Anonio Skrevet 30. januar 2023 #621 Del Skrevet 30. januar 2023 On 1/29/2023 at 11:24 AM, minimymlen said: De klarte i tillegg å finne lydfiler som viser kontakt mellom JHA og flere (?) aktører. "Oppsiktsvekkende" er et ord som blir brukt for å beskrive innholdet. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/polititopp-ringte-andersen-slik-var-samtalen/14962476/ Det er i det hele tatt mange bindinger på kryss og tvers i denne saken, noe som det er bra kommer fram i lyset. Det virker jo nærmest som om folkene som var involvert i rettsrunde en har startet en messenger-gruppe for å preppe hverandre til intervju og forhør. Det er langt over kleint, og helt ute i kriminelt komplott. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arth88 Skrevet 30. januar 2023 #622 Del Skrevet 30. januar 2023 On 1/28/2023 at 1:42 PM, kraftwerk said: Jeg tar det dem alle sier med en klype salt, jeg tror Sjødin og Bjørn Olav - er en av få som faktisk ikke bryr seg om ære etc. Ut fra det jeg leser så peker alle mot hverandre og skal hevde seg selv. Veldig dumt, og syntes dette er dumt for Viggo sin del. Jeg bet meg derimot merke i Klomsæth, som krever erstatning fra staten for over 5000 arbeidstimer, men faren til Viggo har jo betalt Klomsæth fra dag 1 - over en million kroner. Han måtte ta opp flere ekstra lån, så Klomsæth har fått sin betaling for lenge siden. Så jeg tviler sterkt på at han egentlig har krav på noen ting. Dette er mannfolk som plutselig ser prestisje i saken og krever sin rett, og de gjør det på et patetisk vis. De vender seg mor hverandre og lasher ut, skikkelig tenåringoppførsel og flaut. Pengene rår. Det må jo Klomsæth gjøre for Viggos far sin del. Om faren til Viggo allerede har betalt for alle arbeidstimene, så vil beløpet bli overført til Viggos far etter at Klomsæth har mottatt beløpet på klientkonto, Sånn fungerer det alltid i rettssaker der man ikke har rett på fri saksførsel. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 31. januar 2023 #623 Del Skrevet 31. januar 2023 Viggo Kristiansen kan få forenklet behandling av erstatningen Nylig ble det kjent at Kristiansen får 10 millioner kroner i forskudd på erstatningen. Kristiansens advokater har tidligere varslet et stort krav som omfatter tap av inntekt og oppreisning for årene han satt i fengsel – og det har vært antydet et krav på mellom 50 og 70 millioner kroner. Statens sivilrettsforvaltning og forsvarene er blitt enige om mål om forenklet behandling av erstatningen. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 31. januar 2023 #624 Del Skrevet 31. januar 2023 https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474 Jeg må si at jeg stusser litt over at man omtaler Sjødin som en stjerneadvokat i nettavisens siste artikkel. Nå kjenner jeg kun til han fra 2 saker, men jeg må jo innrømme at jeg absolutt ikke ville ansatt han om jeg trengte advokat selv. I Birgitte-saken har han en betydlig del av skylden for at fetteren ble dømt. I Baneheia-saken har han overlatt størstedelen av det avgjørende arbeidet til Sivertsen og Tronsrud. Han gir seg åpenbart ikke, men han slår meg heller ikke som en spesielt dyktig advokat. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 31. januar 2023 #625 Del Skrevet 31. januar 2023 Aliquis skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474 Jeg må si at jeg stusser litt over at man omtaler Sjødin som en stjerneadvokat i nettavisens siste artikkel. Nå kjenner jeg kun til han fra 2 saker, men jeg må jo innrømme at jeg absolutt ikke ville ansatt han om jeg trengte advokat selv. I Birgitte-saken har han en betydlig del av skylden for at fetteren ble dømt. I Baneheia-saken har han overlatt størstedelen av det avgjørende arbeidet til Sivertsen og Tronsrud. Han gir seg åpenbart ikke, men han slår meg heller ikke som en spesielt dyktig advokat. Enig i det. Ser ingen grunn til å tro at Tronsrud er problemet her. Set også at Jahr gav Tronsrud full støtte i et innlegg på sin fb-side i helga. At Sjødin hisser seg opp over at TV 2 har fått greie på og offentliggjort interne e-poster hvor Eivind Pedersen og Terje Helland kommer med usaklige angrep på Jahr, hva har nå det med Tronsrud å gjøre uansett? Boken til Pedersen forteller det meste, hvor han selv, Helland og Sjødin hylles ukritisk, mens de fleste andre nedsnakkes. Vi vet at Viggo selv var rasende over lekkasjene, og hvem andre enn Sjødin har Pedersen fått all info fra? 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 1. februar 2023 #626 Del Skrevet 1. februar 2023 Hvem kan ha sendt e-postene til TV2? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 1. februar 2023 #627 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (2 timer siden): Hvem kan ha sendt e-postene til TV2? Det kan da være så mange. Om hele støttegruppa fikk mailene, så snakker vi om en hel del personer, og det er jo ikke sikkert noen av dem har sendt noe til TV 2. Om 10 personer kjenner en hemmelighet, og f.eks. et par av dem forteller det videre til noen som forteller det videre osv., så er det vel ikke spesielt merkelig om noen journalister kan få det i hende til slutt. Tronsrud var ikke engang en del av det opplegget, hvor Pedersen og Helland kom med usaklige angrep på Jahr. Endret 1. februar 2023 av Djækklåsst 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 1. februar 2023 #628 Del Skrevet 1. februar 2023 Aliquis skrev (13 timer siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474 Jeg må si at jeg stusser litt over at man omtaler Sjødin som en stjerneadvokat i nettavisens siste artikkel. Nå kjenner jeg kun til han fra 2 saker, men jeg må jo innrømme at jeg absolutt ikke ville ansatt han om jeg trengte advokat selv. I Birgitte-saken har han en betydlig del av skylden for at fetteren ble dømt. I Baneheia-saken har han overlatt størstedelen av det avgjørende arbeidet til Sivertsen og Tronsrud. Han gir seg åpenbart ikke, men han slår meg heller ikke som en spesielt dyktig advokat. Jeg tror han er en meget dyktig advokat, og saken til VK vært veldig stor, man trenger mer enn en person på slike saker. Han har nok hatt flere pågående saker som han har måtte prioritere, fordi de faktisk betaler - og det arbeidet med VK sin sak er så omfattende at folk har måttet bistå i dugnad. Som advokat får man også saker i fanget av påtalemyndighetene, folk får oppnevnt advokater fordi de har rett på advokathjelp, så jeg kan tenke meg at dette er grunnen til at han ikke har hatt sjanse til å jobbe med dette alene. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 1. februar 2023 #629 Del Skrevet 1. februar 2023 kraftwerk skrev (23 minutter siden): Jeg tror han er en meget dyktig advokat, og saken til VK vært veldig stor, man trenger mer enn en person på slike saker. Han har nok hatt flere pågående saker som han har måtte prioritere, fordi de faktisk betaler - og det arbeidet med VK sin sak er så omfattende at folk har måttet bistå i dugnad. Som advokat får man også saker i fanget av påtalemyndighetene, folk får oppnevnt advokater fordi de har rett på advokathjelp, så jeg kan tenke meg at dette er grunnen til at han ikke har hatt sjanse til å jobbe med dette alene. Han skal ha for at han har stått i de to sakene i så mange år, med den belastningen det er. Men vet ikke hvor mye godt arbeid han egentlig har levert selv, mange av uttalelsene mot kommisjonen har vært så negative at man nærmest kan mistenke at de som jobber der ønsket å avslå begjæringen også på trass. Tronsrud har ellers nå bekreftet at det er han og Sivertsen som både har ført i pennen og da også gjort research i alle skriv til kommisjonen de siste årene. Men det er jo ikke slik at Sjødin burde gjort alt dette selv. Man kan si det som så at det viktigste han har gjort i Baneheia-saken er å slippe kompetente, frivillige personer som Sivertsen og Tronsrud frem i arbeidet opp mot kommisjonen. Det var jo ingen selvfølge. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 1. februar 2023 #630 Del Skrevet 1. februar 2023 35 minutter siden, kraftwerk said: Jeg tror han er en meget dyktig advokat, og saken til VK vært veldig stor, man trenger mer enn en person på slike saker. Han har nok hatt flere pågående saker som han har måtte prioritere, fordi de faktisk betaler - og det arbeidet med VK sin sak er så omfattende at folk har måttet bistå i dugnad. Som advokat får man også saker i fanget av påtalemyndighetene, folk får oppnevnt advokater fordi de har rett på advokathjelp, så jeg kan tenke meg at dette er grunnen til at han ikke har hatt sjanse til å jobbe med dette alene. Jeg kan bare se på det han har gjort i sakene jeg kjenner til, og i Birgitte-saken var han sterkt delaktig i å få sin egen klient dømt og på mange måter landsforvist. Dette er riktignok lenge siden, men selv i de siste årene med Baneheia-saken er det jo Sivertsen og Tronsrud som har spilt hovedrollene i følge Jahr. Dette er personer som på eget initiativ har engasjert seg i saken, og ikke personer Sjødin har engasjert. Han har ståpåvilje og gir seg ikke lett, det skal han ha, men jeg sitter ikke igjen med inntrykk av at han er noen stjerneadvokat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 1. februar 2023 #631 Del Skrevet 1. februar 2023 8 hours ago, Aliquis said: Jeg kan bare se på det han har gjort i sakene jeg kjenner til, og i Birgitte-saken var han sterkt delaktig i å få sin egen klient dømt og på mange måter landsforvist. Dette rimer ikke med hvordan jeg har oppfattet dette. Han ble lurt av politiet i en tidlig fase, og gjorde det beste han kunne for klienten sin ut fra den informasjonen han arbeidet ut fra. Han skjønte deretter ganske fort at han var blitt holdt for narr og gjorde det beste han kunne gjort for fetteren etter dette. Jeg synes ikke det kan holdes mot ham at han ikke ennå hadde skjønt at norsk politi er kriminelt uetiske i sitt virke. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 1. februar 2023 #632 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Synes det er beundringsverdig hvordan Sjødin har holdt ut igjennom årene (til og med uten betaling!) med å representere Viggos sak mens hele Norge hatet han, og å holdt frem i media med kontinuerlig sterk og stødig fremming av sin klients sak. Jeg la merke til under pressekonferansen at noe bydde ham sterkt i mot, da Tronsrud uttalte at han ikke hadde tatt stiling til skyldsspørsmålet hverken da eller nå. Jeg tenkte det så ut som han fikk han i vrangstrupen der. Sjødin har vel vært klar på hele veien at Viggo er uskyldig. Hvorfor Tronsrud følte for å fremme dette ståstedet sitt etter en frifinnelse forstår jeg ikke. Tror ikke Sjødin likte dette. Forstår ikke hvorfor det skal være negativt at Sjødin tar avstand fra at gruppens e-post dialog lekkes. Forstår han godt der. Kan ikke gjøre annet enn å klappe for Sjødins innsats for Viggo og hans familie igjennom årene. 👏 Han er den med advokatansvaret. Fagpersonen som har jobbet gratis. Noe godt behandlet av media har han heller ikke blitt. Men han har aldri gitt seg. Det er beundringsverdig. Endret 1. februar 2023 av Samfunnsdebatt 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 1. februar 2023 #633 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Synes det er beundringsverdig hvordan Sjødin har holdt ut igjennom årene (til og med uten betaling!) med å representere Viggos sak mens hele Norge hatet han, og å holdt frem i media med kontinuerlig sterk og stødig fremming av sin klients sak. Jeg la merke til under pressekonferansen at noe bydde ham sterkt i mot, da Tronsrud uttalte at han ikke hadde tatt stiling til skyldsspørsmålet hverken da eller nå. Jeg tenkte det så ut som han fikk han i vrangstrupen der. Sjødin har vel vært klar på hele veien at Viggo er uskyldig. Hvorfor Tronsrud følte for å fremme dette ståstedet sitt etter en frifinnelse forstår jeg ikke. Tror ikke Sjødin likte dette. Forstår ikke hvorfor det skal være negativt at Sjødin tar avstand fra at gruppens e-post dialog lekkes. Forstår han godt der. Kan ikke gjøre annet enn å klappe for Sjødins innsats for Viggo og hans familie igjennom årene. 👏 Han er den med advokatansvaret. Fagpersonen som har jobbet gratis. Noe godt behandlet av media har han heller ikke blitt. Men han har aldri gitt seg. Det er beundringsverdig. Det er vel liten tvil om hva Tronsrud mener, poenget hans er at han ikke vil gå ut og si at han er 100 % sikker på hva som skjedde et sted han ikke var. For ham handler det om rettssikkerhet og hva slags rettsstat man skal ha. Hvem har sagt at det er negativt å ta avstand fra lekkasjer? Ironisk nok har jo Sjødin antakelig stått for de fleste av dem. Hvem ellers har gitt Eivind Pedersen all infoen han har lekket i boken sin, som VK reagerte slik på? Problemet her er at Sjødin navngir Tronsrud og beskylder ham for å ha sendt disse e-postene til TV 2. Men det er jo bare en spekulasjon fra Sjødins side. Hvem som har gitt dette til TV 2 vet man ikke. Og hva da med all annen info TV 2 har fått, som opprinnelig nok stammer fra Sjødin, som også er noe VK har reagert på? Ellers har det vel kommet frem at det er Sivertsen og Tronsrud som har gjort alt arbeidet med begjæringen de siste årene. Noe som jeg ikke er overrasket over, når jeg ser på måten diverse skriv er formulert på. Og Sjødin har tidligere selv sagt at dette aldri ville ha gått uten den frivillige hjelpen. Poenget er at det å nedsnakke andre er problemet i denne saken. Det er det Pedersen og Helland som har gjort, både de interne e-postene hvor de på usaklig vis diskrediterer Jahr, som Sjødin av en eller annen grunn er så sint på at nådde offentligheten. Og videre har vi jo denne artikkelen fra i fjor under, fullstendig unødvendig, og ut fra det VK selv har sagt, så er det Sjødin her siteres på fullstendig feil, han har derimot i intervjuet i TV 2 sin podcast sagt at han var glad for Klomsæt sitt arbeid med saken: Baneheia-advokater i krangel - Full krangel: - Farer med usannheter (dagbladet.no) Og som vi har sett nylig har det også kommet frem at Halvard Sivertsen reagerte på denne artikkelen, og kritiserte Sjødin i en intern e-post, for å skape unødvendig negativ offentlig omtale rundt saken. Vanskelig å ikke si seg enig med Sivertsen der. At Klomsæt også er en spesiell karakter med et stort ego og behov for anerkjennelse er det liten tvil om, men det beste hadde vært å bare ignorere ham, fremfor yppe til intern strid blant folk som ellers jobber og har jobbet mot samme mål. Så er det jo ikke slik at alt Sjødin har gjort er feil eller negativt. Han har stått i saken i over ti år, en upopulær sak å stå i. Han har tatt imot hjelp fra dyktige frivillige som har engasjert seg, og sluppet dem til. Han har frontet saken i årevis. Dessverre har han nok havnet i dårlig selskap, hvor forholdet til disse to "bråkebøttene" Pedersen/Helland, som VK har endt opp med å ta avstand fra, har ødelagt en del for ham, slik dette har endt. Endret 1. februar 2023 av Djækklåsst 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 1. februar 2023 #634 Del Skrevet 1. februar 2023 Arbeider man i en gruppe er det min soleklare oppfatning at man tar uenigheter opp med vedkommende man mener har opptrådt uriktig, og ikke lager en «pakke» og sender det til TV 2, sier Sjødin til Nettavisen, og legger til: – Jeg har aldri opplyst noen navn til aviser, heller ikke Nettavisen. At dere har fått tak i mitt svar til Mikkel Tronsrud har jeg ikke kontroll på. Jeg har opplyst at jeg har reagert på enkeltpersoners handlinger. Det mener jeg at jeg har rett til. Konsekvensen for det jeg opplevde som svært uriktige holdninger, var at jeg trakk med som advokat for Viggo Kristiansen, sier Sjødin. https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474 Medier i Norge har publisert hans e-poster. Han kan ikke så i slikt arbeidsmiljø. Ser virkelig ikke hva galt Sjødin har gjort her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 1. februar 2023 #635 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (22 minutter siden): Arbeider man i en gruppe er det min soleklare oppfatning at man tar uenigheter opp med vedkommende man mener har opptrådt uriktig, og ikke lager en «pakke» og sender det til TV 2, sier Sjødin til Nettavisen, og legger til: – Jeg har aldri opplyst noen navn til aviser, heller ikke Nettavisen. At dere har fått tak i mitt svar til Mikkel Tronsrud har jeg ikke kontroll på. Jeg har opplyst at jeg har reagert på enkeltpersoners handlinger. Det mener jeg at jeg har rett til. Konsekvensen for det jeg opplevde som svært uriktige holdninger, var at jeg trakk med som advokat for Viggo Kristiansen, sier Sjødin. https://www.nettavisen.no/nyheter/arvid-sjodin-med-beskyldninger-i-e-post-til-stottespiller-jeg-reagerer-kraftig-pa-at-det-er-lekket-e-poster-fra-en-intern-gruppe-til-tv-2/s/5-95-878474 Medier i Norge har publisert hans e-poster. Han kan ikke så i slikt arbeidsmiljø. Ser virkelig ikke hva galt Sjødin har gjort her. Som nevnt: han anklager i full offentlighet Tronsrud for å stå bak TV 2 sitt oppslag. Men det er ingenting som tyder på at Tronsrud ønsker bråk rundt interne forhold. Mulig Sjødin selv tror hans anklager medfører riktighet, slik juryen i sin tid trodde VK var skyldig, for å dra en parallell, men jeg tviler på om det stemmer. Det synes mer som et påskudd for å trekke seg ut av saken. Han kunne da gjort det på en helt annen måte, uten å skape unødig støy og forsøke å hive Tronsrud under bussen. Vi vet at VK ikke er fornøyd med alle lekkasjene, så kanskje Sjødins dager var talte uansett? Hva har han egentlig gjort i saken de siste årene? Og vi hørte jo ikke mye til Sjødin i desember, det var åpenbart medforsvarer Gulstad som satt i førersetet da. Og hver gang journalister spurte Sjødin om han hadde snakket med VK, i oktober da Riksadvokatens beslutning kom, så svarte Sjødin avvisende. Lite tyder på noe godt forhold der. Derimot ble det filmet at VK ringte til Jahr. Endret 1. februar 2023 av Djækklåsst 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. februar 2023 #636 Del Skrevet 2. februar 2023 Får håpe ildsjelene i team Viggo har noe å falle tilbake på, for nå som pengene kommer inn på kontoen til Viggo, er det vel bare et tidsspørsmål før eventuelle bok samarbeid med Atle Austad + mer lider samme skjebne som med Eivind Pedersen for ett år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 2. februar 2023 #637 Del Skrevet 2. februar 2023 Djækklåsst skrev (7 timer siden): Som nevnt: han anklager i full offentlighet Tronsrud for å stå bak TV 2 sitt oppslag. Men det er ingenting som tyder på at Tronsrud ønsker bråk rundt interne forhold. Mulig Sjødin selv tror hans anklager medfører riktighet, slik juryen i sin tid trodde VK var skyldig, for å dra en parallell, men jeg tviler på om det stemmer. Det synes mer som et påskudd for å trekke seg ut av saken. Han kunne da gjort det på en helt annen måte, uten å skape unødig støy og forsøke å hive Tronsrud under bussen. Vi vet at VK ikke er fornøyd med alle lekkasjene, så kanskje Sjødins dager var talte uansett? Hva har han egentlig gjort i saken de siste årene? Og vi hørte jo ikke mye til Sjødin i desember, det var åpenbart medforsvarer Gulstad som satt i førersetet da. Og hver gang journalister spurte Sjødin om han hadde snakket med VK, i oktober da Riksadvokatens beslutning kom, så svarte Sjødin avvisende. Lite tyder på noe godt forhold der. Derimot ble det filmet at VK ringte til Jahr. Det er jo forskjell på å være kompis, og å være advokat. En advokat har kontakt når det er noe som praktisk kreves av klienten i forhold til saken. Og advokat og klient har gjerne ikke noe forhold utover dette. - Jeg finner ingenting om at Sjødin har gått ut å gitt anklager om Tronsrud. Kun at avisene uten tillatelse fra Sjødin, har fått emailene som Sjødin sendte Tronsrud. Avisene har laget overskrifter og sak fra innholdet i mailene. Sjødin nevner ikke Tronsrud ved navn når Nettavisen tar kontakt og vil heller ikke kommentere e-posten han sendte fredag morgen. Arvid Sjødin med beskyldninger i e-post til støttespiller: «Jeg reagerer kraftig på at det er lekket e-poster fra en intern gruppe til TV 2» 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 2. februar 2023 #638 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Det er jo forskjell på å være kompis, og å være advokat. En advokat har kontakt når det er noe som praktisk kreves av klienten i forhold til saken. Og advokat og klient har gjerne ikke noe forhold utover dette. - Jeg finner ingenting om at Sjødin har gått ut å gitt anklager om Tronsrud. Kun at avisene uten tillatelse fra Sjødin, har fått emailene som Sjødin sendte Tronsrud. Avisene har laget overskrifter og sak fra innholdet i mailene. Sjødin nevner ikke Tronsrud ved navn når Nettavisen tar kontakt og vil heller ikke kommentere e-posten han sendte fredag morgen. Arvid Sjødin med beskyldninger i e-post til støttespiller: «Jeg reagerer kraftig på at det er lekket e-poster fra en intern gruppe til TV 2» Hvem er det du mener Sjødin sikter til når det gjelder lekkasjen om e-postene TV 2 omtaler, om det ikke er Tronsrud? "VG er kjent med at det er Mikkel Tronsrud i støttegruppa som Sjødin sier at han ikke ønsker å krangle noe mer med." Arvid Sjødin trekker seg som advokaten til Viggo Kristiansen - VG "Sjødin begrunner sin reaksjon overfor Tronsrud med at flere forhold mellom de to har skapt irritasjon, som til slutt ledet til at han trakk seg. Sjødin skal ha opplevd flere forhold som alvorlige, men det var mistanken om lekkasjer som fikk begeret til å renne over, hevder han. Tronsrud avviser Sjødins anklager på det sterkeste. – Jeg har ikke gjort det han beskylder meg for. Jeg synes det er trist og ubehagelig og forstår ikke motivet for dette, sier han til Nettavisen. – Jeg er helt enig med Sjødin i at det ikke er greit å lekke interne forhold. Det er ikke jeg som har lekket interne e-poster til TV 2. At andre lekker e-poster, får jeg ikke gjort noe med." Viggo Kristiansen, Baneheia-drapene | Arvid Sjødin med beskyldninger i e-post til støttespiller: «Jeg reagerer kraftig på at det er lekket e-poster fra en intern gruppe til TV 2» (nettavisen.no) Om det faktisk ikke er slik at Sjødin har beskyldt Tronsrud for å stå bak disse lekkasjene, og at det ikke er Tronsrud som Sjødin skylder på for at han trekker seg, så fremstår jo disse artiklene som temmelig besynderlige. Da burde Sjødin kontaktet journalistene og fortalt at fremstillingen er uriktig. Ellers gir Jahr full støtte til Tronsrud, vil anta han kjenner til dette fra innsiden, selv om han åpenbart ikke går ut med alt han vet. Fra hans fb-side: "TV 2s Baneheia-team har som alltid gjort et godt journalistisk arbeid. Jeg kan forstå at denne saken kommer. Samtidig sitter det langt inne og skulle dele den. Hovedårsaken for hvorfor jeg likevel deler den kommer til slutt. Men først til starten. Saken sparkes i gang med en situasjon jeg havnet i. Som det fremkommer, reagerte noen kraftig på mitt angivelige store ego etter et radiointervju på NRK desember 2021. Intervjuet varte i tre minutter. Journalistens vinkling var at jeg hadde stått mye alene. Det ble halvannet halvannet minutt om Baneheia og halvannet minutt om Birgitte-saken, der jeg blant annet trakk frem betydningen av det frivillige arbeidet. I Birgitte-saken representert ved privatetterforsker Grete Strømme, i Baneheia representert gjennom Halvard Sivertsen og Mikkel Tronsrud. I en lang nettsak som likevel skal spisses noe, forstår jeg at dette ikke kom med - selv om det jo hadde vært fint (jeg skal se om jeg finner NRK-innslaget og deretter legge det inn i kommentarfeltet) Fra TV 2-saken kan man kanskje få inntrykk av at Sivertsen og Tronsrud spiller birollene i arbeidet med gjenopptakelsen av Viggo Kristiansens sak. Jeg mener de spiller hovedrollene. Sivertsen engasjerte seg i utgangspunktet i mobilbeviset. Han har sakkyndig kompetanse og slår fast at Viggo hadde alibi for gjerningstidspunktet. Mobilen hans kan ikke ha vært på åstedet. Han har gjort svært mye annet viktig arbeid også. Han er en mann med like mye integritet som analytiske evner - det sier ikke rent lite. Så kommer Tronsrud inn i saken, etter å ha lest min første bok. Han er - naturlig nok - imponert over Sivertsens arbeid. Og han gjør mye imponerende arbeid selv. Det er vel ingen som vil benekte at det er Tronsrud som har ført prosesskrivene i pennen etter at han kom inn høsten 2018. Hardt arbeidende, analytiske evner og alt av integritet, selvsagt, men også strategisk klok. Det var han som sa: dere/vi kan ikke fokusere i overkant på mobilbeviset. Det er gjennom DNA-beviset dere/vi kan få gjenopptatt Viggos sak. Der vil hinderet kommisjonen skal hoppe over være lavest. Der kan de peke på nye analysemetoder mm. Skulle de gå på mobilbeviset, som retten i følge kommisjonen hadde behandlet grundig, så måtte kommisjonen gått i rette med retten. Og det har vel historien vist at de neppe har vært særlig klar for. Jeg tenker denne logiske resonneringen kan ha snudd hele saken. For det var nettopp på DNA man fikk gjenopptatt Viggos sak. Og det er gjennom DNA man har fått stadig sterkere bevis mot Jan Helge Andersen - alene. Så da skulle man tro Tronsrud ville blitt hyllet både for denne genistreken og alt annet utrettelig arbeid. Vel. Det motsatte skjer. Han kastes under bussen. Før TV 2 nå kom med sin sak, hadde vel både Nettavisen, NRK og VG saker som peker på Tronsrud som en slags syndebukk fordi Sjødin ikke lenger skal være Viggos advokat. Årsaken til det siste skal være at Tronsrud har lekket interne e-poster. Tronsrud har bedt TV 2 om å oppheve kildevernet for hans del, i håp om at de kunne si at ingenting av TV 2s skriftlige materiale kommer fra ham. Det kan TV 2 naturligvis ikke gjøre, da vil det jo snevre seg inn hvor de ellers kan ha materialet sitt fra. Dette forstår nok alle. Men så kan man spørre seg hva slags motiv Tronsrud skulle ha hatt for å lekke. Det er ikke umiddelbart enkelt å se. Han fremstår ikke som en type veldig opptatt av ære og berømmelse. Hva da med det økonomiske? Hva har han krevd for de om lag 3.600 timene han har lagt ned av arbeid for å få Viggos sak gjenopptatt? 1 krone. Så da kommer også mitt motiv for å poste en sak jeg ikke akkurat digger å være en del av: Jeg vil uttrykke en støtte til Mikkel Tronsrud for det fantastiske arbeidet han har nedlagt. Viggo Kristiansen vet om dette. Det kunne kanskje kommet enda tydeligere frem (ingen kritikk mot Viggo, han er tydelig nok). Og det jeg da har sagt, er ikke det samme som at jeg ikke anerkjenner alt det viktige arbeidet alle andre i Viggos støttegruppe har gjort." Endret 2. februar 2023 av Djækklåsst 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 2. februar 2023 #639 Del Skrevet 2. februar 2023 Callisto83 skrev (1 time siden): Får håpe ildsjelene i team Viggo har noe å falle tilbake på, for nå som pengene kommer inn på kontoen til Viggo, er det vel bare et tidsspørsmål før eventuelle bok samarbeid med Atle Austad + mer lider samme skjebne som med Eivind Pedersen for ett år siden. Hva? Det er da ingenting som tyder på at VK har et tilsvarende dårlig forhold til Austad som han har til Eivind Pedersen. Og heller ikke info som indikerer at han burde ha det, som det derimot er hva gjelder Pedersen. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 2. februar 2023 #640 Del Skrevet 2. februar 2023 14 hours ago, Vingemutter said: Dette rimer ikke med hvordan jeg har oppfattet dette. Han ble lurt av politiet i en tidlig fase, og gjorde det beste han kunne for klienten sin ut fra den informasjonen han arbeidet ut fra. Han skjønte deretter ganske fort at han var blitt holdt for narr og gjorde det beste han kunne gjort for fetteren etter dette. Jeg synes ikke det kan holdes mot ham at han ikke ennå hadde skjønt at norsk politi er kriminelt uetiske i sitt virke. Om han så gjorde det beste han kunne, så endte det helt katastrofalt for hans klient. En klient som var uskyldig. Uansett hvordan du snur og vender på det, så har en avokat feilet om hans uskyldige klient blir dømt. Man kan komme opp med alle unnskyldninger man vil, men virkelige stjerneadvokater som f. eks Tor Erling Staff ville neppe latt dette skje. Igjen, Sjødin skal definitivt ha creds for måten han har stått på, men jeg må si at jeg sliter med å finne eksempler på imponerende advokatarbeid. Det var jo f. eks. Klomseth som i sin tid engasjerte ekspertene i Baneheia-saken som gjorde vurderingene som etterhvert ble avgjørende for gjenopptakelsen. Sivertsen og Tronsrud har skrevet den siste gjenopptakelsen. Hva har Sjødin gjort? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå