Oppgitt78 Skrevet 20. juni #2661 Skrevet 20. juni Kardemommete skrev (På 13.6.2025 den 16.45): Arne Pedersen burde vært tiltalt. Håper granskingsrapporten blir offentlig og at de har gått i dybden. Tenkte jeg skulle ramse opp alt som har gått feil, men kjente oppgaven ble for stor... Arne Pedersen burde nok fått sin dag i retten, ja. Det er riktignok en liten trøst i at navnet alltid vil være en skamplett for fremtiden. 4 2
AdonisFFM Skrevet 21. juni #2662 Skrevet 21. juni Vingemutter skrev (På 19.6.2025 den 15.31): Det er vel ingen grunn til å mistenke at noen av aktorene (eller de andre aktørene) i denne saken har visst at Viggo var uskyldig. En del av dem burde visst, eller i det minste skjønt at det var en rimelig mulighet. Faen heller, jeg visste at det var en rimelig mulighet for at han var uskyldig våren 2001, og det bare ut fra Mevågs vitnemål, slik det be formidlet gjennom VG og Dagbladet. Men sånn er det med bekreftelsesfeller og arroganse. Jeg tror alle handlet med de beste hensikter og ren samvittighet. Og så får vi bare håpe at sistnevnte har endret seg for noen. Det er nok dessverre sjelden at hverken aktorat eller domstoler handler i god tro på dette nivået. 2
Supernaut Skrevet 21. juni #2663 Skrevet 21. juni AdonisFFM skrev (13 timer siden): Det er nok dessverre sjelden at hverken aktorat eller domstoler handler i god tro på dette nivået. Påstanden er useriøs. Å hevde at verken aktorat eller domstoler handler i god tro, uten dokumentasjon, er å så tvil om selve rettsstatens integritet. Slike insinuasjoner tilhører konspirasjonsteorienes domene, ikke et saklig offentlig ordskifte. 5 1
Vingemutter Skrevet 22. juni #2664 Skrevet 22. juni Supernaut skrev (11 timer siden): Påstanden er useriøs. Å hevde at verken aktorat eller domstoler handler i god tro, uten dokumentasjon, er å så tvil om selve rettsstatens integritet. Slike insinuasjoner tilhører konspirasjonsteorienes domene, ikke et saklig offentlig ordskifte. Mener du at makthaverne aldri konspirerer? Aldri gjør umoralske eller regelrett ulovlige avtaler på bakrommet for egen vinning på andres bekostning? Tror du det aldri skjer at to eller flere aktører i rettsstaten samarbeider om å dekke over egne feil for å beskytte sitt omdømme og ettermæle? Fordi alt det jeg har listet opp her, med mer, faller inn under definisjonen av en konspirasjonsteori: Sitat Konspirasjonsteori er en forklaringsmodell som går ut på at ting som er galt i verden skyldes at mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda. Riktignok har ordet fått en sekundær definisjon som også gjør det anvendelig til hersketeknikk i diskusjon: Sitat Konspirasjonsteori er en nedsettende betegnelse som brukes for å signalisere at forklaringen er beheftet med logiske feil og problematisk omgang med fakta. Generelt mener jeg det er en god regel å anta idioti eller inkompetanse over illvilje, men det er bare plass til så mye stupiditet i et sakskompleks før det er rett ut naivt ikke å underholde tanken om at det kan ha vært sammensvergelser til grunn for at ting gikk som det gikk. Baneheia-prosessen er et slikt kompleks. Utviklingen denne saken har tatt har ikke bare ført til at det er "sådd tvil" om rettstatens integritet. Den har garantert at det er enkelte pillarer som er gjennområtne. For all del, kanskje er den manglende integriteten kun en følge av idioti og/eller inkompetanse, men råte er det uansett. Det eneste spørsmålet som står igjen er hvem det er som er råtne, og hvilken type råte det er. 2 3
Supernaut Skrevet 22. juni #2665 Skrevet 22. juni Vingemutter skrev (11 timer siden): Mener du at makthaverne aldri konspirerer? Aldri gjør umoralske eller regelrett ulovlige avtaler på bakrommet for egen vinning på andres bekostning? Tror du det aldri skjer at to eller flere aktører i rettsstaten samarbeider om å dekke over egne feil for å beskytte sitt omdømme og ettermæle? Jeg svare på uttalelsen om at aktorat og domstol SJELDEN handler i god tro. 3
Millimani Skrevet 23. juni #2666 Skrevet 23. juni I dag er det en uke til dommen faller. Måtte de bure JHA inn resten av livet hans! Men han kan vel bare få to år siden den forrige dommen var rettskraftig 2
Vingemutter Skrevet 23. juni #2667 Skrevet 23. juni Supernaut skrev (7 timer siden): Jeg svare på uttalelsen om at aktorat og domstol SJELDEN handler i god tro. "På dette nivået", var det vel, og om man ser på hvor galt det har gått med så mange høyprofilerte straffesaker de siste noen tiår, så er det ikke helt utenkelig at rettsstaten Norge har noe mangel på integritet. Som Halvar Sivertsen sa, så kan det virke som om påtalemyndighetene i det siste (på dette nivået) har lagt uskyldspresumpsjonen til side, og heller levd etter regelen at "Det er bedre at en uskyldig blir dømt enn at en grusom/høyprofilert sak blir stående som uoppklart". Og jeg svarte primært på den tilsynelatende insinuasjonen at en påstand automatisk er falsk, eller ikke bør fremmes, dersom den "sår tvil om rettsstatens integritet", og/eller faller inn under definisjonen av "konspirasjonsteori". Om ikke det var der skoen trykket, så beklager jeg forstyrrelsen. 1 1
AdonisFFM Skrevet 27. juni #2668 Skrevet 27. juni Supernaut skrev (På 22.6.2025 den 0.34): verken aktorat eller domstoler handler i god tro, uten dokumentasjon, er å så tvil om selve rettsstatens integritet. Slike insinuasjoner tilhører konspirasjonsteorienes domene, ikke et saklig offentlig ordskifte. Rettsvesenet i Europa handler jo stort sett om tåkelegging og avsporing fra viktigere ting. Selvsagt er dette "konspirasjon". Det skjer jo aldri at slike ting viser seg å ha mye sannhet i ettertid.. "Konspirasjonsteoretikere" er bare flinkere (eller mer villige) til å belyse ting lenge før Schibsted og resten av BlackRock-media kommer på banen. 1
Maia70 Skrevet 27. juni #2669 Skrevet 27. juni Supernaut skrev (På 22.6.2025 den 0.34): Påstanden er useriøs. Å hevde at verken aktorat eller domstoler handler i god tro, uten dokumentasjon, er å så tvil om selve rettsstatens integritet. Slike insinuasjoner tilhører konspirasjonsteorienes domene, ikke et saklig offentlig ordskifte. Absolutt alt ved denne saken var useriøst, det skulle ikke gå an å komme dithen at han endte opp i fengsel med forvaring, samt satt så lenge som han gjorde. Uansett hva jeg ser på med denne saken så sitter jeg og klør meg i hodet, er virkelig folk i rettssystemet så bortreist? Jeg hadde ikke satt meg inn i saken før boka til Jahr, men tok meg sammen og gjorde det til slutt når jeg så denne tråden dukke opp mange nok ganger her på KG. Og jeg trengte bare lese en eneste artikkel for å skjønne at han var uskyldig, og jeg har null kunnskap eller erfaring innenfor rettssystemet i det hele tatt. Forklar det for meg? 1
Supernaut Skrevet 27. juni #2670 Skrevet 27. juni (endret) AdonisFFM skrev (6 timer siden): Rettsvesenet i Europa handler jo stort sett om tåkelegging og avsporing fra viktigere ting. Såpass ja. Man formoder at dette kun er et europeisk problem som ikke gjelder fex Russland eller Kina? Endret 27. juni av Supernaut 1 1
AdonisFFM Skrevet 27. juni #2671 Skrevet 27. juni Supernaut skrev (2 timer siden): Såpass ja. Man formoder at dette kun er et europeisk problem som ikke gjelder fex Russland eller Kina? Nå er det jo "Europa", (antar du mener vest-Europa)? som påberoper seg å være det liberale paradis da. 1
Supernaut Skrevet 28. juni #2672 Skrevet 28. juni AdonisFFM skrev (5 timer siden): Nå er det jo "Europa", (antar du mener vest-Europa)? Det var du som spesifikt nevnte "Europa". Antar du mente vest-Europa. AdonisFFM skrev (5 timer siden): som påberoper seg å være det liberale paradis da. I forhold til Russland og Kina, er Europa et liberalt paradis. Men noen hater det liberale demokratiet og har heller en merkelig beundring for autoritære styresett. 2
Millimani Skrevet 29. juni #2673 Skrevet 29. juni I morgen kl 11 slås klubba i bordet, og rundt kl 13 kommer avgjørelsen. Blir det satt punktum også tro? 4
TwoCupsNoGirls Skrevet 30. juni #2674 Skrevet 30. juni Dømt til forvaring. Kjedelig smell for JHA’s fangruppe her inne 15
HSV50 Skrevet 30. juni #2677 Skrevet 30. juni Agnesjenta skrev (9 minutter siden): Så bra! Men forvaring i 2 år? Hva menes med det? At etter to år skal det vurderes igjen om han kan slippe ut vil jeg tro. 5
trioving Skrevet 30. juni #2678 Skrevet 30. juni Agnesjenta skrev (9 minutter siden): Så bra! Men forvaring i 2 år? Hva menes med det? Vil anta at det er maks straff han kan dømmes til nå. Sannsynligvis en juridisk grunn. 2
Agnesjenta Skrevet 30. juni #2679 Skrevet 30. juni Ja så bra, da vurderes fortsatt forvaring etter to år hvis jeg forstår det riktig. 2 1
Kardemommete Skrevet 30. juni #2680 Skrevet 30. juni (endret) En gledens dag ! Idioten, i tillegg til alt det andre han lider av, kunne han SLUPPET dette og vært en FRI mann nå om han ikke hadde anket denne dommen. Han må anket mot advokatens råd. Tipper moren hans påvirket han ? Nå risikerer han å aldri slippe ut. Jeg regner med at han blir påtvunget et behandlings regime denne gangen. Som VK ble utsatt for og at forvaringen vil løpe og permisjoner utebli helt til han innrømmer ugjerningene og får en reell behandling for bl.a pedofili. Endret 30. juni av Kardemommete 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå