfa
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Jeg vet ikke noe om boligene i høy prisklasse men jeg kjøpte nylig en bolig for 3.1 millioner som det stod på virdi at hadde prisestimat 3.5 mill Anonymkode: df546...f54
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Vi solgte bolig nylig til 1,5 mill. kroner under verdiestimatet til Virdi, men 400 000 kroner over prisantydning. Virdi tar vel bare områdets snittpris og ganger med kvadratmeter. Veldig unøyaktig. Anonymkode: 70820...348 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 I gaten vår er Virdi sine beregninger helt feil 🤷🏽♀️ Svært sjeldent hus for salg, så snittet ligger på halvparten av reell verdi. Så det kan slå begge veier. Anonymkode: 4fadc...5c3
Peanut Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Det er vel en sånn «antatt treffsikkerhet» som man kan se på. Jo høyere jo mer sannsynlig. Virdi er jo et datagenerert boligprisestimat som indikerer boligens markedsverdi. Her står det mye mer: https://virdi.no/om-virdiestimatet
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 Jeg har litt erfaring med slike estimater og forskjellige tilbydere av disse. Min opplevelse er at virdi har best treffsikkerhet sammenlignet med andre, men at det som det sies her jo avhenger mye av hvor mange boliger som er i området og hvor ofte boliger der selges. Tror ikke man kan forvente like god treffsikkerhet feks. på Otta (bare et eksempel, Otta er topp ) som på St.Hanshaugen i Oslo. Sånne datagenererte estimater er uansett også avhengig av informasjon om boligene - uavhengig av hvor mye kunstig intelligens som bruker etc. Det kan forklare at jeg synes estimatet for en bolig til salgs ofte treffer litt bedre enn boliger som ikke er til salgs, for tipper de har mer info om sånne boliger siden den er annonsert! Et annet eksempel på informasjon om bolig er at jeg feks. har pusset opp ganske mye i min bolig, og det vet jo naturlig nok ikke virdi.. så da blir jo estimatet feil.. Synes det hadde vært fint om jeg kunne informert om ting jeg har gjort med boligen min sånn at estimatet mitt kunne visst om det når det skulle beregnes. Skulle jo tro det ville gitt meg et estimat som er mer relevant og riktig enn hva jeg får nå..! Anonymkode: 0eeb1...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 Verdiestimat er for høy! Den har ikke rot i virkeligheten. Anonymkode: ce2eb...a63
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 Det sto 4,3 mill på mitt, solgte til 5,9. Anonymkode: 3b6ef...2ad
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Veldig lite treffsikker ser det ut som. Den anslår alt for lav pris nå for alt som selges i nabolaget mitt. Anonymkode: 7b435...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå