Gå til innhold

Kan feiler datteren min....? 😐

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jenta mi på 13 har vært syk lenger enn hun noengang har vært før. 

Det begynte for 2 uker siden med litt feber og slapphet, som varte 2-3 dager. I starten på forrige uke ble hun dårlig igjen, og har gradvis blitt verre. 

Hun har vondt i halsen, hodepine, er veldig slapp og sliten (andpusten bare hun reiser seg og går noen skritt), og feber som har vart i 10 dager sammenhengende! Den er stort sett ca 38 på morgenen, men stiger hver kveld, til ca 39.

Hun hoster ikke, er ikke forkjølet og har ikke vondt i magen, heller ikke vondt når hun tisser.

Har tatt covid test som var negativ. Tok henne med til legen som sjekket halsen, men ikke så hovne mandler eller lymfeknuter, CRP var normal.

Fikk beskjed av legen om at det er nok bare et virus som går over av seg selv. Jeg prøvde å si at dette ikke er normalt for min datter, for hun har aldri hatt feber lenger enn 3,4 dager, og hun er stort sett ganske oppegående selv om hun har feber. Da sa han bare at "hun er jo bare 13 år, så ingenting er vel vanlig eller uvanlig for henne enda...."

Syntes dette var en litt avvisende kommentar, for jeg kjenner datteren min, også når det gjelder hva som er normalt for henne ved et vanlig virus.... Dette er ikke normalt hvertfall! Hun ligger i senga hele dagene og kveldene, og sier selv at hun har aldri kjent på en sånn slitenhet i kroppen før..

Jeg har nå begynt å lure på om det kan være kyssesyken...?? Men hun har jo ikke kjempevondt (men litt) i halsen heller, og ikke hovne lymfeknuter i følge legen hvertfall 😐 

Så hva i alle dager feiler det henne....? 

Ja jeg vet at ingen her er leger, så alt av svar må tas med sunn fornuft og en klype salt - men kanskje noen her har opplevd barn med kyssesyken og samme symptomer som min datter? 🤷‍♀️

Anonymkode: 3b6cf...60f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta mi på 13 har vært syk lenger enn hun noengang har vært før. 

Det begynte for 2 uker siden med litt feber og slapphet, som varte 2-3 dager. I starten på forrige uke ble hun dårlig igjen, og har gradvis blitt verre. 

Hun har vondt i halsen, hodepine, er veldig slapp og sliten (andpusten bare hun reiser seg og går noen skritt), og feber som har vart i 10 dager sammenhengende! Den er stort sett ca 38 på morgenen, men stiger hver kveld, til ca 39.

Hun hoster ikke, er ikke forkjølet og har ikke vondt i magen, heller ikke vondt når hun tisser.

Har tatt covid test som var negativ. Tok henne med til legen som sjekket halsen, men ikke så hovne mandler eller lymfeknuter, CRP var normal.

Fikk beskjed av legen om at det er nok bare et virus som går over av seg selv. Jeg prøvde å si at dette ikke er normalt for min datter, for hun har aldri hatt feber lenger enn 3,4 dager, og hun er stort sett ganske oppegående selv om hun har feber. Da sa han bare at "hun er jo bare 13 år, så ingenting er vel vanlig eller uvanlig for henne enda...."

Syntes dette var en litt avvisende kommentar, for jeg kjenner datteren min, også når det gjelder hva som er normalt for henne ved et vanlig virus.... Dette er ikke normalt hvertfall! Hun ligger i senga hele dagene og kveldene, og sier selv at hun har aldri kjent på en sånn slitenhet i kroppen før..

Jeg har nå begynt å lure på om det kan være kyssesyken...?? Men hun har jo ikke kjempevondt (men litt) i halsen heller, og ikke hovne lymfeknuter i følge legen hvertfall 😐 

Så hva i alle dager feiler det henne....? 

Ja jeg vet at ingen her er leger, så alt av svar må tas med sunn fornuft og en klype salt - men kanskje noen her har opplevd barn med kyssesyken og samme symptomer som min datter? 🤷‍♀️

Lungebetennelse? Siden hun blir andpusten når hun reiser seg og går noen skritt?

Anonymkode: c13d5...097

• Nyttig 1
Skrevet

Syns det er mange som er mer syk nå i høst enn hva de har brukt å vært tidligere. Så det kan jo være et virus som går nå, eller så kan det selvsagt være kyssesyken. Hvis hun ikke blir bedre kan du få legen til å se i halsen hennes og ta blodprøver

Anonymkode: 08ea3...37e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lungebetennelse? Siden hun blir andpusten når hun reiser seg og går noen skritt?

TS skriver jo at CRP er negativ... Da har man ikke bakteriell lungebetennelse. 

Legen har nok rett.

Anonymkode: 6914a...f4c

• Liker 2
Skrevet

Ikke gå rett i offerposisjon og klag på avvisende lege. Slike tilfeller som det der er noe som blir sett ofte selv om det ikke er standard. Og du er ikke den første mammaen legen møter som er påståelig, og så blir det ikke gjort noen funn. Til slutt går det over.

Blir hun ikke bedre kan det supplementeres med blodprøver neste gang. Kanskje det startes en antibiotikakur på sikt om man ikke finner noe og hun ikke blir bedre. Noen som kommer seg etter det. Driver hun mye med idrett kan det gjøre henne ekstra sårbar for langdryg forløp.

Anonymkode: 4335d...ef5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke gå rett i offerposisjon og klag på avvisende lege. Slike tilfeller som det der er noe som blir sett ofte selv om det ikke er standard. Og du er ikke den første mammaen legen møter som er påståelig, og så blir det ikke gjort noen funn. Til slutt går det over.

Blir hun ikke bedre kan det supplementeres med blodprøver neste gang. Kanskje det startes en antibiotikakur på sikt om man ikke finner noe og hun ikke blir bedre. Noen som kommer seg etter det. Driver hun mye med idrett kan det gjøre henne ekstra sårbar for langdryg forløp.

Veldig sjeldent det faktisk er leukemi, liksom. 

Skrevet

Jeg syntes det er rart hun har feber og ingenting på crp.  Mine hadde også det og var småsyke med feber 2-3 ganger i uken i 4mnd. Først da fikk de antibiotika og ble friske begge to 

Anonymkode: beef7...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Lungebetennelse ville gitt høy CRP, og det ville også legen hørt med stetoskop

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville i det minste testet for kyssesyken. En ganske enkel liten blodprøve vil gi rask svar om det.

Anonymkode: f99fb...ac9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kyssesyken hadde slått ut på blodprøve 

Anonymkode: 21293...bae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hun hatt covid tidligere? Her har alle blitt mye sykere enn vanlig etter covid. Om det er pga. sykdommen, eller at kroppen ikke har vært utsatt for særlig annen smitte på to år vet jeg ikke. Ungene mine har sjelden vært syke mer enn 2-3 dager, jeg har knapt vært syk på 10 år. Etter covid (alle har testet positivt minst én gang) har vi ligget rett ut opptil flere ganger, i 1-3 uker med varierende form.

Anonymkode: 521c7...5e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kyssesyken hadde slått ut på blodprøve 

Anonymkode: 21293...bae

Ikke på crp vel? Er vel en spesifikk test man tar for dette...

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har hun hatt covid tidligere? Her har alle blitt mye sykere enn vanlig etter covid. Om det er pga. sykdommen, eller at kroppen ikke har vært utsatt for særlig annen smitte på to år vet jeg ikke. Ungene mine har sjelden vært syke mer enn 2-3 dager, jeg har knapt vært syk på 10 år. Etter covid (alle har testet positivt minst én gang) har vi ligget rett ut opptil flere ganger, i 1-3 uker med varierende form.

Anonymkode: 521c7...5e1

Hun har ikke hatt det som vi vet om hvertfall... Eneste i familien som aldri fikk det 🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syntes det er rart hun har feber og ingenting på crp.  Mine hadde også det og var småsyke med feber 2-3 ganger i uken i 4mnd. Først da fikk de antibiotika og ble friske begge to 

Anonymkode: beef7...f47

Ja....crp var 9, så ingen bakteriell infeksjon hvertfall 🤷‍♀️

Jeg har 3 barn, hvor den eldste nå er voksen, og har aldri opplevd at noen av de hadde høy feber i over 10 dager sammenhengende, av et vanlig virus! 😐

TS

Skrevet

Be om å få sjekket leukocytter og blodprosent. Bedre å sjekke en gang for mye enn for lite. 

Anonymkode: 0139d...577

• Liker 4
Skrevet

Har hatt et par stykker på jobb med det samme nå nylig. Tok tid, men er på bedringens vei. 

Det er jo lite legen kan gjøre når CRP er negativ. Kan jo selvsagt ta den på nytt, om det er mer enn en uke siden. 

Anonymkode: 4804e...d8a

Skrevet

Spolorm?

Anonymkode: 503b5...16b

Skrevet

Hørrest ut som når min datter hadde kyssesyken. Hun hadde ikke et typisk forløp, mer lignende din datter. Jeg spurte om de kunne ta kyssesyke test, det gjorde de selv om de ikke hadde troen på at det var det. Den slo ut og legen på legevakten var veldig overrasket.

• Nyttig 1
Skrevet

Kyssesyke / mononucleose?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...