Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Lana01 skrev (56 minutter siden):

Veldig sterkt . Godt å høre at dommen var så tydelig , og helt i tråd med det flertallet her inne også har vært klar på,

• Det finnes ikke DNA-bevis som med sikkerhet kan knyttes til Viggo Kristiansen.
  • Teledatabevisene trekker i retning av at han ikke er skyldig.
  • Jan Helge Andersens forklaringer er lite troverdige, og kan ikke trekkes i Kristiansens disfavør.

– Men for Kristiansen er situasjonen uansett at han nå er frikjent for alvorlige straffbare handlinger som han ble domfelt i 2002. Han har derfor som en grunnleggende menneskerettighet krav på å bli ansett som uskyldig i Baneheia-saken.

Nå gjenstår bare at Andersen skal ryke inn igjen i fengsel, han bør også saksøkes og bør bli dømt til å betale erstatning (gjeldsslave resten av livet), han har ikke fått de hele og fulle konsekvenser hans handlinger burde få.

De burde pågripe og fengsle han snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Made4u skrev (6 minutter siden):

Nå gjenstår bare at Andersen skal ryke inn igjen i fengsel, han bør også saksøkes og bør bli dømt til å betale erstatning (gjeldsslave resten av livet), han har ikke fått de hele og fulle konsekvenser hans handlinger burde få.

De burde pågripe og fengsle han snarest.

Jeg er helt enig og syntes det er merkverdig hvis politiet ikke går til en umiddelbar pågripelse relativt kjapt. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (56 minutter siden):

Ser flere medier bruker ordet "renvasket". 

Stemmer det med den generelle oppfatning i samfunnet nå? Eller er han kun "frikjent"?

I løpet av de siste årene tror jeg vi gradvis har kommet dit at de fleste oppriktig tror at han er uskyldig i Baneheia-drapene. Men jo nærmere man kommer Kristiansand, og jo høyere alder, jo større er nok sannsynligheten for at de fortsatt fastholder oppfatningen om at VK er skyldig.

For øvrig har jeg reagert litt på NRKs reporter i studio, som gjentatte ganger har formulert seg omtrent slik:

«Retten mener altså at det ikke er bevist at han er skyldig».

Da aner jeg en undertone om at han sannsynligvis er skyldig, men at bevisene bare ikke strekker til. Men NRKs dekning av denne saken har stort sett vært et sørgelig kapittel, så de prøver kanskje å få en myk overgang.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (1 time siden):

I løpet av de siste årene tror jeg vi gradvis har kommet dit at de fleste oppriktig tror at han er uskyldig i Baneheia-drapene. Men jo nærmere man kommer Kristiansand, og jo høyere alder, jo større er nok sannsynligheten for at de fortsatt fastholder oppfatningen om at VK er skyldig.

For øvrig har jeg reagert litt på NRKs reporter i studio, som gjentatte ganger har formulert seg omtrent slik:

Da aner jeg en undertone om at han sannsynligvis er skyldig, men at bevisene bare ikke strekker til. Men NRKs dekning av denne saken har stort sett vært et sørgelig kapittel, så de prøver kanskje å få en myk overgang.

Ja og dette er en uting . Dommeren var klar 

Han har derfor som en grunnleggende menneskerettighet krav på å bli ansett som uskyldig i Baneheia-saken.

"Hvis Viggo Kristiansen er uskyldig" "Det er mye som tyder på skyld" " Det er bare de to som vet"  " "det verste som kan skje er at vi aldri får vite sannheten om hvem som drepte, Lena"  osv.  Mange journalister ,har helt opp til i dag hatt denne undertonen, om at det er høyst usikkert , hva som er sannheten. 
Det er vel på høy tid  at disse tar innover seg, hva dommeren sa, og  at VK  er uskyldig. Det er ingen hvis ...
Endret av Lana01
la til journalister
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra en god kommentar i VG:

«Dommeren gikk gjennom justismordet han er utsatt for. Hun snakket om hvordan det som ble sett på som beviser har smuldret opp desto mer ekspertene har sett på dem.

Hun gikk gjennom det såkalte DNA-beviset som ikke var Kristiansens DNA. Teledata som viste at han ikke var på åstedet. Avhørene som var oppspinn».

Tårer, klemmer og gratulasjoner, Astrid Meland, VG, i dag

^ Mange har i årenes løp snakket om «DNA-beviset og det såkalte mobilbeviset», ikke minst Siv Hallgren. Nå har jeg endelig sett en journalist bytte om på betegnelsene. DNA-beviset har aldri vært reelt, mens mobilbeviset må regnes som et gyldig utelukkelsesbevis.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommete skrev (17 minutter siden):

Tipper Arne Pedersen satte tlf på lydløs i dag. 

Tipper jeg også! Undres om han blir stevnet som vitne under rettssaken dersom (/når!) det blir tatt ut ny tiltale mot JHA. Da må han jo nesten komme ut fra gjemmestedet sitt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (5 timer siden):

Ser flere medier bruker ordet "renvasket". 

Stemmer det med den generelle oppfatning i samfunnet nå? Eller er han kun "frikjent"?

Får jeg lov å svare helt dønn ærlig?

Jeg får sitere Eivind Pedersen, som sa noe ala "frikjent, men ikke frifunnet" i et intervju. For en god del av oss her i Kristiansand som ikke husker denne saken først og fremst gjennom hva støttespillere til VK har produsert de seneste årene, vil det alltid henge en tvil over det hele. For det er da ikke noe nytt at VK nekter, eller at de tekniske bevisene er dårlige.

Så får vi bare håpe alle parter kan komme seg videre med livene sine. Spesielt foreldrene til jentene, som jeg ikke kan forestille meg hvordan har det nå.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Callisto83 said:

Jeg får sitere Eivind Pedersen, som sa noe ala "frikjent, men ikke frifunnet" i et intervju. For en god del av oss her i Kristiansand som ikke husker denne saken først og fremst gjennom hva støttespillere til VK har produsert de seneste årene, vil det alltid henge en tvil over det hele. For det er da ikke noe nytt at VK nekter, eller at de tekniske bevisene er dårlige.

De tekniske bevisene er ikke-eksisterende. Samt at vi har et utelukkelsesbevis. Likevel mener noen fortsatt hardnakket han er skyldig. Forstå det den som kan. 🙄

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Så får vi bare håpe alle parter kan komme seg videre med livene sine. Spesielt foreldrene til jentene, som jeg ikke kan forestille meg hvordan har det nå.

DNA funnene fra JHA er det ikke støttespillerne som har kommet opp med. ikke blackouten hans heller.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å ta innover seg at JHA har begått ugjerningene alene? Jeg fatter ikke denne tiltroen til JHA,.

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Callisto83 said:

Hva spesifikt er det dere husker som skulle knyte Viggo til drapene i Baneheia?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å ta innover seg at JHA har begått ugjerningene alene? Jeg fatter ikke denne tiltroen til JHA,.

At to venner fra Sørlandet hadde gjort noe sånt er bare ekstremt usannsynlig, og går imot all forskning. 

Syntes det er på grensen til sinnssykt, at et lite fåtall fortsatt lever i sin egen fantasi-verden av et slag. Der kun deres egen sannhet er virkeligheten, og alt annet blir forbigått og benektet. På grensen til komisk. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lord Friendzone skrev (4 timer siden):

NRK, altså ... Fulgte ikke med på NRK i dag, kan du si noe om hvem som sa det, og når, i forsøk på å finne det igjen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (21 minutter siden):

Samboeren min er født og oppvokst i Kristiansand, sammen med hele sin slekt. Ingen av de mener noe av det du sier her 😊. Og der har vi en relativt stor aldersgruppe. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (4 timer siden):

Reagerte på det samme og tok meg selv i å kommentere høyt til tv-en 😅. Merker jeg blir skikkelig sint på NRK, og det hjelper søren ikke si ifra til dem heller. De gir fullstendig faen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callisto83 skrev (25 minutter siden):

<snip> For en god del av oss her i Kristiansand som ikke husker denne saken først og fremst gjennom hva støttespillere til VK har produsert de seneste årene, vil det alltid henge en tvil over det hele. For det er da ikke noe nytt at VK nekter, eller at de tekniske bevisene er dårlige.

At nåtidens påtalemakt bare skal ha latt seg lure av «VKs fanklubb» er selvfølgelig helt utelukket. Faktisk et absurd tankespor.

Oslo politidistrikt, RIksadvokaten og nå Borgarting lagmannsrett har tross alt gått imot sine egne. De har filleristet den skandaløse etterforskningen som Agder politidistrikt i sin tid utførte, og i ettertid har kjempet for å opprettholde, stikk i strid med sunn fornuft og grunnleggende rettsprinsipper.

Det har aldri eksistert noe DNA-bevis mot VK, eller noe som helst bevis som har knyttet ham til det minste ledd av hendelseesforløpet den grufulle kvelden for drøye 22 år siden.

Det er ikke VKs heltemodige støttespillere, men tvert imot Agder-politiet, som produserte bevis. Han måtte jo være skyldig uansett, for Arne Pedersens magefølelse trumfer jo alt!

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 minutter siden):

NRK, altså ... Fulgte ikke med på NRK i dag, kan du si noe om hvem som sa det, og når, i forsøk på å finne det igjen?

Jeg så ihvertfall NRK nyhetene direkte, kanskje rundt kl 15-16. Og da var det en blond dame i studio som (nyhets)oppdaterte seerne om det brukeren her oppe skrev. 

Jeg fikk også et inntrykk av at «han kan jo være skyldig», og ble ganske irritert faktisk. NRK gir jo fullstendig faen og det hjelper ikke si ifra til dem heller, for det har jeg gjort!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (31 minutter siden):

, eller at de tekniske bevisene er dårlige.

De tekniske bevisene er ikke dårlige. De er veldig gode. Og de er nokså krystallklare: VK deltok ikke i ugjerningene.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (25 minutter siden):

DNA funnene fra JHA er det ikke støttespillerne som har kommet opp med. ikke blackouten hans heller.

Riksadvokaten er en del av støttegruppen til VK, visste du ikke det?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...