AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Har en del brunostrester liggende i kjøleskapet, og tenkte å lage prim. Sett litt forskjellige oppskrifter. Den enkleste er å la osten stå over natten med kulturmelk, koke opp og avkjøle. Noen som har prøvd? Fungerer det? I andre oppskrifter står det fløte og sukker, i atter andre må man lage en jevning av mel og vann og tilsette i brunost/kulturmelk blandingen. Noen erfaringer? Blir alltid brunostrester her, så å finne en enkel måte å bruke de på, ville være supert. Anonymkode: c588e...2f1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Hvorfor blir det brunostrester?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 Kan du ikke bare spise brunostrestene? Anonymkode: fad25...637 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Elsker hjemmelaget prim og synes det er mye bedre enn kjøpeprim! Aner ikke om det er beste måten å gjøre det på, men jeg har alltid kokt opp sammen med matfløte, fordi det var sånn min mor gjorde det. Rører til det blander seg og brunosten smelter og småkoker noen minutter. Settes til avkjøling. Kan bli kornete ved oppbevaring, men vi pleier å lage bare litt om gangen og spiser det opp når primen er nylaget. Anonymkode: 29d3a...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Ikke prim. men kanskje inspirasjon til flere rester? Krydderkake med brunostglasur | Oppskrift (godt.no) Anonymkode: 503b4...85c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (1 time siden): Hvorfor blir det brunostrester? Fordi det blir vanskelig å skjære med høvel når det begynner å bli lite igjen, tenker jeg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke bare spise brunostrestene? Anonymkode: fad25...637 Bedre å lage noe godt av dem enn å kløne med å skjære den siste biten, vel? TS: Bestemoren min pleide koke opp brunostskalkene med kremfløte. Jeg tror hun hadde i litt sukker også, men skal ikke si det sikkert, for det er noen tiår siden. Det finnes knapt bedre søtt pålegg enn nykokt, varm prim! ❤️ Anonymkode: 32ae2...acd
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi det blir vanskelig å skjære med høvel når det begynner å bli lite igjen, tenker jeg. Anonymkode: 32ae2...acd Ok, jeg er vant til å legger hele skalken på knekkebrødet. Aldri tenkt at det var en problemstilling.
Fufu Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bedre å lage noe godt av dem enn å kløne med å skjære den siste biten, vel? Hadde bare spist den sammen med brød og kaffe
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Takk til de som ga konstruktive innspill og tips. Anonymkode: c588e...2f1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (23 timer siden): Ok, jeg er vant til å legger hele skalken på knekkebrødet. Aldri tenkt at det var en problemstilling. Fufu skrev (23 timer siden): Hadde bare spist den sammen med brød og kaffe Deres tap. Anonymkode: 32ae2...acd
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Deres tap. Anonymkode: 32ae2...acd Godt mulig, men jeg er ikke veldig begeistret hverken for brunost eller prim.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Fysj! Brunost smaker råtten haggis! Anonymkode: ca29c...4bd
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Mamma samlet allrid på skalkene til brunos og laget prim. Det ble den beste primen jeg noen sinne har smakt. Hvilken oppskrift hun brukte aner jeg derimot ikke, men hun hadde aldri kulturmelk, tviler på at hun brukte fløte også..... Anonymkode: 9db96...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå