Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Bendie said:

Enig. de pårørende er ikke de rette til å vurdere skyld. Det at de har fått for stor innflytelse har vært med på å hindre enn oppklaring, på et langt tidligere tidspunkt. Altså er det farlig for rettssikkerheten. Og at det ikke bare skader rettssikkerheten, men også de pårørende selv, er blitt svært tydelig i denne saken. De må leve i etterkant med at de har levd på en løgn.  Og at de selv har vært pådriveren til å opprettholde løgnen. 

Jeg fatter ikke dette behovet deres for å angripe de pårørende!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bag skrev (2 minutter siden):

Stine Sofies Stiftelse, ikke de pårørende som gruppe. Og behovet kommer vel tydelig frem i det som skrives, nemlig at deres engasjement i saken i verste fall kunne ledet til at Baneheiasaken ikke ble gjennopptatt med de konsekvenser det ville gitt. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke angrep, det er fakta. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bag said:

Du hallusinerer. Det er ingen som angriper de pårørende.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, minimymlen said:

Jeg synes aktoratet går veldig langt i å knytte JHA tettere på saken, så da er det kanskje lov å håpe at det blir tatt ut en tiltale og kjørt en rettsprosess mot JHA slik at det blir rettferdighet for Lena?

Forklar hvordan en ny rettsak kan gi rettferdighet for Lena! Lena er jo død og har ingen følelser i forhold til dette. Ønsker pårørende dette? Vil ikke dette bli en ny uønsket belastning for de? Skal man ha en ny rettsak så må da det være basert på andre motiver enn hensynet til Lena og de pårørende! Man kan ikke skyve Lena foran seg og skape et slag edelt motiv ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (Akkurat nå):

Forklar hvordan en ny rettsak kan gi rettferdighet for Lena! Lena er jo død og har ingen følelser i forhold til dette. Ønsker pårørende dette? Vil ikke dette bli en ny uønsket belastning for de? Skal man ha en ny rettsak så må da det være basert på andre motiver enn hensynet til Lena og de pårørende! Man kan ikke skyve Lena foran seg og skape et slag edelt motiv ut av det.

Så la oss skyve alle levende barn innenfor Jan Helge Andersens rekkevidde foran oss da. Er det edelt nok for deg? 

Og gjelder argumentet ditt alle andre drapssaker også? Ofrene er jo døde " og har ingen følelser i forhold til dette", så vi trenger ikke noen rettssak for deres skyld? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bag skrev (4 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg regner da med at pårørende, påtalemyndighetene og resten av det norske folk ønsker at mannen som drepte og voldtok 2 små jenter skal bli straffet for det? Handler ikke om å skyve Lena foran seg, men at andre barn blir skjermet fra denne vannvittig farlige mannen? 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (11 minutter siden):

De pårørende ønsker en ny rettsak mot JHA. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brækkhus, han gir seg ikke. Dette begynner å bli pinlig dumt' 

– Og siden det er vanskelig å se for seg en tredjeperson som har begått dette drapet, så kan jeg ikke se på dette som noe annet enn mislykket. Det er vanskelig å forstå at politi og påtale har sett seg fornøyd med å avslutte en del av Baneheia-saken, uten at man har fått klarhet i drapet på Lena Sløgedal Paulsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7rqnA/baneheia-saken-bistandsadvokat-omtaler-etterforskningen-som-mislykket

Endret av Lana01
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Brækkhus, han gir seg ikke. Dette begynner å bli pinlig dumt' 

– Og siden det er vanskelig å se for seg en tredjeperson som har begått dette drapet, så kan jeg ikke se på dette som noe annet enn mislykket. Det er vanskelig å forstå at politi og påtale har sett seg fornøyd med å avslutte en del av Baneheia-saken, uten at man har fått klarhet i drapet på Lena Sløgedal Paulsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7rqnA/baneheia-saken-bistandsadvokat-omtaler-etterforskningen-som-mislykket

Jeg hoppa i sofaen når den kom. han kommer innom ønsket om en ny sak mot jha mot slutten av innlegget sitt.

Jeg synes synd på de pårørende. det er nok en opprivende prosess for de,og veien mot en endelig forstålse av hva som skjedde er nok ikke like lineær for de. jeg tipper de vil komme dit tilslutt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (34 minutter siden):

Det er ikke et angrip på de pårørende. Det er åpenbart og forståelsesfullt  at de ikke klarer å se objektivt på skyldspørsmålet. Det er andre aktører, som har skyld i at de ikke har blitt behandlet, som kun pårørende og ikke aktører, som er med på å belyses skyldspørsmålet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (6 minutter siden):

Jeg hoppa i sofaen når den kom. han kommer innom ønsket om en ny sak mot jha mot slutten av innlegget sitt.

Jeg synes synd på de pårørende. det er nok en opprivende prosess for de,og veien mot en endelig forstålse av hva som skjedde er nok ikke like lineær for de. jeg tipper de vil komme dit tilslutt.

Ja nå må bistandsadvokatene legge VK  bak seg. Han er uskyldig og frikjent. Det eneste og rette fokus nå er JHA, og videre domfellelse mot han.

og så vil nok de etterlatte sakte, men sikkert ta dette inn over seg også

Endret av Lana01
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Ja nå må bistandsadvokatene legge VK  bak seg. Han er uskyldig og frikjent. 

bistandsadvokatene taler på vegne av foreldrene. de gør ikke annet enn å legge frem foreldrenes sak. foreldrene  sliter naturlig nok med å godta den siste utviklingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Marihønepøne said:

Så la oss skyve alle levende barn innenfor Jan Helge Andersens rekkevidde foran oss da. Er det edelt nok for deg? 

Og gjelder argumentet ditt alle andre drapssaker også? Ofrene er jo døde " og har ingen følelser i forhold til dette", så vi trenger ikke noen rettssak for deres skyld? 

Hva er det for noe vås du holder på med her? Les hva jeg har skrevet. Jeg har ikke skrevet at det ikke bør være noen ny rettsak. Ja, hensynet til levende er selvfølgelig langt mer aktverdig enn hensynet til de døde.

Ja, rettsaker er noe vi har for de levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (2 minutter siden):

Hva er det for noe vås du holder på med her? Les hva jeg har skrevet. Jeg har ikke skrevet at det ikke bør være noen ny rettsak. Ja, hensynet til levende er selvfølgelig langt mer aktverdig enn hensynet til de døde.

nei.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, yamask said:

Ikke meg du siterer, men jeg regner da med at pårørende, påtalemyndighetene og resten av det norske folk ønsker at mannen som drepte og voldtok 2 små jenter skal bli straffet for det? Handler ikke om å skyve Lena foran seg, men at andre barn blir skjermet fra denne vannvittig farlige mannen? 

Jeg tror også folk flest vil ha ham straffet. Nei, de fleste behøver ikke begrunne det i "rettferdighet for Lena". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bag skrev (10 minutter siden):

Rettsikkerheten er det viktigst , og en  allmenn trygghet. Man kan da ikke la noen gå fri, fordi en rettssak er tøff , for de etterlatte.Vel og merke ønsker de etterlatte ny rettssak mot JHA

Endret av Lana01
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (2 minutter siden):

Det er ikke et angrip på de pårørende. Det er åpenbart og forståelsesfullt  at de ikke klarer å se objektivt på skyldspørsmålet. Det er andre aktører, som har skyld i at de ikke har blitt behandlet, som kun pårørende og ikke aktører, som er med på å belyses skyldspørsmålet. 

Så enkelt er det vel ikke. En av de pårørende har deltatt såpass aktivt i å hindre gjenopptakelse og plassere seg i offentligheten at jeg vil si hun selv har inntatt rollen som aktør. 

Jeg forstår godt (bedre enn de fleste, dessverre) at de pårørende umulig kan være objektive i saken og at de har vært gjennom og fortsatt lever med kanskje det verste man kan oppleve her i livet. Men det gir ikke, og kan ikke gi, fripass til å ture fram resten av livet på måter som  ender med å skade andre. De kan ikke være fullstendig fritatt for kritikk når kritikken er høyst berettiget.

Det er gått 21 år. På et tidspunkt må faktisk uskyldig dømte menneskers skjebne og andre barns sikkerhet telle for noe. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (9 minutter siden):

Så enkelt er det vel ikke. En av de pårørende har deltatt såpass aktivt i å hindre gjenopptakelse og plassere seg i offentligheten at jeg vil si hun selv har inntatt rollen som aktør. 

Jeg forstår godt (bedre enn de fleste, dessverre) at de pårørende umulig kan være objektive i saken og at de har vært gjennom og fortsatt lever med kanskje det verste man kan oppleve her i livet. Men det gir ikke, og kan ikke gi, fripass til å ture fram resten av livet på måter som  ender med å skade andre. De kan ikke være fullstendig fritatt for kritikk når kritikken er høyst berettiget.

Det er gått 21 år. På et tidspunkt må faktisk uskyldig dømte menneskers skjebne og andre barns sikkerhet telle for noe. 

Det kan jeg være enig i, men hun er uansett en person som ikke vil klare å se objektivt på det( som du også påpeker) Ja, hun har dratt i tråder og  utnyttet sin posisjon men det er der andre med et annet ståsted , skulle ha trukket i bremsen. De har gjort henne og de andre pårørende  en stor bjørnetjeneste, med å la seg bruke. Vil tro flere av disse har ant, i hvert fall etterhvert at hun har tatt feil. 

Endret av Bendie
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (42 minutter siden):

Hva i all verden er det du leser ut av innlegget mitt som gjør deg så provosert?

Bistandsadvokatene tok det opp i forkant av rettsmøtet i dag at de synes det er uheldig at frifinnelsessaken til VK pågår nå mens eventuelle etterspill mot JHA ikke vil skje før 2023. Det ble gjentatt i retten i dag at det nå vil oppstå en situasjon der to personer er frikjent for drapet på Lena. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...