Gå til innhold

Deres erfaringer med kobberspral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har gått på hormon prevensjon i fra jeg var 11 pga ekstreme menssmerter  er 18 nå har gått på p piller og p stav men kan ikke lenger gå på p piller pga økt sjanse på blodpropp og migrene med aura. Har kjæreste så er derfor jeg har hatt p staven. Men det siste året har jeg harr uvanlig mye mellomblødninger og de siste tre månedene har jeg hare det nonstop og mye. Skal gå av prevensjon i noen måneder, men vil veldig gjerne høre deres erfaringer med kobberspiral. Har dere blødd veldig mye mer enn vanlig hvor lang er mensen i forhold til vanlig? Liker dere den har dere andre bivirkninger? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg heller hormonspiral

Anonymkode: 79b82...795

Skrevet

Ifølge legen min, er den nyeste kobberspiralen bedre, gir ikke like mye mens smerter. 

Men jeg ville likevel snakket med en lege, elle gynekolog. 

• Liker 1
Skrevet

Ulempen for min del med kobberspiral er at jeg har mensen ca 14 dager hver periode. Da begynner det med svakt blod i ca 5 dager (holder med truseinnlegg) før det gradvis bygger seg opp til sterke blødninger i ca 4 dager (må ha både bind og tampong + skifte ofte). Så er det nye 5 dager med svakere blødninger hvor det holder med truseinnlegg.

Fordelen er at jeg slipper hormoner, men usikker på hvordan kobberet påvirker kroppen da jeg dessverre ikke har fått så mye bedre helse av å bytte fra hormonspiral. Fordelen med hormonspiral var at jeg mistet mensen helt, så akkurat det savner jeg. 

Anonymkode: 0ce46...2ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Velg heller hormonspiral

Anonymkode: 79b82...795

Hvorfor? Er akkurat de samme hormonene som p stav og blødde ekstremt av p stav i måneder på råd . Ingenting garanterer at mensen vil bli mindre av hormon spiral og er like jævlig å sette inn

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ulempen for min del med kobberspiral er at jeg har mensen ca 14 dager hver periode. Da begynner det med svakt blod i ca 5 dager (holder med truseinnlegg) før det gradvis bygger seg opp til sterke blødninger i ca 4 dager (må ha både bind og tampong + skifte ofte). Så er det nye 5 dager med svakere blødninger hvor det holder med truseinnlegg.

Fordelen er at jeg slipper hormoner, men usikker på hvordan kobberet påvirker kroppen da jeg dessverre ikke har fått så mye bedre helse av å bytte fra hormonspiral. Fordelen med hormonspiral var at jeg mistet mensen helt, så akkurat det savner jeg. 

Anonymkode: 0ce46...2ee

Ja ser den har hatt p stav men blødde jævlelig mye og hadde kramper i flere måneder med den og er redd det samme vil skje med hormonspiral 

Skrevet

Jeg har ikke fått større blødning med kobberspiral, heller ikke smerter, så jeg er superfornøyd. 

Anonymkode: 2293c...69d

Skrevet

Jeg fikk mange forskjellige bivirkninger på kobberspiral, langt mer enn hva legene forteller om.

Jeg fikk for mye kobber i kroppen, sink mangel, alvorlig jernmangel, det vokste ut hvitt hår som følge av kobberet, kviser, eksem i ansiktet, oppblomstring av rosascea, fikk faktisk grønnskjær i huden, konstant bakteriell vaginose, blant annet. Ingenting hadde legen min fortalt meg, og listen over mulige bivirkninger er mye lenger. Les på utenlandske forum. 

Anonymkode: b59a3...9aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk mange forskjellige bivirkninger på kobberspiral, langt mer enn hva legene forteller om.

Jeg fikk for mye kobber i kroppen, sink mangel, alvorlig jernmangel, det vokste ut hvitt hår som følge av kobberet, kviser, eksem i ansiktet, oppblomstring av rosascea, fikk faktisk grønnskjær i huden, konstant bakteriell vaginose, blant annet. Ingenting hadde legen min fortalt meg, og listen over mulige bivirkninger er mye lenger. Les på utenlandske forum. 

Det må være helt ekstremt sjeldent spurte om bivirkninger fra gynekolog pg søkt på nett og lest meg opp noe galt må ha skjedd med don eller vært ekstremt uheldig 

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Jeg fikk hormonspiral da jeg hadde sterke mens smerter. Men jeg får så mye bivirkninger av hormonspiral. Så har brukt kobberspiral de siste 10 årene. 

er veldig fornøyd. Har ikke smerter og blødningene varer bare et par dager. 

Skrevet
Damamedmyespørsmål skrev (11 minutter siden):

Det må være helt ekstremt sjeldent spurte om bivirkninger fra gynekolog pg søkt på nett og lest meg opp noe galt må ha skjedd med don eller vært ekstremt uheldig 

Det er  mulig, men det skjedde meg, så jeg velger å opplyse andre også. 

Skrevet

Har hatt kobberspiral. Hadde ingen symptomer. 

Anonymkode: 256d6...875

Skrevet
Anonyme-meg skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk hormonspiral da jeg hadde sterke mens smerter. Men jeg får så mye bivirkninger av hormonspiral. Så har brukt kobberspiral de siste 10 årene. 

er veldig fornøyd. Har ikke smerter og blødningene varer bare et par dager. 

Så bra!🤎

Skrevet

ja eller det heter vel bivirkninger..

Anonymkode: 256d6...875

Skrevet

Fungerer veldig bra for meg som ikke tåler noen hormonprevensjon overhodet. 

Anonymkode: 90843...f89

Skrevet

Jeg ble så dårlig av kobberspiral med vedvarende blødninger og "fødselssmerter" at den måtte fjernes på legevakta på lille julaften...

Anonymkode: f69fa...364

Skrevet

Hatt mye «problemer» med alle varianter.

Nå bruker jeg ingen verdens ting og har menstruasjon med glede i stedet.

En liten befrielse å slutte med alt sånn.

Anonymkode: b06a1...a33

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hatt mye «problemer» med alle varianter.

Nå bruker jeg ingen verdens ting og har menstruasjon med glede i stedet.

En liten befrielse å slutte med alt sånn.

Anonymkode: b06a1...a33

Kobberspiral er jo ikke mot mensen. Er jo imot gravididet har ingen problemer med å ha mensen selv om det hadde vært digg å unngå

Skrevet

Jeg skiftet fra hormonspiral (10 år) til kobberspiral, i håp om økt libido.

Får sparsommelig mens, kun behov for truseinnlegg. Ingen smerter, ingen pms, ca 5 dager. Med hormonspiral hadde jeg ingen mens. 

Skiftet hadde ingen effekt på libido.

Anonymkode: 6a626...85c

• Liker 1
Skrevet

Har ikke egen erfaring, men vet om flere som er fornøyd med Ballerine kobberspiral. Den skal være mindre vond å sette inn enn andre kobberspiraler. 

Anonymkode: 67841...5ed

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...