origin Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #21 Del Skrevet 23. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Er du sikker på at laveste verdi er 22 og høyeste er 25? Det skal bli 3? Anonymkode: 8a8f1...911 Ja sikker. Står i boka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #22 Del Skrevet 23. februar 2023 origin skrev (46 minutter siden): Ja sikker. Står i boka Variasjonsbredden er |x-y| så fasit er feil. Det skal være 3. Angående den kubeoppgaven du hadde først som mange har gitt rett svar på anbefaler jeg å alltid bruke enheter. f.eks. er 5 cm * 5 cm = 25 cm*cm = 25 cm^2. Man må både gange tallene og enhetene. Hvis du da har noe som er f.eks. 90 cm^3 vet du at det er cm*cm*cm og siden det er en kube er sidene like. Det virker unødvendig frem til man begynner med litt vanskeligere ting men øker forståelse. Anonymkode: 21e42...80e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #23 Del Skrevet 23. februar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Variasjonsbredden er |x-y| så fasit er feil. Det skal være 3. Angående den kubeoppgaven du hadde først som mange har gitt rett svar på anbefaler jeg å alltid bruke enheter. f.eks. er 5 cm * 5 cm = 25 cm*cm = 25 cm^2. Man må både gange tallene og enhetene. Hvis du da har noe som er f.eks. 90 cm^3 vet du at det er cm*cm*cm og siden det er en kube er sidene like. Det virker unødvendig frem til man begynner med litt vanskeligere ting men øker forståelse. Anonymkode: 21e42...80e Den er grei, tusen takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 23. februar 2023 Her er en til jeg ikke forstod meg på: I land A er gjennomsittshøyden 177cm. Det grå feltet (se bilde vedlagt) viser de høydene som er innenfor ett standardavvik fra gjennomsnittet. Hvor stort er standardavviket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 23. februar 2023 #25 Del Skrevet 23. februar 2023 11 hours ago, origin said: Her er en til jeg ikke forstod meg på: I land A er gjennomsittshøyden 177cm. Det grå feltet (se bilde vedlagt) viser de høydene som er innenfor ett standardavvik fra gjennomsnittet. Hvor stort er standardavviket? Det er viktig å lese oppgaven grundig, for svaret ligger der. Det grå feltet viser høydene hvor: - Lavest er 169 cm - Høyest er 185 cm Disse høydene er ett standardavvik fra gjennomsnittet. Gjennomsnittet er 177 cm. 185 cm - 177 cm = 8 cm 177 cm - 169 cm = 8 cm Standardavviket er 8 cm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 24. februar 2023 #26 Del Skrevet 24. februar 2023 Har du ikkje lærebok? I dei pleier det stå eksempel. Kan vera lurt å skriva av eksempla i læreboka så du får med deg gangen i det. For det er eit mønster/metode til å komma fram til svaret utan å måtta ty til google Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 26. februar 2023 Forfatter #27 Del Skrevet 26. februar 2023 On 2/23/2023 at 11:17 PM, Chupacabra said: Det er viktig å lese oppgaven grundig, for svaret ligger der. Det grå feltet viser høydene hvor: - Lavest er 169 cm - Høyest er 185 cm Disse høydene er ett standardavvik fra gjennomsnittet. Gjennomsnittet er 177 cm. 185 cm - 177 cm = 8 cm 177 cm - 169 cm = 8 cm Standardavviket er 8 cm Greit tusen takk! Er usikker på fremgangsmåten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 26. februar 2023 Forfatter #28 Del Skrevet 26. februar 2023 On 2/24/2023 at 1:29 AM, Capazitet said: Har du ikkje lærebok? I dei pleier det stå eksempel. Kan vera lurt å skriva av eksempla i læreboka så du får med deg gangen i det. For det er eit mønster/metode til å komma fram til svaret utan å måtta ty til google Nå er det jo læreboken jeg har lagt ut bilde av. Og alle eksemplene i boken er ikke like gode og forstålige. ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 26. februar 2023 #29 Del Skrevet 26. februar 2023 origin skrev (9 timer siden): Nå er det jo læreboken jeg har lagt ut bilde av. Og alle eksemplene i boken er ikke like gode og forstålige. ok? Derfor må du skriva dei av, trinn for trinn. Då vil du forstå logikken i det. Det gjer ein ikkje ved eit øyenkast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #30 Del Skrevet 26. februar 2023 Anbefaler deg å bruke campus inkrement, her får du gode forklaringer Anonymkode: d1f45...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 23. april 2023 Forfatter #31 Del Skrevet 23. april 2023 Finn arealet av det området som er avgrenset av de fire linjene. Fra forrige oppgave skulle man tegne de fire linjene y=1,x=1, x=3 og y=x+2 Her er jeg usikker på fremgangsmåten. Ser i fasiten at svaret skal bli 6. Takk for hjelpen den som kan veilede meg her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mr.uneducated Skrevet 24. april 2023 #32 Del Skrevet 24. april 2023 origin skrev (På 11.11.2022 den 12.12): Vel ja. Står ingenting om hva sidelengden er så forstår ikke så mye av det men fant frem til det her Kubikkrøtter (matematikk.org) Alle sidene i en kube er jo av lik lengde. Samme som et kvadrat🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 29. april 2023 Forfatter #33 Del Skrevet 29. april 2023 On 4/23/2023 at 11:12 PM, origin said: Finn arealet av det området som er avgrenset av de fire linjene. Fra forrige oppgave skulle man tegne de fire linjene y=1,x=1, x=3 og y=x+2 Her er jeg usikker på fremgangsmåten. Ser i fasiten at svaret skal bli 6. Takk for hjelpen den som kan veilede meg her En bekjent av meg ba meg gange side med side for en firkant. For trekant: side x side dele på 2. Ta så svaret fra begge kantene og legg sammen. svaret blir da 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 1. august 2023 Forfatter #34 Del Skrevet 1. august 2023 Hei, jeg har en ligning med uttrykket: y=2x+10 og x er mellom -10 og 10. Linja skal tegnes digitalt i geogebra. Kan det stemme at det blir 0,10 som blir svaret om jeg har skrevet inn riktig i geogebra? Skrev inn ligningen som den er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #35 Del Skrevet 1. august 2023 origin skrev (2 timer siden): Hei, jeg har en ligning med uttrykket: y=2x+10 og x er mellom -10 og 10. Linja skal tegnes digitalt i geogebra. Kan det stemme at det blir 0,10 som blir svaret om jeg har skrevet inn riktig i geogebra? Skrev inn ligningen som den er Hva mener du med "svaret" ? Hva er oppgaven ? Om det kun er å tegne en funksjons verdi så blir grafen slik: https://www.wolframalpha.com/input?i=+y%3D2x%2B10%2C+from+-10+to+10 Om de ikke spør om noe mer er DET svaret. Noen ganger spør en om hvilke X gir "Y = 0" f.eks, og da kan en lese av det på grafen at det blir x=-5, som forventet, f.eks, men det spørs jo hva spørsmålet er, hva svaret blir. Siden vi ikke har noen spørsmål kan vi ikke gi noen svar Anonymkode: 8c442...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 1. august 2023 Forfatter #36 Del Skrevet 1. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med "svaret" ? Hva er oppgaven ? Om det kun er å tegne en funksjons verdi så blir grafen slik: https://www.wolframalpha.com/input?i=+y%3D2x%2B10%2C+from+-10+to+10 Om de ikke spør om noe mer er DET svaret. Noen ganger spør en om hvilke X gir "Y = 0" f.eks, og da kan en lese av det på grafen at det blir x=-5, som forventet, f.eks, men det spørs jo hva spørsmålet er, hva svaret blir. Siden vi ikke har noen spørsmål kan vi ikke gi noen svar Anonymkode: 8c442...dd9 I grafen på Geogebra fikk jeg frem 0,10 i parentes under likningen. Spørsmålet er vel om det er fremgangsmåten er gjort riktig ved å sette opp ligningen som den er, altså uttrykket: y=2x+10 og x er mellom -10 og 10.Linja skal tegnes digitalt i geogebra. Kan det stemme at det blir 0,10 som blir svaret om jeg har skrevet inn riktig i geogebra? Skrev inn ligningen som den er. Eller må jeg dra ut x aksen? Beklager at jeg er litt trøtt idag. Nettopp begynt å jobbe igjen etter ferie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #37 Del Skrevet 6. oktober 2023 Hvordan skal jeg forstå denne oppgaven: Arealet av en sirkel er gitt ved A = pi r i 2. Forholdet mellom arealet i to sirkler er 16. Hva kan man si om forholdet mellom radien i de to sirklene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dingdoria Skrevet 6. oktober 2023 #38 Del Skrevet 6. oktober 2023 (endret) origin skrev (39 minutter siden): Hvordan skal jeg forstå denne oppgaven: Arealet av en sirkel er gitt ved A = pi r i 2. Forholdet mellom arealet i to sirkler er 16. Hva kan man si om forholdet mellom radien i de to sirklene? Vet ikke om jeg forstår det riktig, eller om min utregning er forståelig for andre enn meg selv.. 😂 Jeg har ihvertfall prøvd; Endret 6. oktober 2023 av Dingdoria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 26. juni Forfatter #39 Del Skrevet 26. juni Forsøker å forstå denne oppgaven men aner ikke hvordan jeg skal løse denne steg for steg: -x+2y=4. Oppgaven skal løses grafisk uten hjelpemidler. Takk for all hjelp!:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå