minimymlen Skrevet 22. mai #2541 Skrevet 22. mai Djækklåsst skrev (11 timer siden): Videre et nytt interessant poeng fra aktor som jeg ikke tror jeg har sett før: Om to personer hadde gjort noe svært alvorlig som dette sammen, så ville de mer trolig forsøkt å IKKE bli observert sammen før og ikke minst etter drapene. Derimot, har man gjort noe alene, er det en langt bedre grunn til å forsøke å oppsøke en annen for å fremstille det som man har vært med vedkommende rundt aktuelt tidsrom. Jeg tenkte umiddelbart på at de satt på trappa sammen senere på kvelden, noe som de fleste som har satt seg inn i saken er enig i. Med tanke på at VK er frikjent, og JHA har DNA overalt på ofrene, så stemmer jo denne teorien. Men ser jo at enkelte andre i tråden mener dette er også er bevis for at VK må ha vært den skyldige. 6
Vingemutter Skrevet 22. mai #2542 Skrevet 22. mai (endret) Callisto83 skrev (2 timer siden): De prøvde jo på dette i starten... Det var ikke før andre vitner fortalte at de hadde sett dem to sammen på parkeringsplassen, at de plutselig husket dette. Det gir jo ikke mening at JHA eller VK skulle gi hverandre alibi, hvis en av partene ikke ante hva den andre holdt på med. JHA mest av alle, ville jo tjent på å fortelle fra starten av at han møtte VK i Baneheia. De ga aldri hverandre alibi. Jan Helge fortalte fra start at i tidsrommet ugjerningene ble begått, så var han i Baneheia alene på joggetur, mens Viggo var et annet sted, formodentlig hjemme hos seg selv. Viggo på sin side fortalte fra start at i tidsrommet ugjerningene ble begått, så var Jan Helge i Baneheia alene på joggetur mens han selv var i bua hjemme. Dette er forklaringer som sammenfattet er 100% kongruent med et scenario der Jan Helge var alene om ugjerningene, og at Viggo var fullstendig uvitende om hva Jan Helge hadde gjort. Så Jan Helge ga alibi for Viggo. Viggo ga ikke alibi for Jan Helge. Endret 22. mai av Vingemutter 11 4
Blåklokke_ Skrevet 22. mai #2543 Skrevet 22. mai (endret) Var det ikke like etter drapene at kameratene reagerte på at de ble ringt etter - noe som var uvanlig- og når de kom dit var det så påfallende klein og merkelig stemning akkurat som om de bare ville fylle tiden med noe men klarte ikke være som vanlig. Var det V som hadde ringt de? Endret 22. mai av Blåklokke_ 1
Vingemutter Skrevet 22. mai #2544 Skrevet 22. mai (endret) Blåklokke_ skrev (24 minutter siden): Var det ikke like etter drapene at kameratene reagerte på at de ble ringt etter - noe som var uvanlig- og når de kom dit var det så påfallende klein og merkelig stemning akkurat som om de bare ville fylle tiden med noe men klarte ikke være som vanlig. Var det V som hadde ringt de? De nevnte aldri at stemningen var klein før etter at Viggo og Jan Helge var "TATT". Tidslinjen her er også uklar. Det vites ikke om Viggo hadde tatt oppdraget med å passe på nevøen sin før eller etter at han hadde ringt, men når oppdraget var akseptert var de låst til å være rett utenfor huset; de kunne ikke gå inn og lage støy, og Viggo kunne ikke bli med et annet sted. At stemningen var litt klein er jo forståelig. Jan Helge hadde nettopp gjort noe han syntes var helt fantastisk, som han ønsket å feste til minnet som best han kunne, men som han ikke kunne dele med de rundt seg. Da kan man sikkert virke litt fjern på en måte som preger stemningen i en liten gruppe mennesker som slår av en prat. Endret 22. mai av Vingemutter 3 3
Blåklokke_ Skrevet 22. mai #2545 Skrevet 22. mai Er søppelsekken viet noe oppmerksomhet? Beklager har ikke fulgt så nøye med og bare snappet opp litt nå og da - ble den kastet før eller etter at jentene ble funnet?
Mimmie Skrevet 23. mai #2546 Skrevet 23. mai Callisto83 skrev (12 timer siden): De prøvde jo på dette i starten... Det var ikke før andre vitner fortalte at de hadde sett dem to sammen på parkeringsplassen, at de plutselig husket dette. Det gir jo ikke mening at JHA eller VK skulle gi hverandre alibi, hvis en av partene ikke ante hva den andre holdt på med. JHA mest av alle, ville jo tjent på å fortelle fra starten av at han møtte VK i Baneheia. VK la i starten skylden på JHA for kikkersaken, men innrømmet det til slutt. Han tilsto de gjentatte overgrepene mot nabojenta, men erkjente at han ikke hadde brukt tvang... Han tilsto aldri noe ift nabogutten, men nabogutten ble trodd i retten. At noe av dette i år 2000 skulle frikjenne VK på noe vis, må man mildt sagt være ekstremt partisk for å tro på. JHA visste ikke omfanget av alle disse episodene når han tilsto og sa VK var med. Så det styrket nok hans forklaring, og svekket VK sin. Forøvrig er jeg ikke så spent på dommen i denne runden. For å sitere en bekjent, "de vil gjøre alt for å renvaske seg selv siden de har frikjent han andre." Jeg synes det er veldig problematisk, men sånn er det tydeligvis blitt. Heia Norge. Vi får aldri vite hva som egentlig skjedde i Baneheia den kvelden. Utdyp gjerne denne - hva er veldig problematisk og hvordan har det tydeligvis blitt? Er det nye argumentet at politi/påtalemyndighet nå «kjører på» mot Andersen for å skjule at de feilaktig frikjente Kristiansen? Og dessverre har greid å få med seg andre inkl domstolen på dette? 5
Blåklokke_ Skrevet 23. mai #2547 Skrevet 23. mai Vingemutter skrev (10 timer siden): De nevnte aldri at stemningen var klein før etter at Viggo og Jan Helge var "TATT". Tidslinjen her er også uklar. Det vites ikke om Viggo hadde tatt oppdraget med å passe på nevøen sin før eller etter at han hadde ringt, men når oppdraget var akseptert var de låst til å være rett utenfor huset; de kunne ikke gå inn og lage støy, og Viggo kunne ikke bli med et annet sted. At stemningen var litt klein er jo forståelig. Jan Helge hadde nettopp gjort noe han syntes var helt fantastisk, som han ønsket å feste til minnet som best han kunne, men som han ikke kunne dele med de rundt seg. Da kan man sikkert virke litt fjern på en måte som preger stemningen i en liten gruppe mennesker som slår av en prat. Var jentene savnet på dette tidspunktet? Ble det nevnt? Som "har dere hørt om de to jentene som er savnet????" 1
Vingemutter Skrevet 23. mai #2548 Skrevet 23. mai (endret) Blåklokke_ skrev (10 timer siden): Var jentene savnet på dette tidspunktet? Ble det nevnt? Som "har dere hørt om de to jentene som er savnet????" Jeg tror Jostein Sørstrønen fremdeles syklet rundt for å finne dem i det tidsrommet. Hjerteskjærende å tenke på. Han meldte ikke jentene savnet før 23-tiden, om jeg husker rett [det gjorde jeg ikke, riktig tid er 22:10] . Endret 23. mai av Vingemutter Korreksjon 4 1
Blåklokke_ Skrevet 23. mai #2549 Skrevet 23. mai Vingemutter skrev (51 minutter siden): Jeg tror Jostein Sørstrønen fremdeles syklet rundt for å finne dem i det tidsrommet. Han meldte ikke jentene savnet før 23-tiden, om jeg husker rett. Hjerteskjærende. Så kort tid etter udåden må da kameratene ha stusset på at JHA var oppspilt og full av adrenalin. Det blir man jo etter et slikt maraton. Jeg har selv erfart stille og monotone psykopater en mann som gjorde meg vondt. Et forhold jeg aldri glemmer.Adrenalinet som et rush gjenkjennelig hver gang han hadde plaget meg og ondskapen /tilfredsheten som da glimtet til i han og han pratet som en foss som en helt annen person. Selvsagt ikke slik for alle men savner mere omtale av akkurat denne sekvensen.JHA isolert sett hvordan de oppfattet han. 1 2
Vingemutter Skrevet 23. mai #2550 Skrevet 23. mai (endret) Blåklokke_ skrev (25 minutter siden): Så kort tid etter udåden må da kameratene ha stusset på at JHA var oppspilt og full av adrenalin. Det blir man jo etter et slikt maraton. Jeg har selv erfart stille og monotone psykopater en mann som gjorde meg vondt. Et forhold jeg aldri glemmer.Adrenalinet som et rush gjenkjennelig hver gang han hadde plaget meg og ondskapen /tilfredsheten som da glimtet til i han og han pratet som en foss som en helt annen person. Selvsagt ikke slik for alle men savner mere omtale av akkurat denne sekvensen.JHA isolert sett hvordan de oppfattet han. Han blir av alle beskrevet som helt flat og monoton, omtrent samme hvilken situasjon han er i. I alle fall foran mennesker; det var noen som hadde sett ham i et tilsynelatende raserianfall i Baneheia, dagen før drapene mener jeg, hvor han slo vilt rundt seg med en pinne eller en kjepp, men da i en situasjon hvor han formodentlig ikke var klar over at han ble observert. Også i retten i 2001 og 2002 ble det bemerket at han aldri uttrykte sorg, skam eller vemmelse over det han beskrev hadde foregått på åstedet, mens alle andre, Viggo inkludert, uttrykte forferdelse og tidvis tok til tårene over hva de hørte. Endret 23. mai av Vingemutter 4 5
minimymlen Skrevet 23. mai #2551 Skrevet 23. mai Blåklokke_ skrev (6 timer siden): Var jentene savnet på dette tidspunktet? Ble det nevnt? Som "har dere hørt om de to jentene som er savnet????" "De to jentene ble meldt savnet klokka 22.10 fredag kveld, da de ikke hadde kommet hjem fra badeturen. Klokken 18.30 hadde de gått hjemmefra gjennom boligområdet Grim. " Hentet fra https://www.vg.no/nyheter/i/3jJekL/to-smaajenter-savnet-mor-frykter-kriminell-handling som opprinnelig ble publisert på morgenen søndag 21.mai. Jentene var da ikke meldt savnet, men hvorvidt det var kjent i nabolaget at det var en begynnende leteaksjon (dvs mer enn bare far på sykkel og eventuelle naboer/venner i nærmeste krets) på gang på det tidspunktet er jeg usikker på. 1
Djækklåsst Skrevet 23. mai #2552 Skrevet 23. mai (endret) Vingemutter skrev (2 timer siden): Han blir av alle beskrevet som helt flat og monoton, omtrent samme hvilken situasjon han er i. I alle fall foran mennesker; det var noen som hadde sett ham i et tilsynelatende raserianfall i Baneheia, dagen før drapene mener jeg, hvor han slo vilt rundt seg med en pinne eller en kjepp, men da i en situasjon hvor han formodentlig ikke var klar over at han ble observert. Også i retten i 2001 og 2002 ble det bemerket at han aldri uttrykte sorg, skam eller vemmelse over det han beskrev hadde foregått på åstedet, mens alle andre, Viggo inkludert, uttrykte forferdelse og tidvis tok til tårene over hva de hørte. Det ble i så måte en interessant avslutning på saken, da JHA ble bedt om å si noen avsluttende ord. Det eneste han hadde å si, var hvor takknemlig han var for at han fikk sitte hjemme på videolink fremfor å møte opp i Bergen, og at han kunne være med venner etterpå, fremfor å «bare» snakke med venner på telefonen de dagene han måtte være tilstede i Bergen. Må ha vært smått absurd for de etterlatte foreldrene å høre på. Den det har vært mest synd på i alt dette i JHAs øyne er tydeligvis ham selv, i og med at han måtte møte fysisk i retten noen dager. Ellers var hoveddommeren tydelig på at JHA må være tilstede når dommen faller 30. juni. Endret 23. mai av Djækklåsst 4 14
Vampyrina Skrevet 23. mai #2553 Skrevet 23. mai Djækklåsst skrev (1 time siden): Det ble i så måte en interessant avslutning på saken, da JHA ble bedt om å si noen avsluttende ord. Det eneste han hadde å si, var hvor takknemlig han var for at han fikk sitte hjemme på videolink fremfor å møte opp i Bergen, og at han kunne være med venner etterpå, fremfor å «bare» snakke med venner på telefonen de dagene han måtte være tilstede i Bergen. Må ha vært smått absurd for de etterlatte foreldrene å høre på. Den det har vært mest synd på i alt dette i JHAs øyne er tydeligvis ham selv, i og med at han måtte møte fysisk i retten noen dager. Ellers var hoveddommeren tydelig på at JHA må være tilstede når dommen faller 30. juni. What!? Sa han virkelig det?? hørte nyeste episode fra ankesaken av Svarttrost, der Jahr intervjuer A Schei. Han høres direkte oppgitt ut over hvordan JHA har svart for seg i retten 1 3
Millimani Skrevet 23. mai #2554 Skrevet 23. mai Blåklokke_ skrev (22 timer siden): Er søppelsekken viet noe oppmerksomhet? Beklager har ikke fulgt så nøye med og bare snappet opp litt nå og da - ble den kastet før eller etter at jentene ble funnet? Søppelsekken? Blåklokke_ skrev (11 timer siden): Var jentene savnet på dette tidspunktet? Ble det nevnt? Som "har dere hørt om de to jentene som er savnet????" Med tanke på at gutta angivelig var blitt værende på trappa til ca kl halv tolv kan det ha blitt nevnt i løpet av den siste lille timen 1 2
Vingemutter Skrevet 23. mai #2555 Skrevet 23. mai (endret) Djækklåsst skrev (21 timer siden): Ellers var hoveddommeren tydelig på at JHA må være tilstede når dommen faller 30. juni. Du som har en del erfaring med dette, hva ser du for deg kommer til å skje når dommen faller om han blir kjent skyldig? Blir han lagt i jern på stedet og rett i fengsel, eller er det en prosess og soningskø og så videre? Og bare av nysgjerrighet, hva er den strengeste straffen du har vært med på å idømme noen, om det går an å spørre om slikt? Vampyrina skrev (20 timer siden): What!? Sa han virkelig det?? hørte nyeste episode fra ankesaken av Svarttrost, der Jahr intervjuer A Schei. Han høres direkte oppgitt ut over hvordan JHA har svart for seg i retten Ja, det var skikkelig forfriskende hvor fritt han talte etter [denne rettsrunden], han som ellers er prisverdig sober og nøktern. Jeg likte spesielt hvordan sa at at han "har irritert seg" over når Jan Helges fabuleringer har blitt omtalt som "tilståelser" når det har vært snakk om "tilsløringer" (noe som gav navn til episoden), og for eksempel når han beskriver med ektefølt indignasjon hvordan man ser at Viggos forklaringer blir "rakket ned på" i mediene allerede fra høsten 2000. Jeg liker jo ikke når rettens aktører viser emosjoner, men akkurat i dag unner jeg akkurat ham å vise akkurat så mye . Millimani skrev (19 timer siden): Med tanke på at gutta angivelig var blitt værende på trappa til ca kl halv tolv kan det ha blitt nevnt i løpet av den siste lille timen Poeng. Endret 24. mai av Vingemutter liten feil 4
Callisto83 Skrevet 23. mai #2556 Skrevet 23. mai Jeg tror Blåklokke snakker om søppelsekken som kollegaen til VK pratet om. VK skulle visst ved en anledning ha låst seg inn i boden og kommet hemmelighetsfull ut med en søppelsekk etter en liten stund, som han slang på søppelbilen han jobbet i med kollegaen. Dette skal visst ha skjedd på en mandag, men dato husket ikke vedkommende. Jeg tipper det var etter Baneheiasaken siden det i det hele tatt ble nevnt i retten den gang. Forøvrig anbefaler jeg nye i tråden om å lese gamle avisartikler. Filtrer søket i google på årene 2000, 2001 og 2002. Det har kommet veldig mange forklaringer og spekulasjoner på det meste de seneste årene, takket være visse kampanjer - hvis man kan kalle dem det. Jeg fester mer lit til opprinnelige vitner enn f.eks støttegrupper. 1
Vingemutter Skrevet 23. mai #2557 Skrevet 23. mai Callisto83 skrev (4 minutter siden): Jeg tror Blåklokke snakker om søppelsekken som kollegaen til VK pratet om. VK skulle visst ved en anledning ha låst seg inn i boden og kommet hemmelighetsfull ut med en søppelsekk etter en liten stund, som han slang på søppelbilen han jobbet i med kollegaen. Dette skal visst ha skjedd på en mandag, men dato husket ikke vedkommende. Jeg tipper det var etter Baneheiasaken siden det i det hele tatt ble nevnt i retten den gang. Hva tenker du kan ha vært i den søppelsekken med relevans for saken? Callisto83 skrev (4 minutter siden): Forøvrig anbefaler jeg nye i tråden om å lese gamle avisartikler. Filtrer søket i google på årene 2000, 2001 og 2002. Det har kommet veldig mange forklaringer og spekulasjoner på det meste de seneste årene, takket være visse kampanjer - hvis man kan kalle dem det. Jeg fester mer lit til opprinnelige vitner enn f.eks støttegrupper. Det var veldig mye spekulasjoner i mediene den gangen også. De kunne jo ikke gjøre annet om de skulle ha noe å skrive og lokke den gemene hop til å kjøpe dasspapiret med trykksverte de produserte, så lenge Arne Pedersen og Asbjørn Hansen hadde full kontroll på hva de fikk vite. Nå som mer av den informasjonen er kommet ut er vi bedre informert og slipper å spekulere så vilt som de gjorde. 9 1
Kardemommete Skrevet 23. mai #2558 Skrevet 23. mai (endret) Callisto83 skrev (34 minutter siden): Jeg tror Blåklokke snakker om søppelsekken som kollegaen til VK pratet om. VK skulle visst ved en anledning ha låst seg inn i boden og kommet hemmelighetsfull ut med en søppelsekk etter en liten stund, som han slang på søppelbilen han jobbet i med kollegaen. Dette skal visst ha skjedd på en mandag, men dato husket ikke vedkommende. Jeg tipper det var etter Baneheiasaken siden det i det hele tatt ble nevnt i retten den gang. Forøvrig anbefaler jeg nye i tråden om å lese gamle avisartikler. Filtrer søket i google på årene 2000, 2001 og 2002. Det har kommet veldig mange forklaringer og spekulasjoner på det meste de seneste årene, takket være visse kampanjer - hvis man kan kalle dem det. Jeg fester mer lit til opprinnelige vitner enn f.eks støttegrupper. Vi har de nye DNA funnene. Funnet i materiale Hekse klubbens leder Bente Mevåg, i et forsøk på å redde sitt eget ettermæle løgnaktig hevdet var kastet. Fra JHA. Ikke VK. Hvor var det de ble funnet ? Var det ikke munn, bryst, skjede og endetarm ? JHA slo seg virkelig løs der oppe. Og kjønnshåret han la igjen på åstedet. Endret 23. mai av Kardemommete 12
Blåklokke_ Skrevet 23. mai #2559 Skrevet 23. mai Callisto83 skrev (1 time siden): Jeg tror Blåklokke snakker om søppelsekken som kollegaen til VK pratet om. VK skulle visst ved en anledning ha låst seg inn i boden og kommet hemmelighetsfull ut med en søppelsekk etter en liten stund, som han slang på søppelbilen han jobbet i med kollegaen. Dette skal visst ha skjedd på en mandag, men dato husket ikke vedkommende. Jeg tipper det var etter Baneheiasaken siden det i det hele tatt ble nevnt i retten den gang. Forøvrig anbefaler jeg nye i tråden om å lese gamle avisartikler. Filtrer søket i google på årene 2000, 2001 og 2002. Det har kommet veldig mange forklaringer og spekulasjoner på det meste de seneste årene, takket være visse kampanjer - hvis man kan kalle dem det. Jeg fester mer lit til opprinnelige vitner enn f.eks støttegrupper. Regner med at såpass grundig saken er gjennomgått at VK fortalte hva søppelsekken inneholdt Hvor tok sekken så veien? Ble innholdet sortert på avfallsanlegg eller alt brent? Hva var rutinen? Aldri hørt bli nevnt men har ikke fulgt så nøye med heller
minimymlen Skrevet 23. mai #2560 Skrevet 23. mai Djækklåsst skrev (4 timer siden): Det ble i så måte en interessant avslutning på saken, da JHA ble bedt om å si noen avsluttende ord. Det eneste han hadde å si, var hvor takknemlig han var for at han fikk sitte hjemme på videolink fremfor å møte opp i Bergen, og at han kunne være med venner etterpå, fremfor å «bare» snakke med venner på telefonen de dagene han måtte være tilstede i Bergen. Må ha vært smått absurd for de etterlatte foreldrene å høre på. Den det har vært mest synd på i alt dette i JHAs øyne er tydeligvis ham selv, i og med at han måtte møte fysisk i retten noen dager. Ellers var hoveddommeren tydelig på at JHA må være tilstede når dommen faller 30. juni. Dette minner jo også veldig om opptakten til denne rettsprosessen mot JHA, som startet ved den siste gjenopptakelsesprosessen til VK som endte med gjenopptakelse og til slutt frifinnelse av VK. TV2 gjorde i den forbindelse (dvs at saken skulle gjenopptas) et intervju med JHA (der han sitter med ryggen mot kamera) og han uttaler seg kun om hvor kjipt det er for ham at dette skal opp igjen og null fokus på de pårørende og hvor vanskelig det må være for dem at saken igjen skal belyses. Finner ikke lenke til intervjuet i farten, men det er delt tidligere i denne tråden eller tidligere tråder. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå