Gå til innhold

Bryr du deg

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Henna_*
Skrevet

Så lett å si at man ikke bryr seg om hva andre tenker om en, men ofte lettere sagt enn gjort.

Lar ikke handlingene mine endres utifra hva andre vil tro og mene.

Men allikevel tenkt endel i det siste på hva naboene tenker. Har bodd på et nytt sted siden i sommer og har endel besøk. De av vennene mine som er innom er stort sett gutter. Hadde det bare vært meg selv, så hadde jeg vel gitt litt mer blanke i hva folk tror og mener, men som alene og med et barn blir det at jeg er mer bevisst på det "ytre bildet", vil bli oppfattes som ansvarlig og god mor, med et ryddig hjem, ordnede forhold og den pakka.

Så grunner på om naboer dømmer meg, danner sin egen oppfatning av meg som alenemor med gutter rennende på døra (tar i litt for å understreke her).

Så, tenker du på hva naboer og de rundt, tenker og hvilket bilde de danner seg av deg/ dere? Og kunne du funnet på å gjort ting annerledes utifra det?

Og sett fra andre veien. Har du lett for å dømme folk du ikke kjenner, utifra bare observasjoner? Sette folk i bås uten innsikten til å gjøre det?

Ingen vil vel egentlig være dømmende, men blir jo at man dømmer uten grunnlag for det iblandt, gjerne ubevisst.

Selv bryr jeg meg ikke døyten om naboene mine, så håper det er en generell oppfatning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så lett å si at man ikke bryr seg om hva andre tenker om en, men ofte lettere sagt enn gjort.

Men allikevel tenkt endel i det siste på hva naboene tenker. Har bodd på et nytt sted siden i sommer og har endel besøk. De av vennene mine som er innom er stort sett gutter. Hadde det bare vært meg selv, så hadde jeg vel gitt litt mer blanke i hva folk tror og mener, men som alene og med et barn blir det at jeg er mer bevisst på det "ytre bildet", vil bli oppfattes som ansvarlig og god mor, med et ryddig hjem, ordnede forhold og den pakka.

Så grunner på om naboer dømmer meg, danner sin egen oppfatning av meg som alenemor med gutter rennende på døra (tar i litt for å understreke her).

Så, tenker du på hva naboer og de rundt, tenker og hvilket bilde de danner seg av deg/ dere? Og kunne du funnet på å gjort ting annerledes utifra det?

Og sett fra andre veien. Har du lett for å dømme folk du ikke kjenner, utifra bare observasjoner? Sette folk i bås uten innsikten til å gjøre det?

Ingen vil vel egentlig være dømmende, men blir jo at man dømmer uten grunnlag for det iblandt, gjerne ubevisst.

Selv bryr jeg meg ikke døyten om naboene mine, så håper det er en generell oppfatning...

Å,a. Mye en ser bak gardinene.

Skrevet

Jeg bryr meg nå ikke noe om hva naboene tror og tenker om meg... Vi kjøpte hus i høst, og flyttet inn sammen med mann og barn. Det er et lite boligfelt, og nå som vi har bodd her i snart 3 mnd er det fortsatt bare 2 naboer jeg har hilst på. Ingen andre som har vist noen interesse for å ønske oss velkommen.. Noe jeg synes er litt rart, man kan da ihvertfall hilse på de nye naboene...

Men det var vel kanskje ikke det du spurte om.........

Men det er jo et lite eksempel på hvor lite folk kan bry seg om naboene sine.. :ler: Jeg oppfører meg nå akkurat som jeg vil, og tenker ikke mye på hva naboene synes. Om det ser helt jævlig ut på kjøkkenet en dag (huset ovenfor ser rett inn på kjøkkenet vårt) og jeg ikke orker å ta oppvasken lar jeg den stå. Om naboene ser det, og i det hele tatt bryr seg om det tviler jeg på... Man har som regel nok med sitt eget rot...

Så om du får besøk av mange gutter, så er det sikkert naboene en gang tenker over det..

Gjest Bellatrix
Skrevet

Tenker ikke på hva naboene synes om meg, og har ikke lagt noe spesielt merke til noe hos dem heller.

Skrevet
Tenker ikke på hva naboene synes om meg, og har ikke lagt noe spesielt merke til noe hos dem heller.

Akkurat sånn er jeg og.

Har mer enn nok med meg selv og mine om jeg ikke skal følge med hva naboen gjør.

Skrevet

Nei.

Hvis naboene er ute etter å sladre om deg, så finner de sikkert grunn nok uansett hva du finner på. Eller kanskje de er helt OK mennesker som faktisk ikke bryr seg med hva du gjør?

Gjest Gjest_Henna_*
Skrevet

Dette kommer vel litt an på hvor en bor også kanskje...?

Lite sted/by, eneboligstrøk/blokk, barnefamilier/ungt miljø osv.

Bor i storby, men tror jeg tar med meg småbytendenser, fra der jeg har vokst opp, hvor du ikke rekker å gjøre noe før "alle" vet det.

I tillegg til at jeg nå bor i leilighet i eneboligstrøk hvor alt ser så idyllisk og koselig ut, hus med to voksne og to barn og volvo overalt rundt meg:-) Selv om jeg har det helt fortreffelig slik jeg har det.

Så bryr jeg meg ikke døyten om andre, og har såvidt hilst på naboene. Men har vel kanskje lagt meg opp en mening om flere allikevel. De er kanskje slik og de slik, for så å ikke tenke noe mer over det. Blir at man danner et førsteinntrykk uten nok informasjon.

Men på seg selv, kjenner man andre. Eller tror man gjør... Men dømme, DET er jeg forsiktig med!

Skrevet
Nei.

Hvis naboene er ute etter å sladre om deg, så finner de sikkert grunn nok uansett hva du finner på. Eller kanskje de er helt OK mennesker som faktisk ikke bryr seg med hva du gjør?

:Nikke:

Skrevet
Eller kanskje de er helt OK mennesker som faktisk ikke bryr seg med hva du gjør?

Hm. Så idealet er å ikke bry seg. :-/

Ja slik er det jo å bo i by, der folk flytter hele tiden.

Skrevet (endret)

Hvor mye man skiller seg ut, og i hvilken retning, vil nok ha noe å si for hvor mye man bryr seg om hva naboene mener. Hvor knytta du er til nabolaget vil også ha mye å si. For oss mennesker er det ganske viktig, jeg vil faktisk si livsviktig, med sosial anerkjennelse. Derfor vil det være viktig for oss hva våre omgivelser synes om oss. Intet menneske er en øy.

Endret av Bønna
Skrevet
Hm. Så idealet er å ikke bry seg. :-/

Ja slik er det jo å bo i by, der folk flytter hele tiden.

Det var selvsagt ikke sånn jeg mente det. "Å bry seg" i denne sammenhengen betydde snoking og sladder, noe helt annet enn "å bry seg om". Og det er faktisk mulig å ha et sosialt nettverk som ikke nødvendigvis omfatter naboene.

Skrevet

Så lenge de ikke kommer en og en og går fra deg om morgenen.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvilke forestillinger naboene måtte ha om meg og mine sosiale vaner. Jeg har stor overvekt av mannlige venner, og hva naboene mine måtte tenke om det er meg revnende likegyldig. Det bekymrer meg heller ikke hva naboene måtte tenke om at jeg relativt ofte panter poser fulle med ølflasker (vi har et lavt, men jevnt forbruk - drikker ofte øl eller vin til maten).

Men på andre måter bryr jeg meg om hva de synes om meg. Jeg håper selvsagt de ikke har inntrykk av meg som en støyende og bråkete nabo som aldri tar hensyn - derfor forsøker jeg også å vise hensyn i slike sammenhenger.

Skrevet

Vi har en nabo i nabolaget som tydeligvis får med seg alt som skjer. Og denne naboen tenker jo sitt om oss andre. Og krangler med en del naboer i tillegg. Vi har selv kranglet med denne naboen og denne naboen forteller jo ting til andre naboer.

Men hva denne naboen forteller om meg bryr meg ikke. Fordi alle vet at denne naboen er litt merkelig og smører tykt på historier som blir fortalt.

Så nei, jeg bryr meg ikke om hva mine naboer tenker om meg. De kjenner meg ikke og kan derfor ikke bedømme meg pga noe som naboen har fortalt.

Skrevet

Bryr meg egentlig ikke om hva mine naboer måtte synes om meg.

Jeg er overhode ikke en nysjerrig person når det gjelder hva naboene mine holder på med, da liker jeg heller å dikte opp noe fra løse luften om at de er noen skikkelige raringer (og da vanligvis på en sånn positiv skrullemåte).

Litt merkelig hobby kanskje.... :sjenert:

Skrevet

Viss jeg som transe brydde meg om hva naboen mener om meg ville jeg ikke kunnet overleve.

Skrevet

Regner med de tenker sitt, her vi bor uten barn i en gate det kryr av småbarn i. Vi deltar heller ikke på disse festene de har utenfor husene etter at barna har lagt seg, så vi kjenner ikke naboene så godt, nei. Men de tenker vel sitt om oss regner jeg med.

Gjest Miloine
Skrevet

Vi har et ganske bra naboforhold her, og de fleste kjenner hverandre sånn passe.

Det er noen som "spør" mer enn andre, spesielt de eldre.

Jeg bryr meg ikke noe om hvem naboene får på besøk, og tror de blåser i hvem jeg får på besøk.

Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg bryr meg litt, en paranoia jeg utviklet da jeg bodde i en bestemt boligblokk i England.

Naboen vår den gang var en stille mann som hilste hyggelig når vi møtte ham og ellers ikke lot seg merke. Til han en dag dundret på døra og skjelte meg ut etter noter fordi vi oppbevarte en (luktfri) eske med papir til resirkulering utenfor døren vår. Esken ble tømt jevnlig og den sto der over flere måneder uten at han nevnte et ord om det, før han altså en dag sto der rødsprengt i ansiktet og ropte mot meg så håret mitt lå bakoverstrøket av ordflommen.

Det var så ubehagelig å bli verbalt angrept helt ut av det blå i mitt eget hjem, at det sitter i. Jeg tenker ofte på om vi bråker mye i fordhold til ham under, og om han også går og bærer på irritasjone som en dag vil komme ut i en eksplosjon.

Men utenom det, så tenker jeg ikke så mye på hva naboene tenker om oss.

Skrevet

Naboen får tro og mene hva de vil om meg, vi er ikke omgangsvenner, så hva slags inntrykk de har av meg/oss, det bryr jeg meg ikke stort om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...