k4ren Skrevet 30. juni #2741 Skrevet 30. juni Buffelo skrev (3 timer siden): At ein person kan snakke andre til en domfellelse /livstidsdom utan at det blir avslørt er bare heilt tragisk ! Mange har kjempet i årevis for igjennopptagelse av Baneheiasaken samtidig som avgjørende bevis har ligget nedfrosset i en fryser på universitetsykehuset over20 år. Hvorfor har ingen vist om desse bevisene har ligget lagret langt tidligere ? Baneheia saken en dyp tragedie både for påtalemyndigheten, pårørende, rettsapperatet, og samfunnet i sin helhet. At "en person" kan manipulere og snakke en annen person til en livstids dom og føre eit heilt folk, og rettsapperatet bak lyset er betenkelig. Ingen vet hva hele denne tragedien har har kostet. Tilliten til rettsvesenet er blitt betydeleg svekket, og truleg sitter det mange uskyldig dømde innenfor murene. Ordrerudsaken er også eit eksempel på personer som hevder seg uskyld, men blir ikkje trudd. Det finnes ikkje "fnugg av bevist" for at Kritiansen var i Baneheia den aktuelle dagen, og "tvilen skal kome den tiltalte tilgode". Å sitte 21 år bak murene i dyp forvisning om at ein er uskyldig dømt må vera det tørste svik overfor en person De eneste som har tjent på denne saken og mange andre saker er advokatene. Men hadde han ikke innrømt noe annet som innebar pedofili før? Og dømt for det? Husker ikke helt klart hva det var, men uansett hvor ferdig sonet han måtte være pga den, eller om han var uskyldig i denne saken, er det ikke akkurat synd på han når han har holdt på sånn før med barn. Barndommen til vedkommende er fortsatt ødelagt selv om han har sonet tiden sin, sånne folk bør ikke beskyttes så veldig mye altså. 1
Hansehan Skrevet 30. juni #2742 Skrevet 30. juni k4ren skrev (42 minutter siden): Men hadde han ikke innrømt noe annet som innebar pedofili før? Og dømt for det? Husker ikke helt klart hva det var, men uansett hvor ferdig sonet han måtte være pga den, eller om han var uskyldig i denne saken, er det ikke akkurat synd på han når han har holdt på sånn før med barn. Barndommen til vedkommende er fortsatt ødelagt selv om han har sonet tiden sin, sånne folk bør ikke beskyttes så veldig mye altså. Synes du det er greit å fengsle noen i 21 år for noe som i sin tid hadde en strafferamme på ti måneder? Hvis alle som har utført overgrep på barn i ungdommen skal fengsles i 21 år, så står vi overfor to problemer: 1) Det koster mye å holde noen i fengsel i 21 år. 2) Disse personene vil ikke være i arbeid i de 21 årene og vil heller ikke skatte. Hvor mange tusen ekstra er du villig til å betale i skatt for at ungdommer som begår overgrep skal fengsles i 21 år, gjerne til de nærmer seg førti? Man får ikke pedolfilidiagnose når man er yngre enn 18. Det er ingen indikasjoner på at Kristiansen har forgrepet seg på barn etter han fylte 18. De siste årene før Baneheia-saken viste han først og fremst interesse for kvinner eldre enn seg selv, og han har i dag en samboer som er noen år eldre enn ham. 3 4
K.B. Skrevet 30. juni #2743 Skrevet 30. juni (endret) Jokke89 skrev (10 timer siden): Forferdelig sak. Ingen tvil om at JHA var alene om det. Noe av det mest absurde, som har gått litt i glemmeboken på grunn av den massive mengden spalteplass denne saken har fått er at åstedsgranskerne som opprinnelig var på åstedet mente at det bar preg av at dette var gjort av en gjerningsperson, ikke to, så et hint har ligget der hele tiden, absolutt absurd å tenke på.. Endret 30. juni av K.B. 6 1 3
Jokke89 Skrevet 30. juni #2744 Skrevet 30. juni K.B. skrev (14 minutter siden): Noe av det mest absurde, som på grunn av den massive mengden spalteplass denne saken har fått er at åstedsgranskerne som opprinnelig var på åstedet mente at det bar preg av at dette var gjort av en gjerningsperson, ikke to, så et hint har ligget der hele tiden, absolutt absurd å tenke på.. Jepp, det er sant. De låste seg rett og slett til teorien om to gjerningsmenn, selv om mye tydet på at det var kun en gjerningsmann. 6
K.B. Skrevet 30. juni #2745 Skrevet 30. juni Jokke89 skrev (29 minutter siden): Jepp, det er sant. De låste seg rett og slett til teorien om to gjerningsmenn, selv om mye tydet på at det var kun en gjerningsmann. Ja det er helt sprøtt og det forteller oss jo at grunnleggende etterforskningsteknikk ikke ble benyttet. 5 1 1
Jokke89 Skrevet 1. juli #2746 Skrevet 1. juli Evig eies kun et dårlig rykte heter det. Det gjaldt vel i høyeste grad for Viggo Kristiansen i denne saken. 1 1
Kardemommete Skrevet 1. juli #2747 Skrevet 1. juli K.B. skrev (8 timer siden): Ja det er helt sprøtt og det forteller oss jo at grunnleggende etterforskningsteknikk ikke ble benyttet. Arne Pedersen og Asbjørn Hansen brydde seg ikke om sånt. 5 1
Kardemommete Skrevet 1. juli #2748 Skrevet 1. juli K.B. skrev (9 timer siden): Noe av det mest absurde, som har gått litt i glemmeboken på grunn av den massive mengden spalteplass denne saken har fått er at åstedsgranskerne som opprinnelig var på åstedet mente at det bar preg av at dette var gjort av en gjerningsperson, ikke to, så et hint har ligget der hele tiden, absolutt absurd å tenke på.. Jentene ble drept med helt identiske stikk i halsen. Kvistene var kuttet helt likt og Det ble funnet kjønnshår og DNA fra KUN JHA. At det var DNA som med 100% sikkerhet knyttet VK til åstedet var blank løgn fra Arne Pedersen. Noe de nyere DNA analysene selvsagt bygde opp under. Deet er en SKANDALE om granskningen av Baneheia ikke blir offentliggjort. Det er i såfall nok en spiker i kista til tilliten til rettsystemet i Norge. 7 1
TwoCupsNoGirls Skrevet 1. juli #2749 Skrevet 1. juli K.B. skrev (8 timer siden): Noe av det mest absurde, som har gått litt i glemmeboken på grunn av den massive mengden spalteplass denne saken har fått er at åstedsgranskerne som opprinnelig var på åstedet mente at det bar preg av at dette var gjort av en gjerningsperson, ikke to, så et hint har ligget der hele tiden, absolutt absurd å tenke på.. Dette er vel ikke i nærheten av å være noe av det mest absurde. Noe av det mest absurde er at de sakkyndige ifbm de famøse DNA-analysene i Spania, kun ble instruert om å vurdere bevisene opp mot Jan Helge og Viggo, de ble ikke kontrollert opp mot de som av naturlige årsaker hadde vært på åstedet og/eller foretok obduksjon. Selv på dette tidspunktet kunne man fått konstatert at kontaminering var en betydelig problemstilling, og at funnet som ble for å konstatere at det måtte være to gjerningsmenn var ganske så ubrukelig. Noe av det mest absurde er at selv i forbindelse med Gjenopptakelseskommisjonens behandling så blir altså Bente Mevåg involvert ifbm utformingen av mandatet til Torp Petersen, hvor man er vel så opptatt av hva Torp Petersen ikke skal svare på som hva han skal svare på. Man skal være over gjennomsnittlig naiv for ikke å forstå hvorfor utformingen av mandatene er som de er og konsekvensene det får. Teledata ble ikke skikkelig etterforsket før den første rettsaken hadde startet. Det ville jo vært naturlig å innhentet teledata fra samtlige som man visste hadde oppholdt seg i Baneheia i tidsrommet man mente drapene hadde skjedd. Dette ville jo også gitt et solid grunnlag for en enda bedre vurdering av teledataen til Viggo. Ikke skal man glemme at til tross for at Jan Helge gjentatte ganger rotet med informasjonen han kom med, bla overgrep på «feil» jente iht de tekniske bevisene, hvor JHA måtte arbeides med for at han skulle endre forklaring, så stopper altså ingen opp og tenker «Er vi på feil spor?». Tvert imot så vitner de altså om at Jan Helge aldri ble tatt i å lyge, fotografisk hukommelse, samarbeidsvillig og samvittighetsfull. Dessverre så var det en forferdelig dårlig gjennomført etterforskning fra første stund. 5 8
Chiubi Skrevet 1. juli #2750 Skrevet 1. juli Callisto83 skrev (19 timer siden): I den opprinnelige rettssaken, ble dommeravhør av et nabobarn som ble lokket bort og forgrepet seg på, en sentral del av bevisbildet. Det støttet også troverdigheten til JHA om at han ikke var alene. Alt dette ble tydeligvis hoppet bukk over i nyere tid. Det reagerer jeg på! Derfor tror jeg heller ikke vi får vite sannheten i Baneheia saken. Men det er klart mye enklere å lempe ALL skyld over på den parten som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Som sagt, jeg blåser i om JHA må sone igjen. Men jeg er opptatt av sannheten i denne saken, og rettferdighet for de to jentene som ble voldtatt og drept. Du er ikke opptatt av sannheten, du nekter jo å akseptere både sannheten og tekniske bevis. 9 2
SVK Skrevet 1. juli #2751 Skrevet 1. juli (endret) Lana01 skrev (19 timer siden): En seiers dag. Håper han blir sittende resten av sitt liv., noe som er som fortjent. En farlig pedofil mann uten angrer og empati I tillegg så er han kanskje det at han nå er avslørt og dømt ha gjort han enda farligere enn han var i perioden fra han slapp ut av soningen til Viggo ble frifunnet og Andersen dømt. At Andersen kanskje nå er sint og føler at han ikke har noe å tape på nye overgrep. Jeg synes også det taler for forvaring. Nå husker ikke jeg eksakt. Men var det ikke slik at han begikk voldtektene og drapene i Baneheia en stund etter han fikk avslag på førstegangstjenesten og at han tok avslaget tungt siden drømmen hans var å bli yrkessoldat? Endret 1. juli av SVK 5 2
Vingemutter Skrevet 1. juli #2752 Skrevet 1. juli SVK skrev (14 minutter siden): I tillegg så er han kanskje det at han nå er avslørt og dømt ha gjort han enda farligere. At han nå er sint og føler at han ikke har noe å tape på nye overgrep. Jeg synes også det taler for forvaring. Nå husker ikke jeg eksakt. Men var det ikke slik at han begikk voldtektene og drapene i Baneheia en stund etter han fikk avslag på førstegangstjenesten og at han tok avslaget tungt siden drømmen hans var å bli yrkessoldat? Drapene ble visstnok begått kort tid etter så godt som alle landets 19-åringer fikk svar fra militæret, men utrolig nok er det ikke sjekket hva Jan Helge fikk for svar, men han var åpenbart ikke kalt inn da han ble arrestert i september. Så mye tyder på at han hadde imponert så mye på sesjon at militæret takket nei, og dette på en tid der det var vanlig samtaleemne blandt gutter i slutten av tenårene hva man aktivt kunne gjøre på sesjon for å slippe å bli kalt inn, som var sett på som tilnærmet umulig. Da kan et avslag ha falt tungt for brystet for en person med fartstid i HVU, stor interesse for militæret og høy motivasjon for å tjenestegjøre, og følgelig gjorde en innsats på sesjon for å bli kalt inn. Hvorfor dette ikke er sjekket opp er mystisk. Jeg tror ikke på at Forsvaret kaster mappene de har på alle som har vært på sesjon, men kanskje er terskelen ekstremt høy og/eller spesifikk for at det kan gis innsyn i disse. Det hadde i alle fall vært ekstremt interessant å se hva slags resultater Jan Helge fikk på de forskjellige testene på sesjon. 3 4
SVK Skrevet 1. juli #2753 Skrevet 1. juli Vingemutter skrev (7 minutter siden): Drapene ble visstnok begått kort tid etter så godt som alle landets 19-åringer fikk svar fra militæret, men utrolig nok er det ikke sjekket hva Jan Helge fikk for svar, men han var åpenbart ikke kalt inn da han ble arrestert i september. Så mye tyder på at han hadde imponert så mye på sesjon at militæret takket nei, og dette på en tid der det var vanlig samtaleemne blandt gutter i slutten av tenårene hva man aktivt kunne gjøre på sesjon for å slippe å bli kalt inn, som var sett på som tilnærmet umulig. Da kan et avslag ha falt tungt for brystet for en person med fartstid i HVU, stor interesse for militæret og høy motivasjon for å tjenestegjøre, og følgelig gjorde en innsats på sesjon for å bli kalt inn. Hvorfor dette ikke er sjekket opp er mystisk. Jeg tror ikke på at Forsvaret kaster mappene de har på alle som har vært på sesjon, men kanskje er terskelen ekstremt høy og/eller spesifikk for at det kan gis innsyn i disse. Det hadde i alle fall vært ekstremt interessant å se hva slags resultater Jan Helge fikk på de forskjellige testene på sesjon. Takk! Jeg også synes det er rart de ikke sjekket papirene til forsvaret. 2 1
Kardemommete Skrevet 1. juli #2754 Skrevet 1. juli De fant også et ladd 22 cal. gevær på soverommet til JHA. Ble vel også unnlatt ? Man kan vel anta at han fantaserte om å drepe i krig. Sliter riktignok med at han har prosisjert dette på 2 små jenter, Men han er jo også pedofil og voldtok før Baneheia. Han slo vel 2 fluer i en smekk. Ingen hvem som helst den fyren....... 3
1600 Skrevet 1. juli #2755 Skrevet 1. juli Jeg skjønner jo at JHA ikke ble innkalt. Det skal vel ikke mange minuttene sammen med han for å forstå at noe er alvorlig galt. Tipper fantasiene om hva han skulle gjøre i krigssoner er noen han har drømt om mange ganger. Æsj. 1
k4ren Skrevet 1. juli #2756 Skrevet 1. juli Hansehan skrev (12 timer siden): Synes du det er greit å fengsle noen i 21 år for noe som i sin tid hadde en strafferamme på ti måneder? Hvis alle som har utført overgrep på barn i ungdommen skal fengsles i 21 år, så står vi overfor to problemer: 1) Det koster mye å holde noen i fengsel i 21 år. 2) Disse personene vil ikke være i arbeid i de 21 årene og vil heller ikke skatte. Hvor mange tusen ekstra er du villig til å betale i skatt for at ungdommer som begår overgrep skal fengsles i 21 år, gjerne til de nærmer seg førti? Man får ikke pedolfilidiagnose når man er yngre enn 18. Det er ingen indikasjoner på at Kristiansen har forgrepet seg på barn etter han fylte 18. De siste årene før Baneheia-saken viste han først og fremst interesse for kvinner eldre enn seg selv, og han har i dag en samboer som er noen år eldre enn ham. For pedofili, ja så klart synes jeg det, de fortjener jo verre enn det siden du først spør meg. Men du synes vel jeg bør mene noe annet. Jeg synes det bør være dødsstraff for sånt, og det får du meg aldri til å skifte mening om samme hva Norges lov og strafferammer sier.
Agnesjenta Skrevet 1. juli #2757 Skrevet 1. juli k4ren skrev (Akkurat nå): For pedofili, ja så klart synes jeg det, de fortjener jo verre enn det siden du først spør meg. Men du synes vel jeg bør mene noe annet. Jeg synes det bør være dødsstraff for sånt, og det får du meg aldri til å skifte mening om samme hva Norges lov og strafferammer sier. Men hvis det er Viggo du snakker om så er ikke han pedofil… og han var 16-17 år. Unnskylder ALDRI overgrep men samtidig skal man ikke dømmes i ANDRE saker enn det man faktisk har gjort? Og Viggo har sonet for de overgrepene. 6 2
k4ren Skrevet 1. juli #2758 Skrevet 1. juli Agnesjenta skrev (Akkurat nå): Men hvis det er Viggo du snakker om så er ikke han pedofil… og han var 16-17 år. Unnskylder ALDRI overgrep men samtidig skal man ikke dømmes i ANDRE saker enn det man faktisk har gjort? Og Viggo har sonet for de overgrepene. Viggo begikk overgrep men er ikke pedofili? Jeg har hørt han hadde forgrepet seg på barn før, stemte ikke dette likevel?
Vingemutter Skrevet 1. juli #2759 Skrevet 1. juli k4ren skrev (4 minutter siden): Viggo begikk overgrep men er ikke pedofili? Jeg har hørt han hadde forgrepet seg på barn før, stemte ikke dette likevel? 15-17 åringer er aldri pedofile, fordi det faller utenom definisjonen av pedofili. Viggo var også pasient i psykiatrien på den tiden, og hadde meget mulig blitt vurdert å være strafferettslig utilregnelig og heller blitt dømt til tvungen psykisk helsevern. Nei, dette er ikke å bagatellisere det han gjorde, men å nyansere og presisere. 8 1
AdonisFFM Skrevet 1. juli #2760 Skrevet 1. juli Vingemutter skrev (3 minutter siden): 15-17 åringer er aldri pedofile, fordi det faller utenom definisjonen av pedofili. Viggo var også pasient i psykiatrien på den tiden, og hadde meget mulig blitt vurdert å være strafferettslig utilregnelig og heller blitt dømt til tvungen psykisk helsevern. Nei, dette er ikke å bagatellisere det han gjorde, men å nyansere og presisere. Viggo sin store tabbe var å snakke med politiet. En har aldri noe å tjene på dette. Om jeg bevitnet en forbrytelse hadde jeg heller ikke hjulpet dem. En har alt å tape...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå