Samfunnsdebatt Skrevet 19. desember 2022 #381 Del Skrevet 19. desember 2022 minimymlen skrev (5 minutter siden): Og det kan også legges til hvordan dette ble behandlet i retten i forrige uke, der forsvarerne ba om redusert straff pga alder og aktoratet/dommerne kommenterte at det ikke sluttet da han var 15 år, og derfor ikke burde lede til redusert straff pga det argumentet. Jeg har ikke opplevd i noen av trådene rundt denne saken at noen forsvarer overgrepet han er dømt for og har sonet for. Forsvarerne påpekte at det var et viktig element at dette var en forbrytelse som var påbegynt når tiltalte var kun 14 år og under strafferettslig alder. De mente det hadde en betydning i form av at det da var en forbrytelse som «ikke ble stoppet» av ungdom over strafferettslig alder. Versus en forbrytelse som ble igangsatt ved strafferettslig alder. Det kan vel tenkes at det senere lages ulik rettspraksis for slike tilfeller. Dersom rettssystem ser slik forskjell som noe av betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 19. desember 2022 #382 Del Skrevet 19. desember 2022 (endret) Viggo Kristiansen har nå søkt om 10 millioner i forskudd på erstatningen. https://www.nrk.no/norge/mehl_-_-ligger-an-til-at-kristiansen-far-forskudd-for-nyttar-1.16226966 Justisministeren i Norge uttaler: – De har gitt beskjed om at de vil gjøre sitt ytterste for at det skal kunne foretas en forskuddsutbetaling før nyttår. Hun sier hun er glad for at kravet har kommet, og håper Viggo Kristiansen raskest mulig får gode forutsetninger for å starte et nytt liv i frihet. – Så er det opptil Statens sivilrettsforvaltning å ta stilling til et eventuelt beløp og det praktiske. Endret 19. desember 2022 av Samfunnsdebatt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 19. desember 2022 #383 Del Skrevet 19. desember 2022 Samfunnsdebatt skrev (7 minutter siden): Forsvarerne påpekte at det var et viktig element at dette var en forbrytelse som var påbegynt når tiltalte var kun 14 år og under strafferettslig alder. De mente det hadde en betydning i form av at det da var en forbrytelse som «ikke ble stoppet» av ungdom over strafferettslig alder. Versus en forbrytelse som ble igangsatt ved strafferettslig alder. Det kan vel tenkes at det senere lages ulik rettspraksis for slike tilfeller. Dersom rettssystem ser slik forskjell som noe av betydning. Du forklarte det litt mer elegant enn meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 19. desember 2022 #384 Del Skrevet 19. desember 2022 Tråden er ryddet for avsporing, spekulasjoner, brudd på rommets retningslinjer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klappe Skrevet 19. desember 2022 #385 Del Skrevet 19. desember 2022 Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Forsvarerne påpekte at det var et viktig element at dette var en forbrytelse som var påbegynt når tiltalte var kun 14 år og under strafferettslig alder. De mente det hadde en betydning i form av at det da var en forbrytelse som «ikke ble stoppet» av ungdom over strafferettslig alder. Versus en forbrytelse som ble igangsatt ved strafferettslig alder. Det kan vel tenkes at det senere lages ulik rettspraksis for slike tilfeller. Dersom rettssystem ser slik forskjell som noe av betydning. Har du kilder på at han var 14 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 19. desember 2022 #386 Del Skrevet 19. desember 2022 (endret) Klappe skrev (1 time siden): Har du kilder på at han var 14 år? Se rettssaken på nrk kl 12 nyheter den 13 desember i år: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA12121322&t=1s Her er det forsvarer starter forklaring om oppstart av handlingene var fra 14 år gammel: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA12121322&t=5058s (01:24:20) Endret 20. desember 2022 av Samfunnsdebatt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 20. desember 2022 #387 Del Skrevet 20. desember 2022 https://psykologisk.no/2022/04/en-betydelig-andel-av-seksuelle-overgrep-begas-av-barn-og-unge-selv/ Jeg har merket meg at det er mange som mener at alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge skal få maksimumsstraff, altså 21 år bak murene. Jeg lurer på hvor gjennomtenkt det er. Vi har allerede soningskøer. Hvis vi får en betydelig økt mengde dømte ungdommer som venter på å sone 21 år i fengsel for overgrep, så må vi bygge ut fengselssystemet. Det koster veldig mye penger. Det koster også veldig mye penger når noen soner 21 år i fengsel. I tillegg vil disse dømte seksualforbryterne ikke kunne arbeide og betale skatt i 21 år. Antagelig vil de ikke være i stand til å betale så innmari mye skatt resten av livet heller. Det betyr mindre penger inn i statskassa. Jeg lurer på hvor mange tusen kroner man kan tenke seg å betale ekstra i måneden i skatt for å finansiere maksimumsstraff for alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge, for det blir økte utgifter og færre inntekter i statsregnskapet. – En av få skandinaviske studier på omfang av skadelig seksuell atferd blant 17–18 åringer viser at omtrent fem prosent av norske og svenske gutter har sett på seksuelle visuelle fremstillinger av barn, at én av ti har presset noen til seksuelle handlinger, og at gutter som har blitt utsatt for overgrep, hadde tre ganger så stor sjanse for å presse andre til seksuelle handlinger. Det blir født rundt 60 000 barn i året. 3000 gutter i hvert årskull har presset noen til seksuelle handlinger. Viggo Kristiansen skulle altså hatt selskap av 3000 bare i sitt årskull. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0npzpg/norske-fanger-er-blant-europas-dyreste Én innsatt koster ca en million i året. Gang det med 3000. Det er 3 mrd per år hvis gjennomsnittsstraffen er ett år. Da må den jevne skattebetaler betale omlag 1000 mer i året i skatt for å kompensere. Hvis alle får maksimumsstraff, så må vi alle være forberedt på å betale et par tusen mer i skatt i måneden. Da har jeg ikke tatt med at det blir færre skattebetalere og at vi får økte fengselsutgifter, så summen blir nok høyere. Jeg er ganske sikker på at det vil være billigere og mer samfunnsnyttig med behandling. Som Viggo Kristiansen har fått. 9 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 20. desember 2022 #388 Del Skrevet 20. desember 2022 Hansehan skrev (1 minutt siden): Jeg er ganske sikker på at det vil være billigere og mer samfunnsnyttig med behandling. Som Viggo Kristiansen har fått. Jeg lurer på hvor mange timer psykologisk behandling Viggo Kristiansen har fått. Finner nå at det var 20 år med behandling. Det er vanskelig å se for seg at noen i Norge har hatt lengre behandling etter dom: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/da-det-ble-kjent-at-han-tvilte-pa-baneheia-dommen-ble-han-drapstruet/15076016/ «Hovedårsaken til at Austad til slutt sa ja til å møte Kristiansen var at han – til tross for at han hardnakket benektet at han hadde noe med Baneheia-saken å gjøre – faktisk hadde innrømmet å ha forgrepet seg mot en jente da han var 15-16 år gammel. – Hvis han hadde nektet alt, og sagt at han ikke hadde gjort noe gærent, så hadde jeg ikke tatt han inn, fordi det å jobbe med noen som ikke har noe som helst erkjennelse fungerer ikke, forklarer Austad. – Jeg vurderte at om man jobber med problematikken på en eller annen måte, så spiller det i grunnen liten rolle om han har erkjent alt man har gjort. Så lenge man jobber med den problematikken som gjør at man begår denne type handlinger, så er det bra nok for å jobbe terapeutisk, sier psykologen.» 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 20. desember 2022 #389 Del Skrevet 20. desember 2022 Hansehan skrev (6 timer siden): https://psykologisk.no/2022/04/en-betydelig-andel-av-seksuelle-overgrep-begas-av-barn-og-unge-selv/ Jeg har merket meg at det er mange som mener at alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge skal få maksimumsstraff, altså 21 år bak murene. Jeg lurer på hvor gjennomtenkt det er. Vi har allerede soningskøer. Hvis vi får en betydelig økt mengde dømte ungdommer som venter på å sone 21 år i fengsel for overgrep, så må vi bygge ut fengselssystemet. Det koster veldig mye penger. Det koster også veldig mye penger når noen soner 21 år i fengsel. I tillegg vil disse dømte seksualforbryterne ikke kunne arbeide og betale skatt i 21 år. Antagelig vil de ikke være i stand til å betale så innmari mye skatt resten av livet heller. Det betyr mindre penger inn i statskassa. Jeg lurer på hvor mange tusen kroner man kan tenke seg å betale ekstra i måneden i skatt for å finansiere maksimumsstraff for alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge, for det blir økte utgifter og færre inntekter i statsregnskapet. – En av få skandinaviske studier på omfang av skadelig seksuell atferd blant 17–18 åringer viser at omtrent fem prosent av norske og svenske gutter har sett på seksuelle visuelle fremstillinger av barn, at én av ti har presset noen til seksuelle handlinger, og at gutter som har blitt utsatt for overgrep, hadde tre ganger så stor sjanse for å presse andre til seksuelle handlinger. Det blir født rundt 60 000 barn i året. 3000 gutter i hvert årskull har presset noen til seksuelle handlinger. Viggo Kristiansen skulle altså hatt selskap av 3000 bare i sitt årskull. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0npzpg/norske-fanger-er-blant-europas-dyreste Én innsatt koster ca en million i året. Gang det med 3000. Det er 3 mrd per år hvis gjennomsnittsstraffen er ett år. Da må den jevne skattebetaler betale omlag 1000 mer i året i skatt for å kompensere. Hvis alle får maksimumsstraff, så må vi alle være forberedt på å betale et par tusen mer i skatt i måneden. Da har jeg ikke tatt med at det blir færre skattebetalere og at vi får økte fengselsutgifter, så summen blir nok høyere. Jeg er ganske sikker på at det vil være billigere og mer samfunnsnyttig med behandling. Som Viggo Kristiansen har fått. Hvis behandling har effekt, så klart. Men når du er inne på kostnader. Hvor mye koster ikke samfunnet barn som har gått igjennom traumer? Nå snakker jeg ikke om kun begått av ungdommer, men også voksne. I form av terapi, legehjelp, sykdommer, potensielt ufør etc? Og ikke minst de sidene som ikke kan måle seg økonomisk? En overgriper har ofte fler enn et offer. De fleste saker blir henlagt eller aldri anmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 20. desember 2022 #390 Del Skrevet 20. desember 2022 Hansehan skrev (6 timer siden): https://psykologisk.no/2022/04/en-betydelig-andel-av-seksuelle-overgrep-begas-av-barn-og-unge-selv/ Jeg har merket meg at det er mange som mener at alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge skal få maksimumsstraff, altså 21 år bak murene. Jeg lurer på hvor gjennomtenkt det er. Vi har allerede soningskøer. Hvis vi får en betydelig økt mengde dømte ungdommer som venter på å sone 21 år i fengsel for overgrep, så må vi bygge ut fengselssystemet. Det koster veldig mye penger. Det koster også veldig mye penger når noen soner 21 år i fengsel. I tillegg vil disse dømte seksualforbryterne ikke kunne arbeide og betale skatt i 21 år. Antagelig vil de ikke være i stand til å betale så innmari mye skatt resten av livet heller. Det betyr mindre penger inn i statskassa. Jeg lurer på hvor mange tusen kroner man kan tenke seg å betale ekstra i måneden i skatt for å finansiere maksimumsstraff for alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge, for det blir økte utgifter og færre inntekter i statsregnskapet. – En av få skandinaviske studier på omfang av skadelig seksuell atferd blant 17–18 åringer viser at omtrent fem prosent av norske og svenske gutter har sett på seksuelle visuelle fremstillinger av barn, at én av ti har presset noen til seksuelle handlinger, og at gutter som har blitt utsatt for overgrep, hadde tre ganger så stor sjanse for å presse andre til seksuelle handlinger. Det blir født rundt 60 000 barn i året. 3000 gutter i hvert årskull har presset noen til seksuelle handlinger. Viggo Kristiansen skulle altså hatt selskap av 3000 bare i sitt årskull. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0npzpg/norske-fanger-er-blant-europas-dyreste Én innsatt koster ca en million i året. Gang det med 3000. Det er 3 mrd per år hvis gjennomsnittsstraffen er ett år. Da må den jevne skattebetaler betale omlag 1000 mer i året i skatt for å kompensere. Hvis alle får maksimumsstraff, så må vi alle være forberedt på å betale et par tusen mer i skatt i måneden. Da har jeg ikke tatt med at det blir færre skattebetalere og at vi får økte fengselsutgifter, så summen blir nok høyere. Jeg er ganske sikker på at det vil være billigere og mer samfunnsnyttig med behandling. Som Viggo Kristiansen har fått. Emokrati! Flest alle damer og ein heil del menn lèt kjenslene gå føre vitet i sovorne saker. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 20. desember 2022 #391 Del Skrevet 20. desember 2022 (endret) Hansehan skrev (9 timer siden): https://psykologisk.no/2022/04/en-betydelig-andel-av-seksuelle-overgrep-begas-av-barn-og-unge-selv/ Jeg har merket meg at det er mange som mener at alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge skal få maksimumsstraff, altså 21 år bak murene. Jeg lurer på hvor gjennomtenkt det er. Vi har allerede soningskøer. Hvis vi får en betydelig økt mengde dømte ungdommer som venter på å sone 21 år i fengsel for overgrep, så må vi bygge ut fengselssystemet. Det koster veldig mye penger. Det koster også veldig mye penger når noen soner 21 år i fengsel. I tillegg vil disse dømte seksualforbryterne ikke kunne arbeide og betale skatt i 21 år. Antagelig vil de ikke være i stand til å betale så innmari mye skatt resten av livet heller. Det betyr mindre penger inn i statskassa. Jeg lurer på hvor mange tusen kroner man kan tenke seg å betale ekstra i måneden i skatt for å finansiere maksimumsstraff for alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge, for det blir økte utgifter og færre inntekter i statsregnskapet. – En av få skandinaviske studier på omfang av skadelig seksuell atferd blant 17–18 åringer viser at omtrent fem prosent av norske og svenske gutter har sett på seksuelle visuelle fremstillinger av barn, at én av ti har presset noen til seksuelle handlinger, og at gutter som har blitt utsatt for overgrep, hadde tre ganger så stor sjanse for å presse andre til seksuelle handlinger. Det blir født rundt 60 000 barn i året. 3000 gutter i hvert årskull har presset noen til seksuelle handlinger. Viggo Kristiansen skulle altså hatt selskap av 3000 bare i sitt årskull. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0npzpg/norske-fanger-er-blant-europas-dyreste Én innsatt koster ca en million i året. Gang det med 3000. Det er 3 mrd per år hvis gjennomsnittsstraffen er ett år. Da må den jevne skattebetaler betale omlag 1000 mer i året i skatt for å kompensere. Hvis alle får maksimumsstraff, så må vi alle være forberedt på å betale et par tusen mer i skatt i måneden. Da har jeg ikke tatt med at det blir færre skattebetalere og at vi får økte fengselsutgifter, så summen blir nok høyere. Jeg er ganske sikker på at det vil være billigere og mer samfunnsnyttig med behandling. Som Viggo Kristiansen har fått. Viktig poeng!. Overgrep i seg selv er ille, men man kan ikke sidestille alt, som det å bli antastet, =en som blir toturet , voldtatt og drept , som i Baneheia , eller det grusomme som Kim Wall , ble utsatt for? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/723l9/ubaat-saken-dansk-politi-bekrefter-at-det-parterte-liket-er-kim-wall Vil vil da også kunne skje, at den som voldtar noen, dreper i panikk, i etterkant, (fjerne vitnet), eller for å få utløp for enda flere fantasier) da straffen er allikevel den samme? Endret 20. desember 2022 av Lana01 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 20. desember 2022 #392 Del Skrevet 20. desember 2022 Hansehan skrev (8 timer siden): https://psykologisk.no/2022/04/en-betydelig-andel-av-seksuelle-overgrep-begas-av-barn-og-unge-selv/ Jeg har merket meg at det er mange som mener at alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge skal få maksimumsstraff, altså 21 år bak murene. Jeg lurer på hvor gjennomtenkt det er. Vi har allerede soningskøer. Hvis vi får en betydelig økt mengde dømte ungdommer som venter på å sone 21 år i fengsel for overgrep, så må vi bygge ut fengselssystemet. Det koster veldig mye penger. Det koster også veldig mye penger når noen soner 21 år i fengsel. I tillegg vil disse dømte seksualforbryterne ikke kunne arbeide og betale skatt i 21 år. Antagelig vil de ikke være i stand til å betale så innmari mye skatt resten av livet heller. Det betyr mindre penger inn i statskassa. Jeg lurer på hvor mange tusen kroner man kan tenke seg å betale ekstra i måneden i skatt for å finansiere maksimumsstraff for alle ungdommer som begår seksuelle overgrep mot barn og unge, for det blir økte utgifter og færre inntekter i statsregnskapet. – En av få skandinaviske studier på omfang av skadelig seksuell atferd blant 17–18 åringer viser at omtrent fem prosent av norske og svenske gutter har sett på seksuelle visuelle fremstillinger av barn, at én av ti har presset noen til seksuelle handlinger, og at gutter som har blitt utsatt for overgrep, hadde tre ganger så stor sjanse for å presse andre til seksuelle handlinger. Det blir født rundt 60 000 barn i året. 3000 gutter i hvert årskull har presset noen til seksuelle handlinger. Viggo Kristiansen skulle altså hatt selskap av 3000 bare i sitt årskull. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0npzpg/norske-fanger-er-blant-europas-dyreste Én innsatt koster ca en million i året. Gang det med 3000. Det er 3 mrd per år hvis gjennomsnittsstraffen er ett år. Da må den jevne skattebetaler betale omlag 1000 mer i året i skatt for å kompensere. Hvis alle får maksimumsstraff, så må vi alle være forberedt på å betale et par tusen mer i skatt i måneden. Da har jeg ikke tatt med at det blir færre skattebetalere og at vi får økte fengselsutgifter, så summen blir nok høyere. Jeg er ganske sikker på at det vil være billigere og mer samfunnsnyttig med behandling. Som Viggo Kristiansen har fått. Nå strider vel hele den teorien med vårt rettsprinsipp om at alle skal få muligheten til å forbedre seg/rehabilitere seg og komme seg tilbake i samfunnet. Å fengsle ungdommer i 21 år, vil gjøre at de har veldig lav sannsynlighet for å komme seg tilbake i samfunnet igjen etterpå. De går glipp av for mye "vanlige" livshendelser. Å bli ferdig med skolegang, sammen med jevnaldrende venner. Å få sin første jobb, og å gå gjennom en søkeprosess for dette. Å feste med venner. Å få sitt første seriøse forhold Kjøpe sin første bolig. Kanskje gifte seg, kanskje få barn. Det er ganske mye de aller fleste har gjort, før de er 40 år, og som det er "vanskelig" å starte med, når man har brukt "hele sitt voksne liv" i fengsel. Jeg vil også tro at for samfunnet og for rettsprinsippet om at "fengselstraff ikke er det samme som ødelagt resten av sitt liv", så er det betydelig bedre å dømme disse til kortere straffer, mer betingede straffer, og mer behandling for det de sliter med. Så får vi heller straffe de som gjentar slike handlinger også som voksne mye hardere enn de som "gjør noe dumt som ungdom". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klappe Skrevet 20. desember 2022 #393 Del Skrevet 20. desember 2022 Samfunnsdebatt skrev (10 timer siden): Se rettssaken på nrk kl 12 nyheter den 13 desember i år: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA12121322&t=1s Her er det forsvarer starter forklaring om oppstart av handlingene var fra 14 år gammel: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA12121322&t=5058s (01:24:20) Oppstart når han var 15 år. Men han fortsatte voldtektene frem til han var 17 år. i I overgrepssaken la retten i sin tid til grunn at det var snakk om seksuell omgang under tvang, at fornærmede var syv til åtte år og at det pågikk i perioden da Kristiansen var 15 til 17 år. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ber-om-10-maneders-fengsel-for-viggo-kristiansen/15352505/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 20. desember 2022 #394 Del Skrevet 20. desember 2022 Det er kjemperart at mennesker er så harniske mot Viggo Kristiansen grunnet at han 1994-1996 seksuelt berørte et barn mens han selv var umyndig, mens de samtidig ikke utrykker noe engasjement og fortvilelse for hva de nå er blitt kjent med hva Jan Helge Andersen må ha gjort. Viggo var 14 år da, og det skjedde 5-6 ganger frem til han stanset da han var 17 år gammel. Vi vet også at han stanset selv med overgrepene da han var 17 år, og han stanset uten at noen voksne hadde oppdaget det. Vi vet også at han var umoden for alderen, og at han lekte med yngre barn. Bestevennen hans var 2 år yngre JHA. Og barna de lekte med var små barn. Det var i forbindelse med leken med yngre barn at overgrepene fra 14-17 år gamle Viggo skjedde. Han var både umyndig og han var umoden for alderen, og han hadde ADHD. Og vi vet han innrømmet forholdene da han ble konfrontert med de da han var 21 år gammel. Vi vet han uttrykte at det han hadde gjort var forferdelig, og han uttrykte empati for barnet og ansvarliggjor seg selv. Vi vet også at hans videre interesse var for jevngamle kvinner. Han fikk seg en litt yngre kjæreste, som han ikke ville gjøre noe mer med enn å kysse. Og han tittet på en eldre kvinne i skjul da hun kledde av seg. Og vi vet at psykolog ikke mener han er pedofil. Mens Jan Helge Andersen har ikke tatt ansvar for hva han har gjort. Han har hele veien nektet. Han har ikke beklaget seg. Han har ikke hjulpet ofrenes familie til å få ro og få oppklart saken. (Slik som Viggo gjorde i saken sin.). Jan Helge var også voksen. Han drepte også jentene. Samt han utførte forferdelige ting med de. Det har vi fått kunnskap om nå. Men det er de ikke harnisk for. 14 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 20. desember 2022 #395 Del Skrevet 20. desember 2022 Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Det er kjemperart at mennesker er så harniske mot Viggo Kristiansen grunnet at han 1994-1996 seksuelt berørte et barn mens han selv var umyndig, mens de samtidig ikke utrykker noe engasjement og fortvilelse for hva de nå er blitt kjent med hva Jan Helge Andersen må ha gjort. Fra JHA tilsto på høsten i år 2000, har det da ikke vært et mysterie hva JHA har gjort i Baneheia. Samfunnsdebatt skrev (1 time siden): Mens Jan Helge Andersen har ikke tatt ansvar for hva han har gjort. Han har hele veien nektet. Han har ikke beklaget seg. Han har ikke hjulpet ofrenes familie til å få ro og få oppklart saken. (Slik som Viggo gjorde i saken sin.). Jan Helge var også voksen. Han drepte også jentene. Samt han utførte forferdelige ting med de. Dette stemmer bare ikke. Det var JHA sin tilståelse og forklaring som den gang ble grunnlag for dommen. Viggo har nektet hele veien. Vi må nesten forholde oss til fakta. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 20. desember 2022 #396 Del Skrevet 20. desember 2022 Callisto83 skrev (Akkurat nå): Fra JHA tilsto på høsten i år 2000, har det da ikke vært et mysterie hva JHA har gjort i Baneheia. Dette stemmer bare ikke. Det var JHA sin tilståelse og forklaring som den gang ble grunnlag for dommen. Viggo har nektet hele veien. Vi må nesten forholde oss til fakta. Beklager, det det selvfølgelig skulle stått, er: "Han har hele tiden betydelig underspilt sin egen rolle, og forsøkt å fremstille seg selv som offer fremfor å være gjerningsmann." Han nekter vel i og for seg for både den ene voldtekten og det ene drapet også, i og med at han vedholder forklaringen om at det var VK som utførte dem. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 20. desember 2022 #397 Del Skrevet 20. desember 2022 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Fra JHA tilsto på høsten i år 2000, har det da ikke vært et mysterie hva JHA har gjort i Baneheia. Hva var han tilstått? Voldtekter av jentene? Vold mot jentene? Drapene av jentene? Planlegging? Hva? 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 20. desember 2022 #398 Del Skrevet 20. desember 2022 Callisto83 skrev (12 minutter siden): Fra JHA tilsto på høsten i år 2000, har det da ikke vært et mysterie hva JHA har gjort i Baneheia. Ikke etter mobilbeviset kom i 2001. Ikke etter DNA-beviset ble tilbakevist i 2009. I hvertfall ikke etter DNA-funnene som ble gjort i 2021. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 20. desember 2022 #399 Del Skrevet 20. desember 2022 @Callisto83 Etter hva jeg har fått med meg har Jan Helge Andersen hverken innrømmet: - Planlegging - Vold mot jentene - Voldtekt - Drapet av Lena Vet du noe annet? Jeg har ikke sett annet enn at han har påstått at han var i livsfare og ble tvunget til å drepe ene jenta. Og at han ikke voldtok noen av de og ikke skadet noen av barna. 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 20. desember 2022 #400 Del Skrevet 20. desember 2022 40 minutter siden, Callisto83 said: Fra JHA tilsto på høsten i år 2000, har det da ikke vært et mysterie hva JHA har gjort i Baneheia. Din forklaringsmodell er jo nettopp at "Jan Helge har gjort mer enn han innrømmer"? Skal vi nå forstå det slik at du stoler på JHAs beskrivelser av egne handlinger, likevel? Det er jo i så fall oppsiktsvekkende, særlig tatt i betraktning alle de nye DNA-funnene. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå