Gå til innhold

matematikkoppgaver 2p-y


origin

Anbefalte innlegg

Se siste side for å svare på spørsmålene. Spørsmålet i første post er besvart.

 

Hei. Jeg har kommet til en oppgave hvor jeg skal finne sidekanten av en terning som er 422 cm3. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal regne meg fram til det.

Jeg sliter med matematikk og jobber alene

Forsøker ulike youtubefilmer og skroller på nett men finner ingen hjelp. Prøvd andre fora og men matematikk.net er seine med å sende ut aktiverings epost...  Det vil være ulike matematikkoppgaver jeg spørr om hjelp til og andre som sliter med faget må gjerne bli med her.Tusen takk for all hjelp! 

Endret av origin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

origin skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg har kommet til en oppgave hvor jeg skal finne sidekanten av en terning som er 422 cm3. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal regne meg fram til det. Forsøker ulike youtubefilmer og skroller på nett men finner ingen hjelp. Prøvd andre fora og men matematikk.net er seine med å sende ut aktiverings epost...  Tusen takk for all hjelp! 

Volumet av en kube er hlb. Tar du kvadratroten i tredje av 422 får du 7,50 cm.

Anonymkode: de01b...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Volumet av en kube er hlb. Tar du kvadratroten i tredje av 422 får du 7,50 cm.

Anonymkode: de01b...694

Ok tusen takk. Men kan jeg spørre hvordan du fant frem til at man skulle bruke kvadratroten i tredje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

origin skrev (Akkurat nå):

Ok tusen takk. Men kan jeg spørre hvordan du fant frem til at man skulle bruke kvadratroten i tredje? 

H ganger l ganger b

 

Anonymkode: b6e52...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

origin skrev (1 minutt siden):

Vel ja. Står ingenting om hva sidelengden er så forstår ikke så mye av det men fant frem til det her Kubikkrøtter (matematikk.org) 

Alle sider i en kube er like lange.

Anonymkode: b6e52...9c7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

origin skrev (3 minutter siden):

Vel ja. Står ingenting om hva sidelengden er så forstår ikke så mye av det men fant frem til det her Kubikkrøtter (matematikk.org) 

Om en oppgave er uklar, så må en gjøre antagelser, skrive antagelsen og regne basert på antagelsen.

Om alt en vet er "terning" og "volum" så er det normale å anta en 6 sidet kubisk trekant uten bøyde hjørner etc. siden 6 sidede terninger er mest vanlig OG om det er bøyde hjørner vil det gjøre ting mer komplisert og da burde det vært oppgitt i teksten.

Formen på terningen vil selvsagt påvirke svaret.

Anonymkode: 8c442...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Om en oppgave er uklar, så må en gjøre antagelser, skrive antagelsen og regne basert på antagelsen.

Om alt en vet er "terning" og "volum" så er det normale å anta en 6 sidet kubisk trekant uten bøyde hjørner etc. siden 6 sidede terninger er mest vanlig OG om det er bøyde hjørner vil det gjøre ting mer komplisert og da burde det vært oppgitt i teksten.

Formen på terningen vil selvsagt påvirke svaret.

Anonymkode: 8c442...dd9

Ja. Ser i fasiten at svaret skal bli 7,5cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg skjønner ikke denne oppgaven, altså fremgangsmåten i regning for å få fasitsvar 7,9%

På et tidspunk var fraværet i gruppe 2py-1 slik: Fravær (timer): 0,1,2,3,4,5,6. Frekvens (elever): 8,5,6,2,3,2,1. I alt hadde gruppen 24 undervisningstimer. Oppgaven lyder som følgende: Hva var gjennomsnittsfraværet i prosent? Det er fremgangsmåten i regning jeg ikke forstår? 

Endret av origin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2022 at 12:12 PM, origin said:

Vel ja. Står ingenting om hva sidelengden er så forstår ikke så mye av det men fant frem til det her Kubikkrøtter (matematikk.org) 

Kubikkrot eller tredjerot er riktig. Uttrykket AB over bruker er ikke riktig (kvadratroten i tredje).

7.5 x 7.5 x 7.5 ≈ 422

Kubikkroten av 422 er ca. 7.5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, origin said:

Jeg skjønner ikke denne oppgaven, altså fremgangsmåten i regning for å få fasitsvar 1,9. 

På et tidspunk var fraværet i gruppe 2py-1 slik: Fravær (timer): 0,1,2,3,4,5,6. Frekvens (elever): 8,5,6,2,3,2,1. I alt hadde gruppen 24 undervisningstimer. Oppgaven lyder som følgende: Hva var gjennomsnittsfraværet i prosent? Det er fremgangsmåten i regning jeg ikke forstår? 

Hvis du summerer antall elever får du 27.

For å få totalt antall timer fravær ganger du Fravær (timer) med Frekvens (elever), og summerer dette til slutt.

Det blir enklere når du setter opp dette i kolonner.

Totalt antall timer fravær blir 51.

Gjennomsnittsfravær = 51/27 ≈ 1.9

 

Fra excel:

 

  Fravær (timer) Frekvens (elever) Tot. Fravær
  0 8 0
  1 5 5
  2 6 12
  3 2 6
  4 3 12
  5 2 10
  6 1 6
       
Sum                      27    51

 

 

PS: Gjennomsnittsfraværet (51/27) av 24 undervisningstimer blir ca. 7.87%

 

Man kan også finne prosenten slik:

24 x 27 = 648 timer.

51 av 648 timer er ca. 7.87% 

Endret av Chupacabra
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Chupacabra said:

Hvis du summerer antall elever får du 27.

For å få totalt antall timer fravær ganger du Fravær (timer) med Frekvens (elever), og summerer dette til slutt.

Det blir enklere når du setter opp dette i kolonner.

Totalt antall timer fravær blir 51.

Gjennomsnittsfravær = 51/27 ≈ 1.9

 

Fra excel:

 

  Fravær (timer) Frekvens (elever) Tot. Fravær
  0 8 0
  1 5 5
  2 6 12
  3 2 6
  4 3 12
  5 2 10
  6 1 6
       
Sum                      27    51

 

 

PS: Gjennomsnittsfraværet (51/27) av 24 undervisningstimer blir ca. 7.87%

 

Man kan også finne prosenten slik:

24 x 27 = 648 timer.

51 av 648 timer er ca. 7.87% 

Hei. Ja det stemmer at det blir enklere å sette opp i kolonne og excel. Har redigert innlegget da svaret skulle bli i prosent, altså 7,9%. Jeg er fortsatt usikker på regnemåten i prosent hvordan du kom frem til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

origin skrev (3 minutter siden):

Hei. Ja det stemmer at det blir enklere å sette opp i kolonne og excel. Har redigert innlegget da svaret skulle bli i prosent, altså 7,9%. Jeg er fortsatt usikker på regnemåten i prosent hvordan du kom frem til det? 

Du tar 51/648 = 0,0787

Nå har du svaret som andel/desimaltall. For å få svaret i prosent ganger du med 100. 


(51/648)*100 = 7,87 % 

Anonymkode: 36f8a...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tar 51/648 = 0,0787

Nå har du svaret som andel/desimaltall. For å få svaret i prosent ganger du med 100. 


(51/648)*100 = 7,87 % 

Anonymkode: 36f8a...17d

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Variasjonsbredde. differansen mellom den største og den minste verdien er 25-22 og får da tallet 3. Men fasiten sier 2. Er det en feil eller er det mer av utregningen jeg ikke har fått med meg? 

Tallene står i denne rekkefølgen: 25,23,22,22,24

Endret av origin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at laveste verdi er 22 og høyeste er 25? Det skal bli 3? 

Anonymkode: 8a8f1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2022 at 11:40 AM, origin said:

Hei. Jeg har kommet til en oppgave hvor jeg skal finne sidekanten av en terning som er 422 cm3. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal regne meg fram til det. Forsøker ulike youtubefilmer og skroller på nett men finner ingen hjelp. Prøvd andre fora og men matematikk.net er seine med å sende ut aktiverings epost...  Tusen takk for all hjelp! 

På en terning er alle sider like lange. Kall den lengden x. Og volumet til en terning er x * x * x.

Så man skal finne x når x*x*x=422.

Eller x³=422.

Ligninger løses som vanlig ved å gjøre det samme på begge sider av erlikhetstegnet.

Ved å opphøye i ⅓ (eller 0.333...)  på begge sider får vi:

x³ ^ ⅓ = 422 ^ ⅓

Som blir x = ∛422 ettersom opphøyd i 3 og "nedhøyd" i 3 opphever hverandre så man står igjen med bare x på venstre side.

Og utregning av ∛422 som er det samme som 422^⅓ kan man finne i en kalkulator.

Som feks denne hos google: https://www.google.com/search?q=422+^+(1%2F3)

= 7.50074066759

altså så godt som 7.5

 

image.png.b878beeced947cb198e693457959385a.png

Anonymkode: 192e4...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...