Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Aliquis skrev (2 minutter siden):

Synes ikke det er rimelig at alle du nevner her skal bli kompensert. Mange har jo gjort arbeidet sitt som en del av jobben de hadde/har. Mikkel Tronsrud og Halvard Sivertsen er de mest aktuelle mener jeg. 

Nettopp. Det er vel derfor dette blir en umulig oppgave for staten å avgjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliquis skrev (11 minutter siden):

Synes ikke det er rimelig at alle du nevner her skal bli kompensert. Mange har jo gjort arbeidet sitt som en del av jobben de hadde/har. Mikkel Tronsrud og Halvard Sivertsen er de mest aktuelle mener jeg.

Jada, jeg mener ikke at alle bør få utbetaling, men Sjødin fortjener absolutt å få betalt for alt gratisarbeidet. Jahrs bokprosjekter og rolle i media har nok også hatt stor betydning, så han synes jeg fortjener litt mer enn han har tjent på boksalget...

Her synes jeg Gulstad gir en god og skremmende oppsummering av hvor mange kritiske ledd VKs kamp mot frifinnelse faktisk måtte gjennom, der en rekke enkeltpersoners valg skapte fremdrift i saken. (Fra cirka 20:40)

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har jobbet gratis med det formelle som søknad om gjenopptagelse, svar til gjenopptagelseskommisjonen o.l. bør få en kompensasjon. Det er ikke umulig, men man må bruke en viss grad av skjønn.

F.eks skrev Eivind Pedersen deler den første søknad, Trondsrud, Sivertsen og Helleland  deler av den siste pluss at de brukte tid på å følge opp gjenopptagelseskommisjonen. Sikkert andre her også som familiemedlemmer som jobbet gratis. Advokatene Gulstad og Sjødin bør få dekket timene de jobbet gratis. Det er mulig at Klomset også har timer han ikke fikk betalt for.

Helmich Pedersen og Jahr gjorde begge en bra jobb med å opplyse publikum, men var aldri med i de formelle prosessene og bør vel ikke få noe kompensasjon.

Endret av hraff
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Callisto83 said:

De får sende timelister til staten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Hva tenker du om at V. K  fikk avslag om rett på advokat  i forbindelse med gjenopptakelsen? Hva har  dette å si for rettsikkerheten? og hva tenker du om at Arvid Sjødin ( og det gjelder flere en han)  har jobbet noen tusen? timer gratis. Burde han ikke få dekket kostnadene? 

Skal vi ha et system i Norge, der folk er avhengige av frivillighet, for å få en sak gjenopptatt? Hva skjer med de som aldri får denne hjelpen? Ser du ikke hvor galt og skjevt  systemet er/har vært bygget opp? 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 timer siden):

Jeg ser ikke alle vanskelighetene du ser. Uten at jeg kjenner detaljene i slik saksgang, antar jeg at de som føler seg berettiget kan sende inn et begrunnet krav? Tviler på at journalister, som allerede får lønn, er aktuelle. Men advokater som har jobbet gratis og personer som har hjulpet dem, kan man kanskje vurdere opp mot regler for rettshjelp. Hvis det skulle komme et krav fra f.eks Jahr, ser jeg at det blir litt mer utfordrende.

Endret av Bergknapp
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u
Callisto83 skrev (På 4.1.2023 den 19.19):

Det var da enda godt at advokatene til VK fikk overtalt han til å vente til etter nyttår med denne utbetalingen, så han muligens slipper formuesskatt for 2022...

Det er vel VK som teknisk sett burde betale støttespillerne sine, og ikke staten. Så får vi se om det skjer. Skulle ikke forundre meg om det blir litt mer drama i kulissene, litt som med Eivind Pedersen. Tiden får vise.

I denne saken har rettsystemet/staten sviktet fullstendig og begått særs grove feil, en uskyldig mann har sittet fengslet all for lenge og klart han skal kompenseres dette og ha erstatning. Han skal absolutt ikke straffes mer, altså måtte betale advokater han har måtte bruke og støttespillere han har måtte hatt.

Staten som har sviktet totalt bør dekke de utgiftene og takke hans advokater og støttespillere som har måtte jobbe gratis for en de har sett at var uskyldig dømt, altså jobbet for å få frem det hårreisende staten og rettsystemet har sviktet med.

Så ja, staten bør definitivt ta regningen, men før noe så burde JHA pågripes og fengsles igjen (det bør ha førsteprioritet og så får de rydde opp med erstatninger og betalinger etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergknapp skrev (12 timer siden):

Hvis det skulle komme et krav fra f.eks Jahr, ser jeg at det blir litt mer utfordrende.

Det kommer selvsagt ikke noe krav fra Jahr.

Som andre har nevnt, er det de som "offisielt" har jobbet opp mot kommisjonen, som bør være aktuelle. I tillegg til Sjødin dreier det seg om Halvard Sivertsen og Mikkel Tronsrud, som sammen har stått bak de skrivene/tilsvarene som er sendt kommisjonen under den siste behandlingen.

KRISTIANSENS STØTTESPILLERE: La ned tusenvis av dugnadstimer: - Skulle ikke vært nødvendig (tv2.no)

"Utallige timer er lagt ned i arbeidet for å komme til det punktet de nå har nådd.

– Jeg har ikke begynt å anslå det ennå, men det er et antall timer som er høyere enn jeg tør tenke på. Vi snakker om flere tusen timer, sier Tronsrud."

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Som andre har nevnt, er det de som "offisielt" har jobbet opp mot kommisjonen, som bør være aktuelle. I tillegg til Sjødin dreier det seg om Halvard Sivertsen og Mikkel Tronsrud, som sammen har stått bak de skrivene/tilsvarene som er sendt kommisjonen under den siste behandlingen.

KRISTIANSENS STØTTESPILLERE: La ned tusenvis av dugnadstimer: - Skulle ikke vært nødvendig (tv2.no)

"Utallige timer er lagt ned i arbeidet for å komme til det punktet de nå har nådd.

– Jeg har ikke begynt å anslå det ennå, men det er et antall timer som er høyere enn jeg tør tenke på. Vi snakker om flere tusen timer, sier Tronsrud."

Det er vel dette som er sakens kjerne - at det på den ene siden har vært en part som har hatt begrenset antall minutter i uka til bruk på møter med andre, begrenset tid på internett osv og i tillegg skal bekoste advokatutgifter som skal jobbe mot en part som får betalt for å aktivt motarbeide gjenopptakelse.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

I artikkelen du linker til, står det svart på hvitt at hverken Sivertsen eller Tronsrud er ute etter penger for sitt frivillige arbeid. Derfor mener jeg det bør være opp til VK å betale disse. Skulle bare mangle egentlig. VK hadde mest sannsynlig sonet ennå hvis ikke det var for disse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

I artikkelen du linker til, står det svart på hvitt at hverken Sivertsen eller Tronsrud er ute etter penger for sitt frivillige arbeid. Derfor mener jeg det bør være opp til VK å betale disse. Skulle bare mangle egentlig. VK hadde mest sannsynlig sonet ennå hvis ikke det var for disse.

De hadde jo aldri noen garanti for at saken ville føre frem, og da ligger det i kortene at de har vært villige til å jobbe helt gratis. For uten gjenåpning og frifinnelse så ville det jo ikke ha vært noe håp om økonomisk kompensasjon, heller ikke i et fremtidig perspektiv.

VKs støttespillere er en sindig gjeng, som har jobbet frivillig i sannhetens og rettferdighetens tjeneste. Dette inntrykket ville ha blitt betydelig svertet dersom de plutselig skulle rope etter penger. Så det er ingen overraskelse at de fortsatt går stille i dørene.

Men igjen, de fortjener helt klart lønn for innsatsen, og den bør de få fra staten, i hvert fall moralsk sett. Realiteten er at de har gjort jobben der systemet har sviktet. Kommisjonen skulle være en ventil for feilaktig dømte, men frifinnelsen ville likevel ha vært umulig uten støttespillerenes innsats. De måtte gjøre jobben som systemet skulle ha gjort, og da sier det seg selv at staten bør ta regningen.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (33 minutter siden):

Som igjen var et poeng som ble tatt opp da VK ble frikjent - det skal ikke være slik at i en rettsstat at en skal være avhengig av frivillig innsats for å kunne opprettholde rettsikkerhet. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Hva om du prøver å frigjøre deg fra ditt eget fastlåste standpunkt om Baneheia saken og se litt mer prinsipielt på saken?? Bare et forslag. Skal det virkelig være slik at ofre for justismord skal være avhengige av tusenvis av timers gratisarbeid for å kunne ha noe som helst håp om å bli renvasket. Spørsmålet her har konsekvenser langt utover Viggo Kristiansen sin sak.  Nå er han frikjent det må alle forholde seg til, hva du eller jeg måtte mene om frikjennelsen er fullstendig uinteressant. Det burde det faktisk også være for deg selv, om du evner å se på dette prinsipielt.  Spørsmålet er; skal det være slik i en rettstat at straffedømte må forlite seg på en dugnadsgjeng for å ha noe håp om renvaskelse. 

Endret av cicero
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Callisto83 said:

VK hadde mest sannsynlig sonet ennå hvis ikke det var for disse.

Og det syntes du hadde vært greit?

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cicero skrev (1 time siden):

Hva om du prøver å frigjøre deg fra ditt eget fastlåste standpunkt om Baneheia saken og se litt mer prinsipielt på saken?? Bare et forslag. Skal det virkelig være slik at ofre for justismord skal være avhengige av tusenvis av timers gratisarbeid for å kunne ha noe som helst håp om å bli renvasket. Spørsmålet her har konsekvenser langt utover Viggo Kristiansen sin sak.  Nå er han frikjent det må alle forholde seg til, hva du eller jeg måtte mene om frikjennelsen er fullstendig uinteressant. Det burde det faktisk også være for deg selv, om du evner å se på dette prinsipielt.  Spørsmålet er; skal det være slik i en rettstat at straffedømte må forlite seg på en dugnadsgjeng for å ha noe håp om renvaskelse. 

Så hvis staten ikke betaler frivillige støttespillere, hvem nå enn de er, synes du ikke VK bør gjøre det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Callisto83 said:

Så hvis staten ikke betaler frivillige støttespillere, hvem nå enn de er, synes du ikke VK bør gjøre det? 

Det blir et litt annet spørsmål. Det er Staten og ikke Viggo Kristiansen har dette ansvaret. Det er også prinsipielt. Staten og ikke Viggo Kristiansen har stelt i stand denne ulykken og da er det skadevolder og ikke skadelidte som skal stå for den kompensasjonen som er nødvendig for å reparere skaden også til de kreftene som har vært nødvendig for å få dette til. 

Viggo Kristiansen kommer til å få en erstatning utmålt ut i fra sitt økonomiske tap samt den ikke økonomiske skaden dette har påført ham (oppreisning) Han kommer ikke til å få utmålt erstatning for det han evt. betaler sine medhjelpere.  Hva han gjør med sin rettmessige erstatning må være opp til ham. Det har ingen andre noe med.

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Callisto83 said:

Hvis inntrykket mitt av Tronsrud og Sivertsen stemmer, ville de uansett vært ukomfortable med å få betalt av Viggo, og insistert på at han beholder pengene selv.

Men det er jo et problem for rettssikkerheten at frivillige som dem må jobbe utallige timer i kampen mot betalte (bistands)advokater. Jeg vet ikke hvordan man skal fikse det, for noen må jo nødvendigvis vurdere hvem som skal få betalt hjelp. Hallgren vurderte dette for Viggos sak, og vi vet hva hun kom fram til.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (På 6.1.2023 den 13.04):

Enig i at det virker søkt.

Callisto83 skrev (På 6.1.2023 den 14.30):

At penger ikke er motivasjonen deres, trenger ikke bety at de ikke skal få noe betaling for jobben de har gjort.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (17 timer siden):

Gjelder dette kun for VK?  eller tenker du det for alle som er /blir uskyldig dømt? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...