AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #21 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva tenker du kan hjelpe, da? Du kan jo ha en åpen dialog med din fastlege og legge frem hva du mener kan hjelpe deg. Anonymkode: acb43...94d Å tvinge meg selv til å medisiner som er…. Gift… eller… ja… innleggelser har aldri hjulpet før… jeg bare «skjerper meg» og blir skrevet ut.. så er jeg like langt… men tvinger heller i meg medisin enn innleggelse om jeg må velge noe… Anonymkode: c009b...a7c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #22 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, jeg vil ikke det… men kanskje jeg heller bør prøve ut medisiner.. Jeg har aldri vært til fare for andre uansett hvor dårlig jeg har vært og det kommer jeg aldri til å gjøre. Har såpass kontroll og kontrollen har aldri glippet før… er bare skummelt for meg selv. Anonymkode: c009b...a7c Hvorfor bruker du ikke medisiner når du har en så alvorlig psykisk brist og lidelse? Kontroll har alle, til en viss grad - og med slike symptomer og britster du snakker om her så er det en stor sannsynlighet for at den kontrollen mister du. Jo eldre du blir jo farligere blir slike psykdommer for deg selv og de rundt deg. Ta medisiner, prøv å få et godt liv. Gjør det som er bra for deg selv. Anonymkode: 29095...775
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #23 Skrevet 11. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Å tvinge meg selv til å medisiner som er…. Gift… eller… ja… innleggelser har aldri hjulpet før… jeg bare «skjerper meg» og blir skrevet ut.. så er jeg like langt… men tvinger heller i meg medisin enn innleggelse om jeg må velge noe… Anonymkode: c009b...a7c Hvorfor tvinger du i deg medisiner og er så imot innleggelse? Vil du ikke bli bedre? Anonymkode: acb43...94d
Heydayotheinterweb Skrevet 11. november 2022 #24 Skrevet 11. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har ingen gode opplevelser med å være innlagt, verken frivillig eller på tvang.. Anonymkode: c009b...a7c Kommer an på hvor du er i landet. Nordpå er best.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #25 Skrevet 11. november 2022 Så leit å høre hva du strir med Ts ❤ Hadde en bestekompis som slet med lignende ting som deg, og forstår så godt hvorfor du ikke vil/liker å være innlagt. Allikevel så er det (som du vet) veldig forskjellig regelverk om du legger deg inn frivillig eller om det gjøres på tvang. Men for å kunne legges på tvang så er det et vilkår at du er til fare for deg selv eller andre. Og det skal derfor en del til for at tvangsparagrafen skal kunne benyttes.. Men du kan jo eventuelt få medisin oppfølging hjemme vil jeg tro? At ambulerende team kommer hjem til deg hver dag og påser at du tar medisinen som avtalt og sjekker til formen din og at det fortsatt er forsvarlig at du er hjemme. Kompisen min fikk iallefall sånn type oppfølging for noen år siden.. Anonymkode: ce874...1ff 1
Rumle Skrevet 11. november 2022 #26 Skrevet 11. november 2022 Jeg synes du skal være helt ærlig med legen uansett, så kan dere prøve å finne en løsning sammen ❤️
Purple_Pixiedust Skrevet 11. november 2022 #27 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vil du heller ende i en full psykose og eventuelt ende med å skade andre mennesker? Noen ganger må man gjøre ting man virkelig ikke liker, for å kunne få et bedre liv. Anonymkode: 29095...775 De fleste med full psykose er ikke farlig for andre enn seg selv. I de fleste tilfeller hvor det skjer drap, så er det psykose+rus involvert. Av drapene i Norge skjer ca 20% av de av folk med psykose, men stort sett er det også rus involvert. At du tenker ts kommer til å bli farlig kommer nok av den oppfatningen media har skapt, men personer med psykose er stort sett ikke farlig. Her handler det mer om at ts kan bli farlig for seg selv. Men det skal mer til for tvangsinnleggelse nå enn før. Tidligere holdt det at pasienten led overlast som følge av sin psykose. Nå må det være mer direkte fare involvert. Ts: Jeg skjønner du ikke vil legges inn, men jeg håper du velger å være ærlig med din lege. Slike symptomer går gjerne ikke over av seg selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #28 Skrevet 11. november 2022 Innleggelse er jo ikke farlig, litt kjedelig kanskje. Du får mat servert, blir passet på og kan bare slappe av. Anonymkode: 08feb...282 1
Kvalitet Skrevet 11. november 2022 #29 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har de siste ukene hatt forverring av min psykiske helse. Legen vil ha meg inn en gang i uka for jevnlige vurderinger. Han er klar over at jeg ser/ hører ting (hallusinasjon), men ikke alvorlighetsgraden fordi jeg (alltid) har klart å mobilisere meg ute blant folk… nå slår verden sprekker. Jeg står på knust glass og der knust glass foran meg. Jeg opplever at en skapning trekker meg ut gjennom glassveggen/ ned i glassgulvet… ansikter til andre vrenges og jeg får beskjed om å skade meg/ ikke ta medisiner og sånn… idag er det satt opp ny legetime, og jeg er redd legen skal observere enda mer forverring og at han velger å legge meg inn på tvang…. Hva skal jeg gjøre? Ikke møte opp? Mobilisere alt jeg klarer og bagatalissere alt til legen? Jeg er kjemperedd legen.. men er redd skapningen som jeg ser og hører også.. skal jeg satse på at alt dette bare kan gå over av seg selv…? Anonymkode: c009b...a7c Hvorfor er du redd innleggelse? Det beste for deg er å få hjelp nå. Vær ærlig med legen. Det benyttes ikke tvang om du går med på frivillig innleggelse og det høres ut som du kunne trenge det nå. Helsevesenet ønsker å hjelpe deg sånn at du ikke har det så vanskelig. Lykke til😊
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #30 Skrevet 11. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (1 time siden): Da må du vente 6 måneder Det er langt fra riktig. Ts kan komme inn på dagen om han/hun trenger det. Bare å møte opp på legevakten. Dette vet fastlegen alt om, så jeg foreslår at ts tar videre behandlingsførløp med legen ikke via KG Anonymkode: 6b567...834 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #31 Skrevet 11. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (2 timer siden): Da må du vente 6 måneder Bullshit Anonymkode: ee1cf...e8b 1
Chantielle Skrevet 11. november 2022 #32 Skrevet 11. november 2022 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113. Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre. Du kan også be om hjelp til dette fra fastlegen, og be om henvisning videre. Med vennlig hilsen, Chantielle mod.
Fremhevede innlegg