Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Callisto83 skrev (16 minutter siden):

I den opprinnelige rettssaken, ble dommeravhør av et nabobarn som ble lokket bort og forgrepet seg på, en sentral del av bevisbildet. Det støttet også troverdigheten til JHA om at han ikke var alene. Alt dette ble tydeligvis hoppet bukk over i nyere tid. Det reagerer jeg på!

De aller fleste skjønner at dette passet inn i Arne Pedersens «manuskript», og at VK var en av dem som måtte sjekkes nærmere i forbindelse med saken.

Men av bevis mot VK har de ingenting som knytter ham til åsted eller handling, annet enn en verdiløs fortelling fra JHA, som han hadde åpenbart motiv for å komme med, etter at han fikk en gavepakke av politiet. I tillegg har VK et temmelig sterkt utelukkelsesbevis, og en total skjevhet i DNA-treff. Da er det helt på sin plass at nåtidens påtalemakt legger mindre vekt på VKs fortid.

For å kunne dømme må man selvfølgelig ha konkrete bevis i hver enkelt sak, uansett hvor sterkt mistenktes modus måtte være.

Callisto83 skrev (16 minutter siden):

Men jeg er opptatt av sannheten i denne saken, og rettferdighet for de to jentene som ble voldtatt og drept.

...og rettferdigheten tjenes ikke av at en uskyldig mann ble dømt til forvaring, mens gjerningsmannen i første omgang slapp altfor billig unna! Derfor bør vi være glade for dagens utvikling.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Kardemommete skrev (27 minutter siden):

Forøvrig har arbeidet til Granskningskommisjonen vel blitt satt på vent i påvente av dommen. Blir det arbeidet gjenopptatt nå mon tro ? Eller må de vente på Høyesterett ? Anket JHA kun forvaringsbiten ?

Arbeidet med rapporten har nok pågått kontinuerlig, men de ventet med ferdigstillelse for å slippe å legge inn masse forbehold om at JHA fremdeles var for uskyldig å regne. Nå gjenstår det nok bare litt renskrivning, og så er den klar for å unndras offentligheten.

Han anket det som ankes kunne. Nå skal bare Holden og Fornes formalisere det og levere skriftlig. Med litt flaks blir anken bare avvist. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Callisto83 skrev (28 minutter siden):

I den opprinnelige rettssaken, ble dommeravhør av et nabobarn som ble lokket bort og forgrepet seg på, en sentral del av bevisbildet.

Var dette nabobarnet vitne til hva som skjedde på åstedet 19/05-00? For hvis ikke er det totalt uinteressant for Baneheia-saken.

• Liker 16
Skrevet
Callisto83 skrev (47 minutter siden):

Etter 25 år er nok det helt naturlig. JHA var den som plapra. Mye lettere å huske så lenge etterpå at man har nektet å forklare seg. Det er vanskelig å bli tatt i løgn da.

For min del blåser jeg i om JHA må sone igjen. Det har aldri vært noe tvil om at han var skyldig. Jeg lurer mest på hva gjenlevende ofre tenker i dag. Men det burde skremme alle i Norge at rettsstaten tar en slik 180 graders helomvending.

Det er en ting jeg ikke skjønner med dere som mener den opprinnelige dommen var korrekt:

Den opprinnelige dommen krevde at flere sentrale personer løy i retten. JHA har jo vært beviselig tatt i mangfoldige løgner i sine forklaringer. Arne Pedersen og Bente Mevåg løy om tekniske bevis, og mange flere.

Hvordan kan en dom som krever at de sentrale bevisene blir løyet om være mer "korrekt" enn en dom som baserer seg på tekniske bevis og ingen løgner?

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Forferdelig sak. Ingen tvil om at JHA var alene om det, og forvaringsdom er nok riktig, med tanke på alvorlighetsgraden og den typen person JHA er. Håper dommen blir stående i Høyesterett, og setter presedens for hvordan sånne saker skal behandles i rettsapparatet.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan en dom som krever at de sentrale bevisene blir løyet om være mer "korrekt" enn en dom som baserer seg på tekniske bevis og ingen løgner?

Det finnes flere saker i Norge hvor offeret ikke en gang har blitt funnet. Og gjerningspersonen er dømt pga indisier, uten og ha tilstått. Ikke alle disse sakene er justismord. 

Skrevet
Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Det finnes flere saker i Norge hvor offeret ikke en gang har blitt funnet. Og gjerningspersonen er dømt pga indisier, uten og ha tilstått. Ikke alle disse sakene er justismord. 

Har også de sentrale personene presentert falske bevis i disse sakene også? Er de dømt pga at de mest sentrale personene har løyet?

Du svarer ikke på spørsmålet: Hvordan er en dom som er avhengig av løgner mer korrekt enn en dom som ikke har løgner?

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Hehe, det overrasker jo ikke stort at presidenten selv, @Callisto83, fortsetter i samme spor som før.  Selv etter en grundig etterforskning, to runder i rettsvesenet hvor sistnevnte resulterte i forvaringsdom for JHA, så er det hakk i plata og feilaktig fremstilling.

Man skal aldri si aldri, men det er jo vanskelig å se for seg at man ikke er bevisst på dette.

• Liker 13
Skrevet
Callisto83 skrev (47 minutter siden):

I den opprinnelige rettssaken, ble dommeravhør av et nabobarn som ble lokket bort og forgrepet seg på, en sentral del av bevisbildet. Det støttet også troverdigheten til JHA om at han ikke var alene. Alt dette ble tydeligvis hoppet bukk over i nyere tid. Det reagerer jeg på!

Derfor tror jeg heller ikke vi får vite sannheten i Baneheia saken. Men det er klart mye enklere å lempe ALL skyld over på den parten som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Som sagt, jeg blåser i om JHA må sone igjen. 

Men jeg er opptatt av sannheten i denne saken, og rettferdighet for de to jentene som ble voldtatt og drept.

Siden jeg antar at du bodde i nærområdet, (tror jeg  husker at du har skrevet at du gikk på samme skole som JHA?) , så lurer jeg på om du hadde personlig kjennskap til dette nabo barnet eller dets søsken? Jeg prøver å forstå bakgrunnen for at du argumenterer slik du gjør. Jeg tviler ikke et sekund på at du synes JHA fortjener å sone nå, men agget mot VK virker likevel sterkere. 

• Liker 18
Skrevet

En seiers dag. Håper han blir sittende resten av sitt liv., noe som er som fortjent. En farlig  pedofil mann uten angrer og empati 

Det er flere som bør skamme seg dypt og inderlig i dag. Ikke minst Arne Pedersen og Bente  Medvåg, som begge burde blitt satt til veggs og gransket for alvorlige feil , og «tukling» med bevis ,  

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

At ein person kan  snakke andre  til en domfellelse /livstidsdom utan at det blir avslørt  er bare heilt tragisk !

Mange har kjempet i årevis  for  igjennopptagelse av Baneheiasaken samtidig som avgjørende bevis har ligget nedfrosset i en fryser på universitetsykehuset  over20 år.  Hvorfor har ingen vist om desse bevisene har ligget lagret  langt tidligere ?   

Baneheia saken en dyp  tragedie både for påtalemyndigheten,  pårørende, rettsapperatet,  og samfunnet i sin  helhet. At "en person" kan manipulere og  snakke en annen person til en livstids dom og føre eit heilt folk, og rettsapperatet  bak lyset er betenkelig.  Ingen vet hva hele  denne tragedien har har kostet. Tilliten til rettsvesenet er blitt betydeleg svekket, og truleg  sitter det mange uskyldig dømde innenfor murene.

Ordrerudsaken er  også  eit eksempel på personer som hevder seg uskyld, men blir ikkje trudd. 

Det finnes ikkje "fnugg av bevist" for at Kritiansen var i Baneheia den aktuelle dagen, og "tvilen skal kome den tiltalte tilgode". Å sitte 21 år bak murene i dyp forvisning om at ein er uskyldig dømt må vera det tørste svik overfor en person

De eneste som har tjent på denne saken og mange andre saker er advokatene. 

Endret av Buffelo
  • Liker 5
Skrevet

Håper dommen blir stående og at han aldri slipper ut igjen.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Takket være støttegruppa til Viggo er Norge idag et tryggere land for små barn. 

Deilig å vite at han nå er i fengsel. Tipper han er overrasket og fortvilet over dette selv, noe som gleder meg litt ekstra. Må han sitte inne i evigheten.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Buffelo skrev (26 minutter siden):

At ein person kan  snakke andre  til en domfellelse /livstidsdom utan at det blir avslørt  er bare heilt tragisk !

Mange har kjempet i årevis  for  igjennopptagelse av Baneheiasaken samtidig som avgjørende bevis har ligget nedfrosset i en fryser på universitetsykehuset  over20 år.  Hvorfor har ingen vist om desse bevisene har ligget lagret  langt tidligere ?   

Baneheia saken en dyp  tragedie både for påtalemyndigheten,  pårørende, rettsapperatet,  og samfunnet i sin  helhet. At "en person" kan manipulere og  snakke en annen person til en livstids dom og føre eit heilt folk, og rettsapperatet  bak lyset er betenkelig.  Ingen vet hva hele  denne tragedien har har kostet. Tilliten til rettsvesenet er blitt betydeleg svekket, og truleg  sitter det mange uskyldig dømde innenfor murene.

Ordrerudsaken er  også  eit eksempel på personer som hevder seg uskyld, men blir ikkje trudd. 

Det finnes ikkje "fnugg av bevist" for at Kritiansen var i Baneheia den aktuelle dagen, og "tvilen skal kome den tiltalte tilgode". Å sitte 21 år bak murene i dyp forvisning om at ein er uskyldig dømt må vera det tørste svik overfor en person

De eneste som har tjent på denne saken og mange andre saker er advokatene. 

Det er jo politiet som har konstruert denne historien fra starten av. Når JHA ikke lenger fikk hjelp av politiet, påtalemyndigheten, rettsmedisinsk og til dels pressen, så klarer han ikke snakke noen andre inn i saken. Det hadde han heller ikke greid i 2000 dersom ikke politiet hadde lagt til rette for det.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Lana01 skrev (På 15.12.2022 den 17.17):

Ja og dette er en uting . Dommeren var klar 

Han har derfor som en grunnleggende menneskerettighet krav på å bli ansett som uskyldig i Baneheia-saken.

"Hvis Viggo Kristiansen er uskyldig" "Det er mye som tyder på skyld" " Det er bare de to som vet"  " "det verste som kan skje er at vi aldri får vite sannheten om hvem som drepte, Lena"  osv.  Mange journalister ,har helt opp til i dag hatt denne undertonen, om at det er høyst usikkert , hva som er sannheten. 
Det er vel på høy tid  at disse tar innover seg, hva dommeren sa, og  at VK  er uskyldig. Det er ingen hvis ...

Poenget :  Det det finnes ikkje fnugg beviser for at Kristiansen har vert i Baneheia den aktuelle dagen tragedien skjedde.

Retten har festet sin lit til Andersen sin forklaring og ikkje noe annet.  Det å bli anklaget  /påløyet for noen ein ikkje har utført må vera eit "sjokk" og ein må bevise sin uskyld.  Idag legge dei fleste igjenn elektroniske spor over alt de ferdes, kan vera avgjørende bevismatrialer  i en straffesak. 

• Liker 2
Skrevet

TV 2 prøver stadig å få kommentarer fra aktørene som har hovedansvaret for justismordet mot VK, men møtes fortsatt med taushet eller total ansvarsfraskrivelse.

Disse aktørene er daværende riksadvokat Tor-Aksel Busch, Gjenopptakelseskommisjonens tidligere leder Helen Sæter, DNA-sakkyndig Bente Mevåg, politimester Kirsten Lindeberg, aktor Edward Dahl, kriminalsjef Arne Pedersen, og Kripos sin etterforskningsleder Asbjørn Hansen.

Helen Sæter, som ledet gjenopptakelseskommisjonen frem til 2017 (altså under VKs fire første avslag) sa i dag følgende:

«Nei, jeg har ingen kommentar til dommen. Dette handler om ting som har skjedd etter at jeg hadde befatning med saken».

^ For å være generøs kan jeg erkjenne at det for så vidt har kommet noen nye momenter etter VKs siste avslag, i form av at overgrepsanmeldelsen mot JHA har blitt kjent, at den nye DNA-rapporten fra Danmark avviste at det måtte ha vært to gjerningsmenn, at det ble funnet overgrepsmateriale på PCen til JHA, og at nye DNA-analyser har gitt flere nye treff fra JHA (men fortsatt ingen fra VK).

Men hovedpoenget er uansett at saken burde ha blitt gjenåpnet lenge før Sæter gikk av som leder for kommisjonen. Allerede i 2010 ble det dokumentert av uavhengige eksperter at DNA-beviset hadde blitt overtolket og manipulert. Øvrige «bevis» mot VK var også så svake at de lett kunne diskrediteres uavhengig av nye tekniske undersøkelser. Det er en skandale at ingen evnet å ta ansvar den gang, og at det måtte ytterligere 10-12 år med dugnadsarbeid til før vi endelig kom i mål.

Spesielt Arne Pedersen så ut til å stortrives i rampelyset, og solte seg lenge i glansen av å ha «oppklart» en svært viktig og prestisjetung sak. Men nå som hans «livsverk» blir regnet som tidenes justismord bare går han i dekning...

De fikk Viggo Kristiansen dømt – fremdeles tause (TV 2, i dag)

• Liker 4
  • Nyttig 12
Skrevet
Lord Friendzone skrev (16 minutter siden):

Helen Sæter, som ledet gjenopptakelseskommisjonen frem til 2017 (altså under VKs fire første avslag) sa i dag følgende:

«Nei, jeg har ingen kommentar til dommen. Dette handler om ting som har skjedd etter at jeg hadde befatning med saken».

Frekkheten er total. Mens hun hadde befatning med saken kom jo Viggo (via støtteapparatet), som du sier, med elementer som det ble vist til av flertallet i kommisjonen som gjenåpnet saken, og sågar i domsbegrunnelsen i dag. Det ble bare blankt avvist fordi det kom nettopp fra Viggo selv. Det skulle vært en selvfølge at en slik avvisning ikke kan finne sted uten at det blir fulgt opp av undersøkelser fra en uavhengig tredjepart, initiert og bekostet av kommisjonen selv. Det er kommisjonens fordømte plikt, nedskrevet eksplisitt i deres mandat! I stedet bare satt hun der og lot Viggo råtne i fengsel. Eneste gangene de løftet en finger, var når de enset muligheten til å finne bevis som ville knytte Viggo til handlingen. Og selv når disse tiltakene (DNA-analyse 2010 feks) resulterte i å bevise at Jan Helge hadde gjort mer enn han var dømt for, så trigget ikke det noen nysgjerrighet rundt Viggos rolle i saken, men ble avvist som irrelevant.

Det er så frekt. Ingen skam. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Callisto83 skrev (6 timer siden):

Derfor tror jeg heller ikke vi får vite sannheten i Baneheia saken. Men det er klart mye enklere å lempe ALL skyld over på den parten som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Som sagt, jeg blåser i om JHA må sone igjen. 

De to sakene kan ikke sammenlignes, og det vet du. Man er syk på et helt annet nivå for å utføre ugjerningen i Baneheia. De overgrepene som VK utførte er dessverre veldig vanlige, og svært få som utfører dem blir drapsmenn.
Det er også svært usannsynlig at to så grove drapsmenn er hverandres naboer, da de faktisk er sjeldne.
"Forskning viser at 30–50 prosent av overgrep mot barn og ungdom, gjøres av andre barn/ungdommer."
 https://www.betaniensykehus.no/behandlinger/problematisk-og-skadelig-seksuell-atferd-ssa-hos-barn-og-unge-0-17-ar/

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Lord Friendzone skrev (47 minutter siden):

TV 2 prøver stadig å få kommentarer fra aktørene som har hovedansvaret for justismordet mot VK, men møtes fortsatt med taushet eller total ansvarsfraskrivelse.

Disse aktørene er daværende riksadvokat Tor-Aksel Busch, Gjenopptakelseskommisjonens tidligere leder Helen Sæter, DNA-sakkyndig Bente Mevåg, politimester Kirsten Lindeberg, aktor Edward Dahl, kriminalsjef Arne Pedersen, og Kripos sin etterforskningsleder Asbjørn Hansen.

^ For å være generøs kan jeg erkjenne at det for så vidt har kommet noen nye momenter etter VKs siste avslag, i form av at overgrepsanmeldelsen mot JHA har blitt kjent, at den nye DNA-rapporten fra Danmark avviste at det måtte ha vært to gjerningsmenn, at det ble funnet overgrepsmateriale på PCen til JHA, og at nye DNA-analyser har gitt flere nye treff fra JHA (men fortsatt ingen fra VK).

Men hovedpoenget er uansett at saken burde ha blitt gjenåpnet lenge før Sæter gikk av som leder for kommisjonen. Allerede i 2010 ble det dokumentert av uavhengige eksperter at DNA-beviset hadde blitt overtolket og manipulert. Øvrige «bevis» mot VK var også så svake at de lett kunne diskrediteres uavhengig av nye tekniske undersøkelser. Det er en skandale at ingen evnet å ta ansvar den gang, og at det måtte ytterligere 10-12 år med dugnadsarbeid til før vi endelig kom i mål.

Spesielt Arne Pedersen så ut til å stortrives i rampelyset, og solte seg lenge i glansen av å ha «oppklart» en svært viktig og prestisjetung sak. Men nå som hans «livsverk» blir regnet som tidenes justismord bare går han i dekning...

De fikk Viggo Kristiansen dømt – fremdeles tause (TV 2, i dag)

Hele norges advokatstab her vel på eit eller annet vis hatt innflytelse i denne saken som  mange andre saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...