Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Thanos skrev (30 minutter siden):

Begge barna var funnet bakbundet. Og om ikke jeg husker feil, eller om det bare var spekulasjoner, så hadde også begge genser trukket for øynene. Da er det ikke enkelt å bare løpe midt i skogen, vettskremt og med en feit pedofaen i hælene.

JHA har fint klart dette alene, uten problemer!

Jeg er enig i at en person kunne klart dette alene, poenget mitt var at to personer helt fint kunne klart det sammen også, og det ville være enklere for to gjerningsmenn å kontrollere to ofre.

De ble funnet bakbundet, men genser for øynene er noe JHA har kommet med i avhør.
Dette er dog ikke midt i skogen, det er faktisk urovekkende hvor nære turstiene åstedet ligger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TuttaHutta skrev (8 minutter siden):

Dette er dog ikke midt i skogen, det er faktisk urovekkende hvor nære turstiene åstedet ligger.

Har forstått det slik at det var godt inne i tett kratt og ulent terreng det skjedde. Har åstedet vært avslørt i media før? Altså med noenlunde nøyaktighet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (5 minutter siden):

Har forstått det slik at det var godt inne i tett kratt og ulent terreng det skjedde. Har åstedet vært avslørt i media før? Altså med noenlunde nøyaktighet?

Åstedet er velkjent, og det er bokstavelig talt et steinkast unna gangstien på nedsiden.
Det er tett vegetasjon og en liten høyde, men det er på ingen måte "midt i skogen".

Endret av TuttaHutta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Åstedet er velkjent, og det er bokstavelig talt et steinkast unna gangstien på nedsiden.
Det er tett vegetasjon og en liten høyde, men det er på ingen måte "midt i skogen".

Synes du forventer veldig mye fra jentene, med tanke på den ekstreme situasjonen de var i. Mange av ungdommen på utøya handlet heller ikke. Hvorfor ikke? Det har skjedd flere ganger at en mann alene , har drept en hel familie. Det er mye makt  i våpen  og trusler. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Synes du forventer veldig mye fra jentene, med tanke på den ekstreme situasjonen de var i. 

Jeg forventer ingenting av ofrene. Hvor tar du dette fra?
Nå tillegger du meg meninger jeg aldri har uttrykt.

Jeg svarte på et innlegg som hevdet åstedet var midt i skogen, intet mer.

Det jeg opprinnelig skrev, var at det er en betydelig risiko for én gjerningsperson å satse på at de to barna sitter stille, ikke stikker av, ikke roper eller annet, og så kontrollere begge mens man forgriper seg, dreper de en etter en osv.

Jeg tar det som en forulempelse at du mener jeg forventer at jentene skulle gjort noe annerledes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, spekulasjoner, ryktespredninger og svar til slettede innlegg. 

Rhodiola, adm.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (3 minutter siden):

Det jeg opprinnelig skrev, var at det er en betydelig risiko for én gjerningsperson å satse på at de to barna sitter stille, ikke stikker av, ikke roper eller annet, og så kontrollere begge mens man forgriper seg, dreper de en etter en osv.

Jeg tar det som en forulempelse at du mener jeg forventer at jentene skulle gjort noe annerledes.

Jentene var jo bundet og skal ha hatt egne klær som dekket for  ansiktet og trolig også dempet eventuelle skrik. Så de hadde ikke muligheter til å stikke av.

Du beskriver det som om de ikke er hindret hverken psykisk eller fysisk. Når gjerningsmannen må satse på de sitter stille. 

JHA binder jentene og har en kniv. Han er stor og truende. De er sjanseløse.Hvor  vanskelig er det å se at han aldri trengte en medhjelper. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (9 minutter siden):

du skriver..."og det ville være enklere for to gjerningsmenn å kontrollere to ofre." hvorfor?  '

Nei jentene var sjangseløse. Det er ingen ting som tyder på to gjerningsmenn.  Tvertimot. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (26 minutter siden):

Nei jentene var sjangseløse. Det er ingen ting som tyder på to gjerningsmenn.  Tvertimot. 

Jeg har ikke hevdet det er noe som tyder på to gjerningsmenn, kun at det ville være enklere å kontrollere to ofre dersom det var to gjerningsmenn.

Dette er et faktum, å egentlig ikke noe å diskutere.
Det ville være enklere å kontrollere ett offer, eller fire offer, eller hva som helst, dersom det var flere gjerningspersoner.

To ofre, kontrollert av hver sin gjerningsperson, er helt åpenbart mindre risikofylt enn å satse på at det ene offeret ikke foretar seg noe, mens det andre offeret voldtas og drepes.

Det ble av politiet, og i den mye omtalte gjerningsmannsprofilen, ansett som høyrisiko for en person alene å begi seg ut på to ofre.

Etter at de var bundet, voldtatt og drept, så var kanskje ikke risikoen så stor, men på veien dit, kunne en av jentene ha stukket av.

Og før dere begynner med stråmenn igjen, så forventer jeg ikke at jentene skal stikke av, at de ikke var redde, eller hva som helst, jeg hevder at en av jentene kunne ha stukket av, og at risikoen derfor er større enn om det var to gjerningspersoner, slik at man kontinuerlig hadde kontroll på begge ofrene.

Dette er absolutt ikke vanskelig å forstå, og burde være en selvfølge.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke hevdet det er noe som tyder på to gjerningsmenn, kun at det ville være enklere å kontrollere to ofre dersom det var to gjerningsmenn.

Dette er et faktum, å egentlig ikke noe å diskutere.
Det ville være enklere å kontrollere ett offer, eller fire offer, eller hva som helst, dersom det var flere gjerningspersoner.

Det ble av politiet, og i den mye omtalte gjerningsmannsprofilen, ansett som høyrisiko for en person alene å begi seg ut på to ofre.

Etter at de var bundet, voldtatt og drept, så var kanskje ikke risikoen så stor, men på veien dit, kunne en av jentene ha stukket av.

Og før dere begynner med stråmenn igjen, så forventer jeg ikke at jentene skal stikke av, at de ikke var redde, eller hva som helst, jeg hevder at en av jentene kunne ha stukket av, og at risikoen derfor er større enn om det var to gjerningspersoner.

Dette er absolutt ikke vanskelig å forstå, og burde være en selvfølge.

Alt tyder på at jentene var tilfelige ofre. Ugjerningen planlagt. Som oftest vil en ovrfallsvoldtekter planlegger ugjerningen., ofret eller ofrene vil være  tilfeldig. Misslykkes han, vil sannsynligheten  for at han prøver igjen være  stor. Hadde jentene vegret seg for å bli med, eller en stukket av kunne han prøvd igjen , en anne dag

En gjerningsmannm,  to  eller fem ville alle fint kunne klare  å håndtere jentene., det er uvesentlig 

men  nå var alså  JHA  alene. Noe alle bevis tilsier.Han har angivelig voldatt tidligere, Dette var noe han tydligvis hadde planlagt og ventet på . og osgå noe han kunne klare  å gjennomføre alene, så lenge han var ond nok til det

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en så utrolig grusom sak. Husker jeg satt i bilen da nyhetene kom om at likene var funnet … ikke lett å begripe rekkevidden av det … Helt groteskt, helt sinnsyk sak hvor det måtte være noe feil … Det var bare ikke riktig noe av dette ..

Men dessverre var det det, og Kristiansand politiet og media gjorde svære Andersen liten og søt mens lave Viggo ble gjort til en ekkel og svær kar. Hvorfor? Og så tidlig?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (20 minutter siden):

Alt tyder på at jentene var tilfelige ofre. Ugjerningen planlagt. Som oftest vil en ovrfallsvoldtekter planlegger ugjerningen., ofret eller ofrene vil være  tilfeldig. Misslykkes han, vil sannsynligheten  for at han prøver igjen være  stor.

Det er mye mulig, men det er likevel kun spekulasjoner fra deg.

Det har aldri blitt lagt til grunn at drapene var planlagt, og JHA har selv hevdet det ikke var planlagt, uten at han er nevneverdig troverdig.

Det finnes ingen bevis som tilsier at ugjerningene ble planlagt på forhånd, og det var ikke heller ikke tema under rettssakene, gjenopptak, eller noe annet.

Lana01 skrev (20 minutter siden):

En gjerningsmannm,  to  eller fem ville alle fint kunne klare  å håndtere jentene., det er uvesentlig 

Jeg finner det noe utrolig at jeg må gjenta meg, men risikoen er høyere dersom én gjerningsperson bortfører, voldtar og dreper flere ofre, ettersom det er vanskeligere å holde kontroll på flere ofre, enn ett offer, noe som er åpenbart.

Dersom ett av ofrene stikker av, så har man et problem.
Når man alene bortfører flere personer, så tar man en betydelig større risiko enn ved å bortføre én person, særlig når man er en pedofil gris som ønsker å forgripe seg, og må finne ut hva man gjør med det andre offeret så lenge.

Det betyr ikke at det ikke skjer. I mange tilfeller kan én gjerningsperson holde kontroll på flere ofre, men risikoen er åpenbart høyere desto flere ofre en enkelt gjerningsperson skal forsøke å kontrollere.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (6 timer siden):

Det har aldri blitt lagt til grunn at drapene var planlagt, og JHA har selv hevdet det ikke var planlagt, uten at han er nevneverdig troverdig.

Det finnes ingen bevis som tilsier at ugjerningene ble planlagt på forhånd, og det var ikke heller ikke tema under rettssakene, gjenopptak, eller noe annet.

Jeg finner det noe utrolig at jeg må gjenta meg, men risikoen er høyere dersom én gjerningsperson bortfører, voldtar og dreper flere ofre, ettersom det er vanskeligere å holde kontroll på flere ofre, enn ett offer, noe som er åpenbart.

Når man alene bortfører flere personer, så tar man en betydelig større risiko enn ved å bortføre én person, særlig når man er en pedofil gris som ønsker å forgripe seg, og må finne ut hva man gjør med det andre offeret så lenge.

Vi får enig om å være uening. Jeg finner det meget  absurd å bruke dette som argumentsjone for to gjerningsmenn

Det er også svært uvanlig med to gjerningsmenn i denne type saker 

- Det er ekstremt uvanlig med to gjerningsmenn i denne type saker. Vi har sett det forekomme ved voldtekter, men da er det sjelden kombinert med drap

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P392gR/tror-drapsmannen-var-alene

Observasjonene som ble gjort av JHA  i Baneheia dagen i forkant av ugjerningene?  tidsbruk,  og åstedsspor forsterker teorien om en planlagt handlig. Samt at JHA  har ytret ønske om å drepe. Han har angivelig en voldtektsak på seg , som skjedde før Baneheia. Han bar en kniv Han løy om hva han skulle i Baneheia denne dagen, før ugjerningen fant sted 

Jeg vil ikke legge vekt på hva etterforskerne kom frem til den gang. De får stryk karakter Synd de slipper så lett unna Arne Pedersen , Bente Medvåg med  flere har mye de burde å svare for

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (6 timer siden):

Det betyr ikke at det ikke skjer. I mange tilfeller kan én gjerningsperson holde kontroll på flere ofre, men risikoen er åpenbart høyere desto flere ofre en enkelt gjerningsperson skal forsøke å kontrollere.

Dette kan man jo fortsette å kverulere på til man blir grønn og blå. Og ja, i en setting hvor dette var en planlagt ugjerning hvor både JH og VK deltok aktivt og med klare arbeidsoppgaver, så er det selvfølgelig lettere å være to gjerningspersoner på to ofre. 
Det lugger straks litt mer når én person skal kontrollere både to små ofre potensielt i stand til å skrike, samt en sjokkert diger voksenperson som løper frem og dytter til hovedpersonen og roper Hva faen holder du på med? oppi all balubaen. Så kan man jo tenke at JH minimerer egen deltakelse i dette og at ugjerningen både var planlagt og koordinert med også han som aktiv bidragsyter. Hvorfor i heiteste greier han ikke da å få krøsta ut av seg en mer troverdig forklaring på at han da ikke var alene, men at han var mer deltakende enn tidligere nevnt? 
Rart det der, altså…. 
Og, det er et faktum at jentene hadde betydelige skader etter vold. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
TuttaHutta skrev (8 timer siden):

JHA påstår jo at VK tvang ham til å begå ugherningen ved å holde frem kniven og si «jeg dreper deg og hele familien din hvis du ikke gjør det». Da ble han så redd at han ikke turte å flykte.

Tenk hva slags effekt en slik trussel ville hatt på et barn. Barna visste heller ikke hva som skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt tilbake og jeg har visst blitt heftig moderert, trodde ikke jeg hadde skrevet noe som ikke var kjent.. men får så være. Men syns jo historikken til JHA er ganske vesentlig.. med tanke på hvor heftig historikken til VK har blitt brukt mot HAN.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rebella81 skrev (1 time siden):

Dette kan man jo fortsette å kverulere på til man blir grønn og blå. Og ja, i en setting hvor dette var en planlagt ugjerning hvor både JH og VK deltok aktivt og med klare arbeidsoppgaver, så er det selvfølgelig lettere å være to gjerningspersoner på to ofre. 
Det lugger straks litt mer når én person skal kontrollere både to små ofre potensielt i stand til å skrike, samt en sjokkert diger voksenperson som løper frem og dytter til hovedpersonen og roper Hva faen holder du på med? oppi all balubaen. Så kan man jo tenke at JH minimerer egen deltakelse i dette og at ugjerningen både var planlagt og koordinert med også han som aktiv bidragsyter. Hvorfor i heiteste greier han ikke da å få krøsta ut av seg en mer troverdig forklaring på at han da ikke var alene, men at han var mer deltakende enn tidligere nevnt? 
Rart det der, altså…. 
Og, det er et faktum at jentene hadde betydelige skader etter vold. 

Netopp! Hadde VK vært der, så er det jo absurd at ikke JHA kan komme med en forklaring som «makes sense». Dna’et overalt gjør det jo åpenbart at han har vært mer aktiv enn det han har innrømmet. 
Nå kan det jo være at Holden oppfordrer ham til å lide av demens, og ellers nekte for alt- det er hans eneste sjanse for en frikjennelse. 

Ang «demensen»- det er også helt absurd at han nå nettopp på spørsmål om han synes kikkingen han og VK bedrev var gøy, opphissende eller forkastelig, så vet han ikke- han husker ikke. Han vet ikke hva han syntes/følte om det. 
Men bua klarer han nå å beskrive til minste detalj, ned til hvordan hengslene var festet, ekstra luke på baksiden m.m ( fra bistandsadvokatene utspørring av JHA - ref fra FVN.) 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er noen (andre enn tiltalte) som har uttalt seg om rekkefølgen på voldtektene og drapene? Om de kan ha blitt drept først? Eller vet man at det var motsatt?

Endret av frk.saltpastill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, TuttaHutta said:

Det er en betydelig risiko å begå en slik ugjerning uansett hvor mange som deltar, men risikoen for å bli tatt til slutt er større jo flere som involveres i handlingen. Men jeg forstår ikke hvor du vil med å vise til hvor risikabelt det hele er.  Vi vet jo med sikkerhet at det finnes mennesker som er mer enn villige til å ta den risikoen. Så mange, faktisk, at vi har statistikk som tilsier at av de som velger å ta sjansen, selv ved to ofre, de gjør det nesten alltid alene.

Angående åstedet, så er det som du sier veldig nære turstiene rundt. Men akkurat på åstedet, så føles det virkelig som om man er «midt i skogen». Det er nesten som å gå gjennom klesskapet og inn i Narnia når man klyver over det lille svaberget fra stien over trappen og ned i «hukket», som de sier i Kristiansand, og står blant krypfuru og trær. Det føltes plutselig som jeg var veldig langt fra folk,  selv om jeg bare sekunder før hadde ruslet rundt på er nettverk av stier forbi turgåere og badende voksne og barn. Et utmerket valg av åsted om man planlegger å begå Baneheia-drapene, alene eller med en kamerat. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dagens utspørring, er en inne på planlagt handling

Bistandsadvokat Brækhus sier Andersen klippet håret sitt helt kort med maskin 16. mai 2000. Han lurer på om Andersen gjorde dette fordi det var planer om å gjøre noe spesielt.

Fjernet noe grunnet sitat regel….

«Etter hendelsen var vi enige om at man snakket om at en fugl kunne flytte hårstrå, og rådyr kunne visstnok også flytte. Flytte på DNA rundt hvis det ble funnet noe hårstrå,» leser Brækhus.

– Da har man i hvert fall visst noe om det, sier Brækhus.

– Nei, jeg vet ikke, svarer Andersen.

https://www.nrk.no/nyheter/drapene-i-baneheia-1.11756441

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...