Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Kardemommete skrev (1 minutt siden):

Du virker veldig opptatt av "dramaet" rundt VK sine støttespillere.....

Jeg leser nyhetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, yamask said:

Jeg fikk boken som lydbok av min samboer før jeg skulle på en lang kjøretur. Jeg kom meg aldri helt gjennom den. Lite nytt for oss som har fulgt saken en stund. Full av sladder og nedsnakking av andre og fremsnakking av seg selv og om hvor mye han har ofret for saken. Hadde ikke giddet bruke penger på den om jeg var deg. Jahr sine bøker er mer enn nok :)

Tusen takk for tilbakemelding :klappe: Ante meg at jeg bør spare ørene :knegg: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man sammenligne feilbehandling på sykehus og feilbehandling i rettsvesenet! Begge deler er staten, og staten skal ta vare på sine borgere, ikke påføre dem ubotelig skade. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (Akkurat nå):

Da snakker vi forbi hverandre. Så du sier retten har bestemt at ingen andre skal få noe? Jeg visste ikke at det var opplest og vedtatt enda, men det kan jo være selvfølgelig.

Det var TV2 som skrev om dette i går, etter at de fikk innsyn i rettens svar til pengekravene fra støttespillerne:

"De har på ulikt vis jobbet for å få Viggo Kristiansen frikjent i Baneheia-saken, men retten mener ikke at de har krav på lønn for innsatsen." (TV2)

Jeg forsto det som at svaret foreløpig var nei. Så får vi se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig kan man sammenligne feilbehandling på sykehus og feilbehandling i rettsvesenet! Begge deler er staten, og staten skal ta vare på sine borgere, ikke påføre dem ubotelig skade. 

Her snakker vi vel om utbetaling til støttespillere. Hvis jeg f.eks skrev blogg på fritiden om hvordan min venninne Kari ble feilbehandlet av en lege, har jeg krav på penger fra staten hvis Kari omsider får en erstatning etter mye om og men?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Her snakker vi vel om utbetaling til støttespillere. Hvis jeg f.eks skrev blogg på fritiden om hvordan min venninne Kari ble feilbehandlet av en lege, har jeg krav på penger fra staten hvis Kari omsider får en erstatning etter mye om og men?

Det er ikke en blogg de har skrevet. De har skrevet bla søknaden til gjenopptakelseskomiteen. 

Mye av dette har gjenopptakelsen en plikt å utføre. De har en plikt til å opplyse saken selv. Noe de har unnlatt å gjort men som har vært av nødvendighet for å få saken gjenopptatt. De har mao utført arbeide staten selv skulle gjort, og burde få betalt for.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Callisto83 said:

Din iver på å sverte støttespillere og VK når stadig nye høyder.

Arbeidet som er lagt ned er selvfølgelig tilsvarende å skrive en blogg. Helt korrekt.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2023 at 9:44 PM, Callisto83 said:

Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær?

Pengene Kristiansen har fått er hans erstatning for en feilaktig dom, og på samme måte som om det ikke skulle vært nødvendig for han å ha det støtteapparatet han har for å bli frikjent, så skal det ikke være nødvendig for han å kompensere de som har hjulpet han. Det er staten som har feilet her, så burde det på prinsipielt grunnlag være staten som står for eventuell kompensasjon av støttespillere.

Da måten man har feilet på i Baneheia-saken er sjelden, og noe som i utgangspunktet ikke skal skje, så er det jo ikke noen etablert prosedyre på hvordan man skal kompensere eventuelle støttespillere. Det er vel derfor det kun ligger an til at Svein Kristiansen får kompensasjon pdd. Det ville vel ikke vært overraskende om det skjedde endringer her.

Om Kristiansen på eget initiativ vil belønne noen så står han selvfølgelig fritt til det, men fra at prinsipielt ståsted så burde ikke det være nødvendig. Pengene han har fått er for å kompensere den uretten han har blitt forvoldt, ingenting annet. Selv om arbeidet fra støttespillerene er relatert, så er det egentlig en annen sak.

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/8/2023 at 10:07 AM, Callisto83 said:

Staten kan ikke på en rettferdig måte måle hvem av disse andre støttespillerne som har gjort hva, og hvor mye dette har kostet. Klomsæt selv oppgir f.eks at han har jobbet med saken i over 5000 timer, og noen av de andre ildsjelene vil bare ha en "symbolsk krone". Eivind Pedersen var tydeligvis en ganske nær støttespiller av familien i en periode, siden han kom med mat fra Snadderkiosken til Viggo på Ila.

Akkurat disse personene, og deres innsats, mener jeg Viggo får belønne.

On 2/8/2023 at 11:09 AM, Callisto83 said:

Jeg driter da i om VK velger å betale støttespillerne sine. Det dramaet får de ordne opp i selv.

Du både mener noe om hvem Viggo bør belønne mens du samtidig driter i samme sak?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (17 minutter siden):

Du både mener noe om hvem Viggo bør belønne mens du samtidig driter i samme sak?

Du må nesten lese i hvilken kontekst jeg har gitt de ulike svarene, som du har klippet og limet i innlegget ditt.

Forøvrig synes jeg det er interessant at så og si ingen har ment at Viggo bør betale støttespillerne sine, hvis staten ikke gjør det. Det kan jo bety at disse støttespillerne faktisk ikke får noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Forøvrig synes jeg det er interessant at så og si ingen har ment at Viggo bør betale støttespillerne sine, hvis staten ikke gjør det. Det kan jo bety at disse støttespillerne faktisk ikke får noe.

Mener du staten bør betale dem hvis Viggo ikke gjør det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (40 minutter siden):

Du må nesten lese i hvilken kontekst jeg har gitt de ulike svarene, som du har klippet og limet i innlegget ditt.

Ja, hvis staten ikke betaler støttespillerne for at de har gjort statens jobb, så kan det faktisk hende de ikke får noe. 

Det bør kanskje staten tenke på når de vurderer om de skal betale noen penger for den innsatsen de har hatt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (1 time siden):

Det er ikke måte på svartmaling av VK fra deg er det? VK betaler ikke = kjip jævel mener du?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 8.2.2023 den 11.41):

Her er jeg enig. 

Vi kan ikke ha det slik i Norge at noen kan få støttespillere engasjert som er vanlige folk, og så skal de få timeslønn for tusenvis av timer etter det de som privatpersoner har engasjert seg i. 

Det vil være urettferdig ovenfor de som ikke har et slikt støtteapparat. Og det vil kunne motivere på feil grunnlag og også kunne gi insentiver til å produsere falske bevis hvis slikt gir millionutbetalinger til private personer som engasjerer seg. Advokat kunne kanskje fått etterbetalt noe, men ikke ubegrenset. Og ikke privatpersoner. Man kan da fint engasjere seg dypt om man føler det meningsfullt, uten at det skal ende opp i store pengepotter som utbetales.

Det er viktig at vi har ordningene vi har i Norge med fri rettshjelp og andre ordninger. Noen kunne sikkert vært bedre. Men vi har et budsjett å forholde oss til. Skal våre penger gå til å betale slike gilder, så går det fra kassen med penger som skulle gått til eldreomsorg og andre potter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Callisto83 said:

Det er samme sak du omtaler og du svarte ikke på spørsmålet.

Du har igjen og igjen utrykt at støttespillerne har tjent penger på dette, spesielt Jahr. Men du driter altså i dette samtidig. 

Endret av Hannabanna
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utbetalingene til støttespillerne er bare det staten uansett skulle ha betalt for fri rettshjelp for Kristiansen.

De ga han ikke fri rettshjelp slik han burde fått, selvfølgelig bør de gjøre opp for feilen med å betale støttespillerne nå.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (4 timer siden):

Vi kan ikke ha det slik i Norge at noen kan få støttespillere engasjert som er vanlige folk, og så skal de få timeslønn for tusenvis av timer etter det de som privatpersoner har engasjert seg i. 

Det vil være urettferdig ovenfor de som ikke har et slikt støtteapparat. Og det vil kunne motivere på feil grunnlag og også kunne gi insentiver til å produsere falske bevis hvis slikt gir millionutbetalinger til private personer som engasjerer seg.

Generelt tror jeg neppe at falske bevis vil føre frem uansett, og i denne saken har problemet nesten vært det motsatte. For VKs advokater presenterte lenge solide bevis i sine begjæringer, som likevel ble avfeid i praksis, da det gang på gang ble enstemmige avslag. (Noen aktører kan godt ha innsett at begjæringene var solide, men ville likevel beskytte systemet og / eller sin egen rolle i justismordet).

Det mest urettferdige med saken er behandlingen VK har fått, og hvordan han ville ha vært helt hjelpeløs uten sine dugnadsarbeidere på utsiden. Det var rettsstaten som skapte en slik situasjon, men oppryddingen måtte altså likevel komme gjennom frivilliges innsats og en stor porsjon flaks. Da mener jeg helt enkelt at staten må ta regningen.

Samfunnsdebatt skrev (4 timer siden):

Det er viktig at vi har ordningene vi har i Norge med fri rettshjelp og andre ordninger. Noen kunne sikkert vært bedre. Men vi har et budsjett å forholde oss til. Skal våre penger gå til å betale slike gilder, så går det fra kassen med penger som skulle gått til eldreomsorg og andre potter.

Men på den andre siden kunne jo svært mye penger ha vært spart dersom denne saken hadde blitt grundig og rettferdig behandlet fra starten av. VK skulle aldri ha vært dømt, og når det likevel gikk så galt så skulle saken ha vært gjenåpnet på første forsøk. 20 år med urettmessig soning og mange tusentalls timer med arbeid skulle altså ha vært unngått, og det er systemets feil at denne uretten likevel inntraff.

At vi har en kommisjon og ordninger som ser flotte ut på papiret hjelper lite hvis de ikke fungerer i praksis. (Det er mulig at de *vanligvis* fungerer, men her snakker vi jo spesifikt om VKs altfor lange kamp for frifinnelse, mot et system som gjorde sitt beste for å opprettholde dommen).

VK fikk altså ikke oppnevnt advokat, fordi saken angivelig var så enkel, men det viste seg likevel at han trengte en liten hær av støttespillere / dugnadsarbeidere. Disse måtte kjempe mot fastgrodde holdninger og en rekke sterke aktører på den andre siden, som var lønnet av staten.

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (9 timer siden):

Generelt tror jeg neppe at falske bevis vil føre frem uansett, og i denne saken har problemet nesten vært det motsatte. For VKs advokater presenterte lenge solide bevis i sine begjæringer, som likevel ble avfeid i praksis, da det gang på gang ble enstemmige avslag. (Noen aktører kan godt ha innsett at begjæringene var solide, men ville likevel beskytte systemet og / eller sin egen rolle i justismordet).

Det mest urettferdige med saken er behandlingen VK har fått, og hvordan han ville ha vært helt hjelpeløs uten sine dugnadsarbeidere på utsiden. Det var rettsstaten som skapte en slik situasjon, men oppryddingen måtte altså likevel komme gjennom frivilliges innsats og en stor porsjon flaks. Da mener jeg helt enkelt at staten må ta regningen.

Men på den andre siden kunne jo svært mye penger ha vært spart dersom denne saken hadde blitt grundig og rettferdig behandlet fra starten av. VK skulle aldri ha vært dømt, og når det likevel gikk så galt så skulle saken ha vært gjenåpnet på første forsøk. 20 år med urettmessig soning og mange tusentalls timer med arbeid skulle altså ha vært unngått, og det er systemets feil at denne uretten likevel inntraff.

At vi har en kommisjon og ordninger som ser flotte ut på papiret hjelper lite hvis de ikke fungerer i praksis. (Det er mulig at de *vanligvis* fungerer, men her snakker vi jo spesifikt om VKs altfor lange kamp for frifinnelse, mot et system som gjorde sitt beste for å opprettholde dommen).

VK fikk altså ikke oppnevnt advokat, fordi saken angivelig var så enkel, men det viste seg likevel at han trengte en liten hær av støttespillere / dugnadsarbeidere. Disse måtte kjempe mot fastgrodde holdninger og en rekke sterke aktører på den andre siden, som var lønnet av staten.

De har ikke engasjert seg grunnet lønn. De har engasjert seg fra rettferdighetssans og interesse. 

Det finnes så mye viktig vi trenger å penger til i Norge. Eldreomsorg og mere. Bør ikke ta penger fra disse, for å gi millionutbetalinger til privatpersoner som har koset seg på fritiden sin for å være med å yte noe meningsfylt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Callisto83 said:

Personlig er jeg ganske nysgjerrig på hvordan du hadde stilt deg til dette dersom det gjalt en person du trodde var uskyldig. Grunnen til at jeg lurer på dét er at for de fleste av oss gjelder dette korrekthet i prosedyrer og sikkerhet for alle i Norge, samt vi ser på hvordan vi selv vil kunne forvente å bli behandlet av staten dersom uløkka skulle være ute. Og du virker rett og slett ganske uberørt av at uskyldige ikke kan regne med å bli renvasket bare fra det faktum at de er uskyldige - eller mangel av faktum på at de er skyldige. Alt ettersom.

For det er jo bunnlinjen her. I denne ene saken kan du da mene så mye du vil at en skyldig har fått sin dom og en urettmessig oppreisning, men faktum er at nye fakta har kommet på bordet i ettertid, og bare det i seg selv - uansett hva de faktaene er - har ikke vært nok til å engang ville revurdere skyldsspørsmålet.

Syntes du ikke det er en hårreisende og skremmende holdning fra rettssystemet som sågar har satt i system at slikt skal garantere revurdering av saken?

For jeg kan garantere deg at brorparten av oss i denne tråden har dette som hovedproblem i denne saken. Baneheia er bare verktøyet som synliggjør problemet.

Endret av nisselue
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...