Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Lykkerusen skrev (50 minutter siden):

Hvor har du lest at ei av de levde en stund etterpå?

Kardemommete skrev (48 minutter siden):

Det nevnes også i boka til Eivind Pedersen, i et eget kapittel

Endret av Millimani
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fædrelandsvennens referat fra rettssaken inneholder en del intressante opplysninger som jeg ikke har funnet fra andre kilder. Siden er bak betalingsmur, så jeg siterer ikke direkte, men tar med noen refleksjoner fra gårsdagens utspørring:

Angående mobilbruken antar nå JHA at VK hadde telefonen med seg inn i Baneheia, for den hadde han stort sett alltid på seg. Det påpekes da at JHA under første avhør som siktet hadde vært «sikker» på at VK hadde med seg telefonen.

Men ifølge referatet blir ikke JHA konfrontert med hans tidligere påstand om at VKs telefon må ha ligget i sykkelvesken, som i den opprinnelige rettssaken fremsto som en åpenbar tilpasning til det uventede mobilbeviset som dukket opp helt mot slutten.

Merkelig at han ikke blir «grillet» om dette viktige temaet, men dette høres altså ut som nok en selvmotsigelse fra JHA.

Følg Baneheia-rettssaken direkte - FVN, i går (betalingsmur)

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (9 timer siden):

Sterk tekst av Jahr på fb

https://www.facebook.com/share/p/1VtNDrrsSv/

Kardemommete skrev (9 timer siden):

På fredag ga de psykiatrisk sakkyndige Jan Helge Andersen diagnosen pedofil

Ja, det kom frem en del interessant i forrige uke. Jeg var selv i retten en av dagene. 

Noe som kanskje ikke er så relevant for saken, men likevel interessant, er at samme dag som gjenåpningen kom, så skrev JHA og Trond Solvang, den gang i TV 2 og som dekket rettsakene og som alltid har forsvart dommen mot VK, under kontrakt om bok. Helt sikkert i troen på at saken skulle bli avvist. Det ville kanskje blitt Solvangs svar på Jahr sin bok, her hadde han nok store planer om å fortelle om hvordan «sannheten» på tragisk vis var blitt satt spørsmålstegn ved fra «useriøse folk». Vi husker jo Solvangs angrep på Jahrs første bok.

Fant bokkon­trakt på Jan Helge Ander­sens pc - fvn.no

Sitat

Etter rettssaken mot Andersen i Sør-Rogaland tingrett i fjor fant politiet en bokkontrakt, som stammer fra et beslag politiet gjorde hos 44-åringen i 2022.

Kontrakten er signert 18. februar 2021, samme dag som Kristiansens sak ble gjenåpnet.

– Jeg tror det var snakk om å skrive ei bok om livshistorien min, sa Andersen (i retten).

Det er tidligere TV2-journalist Trond Solvang som kontrakten er inngått med. Han jobber i dag i kommunikasjonsavdelingen i Agder politidistrikt.

Det verste med alt dette er jo at Solvang sin «sannhet» nok hadde blitt den offisielle sannheten dersom saken ikke hadde blitt gjenåpnet i 2021, noe det i utgangspunktet var lav sannsynlighet for at den skulle bli og som kun skjedde grunnet en svært heldig sammensetning av medlemmene i beslutningsgruppen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (34 minutter siden):

Ja, det kom frem en del interessant i forrige uke. Jeg var selv i retten en av dagene. 

Noe som kanskje ikke er så relevant for saken, men likevel interessant, er at samme dag som gjenåpningen kom, så skrev JHA og Trond Solvang, den gang i TV 2 og som dekket rettsakene og som alltid har forsvart dommen mot VK, under kontrakt om bok. Helt sikkert i troen på at saken skulle bli avvist. Det ville kanskje blitt Solvangs svar på Jahr sin bok, her hadde han nok store planer om å fortelle om hvordan «sannheten» på tragisk vis var blitt satt spørsmålstegn ved fra «useriøse folk». Vi husker jo Solvangs angrep på Jahrs første bok.

Det verste med alt dette er jo at Solvang sin «sannhet» nok hadde blitt den offisielle sannheten dersom saken ikke hadde blitt gjenåpnet i 2021, noe det i utgangspunktet var lav sannsynlighet for at den skulle bli og som kun skjedde grunnet en svært heldig sammensetning av medlemmene i beslutningsgruppen.

Djækklåsst skrev (34 minutter siden):

Det er tidligere TV2-journalist Trond Solvang som kontrakten er inngått med. Han jobber i dag i kommunikasjonsavdelingen i Agder politidistrikt.

Vær så snill å si at du tuller? 

Det er så mange bindinger i denne saken, og spesielt mellom "Agderpolitiet" og JHA, at det er jo helt utrolig at de har fått lov til å holde på så lenge. Og vi ser det jo også i denne tråden, at enkelte brukere mener det er feil at saken (inklusiv etterforskning) er flyttet til andre politidistrikt og domstoler, fordi det visstnok er mest "riktig" og "rettferdig" at det skal behandles i Agder fordi det av en eller annen grunn er så spesielle forhold (inklusiv teledatadekning) i Agder at bare folk i Agder kan behandle det. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

minimymlen skrev (1 time siden):

Vær så snill å si at du tuller? 

Det er så mange bindinger i denne saken, og spesielt mellom "Agderpolitiet" og JHA, at det er jo helt utrolig at de har fått lov til å holde på så lenge. Og vi ser det jo også i denne tråden, at enkelte brukere mener det er feil at saken (inklusiv etterforskning) er flyttet til andre politidistrikt og domstoler, fordi det visstnok er mest "riktig" og "rettferdig" at det skal behandles i Agder fordi det av en eller annen grunn er så spesielle forhold (inklusiv teledatadekning) i Agder at bare folk i Agder kan behandle det. 

Ja, De som er fra Agder kjenner jo saken best..... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (5 timer siden):

Trond Solvang hadde altså tenkt til å samarbeide med en bestialsk barnemorder/voldtektsmann for å tjene penger ? 

Og Jahr blir anklaget for å profitere på å skrive om kanskje tidenes justismord. Det finnes NULL rettferdighet i Baneheiasaken. 

Endret av Kardemommete
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig tidligere etterforskningsleder Arne Pedersen skriver bok en vakker dag.

Han har nok neppe kjøpt mat fra Snadderkiosken til den ene parten i denne saken, eller satset på en karriere i true crime sjangeren, men det er nettopp derfor det kanskje hadde vært så mye mer interessant å høre hans skildringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (10 minutter siden):

Jeg håper virkelig tidligere etterforskningsleder Arne Pedersen skriver bok en vakker dag.

Han har nok neppe kjøpt mat fra Snadderkiosken til den ene parten i denne saken, eller satset på en karriere i true crime sjangeren, men det er nettopp derfor det kanskje hadde vært så mye mer interessant å høre hans skildringer.

Ja, det hadde vært interessant å høre ham reflektere over hvordan han ble lurt av Jan Helge og eget bekreftelsesbias i over 20 år.

Men først må han ta et oppgjør med seg selv.

Endret av Wad
  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler andre inntrykket av at norsk presse først i dag har tatt seg bryet med å skrive noe særlig om saken? Dagen VK skulle vitne? Jeg har ikke fått fulgt veldig grundig med, men mener det har vært temmelig stille, mens i dag så hadde hvert fall Aftenposten, VG og NRK plutselig store oppslag om VKs vitnemål. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (1 time siden):

Nei, men hva slags karriere eller ettermæle anser du at han har? 

Og er det virkelig sånn i Kristiansand at man dømmes etter hvor man handler, og at litt mat fra "feil sted" gjør deg til "mistenkt"?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 25.4.2025 den 1.19):

Jeg vil minne deg og andre på at ankesaken til JHA foregår . Han sitter fremdeles der og sier de var to. Forsvaret hans har bl.a kalt inn noen nye (gamle) vitner som mener de kan ha sett VK i Baneheia den kvelden. Hvis du eller andre mener at dette ikke er lov å diskutere i en tråd med bl.a overskriften "veien mot riktig dom", så foreslår jeg et ekkokammer, fremfor et diskusjonsforum.

JHA er pedofil. Han viser ingen tegn til følelser. Han har begått fullbyrdet voldtekt mot et barn, i nær relasjon før Baneheia. Han har begått grusomme overgrep mot begge jenter. Det er funnet JH sitt  DNA og kun  hans, på begge jentene og som knytter han til ethvert overgrep jentene ble utsatt for.

Og du henger deg opp i at JHA sier de var to. Har det ikke falt deg inn at han lyver? Oppspinnet han forteller stemmer ikke overens med hverken mobilbeviset, spor på åstedet eller hendelsesforløpet og allikevel tenker du at han kan snakke sant. Et monster av et menneske, av de kaliber vi har sett i Baneheia og som ikke viser anger og som også er tatt med overgrepsbilder og noveller der barn blir misbruk i den senere tid, så at han lyver burde ikke overraske noen.

Jeg grøsser over at den mannen skal gå fri i samfunnet og alt han kan gå av tilleggs straff er to ynkelige år. Han slipper også unna med å ha ødelagt livet til Vk.

Endret av Bendie
  • Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Men vi har allerede kunnet lese to lange innspill fra Arne Pedersen, hvor han selvfølgelig gjorde sitt aller ypperste for å overbevise nåtidens påtalemakt og det norske folk om sine synspunkter. Likevel er hans argumentasjon totalt gjennomsyret av sin egen bekreftetlsesfelle og hans personlige agenda om å forsvare sin rolle i saken. Han er hjelpeløst ute av takt med de siste 15-20 årenes utvikling i saken, med den stadige diskrediteringen av det som en gang ble regnet som bevis for VKs skyld.

Det er ingen grunn til å tro at dette plutselig ville ha endret seg til det bedre dersom Arne Pedersen skulle skrive en hel bok om Baneheia-saken. Men en slik bok kunne godt ha blitt pensum over hele verden, da hans etterforskning er et skoleeksempel på bekreftelsesfeller, snever etterforskning og manipulering av bevis.

Ensidige medieoppslag skaper forvirring - Arne Pedersen, NRK, 21. mars 2020

- Det er mer enn nok bevis til ny tiltale - Arne Pedersen, NRK, 26. april 2022

Legger også til Helmich Pedersens tilsvar til den første lenken, som NRK for øvrig nektet å publisere:

Feilaktig og mangelfull «oppklaring» av Baneheiasaken - Nettavisen, 7. april 2020

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig kunne jeg tenkt meg å lese en grundig og upartisk rapport som undersøker bindingene mellom alle de involverte, og ikke minst tidslinjen som viser når "vennskap"/relasjoner oppstår, slik det har vært mellom pårørende og enkelte fra påtalesiden. Det kan gjerne inkludere menyen på Snadderkiosken og hvem som pleide å kjøpe mat der, men like interessant er det vel hvem som ringte hverandre ofte gjennom hele perioden og som har hatt planer om prosjekter. Ikke minst en saklig redegjørelse for samt argumentasjon for påstanden om dersom man ikke var tilstede i byretten i Kristiansand (dvs den første rettsaken), så har man ingen gyldig grunn til å mene noe eller argumentere noe. Da låser man debatten. For det var begrenset hvor mange som egentlig kunne har vært tilstede i rettssalen, og det var svært lite dokumentasjon. Det blir litt som den berømte Kiss-konserten i Drammenshallen i 1980 som "alle" har vært på, mens det ikke er fysisk mulig at alle som hevder de var der faktisk kan ha vært der. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig!

Skjønt, jeg tror han kommer til å slite med å hevde deg i sjangeren true crime, selv om alt han har sagt og skrevet om Baneheia-saken har vært det ypperste som neonsinne er produsert av bullshit crime. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglaise skrev (3 timer siden):

Deler andre inntrykket av at norsk presse først i dag har tatt seg bryet med å skrive noe særlig om saken? Dagen VK skulle vitne? Jeg har ikke fått fulgt veldig grundig med, men mener det har vært temmelig stille, mens i dag så hadde hvert fall Aftenposten, VG og NRK plutselig store oppslag om VKs vitnemål. 

Har bitt meg merke i det samme. Ingebritsen-saken går minutt for minutt, mens noe av det styggeste som har skjedd i Norge blir forbigått. Som Jahr skriver - JHA er nå diagnosert som pedofil. Det burde jo vært førstesidestoff. Han er farlig farlig. 

Om det er norsk lov som hindrer JHA å få forvaring så bør norsk lov endres. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglaise skrev (4 timer siden):

Både og. Det har vært lite rundt denne andre rettsrunden nå i forkant, men det kan også skyldes en annen sak som foregår i samme rettslige nedslagsfelt geografisk sett, og som har høy interesser for (sladder-)pressen. Og så langt i saken har det vært lite nytt, annet enn at JHA mumler "husker ikke", noe som også har blitt referert i media. Det har vært noen saklige og kritiske referat og debattinnlegg i ulike fora og medier, men "høydepunktet" frem til nå er vel vitnemålet til VK og grunnlaget for hvorfor han igjen må møte fysisk i retten samt erstatningskravet hans. 

FVN følger saken tett, men det ligger bak betalingsmur. 

Er det noen som har oversikt over tidsplan i saken? 

Endret av minimymlen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...