kraftwerk Skrevet 14. desember 2022 #281 Del Skrevet 14. desember 2022 (endret) Callisto83 skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke at du kan mene dette er "pinlig dumt". Baneheia saken handler fremdeles om hva som skjedde med to små jenter som ble voldtatt og drept. Den nye etterforskningen er ikke akkurat vellykket når flere nå sitter igjen som et stort spørsmålstegn. Hvis man derimot utelukkende går med Viggo brillene på, så er det sikkert en stor suksess. For oss andre, er tilliten til rettsstaten betydelig svekket. Dette er faktisk ikke sant, Baneheia-saken har delt seg opp i to hovedsaker. Den ene delen handler selvfølgelig om jentene, og de grove handlingene som ble utført. Den andre delen handler om norgeshistoriens største justismord, mot Viggo Kristiansen. Ingen kommer til å "glemme", som du så fint kaller det, men det er viktig at man klarer å skille på disse to sakene. Og ser det er et svært lite fåtall som sliter med dette. Saken med jentene er ikke avsluttet, og de har kommet flere skitt nærmere sannheten - enn noen gang tidligere. Nå som Justismordet er ferdig oppklart, så kommer også den første delen av saken til å få sin oppklaring - det er veldig selvsagt, og i tråd med uttalelsene til Statsadvokatembete. For meg er det veldig naturlig at sakene skilles, og vi ser at det er naturlig for både statsadvokatembetet og politiet også. Jeg har full forståelse for at all denne informasjonen er vanskelig for de etterlatte å ta innover seg, de er en direkte berørt part i saken og det er nok en prosess de ikke kommer seg igjennom før de ser at noen blir tiltalt og dømt (selv om alle bevisene i saken peker i én eneste retning, med 99 forskjellige piler) Men må si jeg finner det merkverdig at enkeltpersoner som ikke er direkte berørt, sliter såpass mye med å ta innover seg - og forholde seg til virkeligheten. For en vanlig person uten direkte berøring, burde det være relativt "simpelt" å forholde seg til fakta og bevis man blir servert. Endret 14. desember 2022 av kraftwerk 7 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centimeteren Skrevet 14. desember 2022 #282 Del Skrevet 14. desember 2022 Det er nok kun støttegruppa til JHA som synes tilliten til rettstaten har blitt betydelig svekket. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 14. desember 2022 #283 Del Skrevet 14. desember 2022 minimymlen skrev (6 timer siden): Angående "RMI-gate", er det noen som vet noe eller husker noe rundt avgangen til Ballo? Jeg finner denne, men ikke sakene det lenkes til i notisen https://forskning.no/ledelsen-krevde-ballos-avgang/1155929 Han havnet vel på kant med hekseklubben som gikk med blå dusk i håret. Litt morsomt at Mevåg kan slite litt med å hevde at en slik klubb ikke fantes,da hun er avbildet med en blå dusk i håret. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 14. desember 2022 #284 Del Skrevet 14. desember 2022 33 minutter siden, Kardemommete said: Han havnet vel på kant med hekseklubben som gikk med blå dusk i håret. Litt morsomt at Mevåg kan slite litt med å hevde at en slik klubb ikke fantes,da hun er avbildet med en blå dusk i håret. Vel, at hun hun bar dusken i håret beviser ikke at det var en klubb. Og om det var dokumentert at det eksisterte en klubb med hårdusk som symbol, så er ikke det at hun bar en slik dusk et bevis på at hun var medlem. Det sagt, så bør denne påståtte klubben utgjøre et mål for granskningen av RMI og RMIs arvtager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 14. desember 2022 #285 Del Skrevet 14. desember 2022 Vingemutter skrev (4 minutter siden): Vel, at hun hun bar dusken i håret beviser ikke at det var en klubb. Og om det var dokumentert at det eksisterte en klubb med hårdusk som symbol, så er ikke det at hun bar en slik dusk et bevis på at hun var medlem. Det sagt, så bør denne påståtte klubben utgjøre et mål for granskningen av RMI og RMIs arvtager. Jeg skal innrømme at terpingen på hekseklubben kanskje er litt vel flåsete,men det at Mevåg er fotografert med blå dusk kan settes opp som bevis både for at en slik klubb har eksistert og at Mevåg var medlem. Det bør kanskje mer til. som Ballos påstander, bilder av de andre duskedamene og vitner til en klubbkultur. Enig at granskingen bør avdekke om det har foregått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 14. desember 2022 #286 Del Skrevet 14. desember 2022 Centimeteren skrev (27 minutter siden): Det er nok kun støttegruppa til JHA som synes tilliten til rettstaten har blitt betydelig svekket. Helt ærlig er min tillit til rettsstaten blitt betydelig svekket også, og jeg har aldri vært en del av heia-gjengen til Andersen. Det er fint og flott at ting gjøres rett i forhold til Kristiansen nå, og for Tengs-fetteren også, men alt det som kommer fram...! Jeg har alltid stilt spørsmål rundt behandlinga av disse to sakene, helt fra første stund, og har kjent til mye rusk og snusk. Men det finnes ingen bunn i denne brønnen av kameraderi, korrupsjon, løgner, konspirasjoner, slett arbeid og fordekking. HVER ENESTE DAG kommer det fram nye og sjokkerende opplysninger om disse to sakene og selv om en del er 20+ år gammelt nytt, har disse evinnelige forsøkene på å skjule egne feil, straffe feil personer og la drapsmenn gå fri på ingen måte dabbet av. De driver jo på enda, senest nå i rettssalen hvor en viss bistandsadvokat raljerer vilt og bygger latterlige stråmenn i en rettssal hvor han ikke engang burde hatt en plass! Nei, det er ingenting ved det som skjer nå om dagen som styrker min tro på rettsstaten, heller motsatt. Det blir veldig tydelig nå at det finnes gode mennesker som ønsker det rette innen politi- og rettsvesen, men nær sagt ingen av de heller gjorde noe (eller alternativt ikke greide å gjøre noe) før folkeopinionen tvang det fram. Vi kan faktisk ikke ha det sånn at hvem som helst kan dømmes for hva som helst hvis noen bare vil det nok, også finnes det ingen, ABSOLUTT INGEN del av systemet som prøver å stanse- eller endre det på flere tiår! Hadde det ikke vært for den vanlige mannen i gata og en liten håndfull prisverdige idealister hadde vi jo knapt hatt noen rettssikkerhet i det hele tatt i drapssaker her i landet, verken for ofrene eller for uskyldige dømte. For de to sakene her er jo som vi vet langt fra de eneste. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 14. desember 2022 #287 Del Skrevet 14. desember 2022 Ja, det er mange saker som lyt opp til ny behandling no som norsk rettsstell er avkledd. Orderud, Øygard, mange av sakene som Mevåg har vore sakkunnig i osb. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 14. desember 2022 #288 Del Skrevet 14. desember 2022 Nattens rytter skrev (5 minutter siden): Ja, det er mange saker som lyt opp til ny behandling no som norsk rettsstell er avkledd. Orderud, Øygard, mange av sakene som Mevåg har vore sakkunnig i osb. Monika-saken og Agnes Waade-saken skulle utvilsomt vært oppe til ny etterforskning. Silje-saken ses jo på på nytt nå, heldigvis. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 14. desember 2022 #289 Del Skrevet 14. desember 2022 (endret) Centimeteren skrev (1 time siden): Det er nok kun støttegruppa til JHA som synes tilliten til rettstaten har blitt betydelig svekket. Jeg har ingen støtte mot JHA, men tilliten min til rettsstaten er betydelig svekket. Baneheia-saken har avdekket mye korrupsjon i de norske fagmiljøene/etatene. Det er nære vennskap på tvers av etater og private virksomheter, og dette påvirker sterkt. Rettssystemet trenger en real oppvask og jeg er veldig sikker på at det sitter flere i fengsel her i Norge, som sliter med å få saken gjenåpnet fordi Hallgren&Co nekter å la tvilen komme disse menneskene til gode. Og på andre enden sitter det private virksomheter med all makt til å slå ihjel saken og tvilen. Nei, jeg har fått meg en oppvekker på grunn av denne saken og det er mye urett som foregår. Nordmenn har en stor tillit til myndighetene generelt, men Norge er et svært lite land - og noen mennesker kan utøve mye makt og kontroll hvis de setter i gang riktige ressurser. Det er skummelt, og feil på alle mulige måter. Håper granskningen av saken får regjeringen til å gjøre en del store endringer på ting. Endret 14. desember 2022 av kraftwerk 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 14. desember 2022 #290 Del Skrevet 14. desember 2022 Marihønepøne skrev (27 minutter siden): Monika-saken og Agnes Waade-saken skulle utvilsomt vært oppe til ny etterforskning. Silje-saken ses jo på på nytt nå, heldigvis. Monika saken er løst. gjerningsmannen ble tatt og bura inne. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 15. desember 2022 #291 Del Skrevet 15. desember 2022 Frikjennelsen leses nå opp: https://www.nrk.no/nyheter/drapene-i-baneheia-1.11756441 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 15. desember 2022 #292 Del Skrevet 15. desember 2022 Talent for det han driver med Gulstad. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 15. desember 2022 #293 Del Skrevet 15. desember 2022 Rett og slett en fantastisk presentasjon fra Gulstad! Helhetlig, utdypende og velformulert. Det var vondt å høre gjennomgangen av alt det VIggo har gått glipp av gjennom disse årene, og sammenligningen med andre domfelte. Gulstad fikk virkelig satt den ufattelig lange soningen i perspektiv. Han var også svært ærlig der det var nødvendig, som da han ramset opp de svært mange leddene av den tilsynelatende håpløse prosessen mot frifinnelsen. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 15. desember 2022 Forfatter #294 Del Skrevet 15. desember 2022 Lord Friendzone skrev (16 minutter siden): Rett og slett en fantastisk presentasjon fra Gulstad! Helhetlig, utdypende og velformulert. Det var vondt å høre gjennomgangen av alt det VIggo har gått glipp av gjennom disse årene, og sammenligningen med andre domfelte. Gulstad fikk virkelig satt den ufattelig lange soningen i perspektiv. Han var også svært ærlig der det var nødvendig, som da han ramset opp de svært mange leddene av den tilsynelatende håpløse prosessen mot frifinnelsen. Enig! Det var sterkt, og jeg satt med tårer i øya flere ganger. All honnør til Gulstad! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 15. desember 2022 #295 Del Skrevet 15. desember 2022 Callisto83 skrev (23 timer siden): Jeg forstår ikke at du kan mene dette er "pinlig dumt". Baneheia saken handler fremdeles om hva som skjedde med to små jenter som ble voldtatt og drept. Den nye etterforskningen er ikke akkurat vellykket når flere nå sitter igjen som et stort spørsmålstegn. Hvis man derimot utelukkende går med Viggo brillene på, så er det sikkert en stor suksess. For oss andre, er tilliten til rettsstaten betydelig svekket. Før man kan tiltale JHA eller noen andre for drapet som VK i sin tid feilaktig ble dømt for, er man faktisk nødt til å frikjenne VK. Det er mulig du ikke skjønner det, men det burde absolutt bistandsadvokatene skjønt. Viggo Kristiansen har hatt en fellende dom hengende over seg helt frem til i dag. Først i dag ble han endelig frikjent, og man kan begynne å fokusere på den egentlige gjerningsmannen. Eller trodde både du og bistandsadvokatene at noen andre måtte dømmes før VK kunne bli frikjent? Det er altså omvendt, først må VK bli frikjent før man kan dømme noen andre for forholdet. 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 15. desember 2022 #296 Del Skrevet 15. desember 2022 Centimeteren skrev (18 timer siden): Det er nok kun støttegruppa til JHA som synes tilliten til rettstaten har blitt betydelig svekket. Marihønepøne skrev (18 timer siden): Helt ærlig er min tillit til rettsstaten blitt betydelig svekket også, og jeg har aldri vært en del av heia-gjengen til Andersen. Det er fint og flott at ting gjøres rett i forhold til Kristiansen nå, og for Tengs-fetteren også, men alt det som kommer fram...! Jeg har alltid stilt spørsmål rundt behandlinga av disse to sakene, helt fra første stund, og har kjent til mye rusk og snusk. Men det finnes ingen bunn i denne brønnen av kameraderi, korrupsjon, løgner, konspirasjoner, slett arbeid og fordekking. HVER ENESTE DAG kommer det fram nye og sjokkerende opplysninger om disse to sakene og selv om en del er 20+ år gammelt nytt, har disse evinnelige forsøkene på å skjule egne feil, straffe feil personer og la drapsmenn gå fri på ingen måte dabbet av. De driver jo på enda, senest nå i rettssalen hvor en viss bistandsadvokat raljerer vilt og bygger latterlige stråmenn i en rettssal hvor han ikke engang burde hatt en plass! Nei, det er ingenting ved det som skjer nå om dagen som styrker min tro på rettsstaten, heller motsatt. Det blir veldig tydelig nå at det finnes gode mennesker som ønsker det rette innen politi- og rettsvesen, men nær sagt ingen av de heller gjorde noe (eller alternativt ikke greide å gjøre noe) før folkeopinionen tvang det fram. Vi kan faktisk ikke ha det sånn at hvem som helst kan dømmes for hva som helst hvis noen bare vil det nok, også finnes det ingen, ABSOLUTT INGEN del av systemet som prøver å stanse- eller endre det på flere tiår! Hadde det ikke vært for den vanlige mannen i gata og en liten håndfull prisverdige idealister hadde vi jo knapt hatt noen rettssikkerhet i det hele tatt i drapssaker her i landet, verken for ofrene eller for uskyldige dømte. For de to sakene her er jo som vi vet langt fra de eneste. Dette er jeg veldig enig i, selv om min kommentar på forrige side gikk i en helt annen retning. Jeg syntes bare at dagen for frifinnelsen var et merkelig tidspunkt å trekke frem svekket tillit til systemet på, når de endelig har gjort det riktige, gått imot sine egne, og tatt ansvar for tidligere feil. Andreas Schei & Co fikk jeg et veldig godt inntrykk av fra første stund, og hvis vi forutsetter gjenåpning og flytting av etterforskningen til Oslo så tror jeg det kunne ha gått riktig vei uavhengig av folkeopinionen. Men vi er nok enige om at det blir et veldig hypotetisk spørsmål, siden VKs dugnadsarbeidere måtte kjempe seg gjennom svært mange ledd mot en marginal gjenåpning før Oslo politidistrikt kunne gjøre sin grundige «sluttspurt». Så du har helt rett i at denne saken har avdekket en lang rekke uholdbare forhold, ikke minst at VK ville ha vært helt hjelpeløs uten sine frivillige ildsjeler på utsiden, som har lagt ned tusenvis av timer med gratis arbeid. Selv om utrolig mye har gått galt i denne saken har VK også hatt veldig mye flaks. Dette kommenterte jeg senest i forrige måned. Derfor trenger vi en grundig oppvask på flere punkter, som jeg synes Gulstad forklarte bra i dag. Det grunnleggende politiarbeidet har nok blitt betydelig bedre, men vi har jo sett inntil nylig at mange aktører i systemet er mest opptatt av å beskytte seg selv. Ansvarsvegring fra sakkyndige, en kommisjon som bare har støttet seg på tidligere avgjørelser uten å gjøre noen egentlig vurdering, medias ensidige dekning og enorme berøringsangst, bistandsadvokater som praktisk talt har jobbet for politiet ved å være hjelpeaktorer mot VK, samtidig som de utrolig nok har forsvart gjerningsmannen JHA, osv. Hvor grundig denne oppvasken måtte bli, gjenstår imidlertid å se... 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 15. desember 2022 #297 Del Skrevet 15. desember 2022 Veldig sterkt . Godt å høre at dommen var så tydelig , og helt i tråd med det flertallet her inne også har vært klar på, Det finnes ikke DNA-bevis som med sikkerhet kan knyttes til Viggo Kristiansen. Teledatabevisene trekker i retning av at han ikke er skyldig. Jan Helge Andersens forklaringer er lite troverdige, og kan ikke trekkes i Kristiansens disfavør. – Men for Kristiansen er situasjonen uansett at han nå er frikjent for alvorlige straffbare handlinger som han ble domfelt i 2002. Han har derfor som en grunnleggende menneskerettighet krav på å bli ansett som uskyldig i Baneheia-saken. https://www.vg.no/nyheter/i/76PO4B/viggo-kristiansen-ser-frem-til-aa-moete-i-retten-psykologisk-viktig 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 15. desember 2022 #298 Del Skrevet 15. desember 2022 yamask skrev (26 minutter siden): Enig! Det var sterkt, og jeg satt med tårer i øya flere ganger. All honnør til Gulstad! Så enig! Fantastisk bra og sterkt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 15. desember 2022 #299 Del Skrevet 15. desember 2022 Ser flere medier bruker ordet "renvasket". Stemmer det med den generelle oppfatning i samfunnet nå? Eller er han kun "frikjent"? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 15. desember 2022 #300 Del Skrevet 15. desember 2022 Callisto83 skrev (23 timer siden): Hvis man derimot utelukkende går med Viggo brillene på, så er det sikkert en stor suksess. For oss andre, er tilliten til rettsstaten betydelig svekket. For egen del tenker jeg at det er noe som styrker tilliten til rettsystemet, at de rydder opp i og endrer dommer hvor det er åpenbart at rettsystemet har feilet tidligere, svekket hadde tilliten blitt dersom rettsystemet ikke hadde omgjort slike feil. Lærdommen fra denne saken er omfattende, i fremtiden bør slike prosesser også gå raskere enn hva tilfellet var i denne saken. Spesielt gjenopptakelseskommisjonen bør ha en lærekurve etter da de har hatt en leder som absolutt ikke skulle ha bekledd en slik rolle, å anse henne som siste tiårets rikshurpe vil være svært treffende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå