Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Hvem er det du mener Sjødin sikter til når det gjelder lekkasjen om e-postene TV 2 omtaler, om det ikke er Tronsrud?

"VG er kjent med at det er Mikkel Tronsrud i støttegruppa som Sjødin sier at han ikke ønsker å krangle noe mer med."

Arvid Sjødin trekker seg som advokaten til Viggo Kristiansen - VG

"Sjødin begrunner sin reaksjon overfor Tronsrud med at flere forhold mellom de to har skapt irritasjon, som til slutt ledet til at han trakk seg. Sjødin skal ha opplevd flere forhold som alvorlige, men det var mistanken om lekkasjer som fikk begeret til å renne over, hevder han.

Tronsrud avviser Sjødins anklager på det sterkeste.

– Jeg har ikke gjort det han beskylder meg for. Jeg synes det er trist og ubehagelig og forstår ikke motivet for dette, sier han til Nettavisen.

– Jeg er helt enig med Sjødin i at det ikke er greit å lekke interne forhold. Det er ikke jeg som har lekket interne e-poster til TV 2. At andre lekker e-poster, får jeg ikke gjort noe med."

Viggo Kristiansen, Baneheia-drapene | Arvid Sjødin med beskyldninger i e-post til støttespiller: «Jeg reagerer kraftig på at det er lekket e-poster fra en intern gruppe til TV 2» (nettavisen.no)

Om det faktisk ikke er slik at Sjødin har beskyldt Tronsrud for å stå bak disse lekkasjene, og at det ikke er Tronsrud som Sjødin skylder på for at han trekker seg, så fremstår jo disse artiklene som temmelig besynderlige. Da burde Sjødin kontaktet journalistene og fortalt at fremstillingen er uriktig.

Ellers gir Jahr full støtte til Tronsrud, vil anta han kjenner til dette fra innsiden, selv om han åpenbart ikke går ut med alt han vet. Fra hans fb-side:

"..."

Jeg finner fortsatt ikke noe om det her. Uttalelsen du skriver inn fra Nettavisen, må være Nettavisens utdrag av Sjødins meninger i emailen de har fått i. For det står klart i samme artikkel at Sjødin nekter å kommentere Tronsrud og emailen. I alle artiklene jeg har lest, så ser jeg at Sjødin sin email til Tronsrud er blitt sendt til avisene av noen. 

Sjødin nevner ikke Tronsrud ved navn når Nettavisen tar kontakt og vil heller ikke kommentere e-posten han sendte fredag morgen. 

– Jeg har aldri opplyst noen navn til aviser, heller ikke Nettavisen. At dere har fått tak i mitt svar til Mikkel Tronsrud har jeg ikke kontroll på. Jeg har opplyst at jeg har reagert på enkeltpersoners handlinger. Det mener jeg at jeg har rett til. Konsekvensen for det jeg opplevde som svært uriktige holdninger, var at jeg trakk med som advokat for Viggo Kristiansen, sier Sjødin.

https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474

Det er jo ikke Sjødin som står for at mailer han har sendt til Tronsrud blir sendt videre til mediene. Infoen om konflikten her har mediene fra mailen som viser det. 

Jeg forstår godt at Sjødin trekker seg bort fra å stå i slik suppe. Hans jobb (som han tok på seg og arbeidet med uten lønn til og med) var å frikjenne Viggo. At han lot alle de andre bidra mens han sto til ansvar for det som ble sendt inn, var også storsinnet ovenfor sin klient Viggo.

Det er også flott at støttespillerne har dykket inn i materialet og bidratt på de måter de kunne. Som en spennende hobby og driv i helger og kvelder utenfor jobbene sine. Veldig flott. Men mannen som har stått med advokatansvaret og således sørget for å få igjennom det her er Sjødin. 

Også Gulstad forstår Sjødin:

– Det er en konfliktsituasjon som har vært blant enkelte av Kristiansens støttespillere. Jeg har full forståelse for at Sjødin har tatt de valgene han har gjort, men ønsker ikke å kommentere det noe utover det, sier Bjørn André Gulstad til VG.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/01/27/nrk-og-nettavisen-arvid-sjodin-trekker-seg-som-viggo-kristiansens-forsvarer/

– Jeg vil ikke være med på at man lekker interne mailer. De får fortsette med det, men jeg vil ikke være med. De får leke så mye de vil, men jeg gidder ikke. Jeg synes vi har gjort en veldig god jobb med frifinnelsen, og det er viktigst, sier Sjødin til statskanalen.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63d399b348317677dcb15097/sjodin-trekker-seg-som-advokat-for-viggo-kristiansen

– Jeg synes Viggo Kristiansen skulle ha blitt spart for dette. Jeg ønsker ikke å si noe om samtalen mellom oss, men jeg sa til ham at om han vil at jeg skal gjøre noe og han ønsker det - så skal det gå via de andre advokatene, Brynjar Meling og Bjørn André Gulstad. Da skal jeg gjøre det for ham, men da gjør jeg det alene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/on77n0/arvid-sjoedin-trekker-seg-som-advokaten-til-viggo-kristiansen

Jeg tenker Sjødin er ferdig med dette arbeidet med å samarbeide advokatfaglig med alaskens støttespillere, nå når hans klient ble renvasket og frikjent. Og han ser det heller fornuftig å trekke seg ut som Viggos advokat, når han plutselig står oppi en virkelighet med publisering av e-poster og krangling i alle retninger av menneskene som på ulike måter bidro til belysning av Viggos sak i mediekanaler og deltakelse i skriv. Sjødin har stått på i mange år. Og det han fortjener er hyllest for akkurat det HAN fikk oppnådd. Som vi reelt kan nå bevitne. Viggo ble frikjent for justismordet. 

Endret av Samfunnsdebatt
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sj%25C3%25B8din+nytt+bilde_1.jpg?chk=EE6

Fra det vi vet, så er det ikke engang sikkert at Sjødin mener Tronsrud har vært problemet. Mailen vi har sett mediene fråtset så mye fra er det her (sees også hvis man zoomer inn på bildet) : 

«Jeg har sett ditt svar, Mikkel, men det endrer ikke min oppfatning. Når man åpenbart ønsker å skape problemer for en kollega og samarbeidspartner, og drar det via andre for å trekke dem ned, og i tillegg sender kopi til Viggo, så er det en holdning jeg ikke aksepterer.

Jeg reagerer kraftig på at det er lekket e-poster fra en intern gruppe til TV 2, lekkasjer som passer til giverens formål. Det er å bringe konflikt ut i media. Jeg har ikke fått henvendelse fra TV 2 hvilke ubehagelige e-poster jeg har fått.»

Fra dette kan vi forstå: 

* Sjødin er på fornavn med Mikkel

* Mikkel har sendt en Mail fra før til Sjødin som på noe måte forsvarer/unnskylder noe/noen, om noe Sjødin har ytret om en hendelse/sak. Og Sjødin skriver at det Mikkel skriver til han forandrer ikke hans mening. 

* Sjødin mener noen har skapt problemer for noen her, og drar det via andre, og inkluderer også klienten hans i dette. Sjødin sier han aksepterer ikke dette. 

* Sjødin reagerer på at det er lekket e-poster til TV2 som passer overens med giverens formål. 

* Sjødin registrerer at TV2 har mottatt slik e-post, men ikke ubehagelige e-poster (sannsynligvis sendt fra denne personen) til Sjødin. For Sjødin har ikke fått spørsmål om disse. 

- Men all den infoen vi ser her er fra e-post som Sjødin antok var privat til Mikkel Tronsrud og eventuelle andre som var på adresselinjen. Det var ikke mediene og folket i Norge som skulle se det her. Og mer enn det som står her vet vi ikke. Hvem Sjødin har reagert i privat e-mail-dialog på vet vi ikke. Vi ser at Mikkel Tronsrud har forsvart noe/noen i den private dialogen, og at Sjødin skriver at det Mikkel skrev ikke forandrer hans mening.  

https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474

Jeg ser ikke at Sjødin har ytret noe om Tronsrud til mediene, eller at mediene har gitt inntrykk av at Tronsrud har lekket noe. Sjødin har ikke kommentert noe av dette, og vil ikke være med på slikt. 

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Jeg finner fortsatt ikke noe om det her. Uttalelsen du skriver inn fra Nettavisen, må være Nettavisens utdrag av Sjødins meninger i emailen de har fått i. For det står klart i samme artikkel at Sjødin nekter å kommentere Tronsrud og emailen. I alle artiklene jeg har lest, så ser jeg at Sjødin sin email til Tronsrud er blitt sendt til avisene av noen.

Det er fellesmailer innad i støttegruppen++ som har blitt lekket og som skapte Sjødins reaksjon, ikke mailer mellom Sjødin og Tronsrud spesifikt. Dette er eposter som gikk ut til mye flere enn det man anser for å være Kristiansens støttegruppe, så lekkasjene kan komme fra flere steder.

Jeg forstår godt at Sjødin trekker seg bort fra å stå i slik suppe. Hans jobb (som han tok på seg og arbeidet med uten lønn til og med) var å frikjenne Viggo. At han lot alle de andre bidra mens han sto til ansvar for det som ble sendt inn, var også storsinnet ovenfor sin klient Viggo.

Han står vel ansvarlig for mye av denne suppen selv. Han virker å ha et mønster ved å ta krangler i media. Først Klomseth, nå Trondsrud. Jeg synes Sivertsen sier det godt:

«Hva tenkte du på da du gikk i gang med en offentlig skittentøysvask om motsetningene mellom deg og Klomsæt? Hva er det du vil oppnå? En barnslig krangel om hvem som har gjort mest for Viggos sak, er nå det noe for en seriøs advokat å drive på med?».

Og er det virkelig storsinnet å la andre gjøre arbeid for seg? Ville det ikke heller vært litt smålig om han ikke gjorde det?

– Jeg vil ikke være med på at man lekker interne mailer. De får fortsette med det, men jeg vil ikke være med. De får leke så mye de vil, men jeg gidder ikke. Jeg synes vi har gjort en veldig god jobb med frifinnelsen, og det er viktigst, sier Sjødin til statskanalen.

Det hele blir ganske ironisk når man ser på Sjødins historie med lekkasjer. Det virker i det hele tatt som en unnskyldning for å forlate skuta.

Jeg tenker Sjødin er ferdig med dette arbeidet med å samarbeide advokatfaglig med alaskens støttespillere, nå når hans klient ble renvasket og frikjent. Og han ser det heller fornuftig å trekke seg ut som Viggos advokat, når han plutselig står oppi en virkelighet med publisering av e-poster og krangling i alle retninger av menneskene som på ulike måter bidro til belysning av Viggos sak i mediekanaler og deltakelse i skriv. Sjødin har stått på i mange år. Og det han fortjener er hyllest for akkurat det HAN fikk oppnådd. Som vi reelt kan nå bevitne. Viggo ble frikjent for justismordet.

Det spørs vel hvor mye valg han hadde. Kristiansen har jo uttalt seg kritisk til lekkasjene til Helland og Pedersen ifm. Pedersens bok. Hvor skal disse ha kommet fra, om ikke deres venn Sjødin?

Sjødin var definitivt en del av laget som fikk Kristiansen frikjent og skal ha creds for det, men det virker åpenlyst for meg at de mest sentrale aktørene de siste årene har vært Sivertsen og Tronsrud.

Endret av Aliquis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Fra det vi vet, så er det ikke engang sikkert at Sjødin mener Tronsrud har vært problemet.

Som @Djækklåsst skrev:

Om det faktisk ikke er slik at Sjødin har beskyldt Tronsrud for å stå bak disse lekkasjene burde Sjødin kontaktet journalistene og fortalt at fremstillingen er uriktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt naturlig at Sjødin trekker seg bort fra kommunikasjon med de private støttespillerene, når dette resulterte i drama med mange utbrettinger i media. Sjødin hadde én jobb, og det var å frikjenne sin klient for justismordet (som han gjorde ulønnet til og med). Noe mer etter dette har han ikke forpliktet seg til, og trekker seg bort fra dramaet:

https://www.ringeriksavisa.no/arkiv/item/9003-arvid-sjodin-trekker-seg-som-advokat-for-viggo-kristiansen

Jeg har sagt til Viggo at jeg ikke har kuttet ut ham, og at hvis han ønsker at jeg skal gjøre noe mer for ham, så må det gå via advokatene Gulstad og Meling. Da er jeg der. Men da må han trekke en grense mot støttegruppen, sier advokat Arvid Sjødin til NTB.  Det er sånn sett ikke et brudd med Viggo, men et brudd med enkelte i den gruppen, sier Sjødin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Tenker det er helt naturlig at Sjødin trekker seg bort fra kommunikasjon med de private støttespillerene, når dette resulterte i drama med mange utbrettinger i media. Sjødin hadde én jobb, og det var å frikjenne sin klient for justismordet (som han gjorde ulønnet til og med). Noe mer etter dette har han ikke forpliktet seg til, og trekker seg bort fra dramaet:

https://www.ringeriksavisa.no/arkiv/item/9003-arvid-sjodin-trekker-seg-som-advokat-for-viggo-kristiansen

Jeg har sagt til Viggo at jeg ikke har kuttet ut ham, og at hvis han ønsker at jeg skal gjøre noe mer for ham, så må det gå via advokatene Gulstad og Meling. Da er jeg der. Men da må han trekke en grense mot støttegruppen, sier advokat Arvid Sjødin til NTB.  Det er sånn sett ikke et brudd med Viggo, men et brudd med enkelte i den gruppen, sier Sjødin.

Sjødin er jo den som står for størstedelen av dramaet og utbrettingene i media?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliquis skrev (39 minutter siden):

Sjødin er jo den som står for størstedelen av dramaet og utbrettingene i media?

Fordel en oversikt på dette, gjerne en punktliste på de ulike aktørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Samfunnsdebatt said:

Fordel en oversikt på dette, gjerne en punktliste på de ulike aktørene. 

Sjødin:

• Angrep på Klomseth i media
  • Avgang der han oppsøker media og angriper Tronsrud

Pedersen:

• Angrep på Jahr i private e-poster
  • Forherligelse av seg selv og nedsnakking av andre i egen bok

Helland: 

Kristiansen:

• Angrep på Pedersens bok og motiver

Austad: 

Tronsrud:

• Ingen kommentarer, bedt Tv2 oppheve eget kildevern

Sivertsen:

• Kritikk av Sjødins angrep på Klomseth i private e-poster

Noe du føler mangler?

Endret av Aliquis
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (6 timer siden):

Hva? Det er da ingenting som tyder på at VK har et tilsvarende dårlig forhold til Austad som han har til Eivind Pedersen. Og heller ikke info som indikerer at han burde ha det, som det derimot er hva gjelder Pedersen.

Hvorfor mener du forholdet mellom Viggo og Eivind Pedersen var dårlig, når Viggo helt ute av det blå avlyste alt samarbeid om bok med han? Et lokale var leid til intervju, og inntil da hadde Eivind Pedersen tydelig fått innpass i familien Kristiansen.

Hvis Viggo kan gjøre det med en såpass nær støttespiller som Eivind Pedersen, skulle det ikke forundre meg om han ikke gidder å delta i noe videre samarbeid med støttespillerne sine. VK er rik og frikjent nå, og disse personene har "served their purpose".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor mener du forholdet mellom Viggo og Eivind Pedersen var dårlig, når Viggo helt ute av det blå avlyste alt samarbeid om bok med han? Et lokale var leid til intervju, og inntil da hadde Eivind Pedersen tydelig fått innpass i familien Kristiansen.

Hvis Viggo kan gjøre det med en såpass nær støttespiller som Eivind Pedersen, skulle det ikke forundre meg om han ikke gidder å delta i noe videre samarbeid med støttespillerne sine. VK er rik og frikjent nå, og disse personene har "served their purpose".

De kan jo bare skrive hver sin bok, så kan de alle pensjonere seg som multimillionærer med hver sin yacht i havnen i Monaco.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (6 minutter siden):

De kan jo bare skrive hver sin bok, så kan de alle pensjonere seg som multimillionærer med hver sin yacht i havnen i Monaco.

Det blir nok heller en symbolsk krone, tror du ikke det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor mener du forholdet mellom Viggo og Eivind Pedersen var dårlig, når Viggo helt ute av det blå avlyste alt samarbeid om bok med han?

Det var ikke helt ut av det blå. Det lå flere grunner bak det valget, noe jeg er rimelig sikker på at du vet og. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Det blir nok heller en symbolsk krone, tror du ikke det 😉

Jahr har skrevet 2 bøker så han får vel 2 yachter

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

At Eivind P sier at dette skjedde «helt ut av det blå» betyr ikke at det stemmer.

EP har tydeligvis hatt et tett forhold til faren til VK i mange år, men ikke så mye til VK selv, og måten EP har opptrådd på for å diskreditere andre samt stått for lekkasjer har tydelegvis ikke VK likt. Vet ikke hva Austad kan ha gjort for at han skal kunne lide «samme skjebne», men registrerer jo at VK brukte nettopp Austad til å snakke på vegne av seg da EP ble slaktet i fjor høst:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/dwR3jj/viggo-kristiansen-reagerer-paa-baneheia-bok-oensker-absolutt-ikke-at-boken-skal-utgis

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Sjødin:

• Angrep på Klomseth i media
  • Avgang der han oppsøker media og angriper Tronsrud

Pedersen:

• Forherligelse av seg selv og nedsnakking av andre i egen bok

Helland: 

Kristiansen:

Austad: 

Tronsrud:

• Ingen kommentarer, bedt Tv2 oppheve eget kildevern

Sivertsen:

• Kritikk av Sjødins angrep på Klomseth i private e-poster

Noe du føler mangler?

Jeg har ikke oversikt på alle delene. Vet du noe om hvilken tidslinje det forløp i? 

Har det vært noe fra Klomseth? 

Det med påstanden om Sjødin: «Avgang der han oppsøker media og angriper Tronsrud» er vel ikke helt sant? Det er vel media som har jaget Sjødin så mye at han meldte seg ut etter publisering av hans private e-post. Har ikke sett han har kritisert Tronsrud i media. Har du? 

Virker som mye av det gale for de handler om media som forvrenger mye. Og om noen som har vært hårsåre for det de har opplevd som egenskryt fra andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hraff skrev (54 minutter siden):

Nesten som man tror det er en spøk:

Trond Solvang slutter som journalist i TV2 for å begynne å jobbe i Agderpolitiet.

https://m24.no/agder-politidistrikt-trond-solvang-tv-2/trond-solvang-slutter-i-tv-2-etter-26-ar-foler-nesten-man-planlegger-sin-egen-begravelse/578435

Hehe … Hva blir det neste? Thomas Sommerset blir ny leder av Gjenopptakelseskommisjonen?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke e-poster og annet er det som er publisert tidligere som Sjødin kan ha reagert på? 

Og hvem er det han kan mistenke?

Endret av Samfunnsdebatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Samfunnsdebatt said:

Jeg har ikke oversikt på alle delene. Vet du noe om hvilken tidslinje det forløp i? 

Har det vært noe fra Klomseth? 

Det med påstanden om Sjødin: «Avgang der han oppsøker media og angriper Tronsrud» er vel ikke helt sant? Det er vel media som har jaget Sjødin så mye at han meldte seg ut etter publisering av hans private e-post. Har ikke sett han har kritisert Tronsrud i media. Har du? 

Virker som mye av det gale for de handler om media som forvrenger mye. Og om noen som har vært hårsåre for det de har opplevd som egenskryt fra andre.

Det har blitt linket til flere slike artikler i denne tråden, men det virker som om du velger å ignorere dem.

Om Sjødin ikke ville gi noen kommentar til media rundt hvorfor han trakk seg, og ikke ville kommet med indirekte beskyldninger mot Tronsrud hadde det vært veldig enkelt for han å ikke gjøre, men han velger aktivt å gjøre det. Han har jo tidligere meldt redaksjoner inn til PFU når han mener de har feilrepresentert hans sak. Om pressen hadde vridd det han har uttalt til det ugjenkjennelige kunne han vel gjort det samme her. Det gjør han ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Det har blitt linket til flere slike artikler i denne tråden, men det virker som om du velger å ignorere dem.

Om Sjødin ikke ville gi noen kommentar til media rundt hvorfor han trakk seg, og ikke ville kommet med indirekte beskyldninger mot Tronsrud hadde det vært veldig enkelt for han å ikke gjøre, men han velger aktivt å gjøre det. Han har jo tidligere meldt redaksjoner inn til PFU når han mener de har feilrepresentert hans sak. Om pressen hadde vridd det han har uttalt til det ugjenkjennelige kunne han vel gjort det samme her. Det gjør han ikke.

Jeg har jo linket til 4-5 artikler om den e-posten. Ingen av de skriver at Sjødin har sagt noe om Tronsrud. Hvor finner du det? 

Og hvorfor skal han måtte si noe om Tronsrud eller andre? Han vil ikke delta i slikt. Han står ikke for det her, og han ønsker ingen deltakelse i det. Det er jo heller ingen grunn til å klage inn dette, når det ikke kan føre til noe. E-posten de viser er hans uttrykk sendt til noen. Og det kan han ikke nekte for og si er feil fremstilt. Han vil bare ikke bidra videre til dette tullet. 

- Jeg lurte på hva som hadde forløpt før denne emailen som ble publisert. For det er jo tydelig at Sjødin har reagert på noen. Hvem kan det være? Og for hva?

Hvem kan det være av deltakerne i støttegruppen som har:

* kunne virke som å ønske å skape problemer for en kollega og samarbeidspartner?

* drar det via andre for å trekke dem ned, og i tillegg sender kopi til Viggo?

* hva er lekket e-poster fra deres gruppe til TV 2, lekkasjer som passer til en slik givers formål. Slik at det ble bringet konflikt ut i media?

Endret av Samfunnsdebatt
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...