Gå til innhold

Overvektige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har overvektige barn, har dere kontroll på hva barnet spiser og drikker? eller vet dere at barnet feks går på butikken på vei hjem fra skolen og spiser sjokolade og chips mm? Hvorfor lar dere barna spise sånn?

Anonymkode: 0296b...c54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja vi vet alt hva han spiser...han har ikke penger til å gå i butikken etc...han går i 5 klasse...vi har vært hos barnelege i 2 år og skjønner ikke hvorfor han ikke går ned i vekt. Og nei han spiser ikke mye,drikker cola eller godteri hverdag.

Vi jobber hardt med dette, og det er ikke lett som foreldre å ikke kunne gjøre noe ..men med siste setningen din føles det som du vil shame foreldre med overvektige barn 

• Liker 9
  • Hjerte 7
Skrevet

Jeg har vært aktivitetsleder og trener for mange barn 5-10 år og jeg kunne nesten garantere hvilke barn som ville slite med vekt. Dårlig koordinasjon og ingen ork til altivitet fra nesten samtlige som i denne alderen begynte å legge på seg. Har hørt fra så mange foreldre at de skjønner ikke at barna har høyere vekt enn venner, de trener like mange dager.  Men det er langt fra samme aktivitetsnivå, så mer aktivitet fra tidlig alder forebygger.   Bruk aktivitetsklokke for å måle antall skritt.

Anonymkode: 145ae...8da

• Liker 5
Skrevet

Mange foreldre går faktisk rundt med skylapper. "Nei, spiser ikke så mye/så mye usunt", men realiteten er veldig voksne porsjoner og desverre ganske næringsfattig "mat". Pølse, hamburger og frossenpizza er ikke mat!

Anonymkode: 7fb20...6e0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 19.24):

Mange foreldre går faktisk rundt med skylapper. "Nei, spiser ikke så mye/så mye usunt", men realiteten er veldig voksne porsjoner og desverre ganske næringsfattig "mat". Pølse, hamburger og frossenpizza er ikke mat!

Anonymkode: 7fb20...6e0

jo det du nevner der er mat,men er jo ikke mat man skal spise mye av

Anonymkode: 6c355...e5f

Skrevet

Jeg har ikke overvektige barn, men flere av de er veldig høyt opp på kurvene, og når vi har andre barn på besøk skjønner jeg det veeeeldig godt. Besøket spiser kanskje en liten porsjon grøt til frokost, eller en skive, liten porsjon middag el mens mine har elsket mat og spist veldig mye helt fra de var bittesmå. Selv om maten hjemme hos oss stort sett er veldig sunn blir det allikevel mye i mengde. 

Vet ikke om man kan bli faktisk overvektig på samme måten, men det skal nok sikkert ikke så mye til av lørdagsgodt eller kos før det vipper over om ungen ellers er matglad. To av ungene (som er litt store) er jevnlig kretsmestere i utholdenhetsidrett, så det handler ikke om aktivitetsnivå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 16.45):

Dere som har overvektige barn, har dere kontroll på hva barnet spiser og drikker? eller vet dere at barnet feks går på butikken på vei hjem fra skolen og spiser sjokolade og chips mm? Hvorfor lar dere barna spise sånn?

Jeg var overvektig som både barn og ungdom. Er det enda i voksen alder, men siden du er ute etter hvordan det var som barn skal jeg svare deg. 

Foreldrene mine hadde lite kunnskap om kost og ernæring. Skuffene var fulle av godteri, og middagene bestod veldig ofte av Torosupper og farse produkter. Ellers gikk det i brødskiver hele dagen. Gjerne 2 til frokost, 2- 3 lunsj, og 2 til kvelden. Skulle jeg ha noe mat utenom så var det brødskiver. Det hendte også at brødmåltiene ble bytta ut med feks boller, vafler. Selv den dag i dag så har moren min den holdningen til mat.

I tillegg var ikke Foreldrene mine særlig aktive. Pappa gikk litt i skogen og løp, mens mamma var ikke aktiv i det hele tatt. Det var pappa som dro oss barna med ut på feks gå tur i skogen, mens mamma kunne vi stort sett kun gjøre innendørs aktiviteter med. Til nød kunne hun være med i feks svømmebasseng, men det var sjeldent hun badet selv. Siden mine foreldre ikke hadde noen særlig interesse for fysiske aktiviteter, fikk jeg ingen særlig i interesse for det selv eller. Av fritidsaktiviteter ble det heller ting som speideren, sangkor og kulturskole.

Da jeg var ungdom så begynte jeg å legge på meg kraftig. Gikk opp 30kg på 5 år. Som voksen fikk jeg vite at jeg hadde diagnosen pcos, og at med den tilstanden så legger man mye raskere på seg + det gjerne starter i pubertet. Det minst gunstige kostholdet er et kosthold med mye karbohydrater, så det å spise så mye brød som jeg gjorde var absolutt feil.

I ungdommen kjøpte jeg også gjerne mat inne i mellom utenom skoletid,feks på Mac Donalds. Det ble Ikke hver dag. Hvor jeg fikk pengene fra? Fikk noen penger for å gjøre ting hjemme + tjente noen kroner med å jobbe litt utenom skoletid.

En siste ting er at moren min har dessverre et forvridd syn på hva normal vekt er. Når jeg veide 90 kg rundt 18 års alderen, så mente hun at jeg så ut som normalvektig. Alle som var normalvektige opprinnelig var altfor tynne ifg min mor. Så jeg fikk høre at jeg var akkurat passe.

Alt dette førte til at jeg ble overvektig allerede som barn

• Hjerte 8
Skrevet

Jeg hadde overvektig barn. Han var overvektig allerede mens han ble fullammet. Først som 11-åring tok høyden igjen vekta og han er nå normalvektig. Spiser normalt, normalt altivitetsnivå.

Anonymkode: 58d1a...949

• Liker 3
Skrevet

Datteren min begynte å legge veldig fort på seg i overgang fra barnehage til skole. Tenkte først det var pga mer sitting/mindre aktiv, men fant i tillegg ut at sfo gav henne aaltfor mye skiver til mat og tvang henne til å spise opp, samt hun «stjal» også sjokolade når hun kom hjem. Så når disse tingene ble tatt tak i ble vekten fin igjen. 

Anonymkode: 99bc3...bdc

Skrevet

Jeg synes det er interessant at så mange antar at en overvektig person må spise usunt, inkludert chips, sjokolade, snacks og brus. Det er fullt mulig å bli overvektig av sunn, hjemmelaget mat bare man spiser nok av det og beveger seg lite.

Anonymkode: 5798a...168

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Datteren min bruker mat som en form for selvskading etter at hun ble utsatt for gjentatte overgrep i barnehage/småskolealder. Hun hater kroppen sin og sier at hun vil være stygg, feit og ekkel for da vil ingen ta på henne igjen. Hun er i behandling og er tidvis innlagt. Hun er bare 12 år💔 

Spiser alt hun kommer over. I perioder har vi lås på skapene. Da kutter hun seg isteden og så blir hun innlagt igjen. 

At hun er stor er det minste problemet. Hvorfor hun ønsker og velger det er hjerteskjærende. 

Anonymkode: fe1ad...50d

• Hjerte 16
Skrevet

Jeg var overvektig som barn. Hadde helt normalt kosthold men var nok mengden som var problemet. Foreldrene mine var skilt og pappa slet psykisk, så hos han var det lite mat og man måtte lage maten selv. Husker jeg pleide å gå på barneskolen uten å spise frokost eller lunsj. Tok nok igjen for dette når jeg var hos mamma. Der ble alle måltider tilberedt av hun.

Vekten jevnet seg ut når jeg kom i puberteten.

Husker mamma kom med små kommentarer om at jeg spiste mye, hun synes nok at det var både bekymringsverdig og litt flaut. Men tykke barn vet ofte selv at de er tykke. Tror det er viktig at foreldre er bevisste på hvilke signaler de gir barna sine. Selv om mamma (og andre) sine kommentarer ikke har påvirket meg i stor grad så husker jeg fortsatt følelsen de ga meg. 

Anonymkode: 39498...b7a

Skrevet

Hvorfor trur du alle overvektige barn fråtser i søtsaker?

Mitt barn ble overvektig pga medisiner! Før medisinene så var barnet normalvektig, men etter 3 mnd på medisiner hadde barnet gått opp 10 kg utennå spise noe særlig mer mat enn normalt! Nå har barnet gått ned alle kiloene igjen etter at det byttet medisiner. Ikke alle overvektige barn overspiser, det kan ligge sykdom/medisinering bak overvekten! 

Anonymkode: 87d25...62e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

har legne sag det eller er det du som overdiver?

er alt for mye kropps press om dagen så jeg tror ikke den ungen er overvektig bare du som overdriver

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lagt merke til at de større barna i barnehagen blir fortsatt trillet i barnevogn. 

De fra 3 år burde kunne klare å gå selv. Det er så mange foreldre som velger altfor lettvinte løsninger. Også har vi de som bruker ødelagt barndom eller kunnskapsløse foreldre som unnskyldning til å fortsette å ha et trist liv i voksen alder. Ja, stakkars meg. Jeg er tykk fordi foreldrene mine lot meg spise mye junk. 

Hva med å åpne en bok og lese om ernæring når man endelig har blitt voksen og flyttet hjemmefra? Eller kjøpe sunnere mat fremfor junk?

Anonymkode: 24869...0cc

Skrevet (endret)

Viktig å huske på at det ofte blir vanskelig å gå ned i vekt senere om man er overvektig som barn. Dessuten mangler foreldre og helsepersonell nok kunnskap om hva som fungerer og ikke. Det er ikke noen one size som fits all. De med endret FTO går ikke ned i vekt av å eks sykle. De må holde på med aktiviteter som foregår stående for å gå ned. Hvor mange tar hensyn til det?

Endret av Majer
Skrevet
Majer skrev (8 minutter siden):

Viktig å huske på at det ofte blir vanskelig å gå ned i vekt senere om man er overvektig som barn. Dessuten mangler foreldre og helsepersonell nok kunnskap om hva som fungerer og ikke. Det er ikke noen one size som fits all. De med endret FTO går ikke ned i vekt av å eks sykle. De må holde på med aktiviteter som foregår stående for å gå ned. Hvor mange tar hensyn til det?

Hva er FTO? 

Anonymkode: fb453...3ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er FTO? 

Anonymkode: fb453...3ce

En ganske vanlig mutasjon som påvirker fedme. Foreldre kan ha en variant hver uten å merke noen stor effekt, men så gi dobbelt opp til barna.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har lagt merke til at de større barna i barnehagen blir fortsatt trillet i barnevogn. 

De fra 3 år burde kunne klare å gå selv. Det er så mange foreldre som velger altfor lettvinte løsninger. Også har vi de som bruker ødelagt barndom eller kunnskapsløse foreldre som unnskyldning til å fortsette å ha et trist liv i voksen alder. Ja, stakkars meg. Jeg er tykk fordi foreldrene mine lot meg spise mye junk. 

Hva med å åpne en bok og lese om ernæring når man endelig har blitt voksen og flyttet hjemmefra? Eller kjøpe sunnere mat fremfor junk?

Anonymkode: 24869...0cc

Hva verre er, en del foreldre kjører faktisk kjører barna i bil til barnehagen. De går ikke selv en gang, veldig dårlig forbilde. 

Er det ikke pussig at disse foreldrene går under radaren, mens de som faktisk går til barnehagen men velger å ha barna i vogn (du vet, for trafikksikkerhet og for å kunne gå fortere) får høre det hele tida?

(Beklager avsporing!)

Anonymkode: 73bac...52c

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener og at det er mange tafatte foreldre med skylapper på der ute. Man må være litt streng i dagens samfunn der det er overload av sukker, fett og brus. Vi fokuserer på å gi barna mye næringsrik mat istedenfor å fokusere på det de ikke kan få. Men når de skal på besøk til andre gir vi som vanlig beskjed om at vi er forsiktig med sukker og ikke ønsker at de skal få det (med mindre det er en spesiell anledning). Da svarer som oftest foreldrene at de er veldig forsiktig med sånt selv men det har vi jo sett at de ikke er. Tror foreldre tror de er flink fordi de har sagt nei et par ganger, men det må faktisk mer til. Når det er sagt er det barn som er overvektig uten at de har fått næringsfattig mat og så det blir feil å gå å anta at det er det som er grunnen uten å vite. 

jeg har to barn hvor en er slankere enn gjennomsnittet og den andre er kraftigere. De får akkurat samme mat med fokus på god næring. Kun vann å drikke evt H melk til frokost/kvelds. De er seks og fem år gamle. 

Håper dette er noe som får mer fokus fremover før det går for mye utover folkehelsen. Syns synd på de barna som har så dårlige forutsetninger pga foreldrenes mangel på kunnskap.

Anonymkode: 7b621...a42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...