Katten.2.0 Skrevet 7. februar 2023 #681 Del Skrevet 7. februar 2023 4 minutter siden, Callisto83 said: Så bra! Da er det jo bare for disse støttespillerne å gå videre i livet uten og få betalt fra staten. De kan neppe dokumentere at innsatsen deres for å frikjenne VK har gått utover annen inntekt. I Klomsæt sitt tilfelle, er det vel også god grunn til å ta egenrapporterte timer med en klype salt, spesielt siden faren til VK faktisk betalte han for rundt et tiår siden. Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær? Du har et veldig skrudd syn på dette. Erstatningen til VK er basert på tapt nåværende og framtidig inntekt kombinert med en liten del for 'tort og svie'. Erstatningen er der fordi han ikke har hatt vår andres mulighet til å etablere et liv. 11 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 7. februar 2023 #682 Del Skrevet 7. februar 2023 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Så bra! Da er det jo bare for disse støttespillerne å gå videre i livet uten og få betalt fra staten. De kan neppe dokumentere at innsatsen deres for å frikjenne VK har gått utover annen inntekt. I Klomsæt sitt tilfelle, er det vel også god grunn til å ta egenrapporterte timer med en klype salt, spesielt siden faren til VK faktisk betalte han for rundt et tiår siden. Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær? Jeg lurer fortsatt på hva slags grunnlag du hadde for å konkludere med at seks av åtte «naturligvis var helt i harnisk». Når retten selv har fastslått at VK ble utsatt for justismord, og selv Riksadvokaten har erkjent at frifinnelsen ville ha vært umulig uten støttegruppens innsats, så sier det seg selv at de fortjener lønn for sin særdeles viktige innsats. De gjorde jobben der det skulle være opp til systemet å rette opp i uretten som ble begått. VK fortjener selvsagt flere titalls millioner i erstatning, og de pengene bør gå til ham selv og familien. Han bør slippe å settes i et dilemma om hvem som fortjener hva i belønning. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 7. februar 2023 #683 Del Skrevet 7. februar 2023 Lord Friendzone skrev (8 minutter siden): VK fortjener selvsagt flere titalls millioner i erstatning, og de pengene bør gå til ham selv og familien. Han bør slippe å settes i et dilemma om hvem som fortjener hva i belønning. Etter dagens nyheter, ser det ut som dette er et dilemma VK må forholde seg til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 7. februar 2023 #684 Del Skrevet 7. februar 2023 Callisto83 skrev (21 minutter siden): Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær? Er det veldig provoserende for deg at VK får erstatning? 11 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 7. februar 2023 #685 Del Skrevet 7. februar 2023 Callisto83 skrev (7 minutter siden): Etter dagens nyheter, ser det ut som dette er et dilemma VK må forholde seg til. Det ser dessverre ut som det mest sannsynlige utfallet, ja. Men det er fortsatt like urimelig. Callisto83 skrev (2 timer siden): Huff da, det ser visst ut som det kun er faren til VK som kan få en utbetaling for omkostninger etc. Resten av støttespillerne er naturligvis helt i harnisk ...og jeg spør igjen: Hva slags grunnlag hadde du for å komme med den drøye påstanden der?? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. februar 2023 #686 Del Skrevet 7. februar 2023 Callisto83 skrev (2 timer siden): Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær? Staten har mer penger enn VK. Odd Reitan har vel også mer vil jeg tro. Kanskje det er han som burde betale, siden det er så viktig at de som har penger er de som betaler? Eller at den betaler den som dette arbeidet er utført på vegne av: den norske stat 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 8. februar 2023 #687 Del Skrevet 8. februar 2023 Callisto83 skrev (10 timer siden): Så bra! Da er det jo bare for disse støttespillerne å gå videre i livet uten og få betalt fra staten. De kan neppe dokumentere at innsatsen deres for å frikjenne VK har gått utover annen inntekt. I Klomsæt sitt tilfelle, er det vel også god grunn til å ta egenrapporterte timer med en klype salt, spesielt siden faren til VK faktisk betalte han for rundt et tiår siden. Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær? Tenker du det samme om folk som får store engangsutbetalinger fra forsikringen? Eller de som får erstatning etter feilbehandling på sykehus, som gjør at de er pleietrengende resten av livet? De får jo gjerne en ganske heftig engangssum. Hva med de som vinner erstatning i en rettsak (f.eks. for å ha blitt usaklig oppsagt?) Skal de faktisk selv dekke sine egne advokatutgifter? Eller er du enig i at den som hadde skylden skal betale for de kostnader de urettmessig har påført andre? 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 8. februar 2023 #688 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) Callisto83 skrev (11 timer siden): Merkelig at ingen av dere synes Viggo selv kanskje burde belønne disse personene? Hadde det ikke vært for disse, hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå. Blir det kanskje litt feil å forvente det av en mangemillionær? "Hadde det ikke vært for disse hadde VK mest sannsynlig sittet på Ila ennå". Hva mener du om det? Hvorvidt VK selv burde belønne disse personene vil vise seg etter hvert. Dagens situasjon tatt i betraktning har han vel mer enn nok med andre ting. Dessuten kan det faktisk være tilfelle at VK eller noen i hans familie står for å gi disse personene belønning uten at det blir nevnt for andre Endret 8. februar 2023 av Millimani 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 8. februar 2023 #689 Del Skrevet 8. februar 2023 Susan Sto Helit skrev (45 minutter siden): Tenker du det samme om folk som får store engangsutbetalinger fra forsikringen? Eller de som får erstatning etter feilbehandling på sykehus, som gjør at de er pleietrengende resten av livet? De får jo gjerne en ganske heftig engangssum. Hva med de som vinner erstatning i en rettsak (f.eks. for å ha blitt usaklig oppsagt?) Skal de faktisk selv dekke sine egne advokatutgifter? Eller er du enig i at den som hadde skylden skal betale for de kostnader de urettmessig har påført andre? Disse eksemplene er da ikke helt sammenlignbare. Hovedpersonen selv, Viggo, får jo erstatning, og faren får muligens litt i følge mediene. Faren til Viggo tok opp dyre lån for å betale Klomsæt for sitt arbeid fram til 2012. Resten av støttespillerne har hjulpet VK på eget initiativ, fordi de enten ble frelst av Jahr sin bok underveis, eller andre grunner. Staten kan ikke på en rettferdig måte måle hvem av disse andre støttespillerne som har gjort hva, og hvor mye dette har kostet. Klomsæt selv oppgir f.eks at han har jobbet med saken i over 5000 timer, og noen av de andre ildsjelene vil bare ha en "symbolsk krone". Eivind Pedersen var tydeligvis en ganske nær støttespiller av familien i en periode, siden han kom med mat fra Snadderkiosken til Viggo på Ila. Akkurat disse personene, og deres innsats, mener jeg Viggo får belønne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. februar 2023 #690 Del Skrevet 8. februar 2023 1 hour ago, Susan Sto Helit said: Eller er du enig i at den som hadde skylden skal betale for de kostnader de urettmessig har påført andre? Uenigheten ligger vel ikke i om de(n) skyldige skal betale men snarere hvem de(n) skyldige er, og dermed hvem som skal betale. Vanskelig å lese det på noen annen måte hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. februar 2023 #691 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) 16 minutter siden, Callisto83 said: Disse eksemplene er da ikke helt sammenlignbare. Hovedpersonen selv, Viggo, får jo erstatning, og faren får muligens litt i følge mediene. Faren til Viggo tok opp dyre lån for å betale Klomsæt for sitt arbeid fram til 2012. Resten av støttespillerne har hjulpet VK på eget initiativ, fordi de enten ble frelst av Jahr sin bok underveis, eller andre grunner. Fordi han først har blitt fratatt noe uendelig mye større enn hva selv penger kan kjøpe. Så bruk gjerne ordet "får" om du vil, men "kompensert" er nok riktigere. 16 minutter siden, Callisto83 said: Staten kan ikke på en rettferdig måte måle hvem av disse andre støttespillerne som har gjort hva, og hvor mye dette har kostet. Klomsæt selv oppgir f.eks at han har jobbet med saken i over 5000 timer, og noen av de andre ildsjelene vil bare ha en "symbolsk krone". Eivind Pedersen var tydeligvis en ganske nær støttespiller av familien i en periode, siden han kom med mat fra Snadderkiosken til Viggo på Ila. Akkurat disse personene, og deres innsats, mener jeg Viggo får belønne. Så når de gjorde statens jobb for dem så er det ikke staten som skal betale dem fordi... Endret 8. februar 2023 av nisselue 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 8. februar 2023 #692 Del Skrevet 8. februar 2023 nisselue skrev (Akkurat nå): Uenigheten ligger vel ikke i om de(n) skyldige skal betale men snarere hvem de(n) skyldige er, og dermed hvem som skal betale. Vanskelig å lese det på noen annen måte hvertfall. Om du leser mitt eksempel, der en person har blitt urettmessig oppsagt, og denne vinner frem i retten om at oppsigelsen er urettmessig, så er vanlig rettspraksis at tapende part må betale både erstatning, egne omkostninger og omkostningene for den som vant. Da bør det jo også være slik at når staten urettmessig har beskyldt VK for noe han ikke har gjort, så er det også staten (når retten har sagt seg enige i at han faktisk er uskyldig) som må betale omkostningene, slik jeg ser det. Og det gjør vedkjenner jo også staten seg til en viss grad. De betaler erstatning, og dokumenterte utgifter til advokat. Er erstatning er en kompensasjon til den som får den. Det vil være veldig rart om den som får en kompensasjon for et påført tap, skal måtte bruke av sin kompensasjon for å betale for den hjelpen man fikk for å kreve kompensasjon. I så fall må kompensasjonen også være økt for å ta høyde for det. (Og det tror jeg ikke i noen tilfeller at den gjør.) 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 8. februar 2023 #693 Del Skrevet 8. februar 2023 nisselue skrev (10 minutter siden): Så når de gjorde statens jobb for dem så er det ikke staten som skal betale dem fordi... Du får nesten spør retten som tydeligvis mener dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 8. februar 2023 #694 Del Skrevet 8. februar 2023 Noen som har lest boken til Eivind Pedersen? Er det bare rør, eller er det noe å lese? (Fint om noen av dere som har satt dere inn i saken, og har lest, kan si noen ord ) Har lest bøkene til Jahr og særlig "Prosessen", var både oppklarende og veldig god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. februar 2023 #695 Del Skrevet 8. februar 2023 19 minutter siden, Susan Sto Helit said: Om du leser mitt eksempel, der en person har blitt urettmessig oppsagt, og denne vinner frem i retten om at oppsigelsen er urettmessig, så er vanlig rettspraksis at tapende part må betale både erstatning, egne omkostninger og omkostningene for den som vant. Da bør det jo også være slik at når staten urettmessig har beskyldt VK for noe han ikke har gjort, så er det også staten (når retten har sagt seg enige i at han faktisk er uskyldig) som må betale omkostningene, slik jeg ser det. Og det gjør vedkjenner jo også staten seg til en viss grad. De betaler erstatning, og dokumenterte utgifter til advokat. Er erstatning er en kompensasjon til den som får den. Det vil være veldig rart om den som får en kompensasjon for et påført tap, skal måtte bruke av sin kompensasjon for å betale for den hjelpen man fikk for å kreve kompensasjon. I så fall må kompensasjonen også være økt for å ta høyde for det. (Og det tror jeg ikke i noen tilfeller at den gjør.) Greit nok. Men debattanten det er snakk er ganske klar på at VK er skyldig og at dommen fra over 20 år siden er korrekt. Der mener jeg det er uenighet om hvem som er skyldig og dermed uenighet om hvem som burde betale for seg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #696 Del Skrevet 8. februar 2023 Tradegy skrev (2 minutter siden): Noen som har lest boken til Eivind Pedersen? Er det bare rør, eller er det noe å lese? (Fint om noen av dere som har satt dere inn i saken, og har lest, kan si noen ord ) Har lest bøkene til Jahr og særlig "Prosessen", var både oppklarende og veldig god. Jeg fikk boken som lydbok av min samboer før jeg skulle på en lang kjøretur. Jeg kom meg aldri helt gjennom den. Lite nytt for oss som har fulgt saken en stund. Full av sladder og nedsnakking av andre og fremsnakking av seg selv og om hvor mye han har ofret for saken. Hadde ikke giddet bruke penger på den om jeg var deg. Jahr sine bøker er mer enn nok 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. februar 2023 #697 Del Skrevet 8. februar 2023 15 minutter siden, Callisto83 said: Du får nesten spør retten som tydeligvis mener dette. Har retten ment at VK skal betale noen som helst for noe her? Det har jeg ikke hørt noe om noe sted fra, men rett meg gjerne med hvor jeg kan finne dette for det hadde vært ganske uhørt at man betaler noen erstatning og krever at han skal benytte erstatningen til å lønne noen. Du skrev: "Akkurat disse personene, og deres innsats, mener jeg Viggo får belønne." Du mener VK skal belønne dem (ikke det samme som å gi lønn). Ikke engang betale for tjenester. Belønne, til og med. Og du mener. Dine egne ord. Vanskelig å lese det som at det er noen annens mening du siterer da. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 8. februar 2023 #698 Del Skrevet 8. februar 2023 nisselue skrev (1 minutt siden): Har retten ment at VK skal betale noen som helst for noe her? Det har jeg ikke hørt noe om noe sted fra, men rett meg gjerne med hvor jeg kan finne dette for det hadde vært ganske uhørt at man betaler noen erstatning og krever at han skal benytte erstatningen til å lønne noen. Du skrev: "Akkurat disse personene, og deres innsats, mener jeg Viggo får belønne." Du mener VK skal belønne dem (ikke det samme som å gi lønn). Ikke engang betale for tjenester. Belønne, til og med. Og du mener. Dine egne ord. Vanskelig å lese det som at det er noen annens mening du siterer da. Hva er det du prater om? Retten har aldri sagt at VK bør betale støttespillerne sine. Retten mener tydeligvis også at det kun er faren til VK som har krav på noe. Jeg driter da i om VK velger å betale støttespillerne sine. Det dramaet får de ordne opp i selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 8. februar 2023 #699 Del Skrevet 8. februar 2023 Callisto83 skrev (6 minutter siden): Hva er det du prater om? Retten har aldri sagt at VK bør betale støttespillerne sine. Retten mener tydeligvis også at det kun er faren til VK som har krav på noe. Jeg driter da i om VK velger å betale støttespillerne sine. Det dramaet får de ordne opp i selv. Du virker veldig opptatt av "dramaet" rundt VK sine støttespillere..... 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. februar 2023 #700 Del Skrevet 8. februar 2023 8 minutter siden, Callisto83 said: Hva er det du prater om? Retten har aldri sagt at VK bør betale støttespillerne sine. Retten mener tydeligvis også at det kun er faren til VK som har krav på noe. Jeg driter da i om VK velger å betale støttespillerne sine. Det dramaet får de ordne opp i selv. Da snakker vi forbi hverandre. Så du sier retten har bestemt at ingen andre skal få noe? Jeg visste ikke at det var opplest og vedtatt enda, men det kan jo være selvfølgelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå