Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Djækklåsst skrev (1 time siden):

Om Eivind Pedersen hadde oppført seg litt bedre, i stedet for det følgende, så hadde han kanskje fått penger av VK:

-Stadige krasse angrep på Sigurd Klomsæt i offentligheten. Uenigheter blant de som har vært involvert burde vært holdt utenfor offentligheten og denne skittentøyvasken har på ingen måte bidratt positivt til saken

-Usaklig angrep på Bjørn Olav Jahr i interne e-poster i støttegruppen

-Solgt bilder av VK mot VK samtykke 

-Som del av støttegruppen skaffet han seg opplysninger om den nye etterforskningen mot JHA og brukte dette i boken, selv om VK var imot dette (det sies at det bl.a. var disse lekkasjene som gjorde at Sjødin måtte slutte som VKs advokat).

-Boken var først og fremst en hyllest til seg selv (og «medforfatter» Terje Helland, samt Sjødin som skal ha gitt dem tilgang til alt av dokumenter), og ramsalt kritikk av Klomsæt, nedvurdering av Jahr og andre, gjorde neppe VK mer lysten på å betale.

Behovet for å få mest mulig ære selv og ikke minst forsøke å frata andre ære har ødelagt for han.

Ja dette er mitt inntrykk også, selv om jeg ikke har fulgt med på detaljene. Det var noe jeg så fra han en gang, vet ikke om det var et intervju, utdrag fra boka, eller en video eller noe. Og jeg satt igjen med akkurat det alle disse punktene beskriver, det handler bare om han, han, han, og han uttrykker det på en barnslig måte.

• Liker 7
  • Nyttig 2
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for sist. Har ikke noe direkte nytt å komme med, men i denne famøse saken er det stadig rom for å tolke fortidens bevis og oppfatninger med nye «briller». Feilene i den opprinnelige etterforskningen vil visst ingen ende ta...

Etter å ha lest litt i gamle avisarkiver må jeg si at Arne Pedersens tunnelsyn utrolig nok var enda verre enn hva jeg inntil nylig har trodd. For hans konklusjon om at de ikke trengte noen tilståelse fra VK trodde jeg kom først etter hans ekstreme overtolkning av «DNA-beviset». Det var jo i den konkrete sammenhengen at han «bekreftet» dette i et intervju på Dagsrevyen, like etter den famøse pressekonferansen 26. oktober 2000.

NRK Dagsrevyen, 26. oktober 2000 (fra cirka 10:00)

Men tro det eller ei, han kom faktisk med den samme påstanden i FVN allerede 22. september 2000, altså en drøy måned tidligere, og bare åtte dager etter pågripelsene!

«- Vi har konfrontert Kristiansen med en rekke selvmotsigelser i hans egen forklaring, uten at det har fått ham til å endre på den. <snip> Det har liten hensikt å terpe mer på dette nå. Vi mener å kunne dokumentere at han lyver, og vi er ikke avhengig av å ha en tilståelse fra Kristiansen i denne saken, sier Pedersen».

Arne Pedersen, FVN, 22. september 2000 (se scanning under)

^ En drøy måned før de hadde «DNA-beviset», som altså feilaktig ble regnet som en viktig støtte til JHAs påstand om VKs delaktighet, presterte altså Arne Pedersen å konkludere med at de allerede hadde fellende bevis mot VK... Dermed blir «tidenes største bekreftelsesfelle» utrolig nok enda verre :vetikke:

000922-APtrengerikkeVKstilstelse_sh.thumb.jpg.a22818915f8f535dda3fba6d777c4b1c.jpg

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Skulle det ikke komme en utredning eller noe av gjenopptagelseskommisjonen, i september? 

• Liker 1
Skrevet
Lord Friendzone skrev (På 21.10.2025 den 11.55):

Takk for sist. Har ikke noe direkte nytt å komme med, men i denne famøse saken er det stadig rom for å tolke fortidens bevis og oppfatninger med nye «briller». Feilene i den opprinnelige etterforskningen vil visst ingen ende ta...

Etter å ha lest litt i gamle avisarkiver må jeg si at Arne Pedersens tunnelsyn utrolig nok var enda verre enn hva jeg inntil nylig har trodd. For hans konklusjon om at de ikke trengte noen tilståelse fra VK trodde jeg kom først etter hans ekstreme overtolkning av «DNA-beviset». Det var jo i den konkrete sammenhengen at han «bekreftet» dette i et intervju på Dagsrevyen, like etter den famøse pressekonferansen 26. oktober 2000.

NRK Dagsrevyen, 26. oktober 2000 (fra cirka 10:00)

Men tro det eller ei, han kom faktisk med den samme påstanden i FVN allerede 22. september 2000, altså en drøy måned tidligere, og bare åtte dager etter pågripelsene!

«- Vi har konfrontert Kristiansen med en rekke selvmotsigelser i hans egen forklaring, uten at det har fått ham til å endre på den. <snip> Det har liten hensikt å terpe mer på dette nå. Vi mener å kunne dokumentere at han lyver, og vi er ikke avhengig av å ha en tilståelse fra Kristiansen i denne saken, sier Pedersen».

Arne Pedersen, FVN, 22. september 2000 (se scanning under)

^ En drøy måned før de hadde «DNA-beviset», som altså feilaktig ble regnet som en viktig støtte til JHAs påstand om VKs delaktighet, presterte altså Arne Pedersen å konkludere med at de allerede hadde fellende bevis mot VK... Dermed blir «tidenes største bekreftelsesfelle» utrolig nok enda verre :vetikke:

000922-APtrengerikkeVKstilstelse_sh.thumb.jpg.a22818915f8f535dda3fba6d777c4b1c.jpg

Dette overrasker meg ikke, men det er interessant å finne det skriftlig. Jeg har for lenge siden kommet til at Arne Pedersen trengte en syndebukk, dreit i bevisene og bestemte seg for Viggo. AP gjorde det hele med overlegg, og jeg mener han gjorde noe kriminelt. Men politiet havner jo aldri i fengesel så....

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet
Zenobia skrev (På 23.10.2025 den 15.19):

Skulle det ikke komme en utredning eller noe av gjenopptagelseskommisjonen, i september? 

Utsatt fordi saken mot JHA ikke er endelig avsluttet.

• Liker 3
Skrevet

Fikk hèlt frysninger av å se Asbjørn Hansen på skjermen igjen. (Programmet om Odin rullet på skjermen med muted lyd.) 

At noen i det hele tatt tenker at han kan brukes til noe, er smått utrolig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...