AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Datter på 9 er overvektig, dette har vært tydelig siden kontroll i 1. klasse. Jeg jobber aktivt med dette i mine uker, vi er aktive og spiser sunt. Litt trist å sjelden bake eller spise is, men det må til. Eks var ikke med på kontrollen, og har ikke villet snakke med helsesøster selv om jeg har bedt han om det. Han tar ikke overvekten på alvor. Vi har 50/50-deling, og i hans uker får datter croissanter (i flertall!) til kveldsmat på hverdager, store godteposer i helgene etc. Helt hårreisende. «De må jo kose seg litt». Overvekten er blitt verre. Og datter skjemmes over overvekten, men forteller ikke dette til far. Hva i alle dager kan jeg gjøre? Blir så fortvilet. Anonymkode: d7057...c14 1 1
Embla Othea Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Du kan servere god og sunn mat når de er hos deg, men du har ingenting å gjøre med hva far serverer. 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Kan du be helsesykepleier skrive et referat av deres samtale til far? Anonymkode: 1151f...338
fru Alving Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Dette er vel noe av prisen for å ha to hjem, foreldrene har ulike prioriteringer og fokuserer ulikt. Det sagt så kan du jo be far være med på familievernkontoret og be dem om å si hva de mener, klart at barnets beste er å spise sunn mat. 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Få noen til å kontakte far og ta en alvorsprat med han. Han ødelegger oppveksten til ungen nå ved å fete henne opp. Og ja, man skal blande seg og ikke bare la en av foreldrene holde på slik. INGEN hadde sagt at det er ikke noe du skal blande deg i om hun ikke fikk mat og ble undervektig hver gang hun var hos han, vi har bare godtatt at unger skal veie dobbelte av det de har godt av… Anonymkode: ce248...983 7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 Embla Othea skrev (12 minutter siden): Du kan servere god og sunn mat når de er hos deg, men du har ingenting å gjøre med hva far serverer. Klart hun har noe med det når det går ut over ungen sin helse. Anonymkode: 6d935...d62 14 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Er det et alternativ at datteren din bor mer hos deg? Anonymkode: 5ed05...8f4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Embla Othea skrev (12 minutter siden): Du kan servere god og sunn mat når de er hos deg, men du har ingenting å gjøre med hva far serverer. Nei, jeg vet det. Jeg har heller ikke gjort det. Men han innser jo ikke at noe må gjøres og at hun ikke lenger er hans søte chubby 2-åring lenger. Jeg ber om råd til hva jeg kan gjøre for å få han til å ta ansvar og legge om kostholdet så datteren (som han elsker høyt) skal slippe å gå inn i voksenlivet med mer bagasje enn nødvendig. TS Anonymkode: d7057...c14 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det et alternativ at datteren din bor mer hos deg? Anonymkode: 5ed05...8f4 Nei, han er en god far på de fleste områder som ikke angår kosthold. De er veldig glade i hverandre, så det er helt klart ikke et alternativ. Anonymkode: d7057...c14 4 1
Blåjojo Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 Be helsesykepleier ta kontakt med han angående dette. Det er fryktelig fortvilende når det blir sånn, og han ønsker jo helt klart ikke å gjøre noe med situasjonen. 1
AprilLudgate Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 Dere virker jo begge litt for i overkant på hver deres side? Du asketisk og kontrollert - han litt grenseløs. Vet du hvor store godteposene er? Og mener du hun ikke skal kunne spise som andre, eller at det bare kan reduseres til ordinær mengde? «Ikke hans søte chubby 2åring lengre». Altså, ja. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 DundreMilfin skrev (På 9.11.2022 den 22.31): Dere virker jo begge litt for i overkant på hver deres side? Du asketisk og kontrollert - han litt grenseløs. Vet du hvor store godteposene er? Og mener du hun ikke skal kunne spise som andre, eller at det bare kan reduseres til ordinær mengde? «Ikke hans søte chubby 2åring lengre». Altså, ja. Kjenner du til hva som anbefales av tiltak når barnet er overvektig? Synes du er temmelig drøy som kaller meg asketisk. Skulle gjerne delt ut croissanter til kvelds og bakt boller hver helg jeg. Poenget er at jeg kan jo ikke det. Jenta vår blir tykkere og tykkere, og far ser det bare ikke. Man blir fortvilet av sånt. Jeg har sett bilder av godteposene, ja. Hva var poenget ditt, egentlig? Anonymkode: d7057...c14 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 Her holder jeg absolutt med mor. Som noen nevner kan et møte med helsesykepleier og far være en god ide. Her hvor vi bor finnes et tilbud for overvektige barn/familier, hvor de får god oppfølging med aktivitet og kosthold. Jeg ville hørt med fastlegen om det finnes et slikt tilbud i området. Far kan ikke få fortsette å feite opp barnet, det er omsorgssvikt. Om han ikke skjerper seg, er det på sin plass at datter er mer hos mor. Anonymkode: 180f1...487 5
Laban Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 (endret) … Endret 12. november 2022 av Laban Feil post
Gjest kruspersilletaco Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her holder jeg absolutt med mor. Som noen nevner kan et møte med helsesykepleier og far være en god ide. Her hvor vi bor finnes et tilbud for overvektige barn/familier, hvor de får god oppfølging med aktivitet og kosthold. Jeg ville hørt med fastlegen om det finnes et slikt tilbud i området. Far kan ikke få fortsette å feite opp barnet, det er omsorgssvikt. Om han ikke skjerper seg, er det på sin plass at datter er mer hos mor. Anonymkode: 180f1...487 Enig! Det er tydelig at han ikke bryr seg om hva mor sier, og kanskje det hjelper at noen utenforstående sier det samme
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner du til hva som anbefales av tiltak når barnet er overvektig? Synes du er temmelig drøy som kaller meg asketisk. Skulle gjerne delt ut croissanter til kvelds og bakt boller hver helg jeg. Poenget er at jeg kan jo ikke det. Jenta vår blir tykkere og tykkere, og far ser det bare ikke. Man blir fortvilet av sånt. Jeg har sett bilder av godteposene, ja. Hva var poenget ditt, egentlig? Anonymkode: d7057...c14 Poenget mitt er om dere kanskje kan være på hver deres ende av en noe usunn skala? Målet må jo være å ligge i midten uavhengig av om et barn har idealvekt, er for tynn eller er overvektig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 DundreMilfin skrev (13 minutter siden): Poenget mitt er om dere kanskje kan være på hver deres ende av en noe usunn skala? Målet må jo være å ligge i midten uavhengig av om et barn har idealvekt, er for tynn eller er overvektig. Det er jo ikke det når barnet er overvektig og det må gjøres grep. For en hårreisende uttalelse. Anonymkode: 417f7...b74 3
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke det når barnet er overvektig og det må gjøres grep. For en hårreisende uttalelse. Anonymkode: 417f7...b74 Nei. Man skal ikke slanke barn. Oftest går det seg til, sålenge man spiser normalt. Mor skal ikke behøve å drive diett hjemme - men far må jo slutte med boller og croissanter på daglig basis om dette er tilfelle. Det sier TS ingenting om, hun bare nevner matvaren. Ingenting om hyppighet. Man blir ikke overvektig at en croissant en tilfeldig tirsdag og ordinær godtepose på lørdag. Får barnet derimot søtt bakverk hyppig til frokost, og 1 kg godtepose så snakker vi helseskadelig. 2
Chlypa Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 20.28): Datter på 9 er overvektig, dette har vært tydelig siden kontroll i 1. klasse. Jeg jobber aktivt med dette i mine uker, vi er aktive og spiser sunt. Litt trist å sjelden bake eller spise is, men det må til. Eks var ikke med på kontrollen, og har ikke villet snakke med helsesøster selv om jeg har bedt han om det. Han tar ikke overvekten på alvor. Vi har 50/50-deling, og i hans uker får datter croissanter (i flertall!) til kveldsmat på hverdager, store godteposer i helgene etc. Helt hårreisende. «De må jo kose seg litt». Overvekten er blitt verre. Og datter skjemmes over overvekten, men forteller ikke dette til far. Hva i alle dager kan jeg gjøre? Blir så fortvilet. Anonymkode: d7057...c14 Overvekten har ingenting med hva du serveerer og far serverer, men totalen av kostholdet. Du fraskriver deg ansvar og du skaper også ett usunt fokus på mat med å nekte bakst osv. sannheten er at det er deres kollektive ansvar inkludert hennes hva som puttes i munnen. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå