Gå til innhold

Korrupsjon i norske skoler??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor er det legitimt at ansatte ved norske skoler skal kunne bevilge seg helt eller delvis betalte feriereiser på skattebetalernes bekostning? Er ikke dette en form for korrupsjon som påtalemyndighetene her til lands burde tatt tak i? Eller er dette noe som bare kan feies under teppet eller rettferdiggjøres ved bruk av sleip retorikk og utspekulerte bortforklaringer?

Folk klager jo hele tiden på at det blir bevilget for lite penger til skolene slik at det går ut over vedlikehold, fritidsordninger osv, osv, og så viser det seg at lederne ved enkelte skoler bruker disse pengene til feriereiser til seg selv og resten av lærerstanden. Mrerkelig at dette ikke har blitt stanset og at de ansvarlige har blitt straffedømt.

Endret av rudolf-75
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags feriereiser er det skoleansatte er på? 

• Liker 14
Skrevet
Snuppelupp.. skrev (22 timer siden):

Hva slags feriereiser er det skoleansatte er på? 

Noe som de selv arangerer og kaller for studiereiser.

• Liker 3
Skrevet

Kan man være korrupt når man ikke mottar bestikkelser fra andre parter? Om jeg reiser på en konferanse betalt av arbeidsgiver er jeg ikke korrupt. 

Og hvilke saker er det du henviser til? De sakene i Oslo, hvor en og annen leder har vært på et fancy hotell og drukket god vin og spist god mat? Igjen så sliter jeg med å se korrupsjon, siden det er arbeidsgiver som betaler sakene. 

Om lærere hadde fått penger fra elevenes foreldre for å gi bedre karakter hadde det vært korrupsjon. Eller om rektor fikk en ferie påspandert av en utstyrsleverandør for å velge økonomisk ugunstige innkjøpsavtaler.  

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Kan man være korrupt når man ikke mottar bestikkelser fra andre parter? Om jeg reiser på en konferanse betalt av arbeidsgiver er jeg ikke korrupt. 

Og hvilke saker er det du henviser til? De sakene i Oslo, hvor en og annen leder har vært på et fancy hotell og drukket god vin og spist god mat? Igjen så sliter jeg med å se korrupsjon, siden det er arbeidsgiver som betaler sakene. 

Om lærere hadde fått penger fra elevenes foreldre for å gi bedre karakter hadde det vært korrupsjon. Eller om rektor fikk en ferie påspandert av en utstyrsleverandør for å velge økonomisk ugunstige innkjøpsavtaler.  

Det handler om å bruke midler som er tiltenkt til formål som skal komme skolen og elevene tilgode som f.eks vedlikehold, innkjøp av bøker og annet utstyr m.m.

Dette har blitt kritisert i media ved en rekke anledninger og jeg husker to bortforklaringer der den ene var:

"Den ferien hadde vi planlagt i lengre tid og nå når vi hadde muligheten til å gjennomføre den så syntes vi det var det riktige."

Nr. 2.

"Den ferien skulle være til inspirasjon foran en travel høst."

Dessuten er det ikke dem som bevilger disse gratisturene som er arbeidsgivere. Det er det den norske stat som er, og de ønsker ikke at øremerkede midler skal brukes til slikt.

• Liker 3
Skrevet
rudolf-75 skrev (1 minutt siden):

Det handler om å bruke midler som er tiltenkt til formål som skal komme skolen og elevene tilgode som f.eks vedlikehold, innkjøp av bøker og annet utstyr m.m.

Dette har blitt kritisert i media ved en rekke anledninger og jeg husker to bortforklaringer der den ene var:

"Den ferien hadde vi planlagt i lengre tid og nå når vi hadde muligheten til å gjennomføre den så syntes vi det var det riktige."

Nr. 2.

"Den ferien skulle være til inspirasjon foran en travel høst."

Dessuten er det ikke dem som bevilger disse gratisturene som er arbeidsgivere. Det er det den norske stat som er, og de ønsker ikke at øremerkede midler skal brukes til slikt.

Hva snakker du om? Ingen lærere får ferier betalt. Snakker du om jobbkonferanse etc? Slik som alle andre arbeidstakere får mulighet til? Altså fortsatt jobb.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, de ansatte drar på studietur med faglig innhold i høstferien. De kan ikke dra på studietur i skoleåret, siden det da er undervisning. At en studietur legges i en ferieperiode medfører ikke nødvendigvis at man har ferie. Og igjen: ferie med kollegaer og et fellesopplegg er ikke ferie. 

Felles samhold og kompetanseheving er viktig på et arbeidssted, selv i skolen. Ser ikke helt problemet her. Her får tilogmed alle være med, inkludert lærere og administrasjon. Det er ikke bare rektor og assisterende rektor som drar til Macau og bor på superluksushoteller og drikker vin til 17'000 kroner flaska

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, rudolf-75 said:

Gjerne vis meg den skolen der jeg får betalt feriereiser, så jeg kan søke der :)

Det er heller ikke den norske stat som er min arbeidsgiver. Lønnsforhandlinger og gjengående tvungen lønnsnemnd har fortalt meg at det er KS som visstnok er min arbeidsgiver. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva studietur har med korrupsjon å gjøre. 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Ja, de ansatte drar på studietur med faglig innhold i høstferien. De kan ikke dra på studietur i skoleåret, siden det da er undervisning. At en studietur legges i en ferieperiode medfører ikke nødvendigvis at man har ferie. Og igjen: ferie med kollegaer og et fellesopplegg er ikke ferie. 

Felles samhold og kompetanseheving er viktig på et arbeidssted, selv i skolen. Ser ikke helt problemet her. Her får tilogmed alle være med, inkludert lærere og administrasjon. Det er ikke bare rektor og assisterende rektor som drar til Macau og bor på superluksushoteller og drikker vin til 17'000 kroner flaska

Studietur som inkluderer vaktmester og resten av asisterende personell på skolen. Hva er det vaktmesteren og rengjøringspersonalet studerer da??? Det å kalle det for studietur er nok bare et påskudd for å legitmere en subsidiert ferie.

• Liker 2
Skrevet

1) Du må lese deg opp på hva korrupsjon er

2) Skoler eller andre bedrifter har eget budsjett for velferdsmidler. Disse har aldri vært ment til å gå til elevene

3) Ved de fleste skoler betaler man egenandel for å delta på julebord. Vi har julebord annen hvert år.  Andre fester/middager/lønningspils med mer, det betaler vi selv. 

4) seminar er jobb. Vi har hatt flere planleggingsdager i utlandet. Vi reiser på torsdag, og starter opplegget før vi reiser fra skolen, har kurs/møter osv torsdag, fredag og halve lørdag. Så har vi fri lørdag kveld og det som måtte være igjen av søndagen før vi reiser tilbake på jobb. Vi betaler en egenandel for denne turen. Hvor høy egenandel, kommer an på totalt kostnaden på turen. Skal vi ha enkeltrom, må vi betale dette selv. Hvis ikke blir vi stuet inn på 3-sengsrom. Hotellene vi bor på er relativt moderate og vi betaler det meste av mat selv. 

5) At vaskepersonell, bibliotekarer, vaktmester er med på turen, er vel ikke så rart. Skolemiljø er et felles ansvar for alle ansatte på skolen. Alle ledd er like viktige. 

Jeg tror du skal sette deg inn i tankegangen, om hva som er hensikten med seminar. For oss er det utvikling av fag, miljø og bedrift. Vi ønsker å gi et best mulig tilbud til elevene og da må vi lærere oppdatere oss. Noen ganger er det seminar, andre ganger er det kurs eller videreutdanning. Dette skjer jo i de fleste andre yrker også. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Toyah skrev (12 minutter siden):

1) Du må lese deg opp på hva korrupsjon er

2) Skoler eller andre bedrifter har eget budsjett for velferdsmidler. Disse har aldri vært ment til å gå til elevene

3) Ved de fleste skoler betaler man egenandel for å delta på julebord. Vi har julebord annen hvert år.  Andre fester/middager/lønningspils med mer, det betaler vi selv. 

4) seminar er jobb. Vi har hatt flere planleggingsdager i utlandet. Vi reiser på torsdag, og starter opplegget før vi reiser fra skolen, har kurs/møter osv torsdag, fredag og halve lørdag. Så har vi fri lørdag kveld og det som måtte være igjen av søndagen før vi reiser tilbake på jobb. Vi betaler en egenandel for denne turen. Hvor høy egenandel, kommer an på totalt kostnaden på turen. Skal vi ha enkeltrom, må vi betale dette selv. Hvis ikke blir vi stuet inn på 3-sengsrom. Hotellene vi bor på er relativt moderate og vi betaler det meste av mat selv. 

5) At vaskepersonell, bibliotekarer, vaktmester er med på turen, er vel ikke så rart. Skolemiljø er et felles ansvar for alle ansatte på skolen. Alle ledd er like viktige. 

Jeg tror du skal sette deg inn i tankegangen, om hva som er hensikten med seminar. For oss er det utvikling av fag, miljø og bedrift. Vi ønsker å gi et best mulig tilbud til elevene og da må vi lærere oppdatere oss. Noen ganger er det seminar, andre ganger er det kurs eller videreutdanning. Dette skjer jo i de fleste andre yrker også. 

Og hvorfor må slike seminarer legges tilutlandet? Dessuten er mye av kritikken vert rettet mot blåturer som ikke har noe som helst med seminarer å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
rudolf-75 skrev (3 minutter siden):

Og hvorfor må slike seminarer legges tilutlandet? Dessuten er mye av kritikken vert rettet mot blåturer som ikke har noe som helst med seminarer å gjøre.

De må ikke ligge i utlandet og det fleste foregår i Norge på egen skole. Men når vi regnet på det sist, kostet det mer penger å reise på seminar i Norge, fremfor å reise til Polen. Noen ganger ønsker man å reise bort, sånn at man ikke har mulighet til å reise hjem på kvelden. Da det sosiale er viktig for utvikling av et godt arbeidsmiljø. Vi har vært på seminar ca hvert 3.år. 

De såkalte blåturene som blir nøstet opp, blir det konsekvenser av. En av våre nærskoler reise på en tur som ikke var helt stueren. Det er mange år siden nå. Men de har heller ikke fått lov å reise siden og rektor med halve ledelsen fikk sparken etter den turen. 

• Liker 2
Skrevet
Toyah skrev (1 minutt siden):

De må ikke ligge i utlandet og det fleste foregår i Norge på egen skole. Men når vi regnet på det sist, kostet det mer penger å reise på seminar i Norge, fremfor å reise til Polen. Noen ganger ønsker man å reise bort, sånn at man ikke har mulighet til å reise hjem på kvelden. Da det sosiale er viktig for utvikling av et godt arbeidsmiljø. Vi har vært på seminar ca hvert 3.år. 

De såkalte blåturene som blir nøstet opp, blir det konsekvenser av. En av våre nærskoler reise på en tur som ikke var helt stueren. Det er mange år siden nå. Men de har heller ikke fått lov å reise siden og rektor med halve ledelsen fikk sparken etter den turen. 

OK. Det var bra å høre at noen av dem får litt konsekvenser, men jeg tror ikke det gjelder alle. Og det at ledelsen fikk sparken er vel ikke i nærheten av det en vanlig meningmann ville fått av straff. Da hadde det vert snakk om bøter eller fengsel i tillegg til at beløpet mått tilbakebetales.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enda et eksempel som ikke er mer enn noen måneder gammel. Skal disse slippe unna ved å si at de ligger seg langflat?? Er en slik patetisk bortforklaring nok til påtaleunlatelse eller burde dette underslaget blitt vurdert og behandlet med hensyn på regelen om "likhet for loven"?

«Jeg har gjort feil, legger meg flat, og kan ikke gjøre annet enn å lære av det.»

https://smis.no/2022/10/25/legger-seg-flat-etter-200-000-kroners-tur/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=legger-seg-flat-etter-200-000-kroners-tur

Endret av rudolf-75
  • Liker 1
Skrevet

Korrupsjon:

Korrupsjon er det å bestikke eller ta imot bestikkelser og derved få eller gi en utilbørlig fordel i anledning sitt arbeide. Korrupsjon er straffbart.

Før du antyder at noen er korrupte må du skjønne hva det er. Man kan ikke påstå kriminelle handlinger når det i realiteten i verste fall er dårlig dømmekraft 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (14 minutter siden):

Korrupsjon:

Korrupsjon er det å bestikke eller ta imot bestikkelser og derved få eller gi en utilbørlig fordel i anledning sitt arbeide. Korrupsjon er straffbart.

Før du antyder at noen er korrupte må du skjønne hva det er. Man kan ikke påstå kriminelle handlinger når det i realiteten i verste fall er dårlig dømmekraft 

Om det ikke er korrupsjon så er det ihverfall underslag av offentlige midler. Det er like straffbart og skal ikke feies under teppet ved bruk av sleipe bortforklaringer. Dette er heller ikke dårlig dømmekraft. De fleste oppegående mennesker her til lands er forpliktet til å lære seg og forholde seg til norsk lovgivning.

• Liker 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (33 minutter siden):

Nei, det er det ikke. 

Men du kan jo anmelde det til politi hvis du mener det er underslag. Så kan de eller retten avgjøre det i stedet for at du sitter på KG og dømmer dem.

Dette er underslag av offentlige midler. Uavhengig av hvor mange ganger du prøver å benekte det så er det underslag og intet annet enn bare det.

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
rudolf-75 skrev (23 minutter siden):

Dette er underslag av offentlige midler. Uavhengig av hvor mange ganger du prøver å benekte det så er det underslag og intet annet enn bare det.

Du kan påstå at det er underslag til du blir blå i trynet, men du får ikke mer rett av den grunn.

Skrevet

Litt opplæring for ts: Alle arbeidsplasser, også de som i sin helhet finansieres av offentlige midler, bruker penger på ansattes velferd (fest, turer, mat, osv) og utvikling (kurs, studieturer osv). Min arbeidsplass er betalt av mine og dine skattepenger og vi drar på utenlandsturer, spiser på restaurant og går på (dyre) kurs. Riktignok er reglene for hvor dyrt vi kan spise osv mange. Penger til dette er satt av i budsjettet, og mine ledere har fullmakt til å bruke opp budsjettet. Å kalle dette underslag er like dumt som å kalle det at du går i butikken og kjøper noe for dine egne penger for underslag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...