Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

yamask skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/7-sporsmal-og-svar-om-baneheia-saken-1.16351008

"Det er ventet at dette vitnemålet blir viktig for forsvarerne til Jan Helge Andersen for å så tvil om Andersen var alene om drapene. Kristiansen har blant annet skiftet forklaring på hvor han befant seg."

Han har vel alltid sagt han var i bua si? Eller driver nrk fortsatt og surrer med den lille sykkelturen noen meter inn i Baneheia som han først ikke husket lenge før jentene dro hjemmefra? 

Dette tror jeg vi skal se 100% bort fra, og det var dette jeg mente med at jeg måtte skru av NRK nyhetene i går. Krim-kommentator og journalistene har fokuset sitt på Viggo Kristiansen, fortsatt. Jeg tviler på at forsvarene til Jan-Helge kan bruke dette i en ny rettssak, da dette er vitner som ikke en gang er registrert hos politiet. Og Jan-Helge kan ikke bygge et forsvar på en mann som har blitt frifunnet, Svien Holden uttalte sist i går at de kommer til å bygge et forsvar på de nye avhørene og at Jan-Helge påstår at han ikke kan huske hva som har skjedd. Det kommer de til å gå ut fra, sa han tydelig i sine svært få ord til en tv2 journalist. 

Viggo Kristiansen har aldri endret sine forklaringer, og det har vel også blitt tilbakevist nå de siste årene. Så her er det kun NRK som fortsatt har stjernefokus på «monsteret fra Baneheia». Det er direkte kvalmt og pinlig lesing. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Centimeteren skrev (6 timer siden):

Veldig bra med ny rettsak så kan dem som har greie på saken fra dag 1 (JHA, Pedersen, Mevåg osv) belyse saken for hele Norge. Oslo-politiet er følelsesstyrt og gjør som media sier.

Jeg vil tor at Mevåg kan bli stevnet som vitne Det skal da bli iteressant , og se hun  forsvare DNA  beviset, som viste "sikkert spor "av to gjerningsmenn

Tvilsomt at vi får noen flere uttaleslser fra noen av disse, så sant de ikke blir stevnet som  vitne i retten.  Det var  nok , en ny  svart dag for dem at saken mot  JHA  blir gjennopptatt, 

Bente mevåg må nok svare for seg her også 

https://www.dagbladet.no/nyheter/tiltalt-for-melding-jaevla-justismorderfe/78633609

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 timer siden):

Jeg vil tor at Mevåg kan bli stevnet som vitne Det skal da bli iteressant , og se hun  forsvare DNA  beviset, som viste "sikkert spor "av to gjerningsmenn

Tvilsomt at vi får noen flere uttaleslser fra noen av disse, så sant de ikke blir stevnet som  vitne i retten.  Det var  nok , en ny  svart dag for dem at saken mot  JHA  blir gjennopptatt, 

Bente mevåg må nok svare for seg her også 

https://www.dagbladet.no/nyheter/tiltalt-for-melding-jaevla-justismorderfe/78633609

Jeg tror nok ikke JHA får mye hjelp der, for det Mevåg og nåværende ledere for fagfeltet har hevdet i nyere tid er jo at Mevåg aldri sa noe om bevis for to gjerningsmenn, men derimot forklarte overfor retten hvor svakt beviset var. Men det kommet til å bli interessant å få med seg vitnemålet fra hennes og fra andre involverte. Kanskje Mr. «Ingen kommenter» Asbjørn Hansen også blit stevnet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 minutter siden):

Jeg tror nok ikke JHA får mye hjelp der, for det Mevåg og nåværende ledere for fagfeltet har hevdet i nyere tid er jo at Mevåg aldri sa noe om bevis for to gjerningsmenn, men derimot forklarte overfor retten hvor svakt beviset var. Men det kommet til å bli interessant å få med seg vitnemålet fra hennes og fra andre involverte. Kanskje Mr. «Ingen kommenter» Asbjørn Hansen også blit stevnet?

Det er sant hun nekter for det i dag, selv om det står svart på hvit,  at hun hevdet dette, og det så sent som i 2011.   Nei Jan

Helge vil nok ikke få stor hjelp, selv om fosvaret trolig vil bruke det. for det ,det er verdt. De har ikke mange kortene, og får en svært vanskelig jobb,

Det skal som sagt bli inressant å høre hennes vitnemå, det med flere

Håper de blir stevnet på løpende bånd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/xl/baneheia-saken_-de-nye-avhorene-av-jan-helge-andersen-1.16330396

Egentlig en ganske grei og grundig artikkel fra nrk, selvom de er litt late to the party med egentlig alt som står der. Men i mine øyne levner det ingen tvil om at han var eneste gjerningsperson og at han lyver så det renner. 

Er det lov å håpe at nrk har skiftet fokus tro? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/xl/baneheia-saken_-de-nye-avhorene-av-jan-helge-andersen-1.16330396

JHA påstår de seksualiserte bildene av barn har blitt lastet opp sammen med en haug andre ting- altså uten viten og vilje. 
Pussig da å oppbevare minnepenner på forskjellige ikke helt åpenbare plasser- som i bilen og i en snusboks! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u

Slik jeg tolker saken der den står nå så må det nødvendigvis gå mot at JHA også dømmes for det andre drapet, det er naturlig at han skal dømmes for det også, det er i alle fall ikke logisk at det skal stå uoppklart og jeg ser vanskelig annet utfall enn at han kommer til å dømmes for det drapet også.

I og med at han fikk en streng dom i forrige instans og alt har sittet inne lenge så vil det ikke være mye tilleggstraff han vil kunne få når den nye dommen kommer, det viktigste med dommen vil være det prinsippielle og at han blir holdt ansvarlig for ugjerningene. To år ekstra har jeg forstått at dette kan gi han.

Når det er sagt ligger mitt håp i at han skal dømmes for uriktige forklaringer, altså å ha dratt VK inn i denne saken og bidratt til ett justismord. Dette har en strafferamme på inntil 10 år, noe jeg håper han tildeles.

---

Ser man mot innholdet på hans elektroniske apparater (hovedsaklig PC) så er det helt klart for meg, den mannen må nødvendigvis fengsles igjen, det innholder signaliserer klart at han fortsatt tenner på barn og i så måte representerer han også en fare for at han skal begå nye overgrep mot barn.

Så det burde vært større fokus mot å ha fremgang for å få han bak lås og slå igjen raskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (2 timer siden):

Slik jeg tolker saken der den står nå så må det nødvendigvis gå mot at JHA også dømmes for det andre drapet, det er naturlig at han skal dømmes for det også, det er i alle fall ikke logisk at det skal stå uoppklart og jeg ser vanskelig annet utfall enn at han kommer til å dømmes for det drapet også.

I og med at han fikk en streng dom i forrige instans og alt har sittet inne lenge så vil det ikke være mye tilleggstraff han vil kunne få når den nye dommen kommer, det viktigste med dommen vil være det prinsippielle og at han blir holdt ansvarlig for ugjerningene. To år ekstra har jeg forstått at dette kan gi han.

Når det er sagt ligger mitt håp i at han skal dømmes for uriktige forklaringer, altså å ha dratt VK inn i denne saken og bidratt til ett justismord. Dette har en strafferamme på inntil 10 år, noe jeg håper han tildeles.

---

Ser man mot innholdet på hans elektroniske apparater (hovedsaklig PC) så er det helt klart for meg, den mannen må nødvendigvis fengsles igjen, det innholder signaliserer klart at han fortsatt tenner på barn og i så måte representerer han også en fare for at han skal begå nye overgrep mot barn.

Så det burde vært større fokus mot å ha fremgang for å få han bak lås og slå igjen raskest mulig.

Det er ubehagelig å tenke på at han er en fri mann frem til en evnt rettsak. Han er presset opp i et hjørne, rotet seg inn i et virvar av løgner, og der alle bevis peker mot han alene.  Han vet at han trolig kommer til å sone mange år bak murene. Håper han blir godt oppfulgt, da også nyere funn har vist at han fremdeles kan være farlig, Han skal  også angivelig  ha speidet på barn som badet, vedkommende som så dette synes dtte var såpass ubehagelig at hun gikk til politiet

Ja trolig får han også 10 år for falsk forklaring. Det vil være veldig rart om han ikke får det , selv om han skulle finne på å tilstå alt ( noe som er lite trolig, da han i hele sitt liv har nektet, og skyldt på andre for ting han har gjort) . Han  han har løyet VK  inn i saken, og frarøvet han 21 år , mer tydelige bevis for falsk forklaring, og en mer alvorlig sak finnes vel knapt.

Lovverket er klart

§ 222.Uriktig anklage

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 223.Grov uriktig anklage

Grov uriktig anklage straffes med fengsel inntil 10 år. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§224

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at VK har sendt et brev til retten hvor han oppfordrer til at de fleste av hans støttespillere får utbetalt «hver krone de har bedt om» for sitt hittil ulønnede arbeid i hans kamp for renvaskelse. Men to av hans mangeårige støttespillere er utelatt fra brevet, tilsynelatende som et resultat av intern krangel. Disse er Terje Helland og Eivind Pedersen.

«[I brevet] uttrykker Kristiansen stor skuffelse over at advokatene og støttespillerne har fått foreløpig avslag på kompensasjon for de mange timene de har lagt ned i prosessen med å få Kristiansen frikjent.

I brevet trekker Kristiansen fram Mikkel Tronsrud, Halvard Sivertsen, mangeårig advokat Arvid Sjødin, advokat Sigurd Klomsæt og DNA-ekspert Ragne Farmen i rosende ordelag for innsatsen de har lagt ned. To personer han ikke nevner, men som også har vært Kristiansens støttespillere i mange år, er Terje Helland og Eivind Pedersen. <snip>

Etter det Nettavisen får opplyst nevner Kristiansen også konflikten som har vært innad i støttegruppen i brevet til lagmannsretten. Her trekker han fram at det har vært uenigheter om «hvem som har gjort hva».

Viggo Kristiansen kaster seg inn i pengekrangelen til støttespillere (Nettavisen, i dag)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Made4u said:

Hvis han dømmes for å ha dratt VK inn i dette mens alle andre som hjalp ham å forme sin forklaring slipper unna, da forsvinner min siste rest av tiltro til rettssystemet.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK sine siste artikler om serien er bra skrevet og gir litt mer innsikt i Andersens situasjon i dag, men og dette er et stort men. Hvis vi ser bort ifra de åpenbare saksfeilene i denne saken, som ledet til at Kristiansen sonet en lang dom for noe han ikke har gjort, så lurer jeg mest på hvor de som observerte Andersen før under og etter rettsaken og mens han sonet har vært?
Jeg nekter å tro at en pedofil morder motivert av sex, kontroll og muligens tortur? kan gå under radaren på samtlige fagpersoner i godt over 20 år. Det er noe i denne saken som skurrer noe så jævlig.

Endret av K.B.
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
nisselue skrev (53 minutter siden):

Hvis han dømmes for å ha dratt VK inn i dette mens alle andre som hjalp ham å forme sin forklaring slipper unna, da forsvinner min siste rest av tiltro til rettssystemet.

Nå ville ikke jeg uttrykket meg slik at noen har hjulpet han å forme sin forklaring, klart alle som har jobbet med denne saken har hatt et ønske om å oppklare saken.

At ettertiden viser at feil er begått og at ting er gjort på en dårlig og veldig uheldig måte, det gir ingen grunnlag til å beskylde noen for å nær sagt bevisst hjelpe noen med å trekke en annen inn i saken.

Det skal JHA ene og alene få skylden for selv, da det er han som så den sjansen by seg og tok den.

Klart at etter at han hadde gjort det så er det fult ut forståelig at flere av dem som jobbet med saken, at de fikk litt tunnelsyn, det vil jeg hevde at er menneskelig når noen jobber så tett på en så forferdelig sak. Tenker at de var lettet når JHA kom med det som må ha blitt vurdert som en innrømmelse av de involverte, og da han påstod at VK var med så klart det er forståelig at det gikk så galt som det gikk.

Feil begått både i denne saken og ikke minst andre saker, både her i Norge og Internasjonalt, har vært med å endre hvordan politiet i dag gjør avhør, som er annerledes enn den gang.

Ikke i noen sin interesse at en uskyldig blir dømt, ingen vil ha det og i alle fall ikke de som jobber med en sak og må stå til ansvar for eventuelle feil begått, klart alle vil ha riktig(e) personer dømt. At det ikke ble slik i denne saken tenker jeg at skjedde fordi flere av de involverte ble overbevist om VK sin skyld, det kunne andre enn de involverte også lett ha blitt når en innrømmelse som den som kom fra JHA kom, spesielt for de som var involvert i saken.

Så hvorfor og hvordan det gikk som det gjorde, det kan altså forklares og å gjøre slike feil er helt klart menneskelig. Javisst kan man si at det er uheldig og ikke være imponert over arbeidet (ikke sett gjennom dagens øyne i alle fall), men det er langt fra å bevisst hjelpe JHA å legge all skyld på VK, altså å insinuere at de ville få en uskyldig mann dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
K.B. skrev (54 minutter siden):

NRK sine siste artikler om serien er bra skrevet og gir litt mer innsikt i Andersens situasjon i dag, men og dette er et stort men. Hvis vi ser bort ifra de åpenbare saksfeilene i denne saken, som ledet til at Kristiansen sonet en lang dom for noe han ikke har gjort, så lurer jeg mest på hvor de som observerte Andersen før under og etter rettsaken og mens han sonet har vært?
Jeg nekter å tro at en pedofil morder motivert av sex, kontroll og muligens tortur? kan gå under radaren på samtlige fagpersoner i godt over 20 år. Det er noe i denne saken som skurrer noe så jævlig.

Nå kommer det som lyn fra klar himmel hvem som er pedofile og forgriper seg på barn, heldigvis dreper ikke de fleste av dem barna slik JHA gjorde, altså er det åpenbart at han er farligere enn andre pedofile.

Men altså, også JHA er langt mer enn hva han har gjort og hvordan han har klarte å legge skylden over på en annen og innta offer-rollen selv, tenker han har spilt den offer-rollen godt og da er det forståelig at han har gått under radaren til fagfolk i alle år.

De er psykriatere og psykologer, ikke tankelesere som kan avsløre folks tanker og følelser. Det er ingen tvil om at JHA har vært overbevisende og har lurt mange, både etterforskere og jurister etc., at folk innen psykisk helsevesen også har kunnet bli lurt har i alle fall ikke jeg noen problemer med å kunne forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u
Lana01 skrev (3 timer siden):

Det er ubehagelig å tenke på at han er en fri mann frem til en evnt rettsak. Han er presset opp i et hjørne, rotet seg inn i et virvar av løgner, og der alle bevis peker mot han alene.  Han vet at han trolig kommer til å sone mange år bak murene. Håper han blir godt oppfulgt, da også nyere funn har vist at han fremdeles kan være farlig, Han skal  også angivelig  ha speidet på barn som badet, vedkommende som så dette synes dtte var såpass ubehagelig at hun gikk til politiet

Ja trolig får han også 10 år for falsk forklaring. Det vil være veldig rart om han ikke får det , selv om han skulle finne på å tilstå alt ( noe som er lite trolig, da han i hele sitt liv har nektet, og skyldt på andre for ting han har gjort) . Han  han har løyet VK  inn i saken, og frarøvet han 21 år , mer tydelige bevis for falsk forklaring, og en mer alvorlig sak finnes vel knapt.

Lovverket er klart

§ 222.Uriktig anklage

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 223.Grov uriktig anklage

Grov uriktig anklage straffes med fengsel inntil 10 år. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§224

På linje vi i hvordan vi ser dette, tenker det er flere enn oss som finner det ubehagelig at det ikke blir tatt affære og at han går løs. Innholdet på hans datamaskin vitner jo om at han fortsatt tenner på barn, og det har også kommet historier om at han har spanet på barn (om jeg skal uttrykke meg slik). I mine øyne er han en tikkende bombe som er i en presset situasjon nå, jeg finner det da ganske bemerkelsesverdig at han får gå rundt i frihet.

Dessverre ser jeg ikke for meg at samfunnet skal ta affære raskt, altså kommer nok dette til å drøye lenge og da går han fri og ingen skal kunne føle seg trygg på hva han kan få seg til i den perioden. Det vil være tragisk dersom han skulle begå flere ugjerninger mens rettsprosessene står på vent, dette burde blitt behandlet raskere så han kan låses inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Made4u said:

Nå ville ikke jeg uttrykket meg slik at noen har hjulpet han å forme sin forklaring, klart alle som har jobbet med denne saken har hatt et ønske om å oppklare saken.

At ettertiden viser at feil er begått og at ting er gjort på en dårlig og veldig uheldig måte, det gir ingen grunnlag til å beskylde noen for å nær sagt bevisst hjelpe noen med å trekke en annen inn i saken.

Vi kan jo ta Geir Olaf Hansen, en som klart sitter med mye av ansvaret. At han kom med "kanskje du også er et offer" og med det lanserte en Andersen kunne skylde på er inkompetanse. Han hadde ikke nok kunnskap om avhør. Det er selvfølgelig ikke straffbart å være inkompetent. Overordnede har også et ansvar for at deres ansatte får nødvendig kursing og kompetanse, Så Hansens inkompetanse er heller ikke hans ansvar alene.

Men så sitter han i under ed i retten og lyver. En ren løgn som har er fullt klar over er løgn om at Andersen ikke er tatt i løgn. Det er mened og et klart lovbrudd. Motivasjonen hans for å lyve i retten er selvfølgelig å få Kristiansen dømt, pga inkompetansen trodde han Kristiansen var skyldig.

Noe er inkompetanse noe er bevisste lovbrudd.

Uansett er alle lovbruddene som påtalemyndigheten og politiet gjorde i 2001 er foreldet.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, yamask said:

Tipper han er under nøye overvåkning. Håper ihvertfall det. 

Andersen er for tiden under politibeskyttelse fordi de frykter for sikkerheten hans.

Det medfører at de samtidig kan følge med på han.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (13 minutter siden):

Andersen er for tiden under politibeskyttelse fordi de frykter for sikkerheten hans.

Det medfører at de samtidig kan følge med på han.

Det gjør det da ikke? Kode 6 eller 7 gir vel ingen rettigheter til å overvåke den som lever under beskyttelse? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at JHA sin straff ble økt fra 17 år til 19 år da den ble anket til lagmannsretten.  

https://lovdata.no/artikkel/baneheia-saken__en_oversikt_over_rettergangen/3250

Både aktor og forsvarer anket dommen, da aktor mente straffen var for lav og forsvarer mente at 10-15 år var mer passende straff. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xRR1xG/anker-baneheia-straffen

Og tenk at det omtrent samtidig som GK skulle beslutte en eventuell gjenåpning av saken så jobbet Kriminalomsorgen med å få forlenget forvaringsstraffen til VK. Noen måneder senere var han løslatt i påvente av etterforskning. Hadde det ikke vært for den ene stemmen i flertall i GK så hadde han vel sittet inne fremdeles. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (1 time siden):

Vi kan jo ta Geir Olaf Hansen, en som klart sitter med mye av ansvaret. At han kom med "kanskje du også er et offer" og med det lanserte en Andersen kunne skylde på er inkompetanse. Han hadde ikke nok kunnskap om avhør. Det er selvfølgelig ikke straffbart å være inkompetent. Overordnede har også et ansvar for at deres ansatte får nødvendig kursing og kompetanse, Så Hansens inkompetanse er heller ikke hans ansvar alene. <snip>

Det er sant. Den elendige avhørsstrategien som den gang ble brukt at et presset Agder-politi er én ting, og dette har nok blitt drøftet grundig bak kulissene i forkant av pågripelsene. Så det er flere enn Geir Hansen som har ansvaret.

Et ytterligere element er hvordan Agder politidistrikt i all ettertid har hauset opp bevisverdien av JHAs delvise tilståelse, selv om det må ha vært god intern kjennskap til de svært tvilsomme metodene som ble brukt. Dette indikerer at flere må ha gått god for strategien, ikke minst Arne Pedersen.

Det at Geir Hansen nærmest oppfordret JHA til å bekrefte politiets teori om at VK var hovedmannen, river selvsagt bevisverdien i filler. Likevel fortsatte Agder politidistrikt å klamre seg til JHAs påståtte troverdighet, og insisterte år etter år på at dommen mot VK var riktig.

Det er fristende å nok en gang sitere avhørsekspert Gísli Guðjónssons evaluering av avhørsmetodene, som ble presentert i episode tre av dokumentarserien:

«It's like the chief superintendent gave Mr. Andersen a golden opportunity to avoid responsibility and blame it on someone else, who might not have even been there. <snip> It is actually putting a hypothetical scenario to Mr. Andersen that is to his advantage, and it completely contaminated the case from then onwards. The statements that the police obtained from Mr. Andersen about Mr. Kristiansen are so flawed that they are completely worthless».

Baneheia - kampen om sannheten (krever abonnement)

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...