Lord Friendzone Skrevet 10. februar 2023 #721 Del Skrevet 10. februar 2023 Samfunnsdebatt skrev (8 timer siden): De har ikke engasjert seg grunnet lønn. De har engasjert seg fra rettferdighetssans og interesse. I og med at de lenge kjempet mot tilsynelatende håpløse odds så tror jeg også at de var villige til å jobbe gratis. For uten frifinnelse og senere erstatningssak ville jo ikke noen av partene ha fått noen form for kompensasjon. Likevel mener jeg at det er en prinsippsak at støttegruppen nå bør få lønn for sin uvurderlige innsats. Det var tross alt systemet som sviktet i mange år, til tross for at vi har en kommisjon som skal sikre folket mot uriktige domfellelser, uten å være prisgitt frivilliges innsats. Samfunnsdebatt skrev (8 timer siden): Det finnes så mye viktig vi trenger å penger til i Norge. Eldreomsorg og mere. Bør ikke ta penger fra disse, for å gi millionutbetalinger til privatpersoner som har koset seg på fritiden sin for å være med å yte noe meningsfylt. Denne saken er heldigvis spesiell, både i justismordets omfang og mengden dugnadsarbeid som ble nødvendig. Da mener jeg at vi må ta oss råd til å utbetale noen millioner i akkurat dette tilfellet. Det må naturligvis også gjøres grep slik at vi unngår slike skandaler i fremtiden. Støttegruppen følte nok lenge at de kjempet en temmelig håpløs kamp, og har måttet tåle mye kritikk og motbør på sin vei. Selv om de sikkert følte at de kjempet for et meningsfylt mål, kan de godt ha vært pessimistiske med tanke på å skulle nå et eventuelt sluttresultat, og kan dermed ha tenkt at all innsatsen kunne være forgjeves. Så jeg vil ikke akkurat sidestille deres kamp med å «kose seg på fritiden». 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 10. februar 2023 #722 Del Skrevet 10. februar 2023 Lord Friendzone skrev (42 minutter siden): I og med at de lenge kjempet mot tilsynelatende håpløse odds så tror jeg også at de var villige til å jobbe gratis. For uten frifinnelse og senere erstatningssak ville jo ikke noen av partene ha fått noen form for kompensasjon. Likevel mener jeg at det er en prinsippsak at støttegruppen nå bør få lønn for sin uvurderlige innsats. Det var tross alt systemet som sviktet i mange år, til tross for at vi har en kommisjon som skal sikre folket mot uriktige domfellelser, uten å være prisgitt frivilliges innsats. Denne saken er heldigvis spesiell, både i justismordets omfang og mengden dugnadsarbeid som ble nødvendig. Da mener jeg at vi må ta oss råd til å utbetale noen millioner i akkurat dette tilfellet. Det må naturligvis også gjøres grep slik at vi unngår slike skandaler i fremtiden. Støttegruppen følte nok lenge at de kjempet en temmelig håpløs kamp, og har måttet tåle mye kritikk og motbør på sin vei. Selv om de sikkert følte at de kjempet for et meningsfylt mål, kan de godt ha vært pessimistiske med tanke på å skulle nå et eventuelt sluttresultat, og kan dermed ha tenkt at all innsatsen kunne være forgjeves. Så jeg vil ikke akkurat sidestille deres kamp med å «kose seg på fritiden». Men hvis man skal gjøre det i denne saken, så setter man en presedens for andre saker også. Du ser det? Og utgiftene til alt det kommende da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 10. februar 2023 #723 Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (11 minutter siden): Men hvis man skal gjøre det i denne saken, så setter man en presedens for andre saker også. Du ser det? Og utgiftene til alt det kommende da? Som nevnt, denne saken er heldigvis svært spesiell, både i omfanget av justismordet og mengden arbeid som støttegruppen måtte legge ned. Derfor ser jeg ikke for meg at det vil komme en syndflod av lignende krav i forbindelse med andre saker, og i hvert fall ikke i samme størrelsesorden. Det som må skje er at systemet heretter tar ansvar for å rette opp sine egne feil, slik at vi ikke får tilsvarende situasjoner med støttespillere som må gjøre deres jobb. I denne saken var det lenge opplagt at gjenåpning var det eneste riktige, men det ville ikke systemet vite noe av (før det hadde gått altfor mange år). Som jeg også har vært inne på, hadde mye penger vært spart dersom de bare hadde tatt ansvar på et tidligere tidspunkt. Endret 10. februar 2023 av Lord Friendzone 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 10. februar 2023 #724 Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Ser en tidligere tingrettsdommer(og forretningsjusadvokat) blir ny leder av gjenopptakelseskommisjonen. Kanskje man i stedet for tingrettsdomer burde hatt en som jobbet som forsvarsadvokat. At en forsvarsadvokat er mer villig til å erkjenne at tidligere dommer kan være feil enn en dommer eller andre som har representert staten i straffesaker. Virker som om deler av grunnen til at denne saken ikke ble gjenopptatt tidligere var at alt for mange bare stolte på at den originale dommen var riktig og at dommere og politiet ikke kan gjøre så alvorlige feil som de faktisk gjorde. Endret 10. februar 2023 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 14. februar 2023 #725 Del Skrevet 14. februar 2023 https://www.nrk.no/nyheter/utvider-medienes-baneheia-gransking-1.16297431 Gruppen som skal granske medienes dekning av Baneheia-saken, har knyttet til seg en forsker som skal kartlegge kildebruk og hvordan redaksjonene har vurdert og dekket saken underveis. https://journalisten.no/medienes-baneheia-granskning-blir-utvidet-knytter-til-seg-forsker/558865 Mandatet fra Norsk Presseforbund: • Planlegge og bestille en spisset undersøkelse av redaksjonenes dekning av saken. • Be de relevante mediene om å svare på sentrale spørsmål om dekningen, som også kan samles i et skriftlig materiale for ettertiden. • Planlegge og gjennomføre et åpent seminar med mediekritikere og aktuelle redaksjoner, med vekt på å løfte sentrale spørsmål om dekning og manglende dekning av saken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 14. februar 2023 #726 Del Skrevet 14. februar 2023 yamask skrev (På 8.2.2023 den 10.55): Jeg fikk boken som lydbok av min samboer før jeg skulle på en lang kjøretur. Jeg kom meg aldri helt gjennom den. Lite nytt for oss som har fulgt saken en stund. Full av sladder og nedsnakking av andre og fremsnakking av seg selv og om hvor mye han har ofret for saken. Hadde ikke giddet bruke penger på den om jeg var deg. Jahr sine bøker er mer enn nok Dette var mitt inntrykk også etter å ha hørt et podcastintervju med han. Tittelen på boka handler jo også om han selv, at han har stått i skyggen av Viggo. Det syns jeg er en merkelig måte å hevde seg selv på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 17. februar 2023 Forfatter #727 Del Skrevet 17. februar 2023 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63ef66e805ae06d2260d9eca Etterforskningen er ferdig så nå er det bare å vente i spenning på om det blir gjenåpning eller ikke. Jeg vedder høyre nyre på at det blir gjenåpnlng. Noe annet vil bli for dumt. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnAngel Skrevet 17. februar 2023 #728 Del Skrevet 17. februar 2023 Håper virkelig på gjenåpning. Tror det er eneste måten for alle involverte å få en endelig avslutning. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 17. februar 2023 #729 Del Skrevet 17. februar 2023 yamask skrev (10 timer siden): https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63ef66e805ae06d2260d9eca Etterforskningen er ferdig så nå er det bare å vente i spenning på om det blir gjenåpning eller ikke. Jeg vedder høyre nyre på at det blir gjenåpnlng. Noe annet vil bli for dumt. Ja dette blir spennende. Jeg har i alle fall full tillit til Schei og de som jobber med denne saken. Den jobben de gjorde med VK's sak var det jo ingenting å utsette på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 18. februar 2023 #730 Del Skrevet 18. februar 2023 AnAngel skrev (10 timer siden): Håper virkelig på gjenåpning. Tror det er eneste måten for alle involverte å få en endelig avslutning. Det ‘MÅ’ jo bli gjenåpning når de har funnet DNA fra ham på begge jentene. Kjenner ikke til livssituasjonen hans p.t, men for noen år siden bodde han etter sigende med samboer og barn - vet ikke om det var egne eller bonusbarn. Bare det i seg selv vil være motiv «godt nok» for ham for ikke å fortelle sannheten. I utg.pkt hadde han sonet sin dom, og hadde rett på privatliv, men hvorfor fortsetter pressen å skjerme ham (navn, sivilstatus, bilde, bosted etc) selv etter det nye DNA-funnet? Han blir tatt på med silkehansker sammenlignet med VK som faktisk er frikjent. Er klar over VVP, at dommen er (varJ oppgjort etc, men at han fremdeles blir skjermet av media i så stor grad? Syns forskjellen er mildt sagt påfallende. Skulle så inderlig ønske at vedkommende han angivelig skal ha betrodd seg til - og tilstått til - i fengselet, fremdeles var i live og kunne vitne om hva som ble sagt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 18. februar 2023 #731 Del Skrevet 18. februar 2023 Nana skrev (1 time siden): Skulle så inderlig ønske at vedkommende han angivelig skal ha betrodd seg til - og tilstått til - i fengselet, fremdeles var i live og kunne vitne om hva som ble sagt. Det hadde kanskje slått uheldig ut for Klomsæt og Jahr i stedet. Jeg er spent på hva som skjer videre nå. Kan de bevise at JHA faktisk drepte begge jentene, og gjemte dem på åstedet innenfor de tidsrammene man har å forholde seg til? JHA holder tydeligvis fortsatt fast på at VK var med på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 18. februar 2023 #732 Del Skrevet 18. februar 2023 Callisto83 skrev (27 minutter siden): Det hadde kanskje slått uheldig ut for Klomsæt og Jahr i stedet. Jeg er spent på hva som skjer videre nå. Kan de bevise at JHA faktisk drepte begge jentene, og gjemte dem på åstedet innenfor de tidsrammene man har å forholde seg til? JHA holder tydeligvis fortsatt fast på at VK var med på det. Hvordan da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 18. februar 2023 #733 Del Skrevet 18. februar 2023 Ramona1970 skrev (17 minutter siden): Hvordan da? "Lydopptak mannen" satt selv inne for drap, og håpet Klomsæt ville hjelpe han med hans egen sak. Det oser ikke akkurat troverdighet, og har neppe blitt tillagt særlig vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 18. februar 2023 Forfatter #734 Del Skrevet 18. februar 2023 "Heldigvis" finnes det flust med andre, konkrete beviser mot JHA, som DNA på intime steder på begge jentene, prikk like stikksår, en tilståelse som ikke passer med virkeligheten (tydelig løgn), vitner som så ham "rabla" rundt åstedet kvelden før osv. Slenger man på politiets ledende avhør som førte JHA til å skylde på kompisen sin så er saken ganske opplagt altså. Ihvertfall opplagt nok til en ny tiltale. Jeg er ingen drapsetterforsker, men jeg kan enkel matematikk som 2+2=4. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 18. februar 2023 #735 Del Skrevet 18. februar 2023 Samfunnsdebatt skrev (På 10.2.2023 den 7.31): De har ikke engasjert seg grunnet lønn. De har engasjert seg fra rettferdighetssans og interesse. Det finnes så mye viktig vi trenger å penger til i Norge. Eldreomsorg og mere. Bør ikke ta penger fra disse, for å gi millionutbetalinger til privatpersoner som har koset seg på fritiden sin for å være med å yte noe meningsfylt. Norge har mer enn nok penger til både helsesektor, trygdeutbetalinger og et engangsbeløp for støttegruppen. Så det argumentet faller på sin egen urimelighet. Det er Regjeringen som velger å ikke prioritere offentlig sektor like mye som ønsket. Det er absolutt ikke penger det står på. Staten har flere tusen milliarder på bok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 18. februar 2023 #736 Del Skrevet 18. februar 2023 yamask skrev (17 minutter siden): "Heldigvis" finnes det flust med andre, konkrete beviser mot JHA, som DNA på intime steder på begge jentene, prikk like stikksår, en tilståelse som ikke passer med virkeligheten (tydelig løgn), vitner som så ham "rabla" rundt åstedet kvelden før osv. Slenger man på politiets ledende avhør som førte JHA til å skylde på kompisen sin så er saken ganske opplagt altså. Ihvertfall opplagt nok til en ny tiltale. Jeg er ingen drapsetterforsker, men jeg kan enkel matematikk som 2+2=4. Jeg er ganske sikker på at påtalemyndighetene innstiller for gjenåpning og tiltale. Dette er såpass grove, alvorlige handlinger at det ikke kan gå upåaktet hen. De har funnet flere alvorlige bevis mot JHA, og de konkrete bevisene - og bare frifinnelse mot VK, er nok alene stort nok for gjenåpning. I Kristin Juul-saken ble jo saken gjenåpnet på kort tid pga den ansvarlige, og da nølte de ikke. Og i Baneheia-saken har de enda fler bevis ☺️. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 18. februar 2023 #737 Del Skrevet 18. februar 2023 Callisto83 skrev (34 minutter siden): "Lydopptak mannen" satt selv inne for drap, og håpet Klomsæt ville hjelpe han med hans egen sak. Det oser ikke akkurat troverdighet, og har neppe blitt tillagt særlig vekt. Jeg skjønner ikke hvordan dette skulle slå uheldig ut for Klomsæt og Jahr? Og fortsatt kunne han ha snakket sant. Det er jo ikke funnet DNA av VK, og det kunne jo ikke han vite da. Så det var temmelig godt gjettet vil jeg si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 18. februar 2023 Forfatter #738 Del Skrevet 18. februar 2023 kraftwerk skrev (51 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at påtalemyndighetene innstiller for gjenåpning og tiltale. Dette er såpass grove, alvorlige handlinger at det ikke kan gå upåaktet hen. De har funnet flere alvorlige bevis mot JHA, og de konkrete bevisene - og bare frifinnelse mot VK, er nok alene stort nok for gjenåpning. Enig, noe annet vil sjokkere meg. Men jeg har blitt sjokkert mange ganger før i denne saken, så tør liksom ikke være 100% trygg på ny tiltale før de går ut med det. Noen som vet noe om tidsperspektiv? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 18. februar 2023 #739 Del Skrevet 18. februar 2023 (endret) Callisto83 skrev (3 timer siden): Jeg er spent på hva som skjer videre nå. Kan de bevise at JHA faktisk drepte begge jentene, og gjemte dem på åstedet innenfor de tidsrammene man har å forholde seg til? JHA holder tydeligvis fortsatt fast på at VK var med på det. Det er opplagt at JHA må gjøre sitt beste for å tviholde på sin opprinnelige forklaring, som var bærebjelken i dommen mot VK, og dermed selve grunnlaget for egen straffrabatt. Men man merker jo stadig mer vingling og desperasjon i forklaringene. Mannen med «fotografisk hukommelse» har visst fått blackout og demens, og tar lange tenkepauser før han mumler noe til svar. Plutselig er han ikke lenger sikker på om VK faktisk begikk overgrep, selv om han angivelig dro ned buksa på seg selv. Tidsrammen spiller uansett ingen rolle. Heller ikke Agder-politiet har sett for seg at en ukjent tredjeperson skulle ha vært sammen med JHA, og bevisene knytter ham til overgrep på begge jentene. Når bevisene samtidig renvasker VK så blir det mildt sagt tynt med kandidater... Endret 18. februar 2023 av Lord Friendzone 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 18. februar 2023 #740 Del Skrevet 18. februar 2023 yamask skrev (2 timer siden): Enig, noe annet vil sjokkere meg. Men jeg har blitt sjokkert mange ganger før i denne saken, så tør liksom ikke være 100% trygg på ny tiltale før de går ut med det. Noen som vet noe om tidsperspektiv? Det kan jeg forstå, og kjenner jeg er spent og nervøs selv. Måten mediene legger det frem på, virker usikkert. Hvor mange uker gikk det med innstillingen sist? 1-2 måneder? Får krysse fingrene for at det tar maks 8 uker 🙈. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå