Lana01 Skrevet 24. mars 2023 #861 Del Skrevet 24. mars 2023 Hansehan skrev (23 minutter siden): Han er jo også anmeldt for falsk anklage: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/han-har-frarovet-meg-21-ar-i-frihet/15609127/ Ja, og jeg kan ikke skjønnet at han vil slippe unna med dette? Han har hevdet at VK var ned, også i politavhør av nyere dato, og vil nok også fastholdet det underrettsaken, som trolig vil komme. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 24. mars 2023 #862 Del Skrevet 24. mars 2023 (endret) Hansehan skrev (57 minutter siden): Han er jo også anmeldt for falsk anklage: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/han-har-frarovet-meg-21-ar-i-frihet/15609127/ Interessant at VK enten legger skylden på, eller fremstilles som at han legger skylden på HA for å ha frarøvet han 21 år i frihet. Hva annet enn løgner kan man forvente av en pedofil barnemorder? Instansene man burde kunne ha forventet sannhet og rettferdighet fra har feilet fullstendig i denne saken, og det er i bunn og grunn de som sitter med skylden for å ha ødelagt en uskyldig manns liv. Endret 24. mars 2023 av Nostradamus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 24. mars 2023 #863 Del Skrevet 24. mars 2023 Nostradamus skrev (4 minutter siden): Interessant at VK enten legger skylden på, eller fremstilles som at han legger skylden på HA for å ha frarøvet han 21 år i frihet. Hva annet enn løgner kan man forvente av en pedofil barnemorder? Instansene man burde kunne ha forventet sannhet og rettferdighet fra har feilet fullstendig i denne saken, og det er i bunn og grunn de som sitter med skylden for å ha ødelagt en uskyldig manns liv. Viggo Kristiansen skal også få si sin mening oppi alt dette, VK har tidligere uttalt urettferdigheten i domstolen og ved politiet. Nå har han muligheten til å gi en kommentar til Jan Helge også, noe som er på sin plass. Det ene utelukker ikke det andre, jeg er ganske sikker på at Viggo Kristiansen klarer å ha flere tanker i hodet samtidig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 24. mars 2023 #864 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg lurer på hvorfor Gjennopptakelseskommisjonen skal behandle dette som en ordinær søknad, jeg trodde Riksadvokaten hadde makt til å kreve den åpnet. Det var vel noe slikt som skjedde i Kristin Juul-Johansen saken? Da ble fyren frikjent, men de fant ett nytt DNA-bevis og politiet/politiadvokat/statsadvokaten krevde saken gjenåpnet slik at de fikk tiltalt fyren. Tok ikke særlig lang tid tror jeg, men nå var saken relativt fersk også. Uansett er det veldig bra at saken går videre mot en avslutning, jeg er veldig spent på rettssaken og hvordan Jan-Helge kommer til å "ta seg ut". Jeg satt for øvrig å lyttet til NRK nyheter nå i sted, men jeg ble nødt til å skru av. De snakker jo mer om Viggo Kristiansen enn om selve saken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 24. mars 2023 #865 Del Skrevet 24. mars 2023 (endret) kraftwerk skrev (9 minutter siden): Viggo Kristiansen skal også få si sin mening oppi alt dette, VK har tidligere uttalt urettferdigheten i domstolen og ved politiet. Nå har han muligheten til å gi en kommentar til Jan Helge også, noe som er på sin plass. Det ene utelukker ikke det andre, jeg er ganske sikker på at Viggo Kristiansen klarer å ha flere tanker i hodet samtidig. Det jeg stusset over var ikke at han er bitter på Andersen, men hvor den største stygge ulven - eller andre tanken i hodet om du vil - ikke blir nevnt som den som egentlig har frarøvet VK friheten. Endret 24. mars 2023 av Nostradamus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 24. mars 2023 #866 Del Skrevet 24. mars 2023 Da har vi omsider fått en uttalelse fra en av foreldrene som peker rett vei. – Når Riksadvokaten sier at Viggo er uskyldig, så betyr jo at all sunn fornuft at det må være den andre, sier Paulsen til VG. https://www.vg.no/nyheter/i/O8ajAw/faren-til-lena-sloegedal-paulsen-10-hadde-blitt-ekstremt-skuffet 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 24. mars 2023 #867 Del Skrevet 24. mars 2023 Nostradamus skrev (8 minutter siden): Det jeg stusset over var ikke at han er bitter på Andersen, men hvor den største stygge ulven - eller andre tanken i hodet om du vil - ikke blir nevnt som den som egentlig har frarøvet VK friheten. Den ble nevnt når Viggo Kristiansen ble frikjent, da leste advokaten hans opp et langt brev. Der var ikke Jan-Helge nevnt. To tanker i hodet samtidig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 24. mars 2023 #868 Del Skrevet 24. mars 2023 (endret) kraftwerk skrev (29 minutter siden): Den ble nevnt når Viggo Kristiansen ble frikjent, da leste advokaten hans opp et langt brev. Der var ikke Jan-Helge nevnt. To tanker i hodet samtidig Det du beskriver nå er vel heller to tanker i hodet på to ulike tidspunkt... Men godt at de som i bunn og grunn er ansvarlige for å ha frarøvet han 21 år med frihet ble nevnt i et brev, i det minste. Endret 24. mars 2023 av Nostradamus 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 24. mars 2023 #869 Del Skrevet 24. mars 2023 Bra kronikk av Bjørn Olav Jahr i dag: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/03/24/fra-fotografisk-hukommelse-til-black-out/ 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 24. mars 2023 #870 Del Skrevet 24. mars 2023 Begrunnelsen til Statsadvokaten er lekket: https://www.vg.no/nyheter/i/P4ajl7/derfor-tror-de-jan-helge-andersen-var-alene-om-drapene 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GigaBrain Skrevet 24. mars 2023 #871 Del Skrevet 24. mars 2023 Mon tro om JHA legger kortene på bordet i en ny rettssak. Fordi hvis han fortsatt hevder at VK var gjerningsmannen i en ny rettsrunde, risikerer han 10 ekstra år (pga. av grov falsk anklage), i tillegg til de 2 han kan få i selve Baneheiasaken. Riksadvokaten ba fredag om at saken mot Jan Helge Andersen gjenopptas. Dersom Jan Helge Andersen skulle bli tiltalt og dømt for drapet på Lena Sløgedal Paulsen, kan han maksimalt få to års fengsel. Grunnen til det er at han allerede har fått en straff på 19 års fengsel for drap, og at den maksimale straffen for drap i Norge er på 21 års fengsel. Men ifølge Holter kan han risikere ytterligere straff. Hvis det blir tatt ut tiltale for uriktig anklage fordi Andersen i den nye etterforskningen har stått fast på sin forklaring om Kristiansens rolle, vil det ifølge Holter regnes som et forsøk på uriktig anklage fordi Kristiansen ikke har blitt siktet eller tiltalt i den nye etterforskningen. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=128278&push-id=8960d6b3-ca4a-11ed-befd-9a94899382ac&token=691d23ac6c48c34ab41451ecf3f5ec7ff9690a382f8e3ff13a206bedbf4c2e4a?post=128278 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 24. mars 2023 #872 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg Er Intelligent skrev (48 minutter siden): Mon tro om JHA legger kortene på bordet i en ny rettssak. Fordi hvis han fortsatt hevder at VK var gjerningsmannen i en ny rettsrunde, risikerer han 10 ekstra år (pga. av grov falsk anklage), i tillegg til de 2 han kan få i selve Baneheiasaken. Riksadvokaten ba fredag om at saken mot Jan Helge Andersen gjenopptas. Dersom Jan Helge Andersen skulle bli tiltalt og dømt for drapet på Lena Sløgedal Paulsen, kan han maksimalt få to års fengsel. Grunnen til det er at han allerede har fått en straff på 19 års fengsel for drap, og at den maksimale straffen for drap i Norge er på 21 års fengsel. Men ifølge Holter kan han risikere ytterligere straff. Hvis det blir tatt ut tiltale for uriktig anklage fordi Andersen i den nye etterforskningen har stått fast på sin forklaring om Kristiansens rolle, vil det ifølge Holter regnes som et forsøk på uriktig anklage fordi Kristiansen ikke har blitt siktet eller tiltalt i den nye etterforskningen. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=128278&push-id=8960d6b3-ca4a-11ed-befd-9a94899382ac&token=691d23ac6c48c34ab41451ecf3f5ec7ff9690a382f8e3ff13a206bedbf4c2e4a?post=128278 Dette skjønner ikke jeg helt, han må kunne få mer enn 21 år fengsel - og det fordi det er to forskjellige saker og tiltaler. Hadde drapene/voldtektene gått under samme sak i retten, så hadde han ikke fått mer enn 21 år og muligens forvaring. Så her tror jeg denne mannen som uttaler seg tar litt feil. Jan-Helge kommer nok til å bli tiltalt for drap, voldtekt og falsk anklage. Så får vi se hva retten kommer frem til. Hvis jeg hadde drept noen og kommet ut etter 21 år, så drept noen igjen - hadde jeg liksom ikke kommet i fengsel igjen fordi man bare kan sone 21 år i Norge. Nei, denne mannen har nok misforstått 😅 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 24. mars 2023 #873 Del Skrevet 24. mars 2023 18 minutter siden, kraftwerk said: Dette skjønner ikke jeg helt, han må kunne få mer enn 21 år fengsel - og det fordi det er to forskjellige saker og tiltaler. Hadde drapene/voldtektene gått under samme sak i retten, så hadde han ikke fått mer enn 21 år og muligens forvaring. Så her tror jeg denne mannen som uttaler seg tar litt feil. Jan-Helge kommer nok til å bli tiltalt for drap, voldtekt og falsk anklage. Så får vi se hva retten kommer frem til. Hvis jeg hadde drept noen og kommet ut etter 21 år, så drept noen igjen - hadde jeg liksom ikke kommet i fengsel igjen fordi man bare kan sone 21 år i Norge. Nei, denne mannen har nok misforstått 😅 Saken ble jo kjørt i ett, og han ble frikjent for drapet på Lena Paulsen. Dette er, juridisk, svært kronglete, da det er et stort vern relatert til saker som har vært en gang gjennom rettsapparatet og det ikke er tatt videre gjennom ankemuligheter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 24. mars 2023 #874 Del Skrevet 24. mars 2023 kraftwerk skrev (24 minutter siden): Dette skjønner ikke jeg helt, han må kunne få mer enn 21 år fengsel - og det fordi det er to forskjellige saker og tiltaler. Hadde drapene/voldtektene gått under samme sak i retten, så hadde han ikke fått mer enn 21 år og muligens forvaring. Så her tror jeg denne mannen som uttaler seg tar litt feil. Jan-Helge kommer nok til å bli tiltalt for drap, voldtekt og falsk anklage. Så får vi se hva retten kommer frem til. Hvis jeg hadde drept noen og kommet ut etter 21 år, så drept noen igjen - hadde jeg liksom ikke kommet i fengsel igjen fordi man bare kan sone 21 år i Norge. Nei, denne mannen har nok misforstått 😅 Jeg håper selvsagt at du har rett, men juridiske teknikaliteter samsvarer jo ikke nødvendigvis med sunn fornuft. JHA begikk altså to drap på samme tid, men ble bare dømt for det ene av dem. Utrolig nok fikk han strafferabatt ved å legge hovedskylden over på VK, med politiets hjelp. Det er ikke sikkert at JHA ville ha kommet med sin delvise tilståelse hvis ikke politiet hadde gitt ham denne gavepakken. Dersom JHA hadde blitt dømt alene for begge drapene ville han etter all sannsynlighet ha fått den samme straffen som VK tragisk nok endte opp med å få, altså 21 års forvaring. Istedet fikk han som kjent 19 år, og ble prøveløslatt etter knappe 16 års soning. Sistenevnte ville nok heller ikke ha vært aktuelt dersom JHA hadde blitt dømt alene. Da kunne han jo ha fått en forvaringsdom som i praksis ble forlenget utover de 21 årene, og kunne med andre ord fortsatt ha sittet inne. Vi kan altså konkludere med at JHA så langt har sluppet altfor billig unna, både fordi han ble dømt kun for det ene drapet, og fordi han praktisk talt skaffet en forvaringsdom til sin eneste venn gjennom falske og særdeles grove anklager. I tillegg har han så langt sluppet unna øvrige lovbrudd, og fikk langt mildere soningsforhold enn fortjent. Når det gjelder mulig forvaringsdom er jeg usikker, men tenker jo at det ville være det eneste riktige. Noen av de øvrige straffbare forholdene har jo også kommet til i senere tid, og bør således komme i tillegg til de opprinnelige tiltalene. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #875 Del Skrevet 25. mars 2023 https://www.nrk.no/norge/7-sporsmal-og-svar-om-baneheia-saken-1.16351008 "Det er ventet at dette vitnemålet blir viktig for forsvarerne til Jan Helge Andersen for å så tvil om Andersen var alene om drapene. Kristiansen har blant annet skiftet forklaring på hvor han befant seg." Han har vel alltid sagt han var i bua si? Eller driver nrk fortsatt og surrer med den lille sykkelturen noen meter inn i Baneheia som han først ikke husket lenge før jentene dro hjemmefra? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 25. mars 2023 #876 Del Skrevet 25. mars 2023 yamask skrev (32 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/7-sporsmal-og-svar-om-baneheia-saken-1.16351008 "Det er ventet at dette vitnemålet blir viktig for forsvarerne til Jan Helge Andersen for å så tvil om Andersen var alene om drapene. Kristiansen har blant annet skiftet forklaring på hvor han befant seg." Han har vel alltid sagt han var i bua si? Eller driver nrk fortsatt og surrer med den lille sykkelturen noen meter inn i Baneheia som han først ikke husket lenge før jentene dro hjemmefra? Vanskelig å si hva de sikter til her, men det er nok uansett særdeles tynn suppe. Blant annet har jo Riksadvokaten sagt rett ut at VK etter alt å dømme snakker sant om at han var ved sin bopel da ugjerningene fant sted. Som de fleste vitner rotet VK noe med klokkeslett, og trodde først at de to hadde møtt den tidligere hjelpelederen for Onsdagsklubben dagen før. Senere korrigerte han dette i avhør, og bekreftet at dette skjedde fredagen. VK oppga også at JHA kom på besøk kl. 19:30, noe som ikke kan stemme, men JHA hadde sagt under rundspørringen at dette skjedde kl. 20:00, Til tross for at de oppga ulike tidspunkter har blant andre Arne Pedersen insistert på at dette var starten på deres «konstruerte alibi». Senere valgte JHA sannsynligvis å «kopiere» klokkeslettet som VK hadde oppgitt, fordi det var mer gunstig for ham selv. VK ringte også hjem til JHAs familie, og snakket med hans far, som fortalte at sønnen var på joggetur. I avhør forklarte VK først at han ringte fra sin egen mobil, men han brukte familiens fasttelefon. Det siste kan jo indikere at også mobilen hans var innelåst i bua, noe som styrker VKs troverdighet om at han oppsøkte JHA for å få tak i reservenøklene. Det burde jo heller ikke spille noen rolle om VK kom ut av bua en halvtime før eller senere, all den tid han uansett var langt unna åstedet. Alt tyder på at VK var i bua eller umiddelbar nærhet av denne i hele det kritiske tidsrommet. Men som kjent har den minste unøyaktighet i hans forklaringer blitt tolket som bekreftelser på skyld. At JHA var langt mer vinglete, og fikk mye hjelp av politiet til å korrigere sin fortelling må det jo ha vært god kjennskap til intern, men det fikk vi ikke høre noe om... Utdrag fra aktors prosedyre under den første rettssaken: «Vesentlig er det også at Viggo Kristiansen stadig har endret forklaring underveis. Blant annet om hvor lenge han skal ha vært i bua si på drapstidspunktet. Også om andre bevegelser denne kvelden. Tidspunktene har endret seg fra politiforklaringene, til det han har opplyst i retten de siste ukene. - Spørsmålet er, vil en uskyldig person, som vet hva han gjort denne kvelden, som vet at han ikke har vært i Baneheia, forklare seg som han har gjort her, spurte aktor». - Endrede forklaringer viser skyld, NRK, 22. mai 2001 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centimeteren Skrevet 25. mars 2023 #877 Del Skrevet 25. mars 2023 (endret) Veldig bra med ny rettsak så kan dem som har greie på saken fra dag 1 (JHA, Pedersen, Mevåg osv) belyse saken for hele Norge. Oslo-politiet er følelsesstyrt og gjør som media sier. Endret 25. mars 2023 av Centimeteren 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 25. mars 2023 #878 Del Skrevet 25. mars 2023 Centimeteren skrev (32 minutter siden): Veldig bra med ny rettsak så kan dem som har greie på saken fra dag 1 (JHA, Pedersen, Mevåg osv) belyse saken for hele Norge. Oslo-politiet er følelsesstyrt og gjør som media sier. Ser frem til å se Pedersen stå ved whiteboard tavla og tegne og forklare mobilbeviset og DNA-beviset. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #879 Del Skrevet 25. mars 2023 Hank Amarillo skrev (1 time siden): Ser frem til å se Pedersen stå ved whiteboard tavla og tegne og forklare mobilbeviset og DNA-beviset. Er spent på å se tegningen av magefølelsen hans. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 25. mars 2023 #880 Del Skrevet 25. mars 2023 yamask skrev (4 minutter siden): Er spent på å se tegningen av magefølelsen hans. En gang som tenåring lå jeg på sykehus i et par uker på grunn av magesmerter legene ikke fant ut av. Lillesøstra mi på 4 tegnet en tegning av meg med bare gitter foran magen og leverte til legene så de kunne se hva som var feil der inne uten å operere. En slik tegning kan være en mulighet for Pedersen også. Han får enkelt vist fram magefølelsen sin og vi andre kan enkelt se hva som er galt der inne. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå