Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at forsvarerne i sin prosedyre kan lasere en ny teori, som bryter helt med klientens forklaring? Altså en forklaring som ikke kan imøtegås?    

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne rettsaken har vært "urent trav" mot VK på mange måter, men jeg tror at dommerne ser at en hel eller delvis frifinnelse av JHA (uavhengig av "bevis") uansett ikke kan finne sted da det vil medføre at tillit til domstolen for de fleste vil "synke" betraktelig (ja, jeg vet at dommerne kun skal fokusere på det som fremkommer i retten).

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (1 time siden):

Er det vanlig at forsvarerne i sin prosedyre kan lasere en ny teori, som bryter helt med klientens forklaring? Altså en forklaring som ikke kan imøtegås?    

Det hender visstnok at de gjør det, Holden sa i dag at det var sjeldent man gikk imot sin klient, han hadde gjort det en gang tidligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jan helge blir frifunnet for drapet så tror jeg det vil medføre stor skade på rettsstaten,den ligger allerede med brukket rygg.

En av dem lyver. Hvor vanskelig kan det være? I mine øyner er det ganske innlysende. Og det er oppsiktsvekkende at så få innser det. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (18 minutter siden):

Denne rettsaken har vært "urent trav" mot VK på mange måter, men jeg tror at dommerne ser at en hel eller delvis frifinnelse av JHA (uavhengig av "bevis") uansett ikke kan finne sted da det vil medføre at tillit til domstolen for de fleste vil "synke" betraktelig (ja, jeg vet at dommerne kun skal fokusere på det som fremkommer i retten).

Enig!

Jeg håper også at dommerne reflekterer over hvor mange som prøver å plassere viggo på åstedet, og hvor mye man snakker om viggo. 

Jan Helge føler jo ubehag i retten, han søkte jo om å få slippe. Men han har jo oppnådd noe, å det er at de snakker mer om viggo enn de har gjort om Jan Helge. 

Jeg tror ikke Jan helge anker, rett og slett fordi han ikke orker en runde til. 

Men Jan Helge burde jo vært mer sinna og mer på hugget, om han nå fikk all skyld og ble sittende med alt ansvar, om det ikke var riktig. Hvorfor er han ikke mer på hugget for å renvaske sin uskyld???

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (11 minutter siden):

Enig!

Jeg håper også at dommerne reflekterer over hvor mange som prøver å plassere viggo på åstedet, og hvor mye man snakker om viggo. 

Jan Helge føler jo ubehag i retten, han søkte jo om å få slippe. Men han har jo oppnådd noe, å det er at de snakker mer om viggo enn de har gjort om Jan Helge. 

Men Jan Helge burde jo vært mer sinna og mer på hugget, om han nå fikk all skyld og ble sittende med alt ansvar, om det ikke var riktig. Hvorfor er han ikke mer på hugget for å renvaske sin uskyld???

Æ'vedd'igge. *sukk*

Det var i overkant flåsete, men det er jo slik han framstår rent generelt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

askefast skrev (29 minutter siden):

Enig!

JHA risikerer heller ikke forvaring om han lar være å anke. Han slipper unna med å sone rett over ett år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (3 minutter siden):

JHA risikerer heller ikke forvaring om han lar være å anke. Han slipper unna med å sone rett over ett år.

Mens hvis han blir dømt og anker, så risikerer han at påtalemyndigheten slenger på en påstand om forvaring etter den nye etterforskningen er gjennomført med funn av grovt overgrepsmateriale mot barn. Jeg tipper Holden drikker Nyco til frokost hver dag og gleder seg til å aldri se Andersen igjen i sitt liv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (1 time siden):

Dersom jan helge blir frifunnet for drapet så tror jeg det vil medføre stor skade på rettsstaten,den ligger allerede med brukket rygg.

En av dem lyver. Hvor vanskelig kan det være? I mine øyner er det ganske innlysende. Og det er oppsiktsvekkende at så få innser det. 

Ja en av de lyver. En forteller en usannsynlig historie, vingler, "veddikkje og vetje e" og har alle DNA mot seg mens en annen står fast på sitt og har en logisk forklaring. Hvor vanskelig kan det være? La rettferdigheten skje denne gangen.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage et nytt senario på 15 minutter er jo helt absurd.

Det er jo litt avstand fra badeplassen til åstedet. Så gjerningsmannen må jo ha sittet å vente på at jentene skal gå hjem. 

Han har hatt en dialog med dem om en forsvunnet kattunge. De har mest sannsynligvis leter og søkt etter denne. Og ledet mot åstedet bare det tenker jeg minst har gått 15 minutter. Hvor han møtte på dem vet man vel ikke direkte.  Men vil jo tro det kanskje ikke er så langt fra åstedet. Slik at risiko for å møte noen som kunne se de sammen vil være minimal.

Jeg tenker på at jha også må ha planlagt dette i litt tid i forveien. Dette er nok ikke gjort impulsivt.  Det er en kniv, han klippet seg, han vet at de jentene går på drn stien. Han vet at området ikke er det mest aktive området 

Dette er jo heller ikke en erfaren draps mann, som bare plutselig ut av det blå voldtar og dreper to stk. Og bare vet på impuls hvordan skjule sine spor. Og her bærer det mye tankevirksomhet utført på forhånd.

Jha har jo også uttalt tidligere at han ønsket ut i militæret så han kunne drepe noen. Så drap er jo noe han har tenkt på og mest sannsynlig og da lest seg opp på. 

Merkelig motsetning etterforskerne setter seg som senario at jha ikke klarer å håndtere to små jenter alene. Men påstår samtidig at viggo skal håndtere to jenter og en fyr som er større enn seg selv. Og i tillegg har kniven. 

Viggo kunne umulig vite akkurat hvor base stasjonen tar over tlf.  Og at han i tillegg til å skulle håndtere en stor kar og to små jenter og pendle mellom basestasjonen og åstedet under gjerningen er jo helt absurd. En ting er evnt de meldinger og tlf han har selv sendte ut. Men hva de som kom inn.....

Det er jo en teori som er helt på trynet og helt sjukt at den gikk igjennom og dømte viggo  i sin tid. 

At jha er en stille fyr, er jo ikke noe argument for at han ikke har gjort dette. Mange seriemordere bla er en stille fyr som holder seg mye for seg selv. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Holden klarte bevise i går var hvor skyldig klienten hans faktisk er. 

Å bruke sluttprosedyren sin på å lansere en helt ny teori som enkelt kan motbevises må jo bare ansees som et helt desperat trekk. Usikker nå på hva jeg tenker om Holden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (9 minutter siden):

Eneste Holden klarte bevise i går var hvor skyldig klienten hans faktisk er. 

Å bruke sluttprosedyren sin på å lansere en helt ny teori som enkelt kan motbevises må jo bare ansees som et helt desperat trekk. Usikker nå på hva jeg tenker om Holden. 

Løpet er jo også kjørt i forhold til en anke sak. hva skal JHA eller forsvaret hans hevde der ? denne nye teorien ? 

Ikke at den gamle teorien hadde ført frem heller da. nei jeg er faktisk ganske sikker på at JHA blir dømt og lar være å anke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommete skrev (1 time siden):

Løpet er jo også kjørt i forhold til en anke sak. hva skal JHA eller forsvaret hans hevde der ? denne nye teorien ? 

Ikke at den gamle teorien hadde ført frem heller da. nei jeg er faktisk ganske sikker på at JHA blir dømt og lar være å anke.

Ja, hva skal de si i anken? Jan Helge har jo uttalt flere ganger at han forteller sannheten og slik som det var.  Når Holden så lanserer en helt ny teori, og Jan Helge blir spurt etterpå om han har noen kommentarer, så sier han da nei!

Hvorfor vil han ikke kommentere den usanne påstanden Holden lanserer? Hvorfor ikke protestere, dersom man sitter på sannheten?

Jeg tror Jan Helge har kapitulert, og er forberedt på å ta soningen. Jeg tror ikke Jan Helge anker. Han og moren sa jo i siste intervju at de var ferdig med saken, og ønsket å legge det bak seg. Jeg tolket det som en annonsering av at de ikke anker, og nå har de forklart Hvorfor, slik at det ikke skal se ut som at de dropper anken fordi han er skyldig, men fordi de bare vil ha saken ut av verden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (2 minutter siden):

Ja, hva skal de si i anken? Jan Helge har jo uttalt flere ganger at han forteller sannheten og slik som det var.  Når Holden så lanserer en helt ny teori, og Jan Helge blir spurt etterpå om han har noen kommentarer, så sier han da nei!

Hvorfor vil han ikke kommentere den usanne påstanden Holden lanserer? Hvorfor ikke protestere, dersom man sitter på sannheten?

Jeg tror Jan Helge har kapitulert, og er forberedt på å ta soningen. Jeg tror ikke Jan Helge anker. Han og moren sa jo i siste intervju at de var ferdig med saken, og ønsket å legge det bak seg. Jeg tolket det som en annonsering av at de ikke anker, og nå har de forklart Hvorfor, slik at det ikke skal se ut som at de dropper anken fordi han er skyldig, men fordi de bare vil ha saken ut av verden. 

Holden må jo nesten ha avklart prosedyren sin med JHA i forkant også ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringen som ble gjort i prosedyren er jo et siste halmstrå for forsvaret. De klarer ikke å manøvrere forbi mobilbeviset, og da må de lage et alternativt hendelsesforløp hvor mobilbeviset ikke lengre er et utelukkelsenbevis på at VK ikke var der. Men det blir jo bare for dumt å si at man ikke skal tro på forklaringen til JH om hvordan dette skjedde, samtidig som man likevel skal tro på at han snakker sant om VK. De dikter opp et hendelsesforløp som passer til bevisene fordi det blir umulig å prosessere på uskyld basert på bevisene og JH sin forklaring. Og de må jo prosessere på uskyld så lenge JH insisterer på at han er det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prosedyren styrker antakelsen om at JHA ikke er så flink til å nyansere eller lyve  Han kunne jo ellers selv nyansert det som gavnet han best . Stemmer godt med det vitner sa at det  var VK som tok seg av pratingen 

Mon tro JHA var en type som ikke så så mye i timene på skolen. Også skulle han sånn plutselig skru på sjarmen som ivrig pratmaker og lokke til seg jentene? Han framstår jo som en som sier minst mulig og som en etterdilter. Tar ikke til motmæle når noen gyver løs på han trenger hjelp til å sette ord på ting. Var han en sånn type i yngre år på skolen må jo være enkelt å sjekke i papirer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Rønneberg og NRK: Jeg har ikke sett på NRK på nesten 10 år. Jeg sier ikke at NRK direkte lyver i sine saker, det er mer et selektivt utvalg av hva de legger fram. Og hva de ikke nevner.

Lies by omission = lyver ved å unnlate ting.

Ironien er jo at den samme kanalen har egne programmer hvor de lekser opp at man må være så kritiske til hva alt annet enn Statskanalen med stor S rapporterer. "Stol bare på oss. Vi er de eneste objektive og upartiske nyheter."

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BA og jha sa i intervjuet at de visste hva som hadde skjedd og sannheten, mon tro hva BA tenker nå som til og med Holden sier at Jha sin historie er løgn...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...