Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Er det for tidsoptimistisk og håpe på to streker under hele Baneheiasaken i løpet av 2023 tror dere? 

Endret av yamask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

minimymlen skrev (4 timer siden):

Hva vil gjenåpning si i dette tilfellet? Er det kun en teknikalitet, eller må det gjennom en langvarig prosess?

Er ikke helt en teknikalitet.

For å kunne gjenoppta til ugunst må 2 kriterier være oppfylt:

-Det må være nye bevis

-Det må være sannsynlighetsovervekt(>50%) for at vedk er faktisk skyldig.

I praksis bør ikke gk være flaskehalsen for om det blir rettsak/dom mot JHA. At det er nye bevis skulle være ganske klart. Det er riksadvokaten/statsadvokaten som vil begjære gjenopptakelese. De vil ikke  begjære om de ikke tenker ta ut tiltale, og de vil ikke tenke ta ut tiltale med mindre de mener det er opp mot 100%, altså forbi rimelig tvil, bevist at han er skyldig. At gk og aktor skulle bedømme bevisene så forskjellig, altså den ene under 50% og den andre oppmot 100%, vil være litt rart.

Hvor lang tid det tar er det neppe noen fasit på. VK sin sak tok jo 3,5 år å behandle, men det er jo uansett veldig lang tid. GK har vel bare vedtaksmøter så og så mange ganger i året, så noen mnd, ett halvt år, kan man sikkert regne med.

Teori er en ting, praksis en annen. Som vi vet - hadde gk funket som den i teorien skal så hadde ikke VK sin sak tatt 12 år å få gjenopptatt. Men nå er det ny leder og nye tider. Gk har fått mye kritikk så de er vel på hugget for å gjøre jobben på en profesjonell måte denne gangen.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (På 3.1.2023 den 12.19):

Da er det bekreftet at VK får et forskudd på 10 millioner, som trolig blir overført i løpet av få dager.

Viggo Kristiansen får 10 millioner kroner i forskudd på erstatningen (VG, i dag)

Det var da enda godt at advokatene til VK fikk overtalt han til å vente til etter nyttår med denne utbetalingen, så han muligens slipper formuesskatt for 2022...

Lord Friendzone skrev (På 3.1.2023 den 12.19):

Er spent på hva det endelige beløpet blir. Jeg håper også at staten vil belønne hans støttespillere for deres uvurderlige insats gjennom flere tusen timer med gratisarbeid, men tror dessverre ikke at loven gir grunlag for en slik løsning.

Det er vel VK som teknisk sett burde betale støttespillerne sine, og ikke staten. Så får vi se om det skjer. Skulle ikke forundre meg om det blir litt mer drama i kulissene, litt som med Eivind Pedersen. Tiden får vise.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Det er vel VK som teknisk sett burde betale støttespillerne sine, og ikke staten

Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Hvorfor?

Hvorfor i alle dager mener du staten skal betale støttespillerne til Viggo? Hva skulle isåfall kriteriet være for og regnes som en støttespiller? Burde kanskje Eivind Pedersen få 5 millioner, siden han var tidligst ute med å hjelpe VK å få saken sin gjenopptatt?

Det er nok VK som må avgjøre dette. Så får vi andre bare følge med på dramaet som eventuelt utspiller seg når det blir (enda en) krangel om hvem som har gjort hva.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i alle dager mener du staten skal betale støttespillerne til Viggo?

Fordi det er statens oppgave å forhindre justismord.

Et justismord er et overgrep fra statens side. Borgere skal ikke behøve å betale millioner av kroner for å unngå myndighetsovergrep.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, yamask said:

Er det for tidsoptimistisk og håpe på to streker under hele Baneheiasaken i løpet av 2023 tror dere? 

Ja.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk er greie med han nå ♥️

Alt for mange åt tapt. Man lever bare en gang. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, brudd på rommets retningslinjer, spekulasjoner og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 timer siden):

Det er vel VK som teknisk sett burde betale støttespillerne sine, og ikke staten. Så får vi se om det skjer. Skulle ikke forundre meg om det blir litt mer drama i kulissene, litt som med Eivind Pedersen. Tiden får vise.

VKs støttespillere har, gjennom tusenvis av timer med ulønnet arbeid, lagt grunnlaget for avsløringen av tidenes justismord. De har gjort jobben der systemet selv skulle ha tatt ansvar for å korrigere uretten som har blitt begått. De ble lenge møtt med skuldertrekk, latterliggjøring, beskyldninger, og krass kritikk fra media, rettssystemet, pårørende og bistandsadvokater.

Heldigvis snudde vinden til slutt, og nå har jo til og med Riksadvokaten uttalt at VKs støttespillere har vært «helt unike», og at uriktig domfelte ikke skulle være avhengige av dugnadsarbeidere på utsiden. Til tross for alt som har gått ubegripelig galt i denne saken, har VK også på mange måter vært heldig. Noe som egentlig er en helt surrealistisk konklusjon å trekke om en mann som måtte sone urettmessig i 20 år.

Erstatningssummen skal naturligvis komme VK og hans familie til gode, som en slags kompensasjon for den enorme uretten som systemet har utsatt dem for. Da synes jeg ærlig talt at han bør slippe dilemmaet om hvem som fortjener hva, og hvor stor andel han selv får sitte igjen med. Våre offentlige sikkerhetsnett viste seg å ikke fungere i denne saken, og da måtte det faktisk frivillige støttespillere til. Selvfølgelig fortjener de en form for godtgjørelse, men hvorvidt loven gir anledning til en slik løsning er jeg usikker på.

Som Tronsrud (og sikkert flere andre) har sagt: denne kampen har ikke bare handlet om VK, men om rettssikkerheten til oss alle. Deres modige og utrettelige innsats i en av tidenes mest betente saker bør regnes som en stor bragd i sannhetens tjeneste.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Callisto83 said:

Dette er ting staten bør betale. Kristiansen fikk ikke fri rettshjelp, faren måtte legge ut over en million til advokatutgifter og undersøkelser. Når han var tom for penger jobber frivillige gratis, de bør få deket timene sine. Hvis Krsitiansen skal betale dette må erstatningen økes med tilsvarende beløp, det enkleste er å holde disse beløpene adskilt og la staten betale reelle utgifter også de som enda ikke er fakturert.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (På 4.1.2023 den 13.29):

Har du noe oversikt på hva de klart uttalte?

Jeg husker ikke ordrett, men jeg opplevde det nærmest som en generalprøve til et tenkt innledningsforedrag i en sak med JHA på tiltalebenken. Stikkord er én gjerningsmann, mobilbeviset og ikke troverdig forklaring fra JHA. Dvs. de gikk mye lenger enn å bare si at bevisene mot VK ikke er gode nok.

yamask skrev (På 4.1.2023 den 17.44):

Ved en ny prosess mot JHA, så vil saken starte i første instans. Dermed kan det bli to rettssaker, og da blir man neppe ferdig før i 2024. I tillegg skal jo hele sakskomplekset granskes.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hvordan mekanismene rundt falsk anklage vil fungere, med tanke på JHAs forsvarsstrategi. Jeg antar han fortsatt vil hevde at Viggo deltok, og jeg håper at det er en reell risiko for ferskt lovbrudd forbundet med det. Jeg har ikke sett dette diskutert særlig mye av jurister ennå.

En annen mulighet er kanskje en blackout-lignende strategi, hvor han ikke lenger er sikker på om Viggo var med, men at han "tror" det. Da unngår han kanskje eventuelle problemer med falsk anklage.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

winscp skrev (12 minutter siden):

Jeg er spent på hvordan mekanismene rundt falsk anklage vil fungere, med tanke på JHAs forsvarsstrategi. Jeg antar han fortsatt vil hevde at Viggo deltok, og jeg håper at det er en reell risiko for ferskt lovbrudd forbundet med det. Jeg har ikke sett dette diskutert særlig mye av jurister ennå.

En annen mulighet er kanskje en blackout-lignende strategi, hvor han ikke lenger er sikker på om Viggo var med, men at han "tror" det. Da unngår han kanskje eventuelle problemer med falsk anklage.

Han påberoper seg jo demens nå. i tillegg til blackout. stakkars Holden som skal prøve å sy sammen noe..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (17 timer siden):

Hvorfor i alle dager mener du staten skal betale støttespillerne til Viggo?

Fordi dette justismordet ble BEGÅTT av staten, kanskje? Hadde ikke Viggo blitt feilaktig dømt så hadde jo ikke disse menneskene behøvd å jobbe utallige timer gratis for å rydde opp i staten sine feil. 

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (5 timer siden):

Ved en ny prosess mot JHA, så vil saken starte i første instans. Dermed kan det bli to rettssaker, og da blir man neppe ferdig før i 2024. I tillegg skal jo hele sakskomplekset granskes.

Anmeldelsen mot JHA for falsk  forklaring, vil vel skilles fra dette? og bli behandlet separert?  Det kan vel bety at vi kan se en rettssak her, før saken ang gjenopptaking av Baneheia-saken er ferdigbehandlet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djækklåsst skrev (5 timer siden):

Jeg husker ikke ordrett, men jeg opplevde det nærmest som en generalprøve til et tenkt innledningsforedrag i en sak med JHA på tiltalebenken. Stikkord er én gjerningsmann, mobilbeviset og ikke troverdig forklaring fra JHA. Dvs. de gikk mye lenger enn å bare si at bevisene mot VK ikke er gode nok.

Pluss de nye DNA-treffene av JHA, som nok blir en skikkelig hodepine for Svein Holden & Co.

Under frikjennelsen av VK synes jeg også at retten gikk langt i å belyse JHAs manglende troverdighet, sammenhengen tatt i betraktning. Konklusjonen virker jo opplagt, men blant annet detaljnivået om JHAs svake forklaring peker nok i retning av videre straffeforfølgelse av ham.

Riksadvokatens vurdering av JHAs troverdighet og rolle ble også lest opp i Lagmannsretten:

«Etter Riksadvokatens vurdering lider Andersens forklaring på flere sentrale punkter av svakheter både hva gjelder indre sammenheng og plausibilitet, og ikke minst samsvar med andre opplysninger i saken. Forklaringene om hendelsesforløpet på åstedet og egen rolle i handlingene, bærer allerede på overflaten preg av ansvarsfraskrivelse. Andersen plasserer seg selv på sidelinjen, og i sin kjerne innebærer forklaringen at alt han gjorde var et direkte resultat av knivtrusler fra Kristiansen. Dette fremstår i seg selv lite troverdig. <snip> DNA-sporene trekker i retning av at Andersens rolle på åstedet kan ha vært en annen og mer aktiv enn det han har forklart».

Utdrag hentet fra følgende video, hvor JHAs troverdighet er tema fra cirka 14 minutter:

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (2 timer siden):

Fordi dette justismordet ble BEGÅTT av staten, kanskje? Hadde ikke Viggo blitt feilaktig dømt så hadde jo ikke disse menneskene behøvd å jobbe utallige timer gratis for å rydde opp i staten sine feil. 

Hvem er "disse menneskene" da?

Det er ingen her som svarer på det. Jeg leser bare at dere mener staten bør betale dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (2 timer siden):

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Hvem er "disse menneskene" da?

Det er ingen her som svarer på det. Jeg leser bare at dere mener staten bør betale dem.

Tja, de som har håndtert media har jo vært temmelig synlige i offentligheten.

Vi har jo Mikkel Tronsrud, Halvard Sivertsen, Bjørn Olav Jahr, psykolog Atle Austad, Arvid Sjødin (som fortsatte å jobbe gratis siden VK ikke fikk oppnevnt advokat), Eivind Pedersen og Olav Gunnar Ballo (som fant de påstått destruerte DNA-prøvene).

Etterhvert kom noen flere journalister på banen, som Svein Tore Bergestuen og Hege Ulstein. Blant andre Frode Helmich Pedersen har også skrevet gode kronikker, ikke minst hans filleristing av Arne Pedersens hjelpeløse argumenter.

Det er også noen støttespillere som ikke har vært synlige i offentligheten, men som blant annet har jobbet med å analysere og preparere dokumenter. Klomsæt gjorde også et viktig grunnleggende arbeid i saken, på et tidspunkt hvor ingen andre ville ta i den med ildtang (men så vidt jeg vet har han ikke jobbet gratis).

Det er sikkert flere enn de jeg nevner her.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lord Friendzone said:

Tja, de som har håndtert media har jo vært temmelig synlige i offentligheten.

Vi har jo Mikkel Tronsrud, Halvard Sivertsen, Bjørn Olav Jahr, psykolog Atle Austad, Arvid Sjødin (som fortsatte å jobbe gratis siden VK ikke fikk oppnevnt advokat), Eivind Pedersen og Olav Gunnar Ballo (som fant de påstått destruerte DNA-prøvene).

Etterhvert kom noen flere journalister på banen, som Svein Tore Bergestuen og Hege Ulstein. Blant andre Frode Helmich Pedersen har også skrevet gode kronikker, ikke minst hans filleristing av Arne Pedersens hjelpeløse argumenter.

Det er også noen støttespillere som ikke har vært synlige i offentligheten, men som blant annet har jobbet med å analysere og preparere dokumenter. Klomsæt gjorde også et viktig grunnleggende arbeid i saken, på et tidspunkt hvor ingen andre ville ta i den med ildtang (men så vidt jeg vet har han ikke jobbet gratis).

Det er sikkert flere enn de jeg nevner her.

Synes ikke det er rimelig at alle du nevner her skal bli kompensert. Mange har jo gjort arbeidet sitt som en del av jobben de hadde/har. Mikkel Tronsrud og Halvard Sivertsen er de mest aktuelle mener jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...