Marris75 Skrevet 9. desember 2005 #21 Skrevet 9. desember 2005 Gutta mine får vel for ca 1000 av oss, og så får de gaver av hverandre for en ca 500. (Som vi betaler da de bare er 2 og 5 år)
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #22 Skrevet 9. desember 2005 Vi har to stk som får for ca 1500 hver (2 og 4 år). Men tror ikke summen har noe å si, for jeg ser f eks eldste min som ble kjempegald for venninne gaver til bursdagen som koster en hundrelapp- mer glad enn for gavene fra besteforeldre i tusen kroners klassen.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #23 Skrevet 9. desember 2005 jeg har ikke barn enda, men jeg har alltid fått ca 10 gaver fra mine foreldre, da en alltid er dyrere enn de andre. tipper de bruker minst 2000 kr på meg.
koldbruna Skrevet 17. desember 2005 #24 Skrevet 17. desember 2005 Jeg bruker 500 kr på 9 åringen min.På veslemor blir det 1000. Dette er fordi veslemor bor hjemme og 9 åringen ikke.
Emma3 Skrevet 18. desember 2005 #25 Skrevet 18. desember 2005 Snuppa her i huset får rundt 1000 kr. Hadde vi ønska oss noko som kosta meir, så hadde det blitt meir.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #26 Skrevet 18. desember 2005 våre tre barn får det som de ønsker seg denne julen .. elstemann får for 1000,- mellomste får for 1500,- og minstemann får for ca 2000,-
Cumulus Skrevet 18. desember 2005 #27 Skrevet 18. desember 2005 Vi har to jenter på 4 1/2 og 2 år. De har absolutt intet begrep om hva ting koster. Vi har ganske god økonomi. Det min eldste datter ønsker seg mest er en snopeklokke (sånn klokke som er laget av drops som du kan spise av etterhvert). De koster ca. 10 kroner for 3 stk på Nille. Jeg vet jo at vi ikke kommer til å gi henne det i julegave, men det er faktisk en stemme inni meg som sier "hvorfor ikke??" Alle de tingene vi har kunnet komme på, som koster litt, som de kanskje kunne ha ønsket seg/blitt glad for/hatt nytte av, har vi videreformidlet til rådville besteforeldre og tanter og onkler. Så hva gjør vi da? Kjøper noe de absolutt ikke trenger, som koster ca. 1000 kroner, bare fordi det er jul og det er forventet av oss å gi en dyr gave til våre barn? Eller kjøper vi to snopeklokker som garantert gjør stor suksess, så kan vi vente til de virkelig ØNSKER seg noe, og gi det til de da? Det blir lett til at barna får ting før de rekker å ØNSKE seg det (snakker om små barn nå altså). Vår eldste har fått både dukkehus og dukkevogn og trehjulsykkel uten at hun egentlig visste hva det var. Mulig mange synes jeg er gniten, men det er jeg veldig trygg på at jeg ikke er. Og en snopeklokke er jo litt på kanten. Men om den Perfekte gaven til mine døtre kostet 100 kroner, ja så hadde de fått den. Synspunkter? Hilsen Cumulus
Gjest mzluze i.i Skrevet 18. desember 2005 #28 Skrevet 18. desember 2005 Jeg er faktisk helt for å gi fex da snopeklokke, eller noe annet de virkelig virkelig vil ha, selv om det ikke koster mer enn en hundrings. Sett heller en sum på sparekonto til barna... Her i huset får småtten en lys ble bamse av mamma og pappa til jul, for den har han sett...og klådd på, hehe, i butikken. 50-60 kr mener jeg den kostet. Han er litt liten til å skjønne greia med jul og å ønske seg ting, bare såvidt rundet året....og så får han penger på kontoen sin. Noen jeg regner med kommer godt med når han blir litt eldre.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #29 Skrevet 18. desember 2005 Jeg bruker 500 kr på 9 åringen min.På veslemor blir det 1000. Dette er fordi veslemor bor hjemme og 9 åringen ikke. ←
Gjest Madeline Skrevet 18. desember 2005 #30 Skrevet 18. desember 2005 Ungene mine på 9, 10 og 13 får gaver for mellom 1700,- og 2000,- . De får alltid gaver for omtrent en like stor sum. Vi kjøper leker, filmer, spill ol, men av besteforeldre, tanter, onkler ol får de kun klær og penger.
Gjest Primula Skrevet 18. desember 2005 #31 Skrevet 18. desember 2005 Jeg er helt enig med deg Cumulus. De summene som folk nevner her, synes JEG er alt for mye. Spesielt til små barn som kanskje ikke har ønsket seg det en gang. I fjor kjøpte vi en skipakke til vår treåring til 1000,- Men den måtte vi ha kjøpt uansett, og da ble det en fin julegave. I år har jeg ikke peiling. Hun har leker i massevis. ( som hun nesten ikke leker med..) og klær kjøper jeg til henne uansett. Jeg orker ikke å bruke tusenvis av kroner når det ikke er noe spesielt hun ønsker seg eller har bruk for. Da kjøper jeg heller noen fine bøker. ( hun elsker å bli lest for) og ender sikkert opp på 400-500 kroner maks. Til dere som bruker 1500,- 2000,- hva kjøper dere? Er det nytte- ting som dere hadde kjøpt uansett ( f.eks ski, slalompakke, mobil, CD- spiller osv) eller er det leker osv? Er bare nysgjerrig jeg, for jeg regner med at behovet og summene blir større når ungen min blir eldre..
Gjest Kålungen Skrevet 19. desember 2005 #32 Skrevet 19. desember 2005 Jeg endte på 1100 kroner i gaver til han. 2 gaver ble det, den ene kostet 1000 og den andre 100.
Sofia Skrevet 19. desember 2005 #33 Skrevet 19. desember 2005 Jeg har en gutt på 11 og en jente på 8. Jeg prøver å kjøpe for like mye til begge to. Sønnen min er veldig opptatt av kroner og ører, så her er det best å være rettferdig... Jeg endte på ca 1.200.- til hver av dem. Synes det er en grei pris.. Prøver også å kjøpe fornuftige gaver til dem... sønnen min får bl. a. et fint armbåndsur og datteren min ny vinterdress.. Jeg aner ikke hvor mye penger pappaen bruker på gaver til dem....
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #34 Skrevet 20. desember 2005 Max 500 kroner fordi jeg ønsker å formidle at julen dreier seg om noe annet enn fråtsing. Mye bra kan kjøpes innenfor denne rammen, og trenger de større ting/utstyr begynner salget allerede 27. desember!
momo Skrevet 20. desember 2005 #35 Skrevet 20. desember 2005 Er helt enig med de andre her om at det er ikke nødvendig og bruke flere tusen kroner på barna, spesielt når de er små. I år har jeg brukt mer penger på datteren min enn jeg pleier, det er fordi når vi flyttet i oktober så kastet mannen min veldig mange av lekene hennes ved en feil under flyttingen. Så det jeg har kjøpt i år har vært mest for og serstatte de lekene som ble borte da. Vi har og veldig liten familie, så jenta våres får pakke fra 3, bortsett fra oss. Så på henne blir det vanligvis ikke så mye.
Gjest Madeline Skrevet 20. desember 2005 #36 Skrevet 20. desember 2005 Til dere som bruker 1500,- 2000,- hva kjøper dere? Er det nytte- ting som dere hadde kjøpt uansett ( f.eks ski, slalompakke, mobil, CD- spiller osv) eller er det leker osv? Er bare nysgjerrig jeg, for jeg regner med at behovet og summene blir større når ungen min blir eldre.. ← Jeg bruker mellom 1500 og 2000 kr på gaver til hver av ungene. Da får de spill, leker, mp3-spiller og klær. Av resten av slekta får de klær. Leker får ungen kun til jul og bursdager. Er det noe de ønsker seg utenom det, så må de spare selv. Klær får de også stort sett til jul og bursdager bortsett fra hvis det er noe de må ha utenom. Hvis ungene er vant til å få alt de ønsker av klær og leker utenom jul /bursdager, så er det ikke rart at ungene ikke vet hva de skal ønske seg. Selv om noen her inne mener jeg bruker en alt for stor sum, så er ungene mine på langt nær bortskjemt. Dyre ting som kjelke, mobil, cd-spiller osv er ting som etter min mening bør gis til jul eller bursdager. Ungene har godt av å måtte ønske seg en ting før de får den.
Gjest Miloine Skrevet 20. desember 2005 #37 Skrevet 20. desember 2005 Det spørsmålet er kanskje litt...ja, det kommer ann på hvor mange barn du har og hvor gamle barna er da! Jeg har ett barn på 14 år - han får vel tilsammen av meg og samboeren min for ca. kr.2000; Hadde jeg hatt flere barn hadde jeg nok ikke hatt råd til det! Den ene søsteren min har 5 barn, så der blir det nok ikke så mye på hver, så det er et veldig individuelt spørsmål da!
Trebarnsmor Skrevet 22. desember 2005 #38 Skrevet 22. desember 2005 I år har det blitt rundt 4000 tilsammen.
Pauline Skrevet 22. desember 2005 #39 Skrevet 22. desember 2005 Vel 1000 til hver - 4 barn, ungdommer.
Furstina Skrevet 22. desember 2005 #40 Skrevet 22. desember 2005 Vi har faktiskt inte köpt något till vår 2 årige son. Varför? Jo vi tror han får så mycket ändå, vi ska flyga till släkt för att fira och dessutom fyller han år om två veckor. Så tror vi inte heller att han har uppfattning än om att han "ska" få julklappar och vad han ska ha krav på. Vi ordnar med resa och upplevelse till jul och ska försöka köpa en ny säng till honom i födelsedagspresent i stället. Hur vi ska göra när han blir äldre har vi inte bestämt än... det tar vi eftersom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå